Vrouw kan lid worden van SGP

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:Erasmiaan, als van regeren slechts sprake is als er eindverantwoordelijkheid is, dan zou een vrouw wel minister of wethouder kunnen zijn. De Tweede Kamer resp. Gemeenteraad hebben namelijk het laatste woord..... Ministers en wethouders moeten verantwoording afleggen aan genoemde organen.
Dit zit staatsrechtelijk toch wat anders. Ministers kunnen ministriële regelingen uitvaardigen om maar een voorbeeld te noemen, en dan is er sprake van regeren. Daar is geen toestemming van de kamer voor nodig. Ook wethouders kunnen bepaalde delen van hun beleid uitvoeren zonder goedkeuring van de gemeenteraad. Die goedkeuring is er namelijk indirect al doordat ze regeren als minister en wethouder.

Het is overigens niet mijn bedoeling om deze gevolgtrekking uit mijn schriftinterpretatie dwingend op te leggen, of om ze voor te stellen als de enige juiste, want ik realiseer me dat deze zaken erg genuanceerd liggen.

Even terzijde: de consequentie van het vernieuwde vrouwenstandpunt van de SGP, mocht het aangenomen worden, is dat we theoretisch een SGP-burgemeester kunnen krijgen. Tot nu toe kon dat niet omdat je om burgemeester te kunnen worden lid moest zijn van een politieke partij. Nu je lid kunt worden, als vrouw zijnde, van de SGP, ligt de weg open naar de eerste SGP-burgemeester. Niemand kan je immers verbieden te solliciteren.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef: Discipelinnen: Er staat zelfs bij dat deze voor eten en drinken zorgden. Dus zeker geen regeerder of opzienersambt. Ook Phébe en Priscilla en Aquilla hebben niets met enige vorm van regering te maken, ik krijg meer de indruk dat ze doen wat hun taak is:
Ter hulpe van de man.

En dan over de profetessen het volgende:
a. Ook hier spreken we niet over een regeerambt.
b. Wou jij met het oog hierop ook pleiten voor vrouwelijke ambtsdragers in de kerk?
Erasmiaan,

we kunnen niet knippen en plakken van toen naar nu. Dat zul jij ook weten. En om die uitspraken van Paulus zo letterlijk te nemen, moet je dat niet selectief doen, maar in zijn geheel. Dat betekent dus dat vrouwen ook mogen profeteren en bidden en zorgen voor de armen. En dat is wat meer dan sokken breien.

En waarom neem je dan de volgende zaken niet letterlijk over:
In Hand 15:28 staat: Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
30 Dezen dan, hun afscheid ontvangen hebbende, kwamen te Antiochie; en de menigte vergaderd hebbende, gaven zij den brief over.
31 En zij, dien gelezen hebbende, verblijdden zich over de vertroosting.

Heb je ooit geleerd dat je geen medium biefstuk mag eten?
Hier staat het toch maar.
Spreek jij je predikant aan als"'broeder" in plaats van "dominee"?
Mt 23:8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, [namelijk] Christus; en gij zijt allen broeders.

Ik wil maar zeggen: letterlijk knippen en plakken is niet mogelijk en ook niet nodig. De stoomlocomotief was ook een duivelse uitvinding, en wie reist er nu geen trein?
memento

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef: Discipelinnen: Er staat zelfs bij dat deze voor eten en drinken zorgden. Dus zeker geen regeerder of opzienersambt. Ook Phébe en Priscilla en Aquilla hebben niets met enige vorm van regering te maken, ik krijg meer de indruk dat ze doen wat hun taak is:
Ter hulpe van de man.

b. Wou jij met het oog hierop ook pleiten voor vrouwelijke ambtsdragers in de kerk?
Erasmiaan,

we kunnen niet knippen en plakken van toen naar nu. Dat zul jij ook weten. En om die uitspraken van Paulus zo letterlijk te nemen, moet je dat niet selectief doen, maar in zijn geheel. Dat betekent dus dat vrouwen ook mogen profeteren en bidden en zorgen voor de armen. En dat is wat meer dan sokken breien.

In Hand 15:28 staat: Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
30 Dezen dan, hun afscheid ontvangen hebbende, kwamen te Antiochie; en de menigte vergaderd hebbende, gaven zij den brief over.

Mt 23:8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, [namelijk] Christus; en gij zijt allen broeders.

Ik wil maar zeggen: letterlijk knippen en plakken is niet mogelijk en ook niet nodig. De stoomlocomotief was ook een duivelse uitvinding, en wie reist er nu geen trein?
Miscantus, knippen en plakken gaat idd niet.

Echter, de gedachtengang van jou kan je gebruiken om elke bijbeltekst naast je neer te leggen....
Unionist

Bericht door Unionist »

Vrouwelijke SGP-burgemeesters kunnen er zeker komen met dit voorstel. Als jij als vrouwelijk SGP-lid benoemd wordt door de koningin, ben je een SGP-burgemeester. Of de club dat nou leuk vindt of niet. De partij heeft er namelijk niets over te zeggen wie burgemeester wordt. Je bent geen burgemeester namens ene partij maar namens de koningin.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er zoveel uitzonderingen op een harde regel zijn. Zou het écht niet kunnen dat er in de Bijbel twee lijnen uitgezet worden?

Zo vraag ik me bij de volgende teksten altijd af:
Op 2:20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.
21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.
22 Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken.
23 En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
wat zou er gestaan hebben als Jezabel de rechte leer gebracht had?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Miscanthus

memento schreef:...Echter, de gedachtengang van jou kan je gebruiken om elke bijbeltekst naast je neer te leggen....
Dat is geen sterke..... :wink:
datzelfde kun je ook met tradities, die niet in de bijbel staan. Ouderlingen en diakenen in zwarte pakken netjes op een rij, dat staat ook nergens. Toch heb ik het idee dat dat ongeveer heiligschennis is, als je daar aankomt. Het zou wat minder ingewikkeld en gevoelig liggen wanneer diakenen gewoon in hun zondagse kleren bij hun gezin in de kerk zitten...
Er staat ook nergens in de bijbel dat diakenen herkozen moeten worden of zo. Toch doen we dat. Waarom dat wel?
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:
Miscanthus schreef:
Ter hulpe van de man.

Erasmiaan,

Miscantus, knippen en plakken gaat idd niet.

Echter, de gedachtengang van jou kan je gebruiken om elke bijbeltekst naast je neer te leggen....
Klopt, maar dat geldt vice versa ook. Een ieder moet zich daarvan bewust zijn.

Maar ik deel de mening van Miscanthus dat er heel selectief regels uit het NT gehaald worden en op de 21e eeuw toegepast. Dat geldt overigens ook voor de tekst over het mannenkleed in Deuteronomium.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus, het gaat hier heel specifiek om het regeerambt. Niet om sokken breien, profeteren (profeteren bestaat sowieso niet meer want we hebben Gods Woord), bidden en zorgen voor de armen. Inderdaad moeten we oppassen met knippen en plakken, maar de door mij aangehaalde tekst is zeker vandaag aan de dag ook nog van toepassing.

Een tekst over offervlees zou ik dan nu niet meer letterlijk van toepassing achten, offeren is namelijk in Nederland geen letterlijke praktijk meer, al kun je de geestelijke betekenis van de tekst nog wel gebruiken.

Wat betreft Mattheus 23:8: Sla even de kanttekeningen erop na en het zal je duidelijk zijn:

Het gebruik van de titel Rabbi wordt niet zonder meer verboden, want de zelve worden de profeten en apostelen wel somwijlen toegeschreven, maar de ijdele eer die zo'n titel meebrengt wordt bedoeld.
Miscanthus

Erasmiaan schreef:[Het gebruik van de titel Rabbi wordt niet zonder meer verboden, want de zelve worden de profeten en apostelen wel somwijlen toegeschreven, maar de ijdele eer die zo'n titel meebrengt wordt bedoeld.
Dan kan ik dus zonder problemen "broeder" zeggen tegen predikanten.... :wink:

En als het specifiek over het regeerambt gaat, waarom zouden vrouwen dan geen diaken mogen zijn? Dat is toch ook geen regeerambt?
refo

Bericht door refo »

ds Clements wenste onlangs ook de vrouw uit het ambt te weren op grond van de Bijbel. Toen de bewijzen er lagen en hij 'dus' vond dat de vrouw geen ambt mocht bekleden had hij mij op bijbelse gronden overtuigd dat het wel mocht: mits een dienend ambt zoals diaken of predikant, niet regerend zoals ouderling.
Miscanthus

refo schreef:.... Toen de bewijzen er lagen en hij 'dus' vond dat de vrouw geen ambt mocht bekleden had hij mij op bijbelse gronden overtuigd dat het wel mocht: mits een dienend ambt zoals diaken of predikant, niet regerend zoals ouderling.
Volgens mij wordt wel eens "vergeten" dat predikanten er zijn om te dienen en niet om te regeren....(off-topic)
Gods Koninkrijk is nu niet van deze wereld.
Dat moet ook de SGP ter harte nemen.(weer on-topic).
Dort

Bericht door Dort »

Als je gaat knoeien, dan blijf je knoeien!
Miscanthus

Dort schreef:Als je gaat knoeien, dan blijf je knoeien!
Hoebedoellu?
refo

Bericht door refo »

Hij heeft het over siliconenkit, denk ik. Heb je daar wel eens mee gewerkt? Dan begrijp je wat dort bedoelt.!
Miscanthus

refo schreef:Hij heeft het over siliconenkit, denk ik. Heb je daar wel eens mee gewerkt? Dan begrijp je wat dort bedoelt.!
:mrgreen:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:Wie zijn eigenlijk die "jonge theologen" die dit opgesteld hebben? Is dat bekend? Of heb ik ergens overheen gelezen?
O.a. ds De Heer (Ger. Gem. - M'burg-centrum) zo las ik vandaag.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie