Dit zit staatsrechtelijk toch wat anders. Ministers kunnen ministriële regelingen uitvaardigen om maar een voorbeeld te noemen, en dan is er sprake van regeren. Daar is geen toestemming van de kamer voor nodig. Ook wethouders kunnen bepaalde delen van hun beleid uitvoeren zonder goedkeuring van de gemeenteraad. Die goedkeuring is er namelijk indirect al doordat ze regeren als minister en wethouder.Pim schreef:Erasmiaan, als van regeren slechts sprake is als er eindverantwoordelijkheid is, dan zou een vrouw wel minister of wethouder kunnen zijn. De Tweede Kamer resp. Gemeenteraad hebben namelijk het laatste woord..... Ministers en wethouders moeten verantwoording afleggen aan genoemde organen.
Het is overigens niet mijn bedoeling om deze gevolgtrekking uit mijn schriftinterpretatie dwingend op te leggen, of om ze voor te stellen als de enige juiste, want ik realiseer me dat deze zaken erg genuanceerd liggen.
Even terzijde: de consequentie van het vernieuwde vrouwenstandpunt van de SGP, mocht het aangenomen worden, is dat we theoretisch een SGP-burgemeester kunnen krijgen. Tot nu toe kon dat niet omdat je om burgemeester te kunnen worden lid moest zijn van een politieke partij. Nu je lid kunt worden, als vrouw zijnde, van de SGP, ligt de weg open naar de eerste SGP-burgemeester. Niemand kan je immers verbieden te solliciteren.