Nadenken over je begrafenis

Posthoorn

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Posthoorn »

Wilhelm schreef:Volgens mij is dit gewoon een boekje aangepast aan de plaatselijke gebruiken. (Waarbij de formuleringen zo zijn dat de kerkenraad duidelijk uitspreekt hoe zij het liefst zouden zien, over gewetensdrang gesproken....)
Begraven in gewone kleding, kist in de kerk en zingen tijdens de rouwdienst is in de meeste gemeenten binnen de gereformeerde gezindte heel gewoon nl.

Dit is toch het boekje "Zo wil ik het" ? http://mansuitvaartverzorging.com/onewe ... %20het.pdf
In onze gemeente heb je ook een andere versie dan die van -DIA-, niet zo dichtgetimmerd zeg maar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Wilhelm schreef:Volgens mij is dit gewoon een boekje aangepast aan de plaatselijke gebruiken. (Waarbij de formuleringen zo zijn dat de kerkenraad duidelijk uitspreekt hoe zij het liefst zouden zien, over gewetensdrang gesproken....)
Begraven in gewone kleding, kist in de kerk en zingen tijdens de rouwdienst is in de meeste gemeenten binnen de gereformeerde gezindte heel gewoon nl.

Dit is toch het boekje "Zo wil ik het" ? http://mansuitvaartverzorging.com/onewe ... %20het.pdf
In onze gemeente heb je ook een andere versie dan die van -DIA-, niet zo dichtgetimmerd zeg maar.
Me dunkt, ds. Droger zou ervan gruwen als hij zou zien hoe zijn oorspronkelijke tekst is verbouwd. De oorspronkelijke tekst m.b.t. de rouwdienst was:
3.
De volgende Psalmen/liederen zijn
in mijn leven mij
dierbaar geweest. Ik zou het op prijs stellen als ze
gezongen werden in de rouwdienst
...............................
................................
................................
..
(Bij meer dan 3 Psalmen/liederen zal de predikant een
keus maken).
4.
Ik wil graag dat aan het einde van de rouwdienst bij
het uitdragen van de kist
de volgende Psalm / het
volgende lied gespeeld wordt
......
~~Soli Deo Gloria~~
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:oO Na het lezen van alle "eisen" zeg ik maar niks meer :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik weet wel dat een dominee van ons kerkgenootschap ook adviseert om na te denken over je begrafenis. Het is een heel hartelijke dominee.

Een boekje erbij is wel handig. Ons boekje zal iets anders zijn, maar dat geeft toch niet? (Een pyjama vind ik voor de intimi, niet voor iedereen, enz.)

Als het evangelie mag klinken voor de nabestaanden, en alles netjes mag verlopen, dan mag je daar dankbaar voor zijn.

Ik hoop dat we nog een poosje mogen blijven leven..
Laatst gewijzigd door Desiree op 19 feb 2015, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Er is mijns inziens niets mis mee om een boekje van ds. Droger te gebruiken om eigen wensen in te vullen. De wensen bij de eigen begrafenis kunnen natuurlijk niet door ds. Droger worden ingevuld, dat is ook zijn bedoeling niet. Het gaat erom om een aantal handvatten aan te geven, zo van: denk hieraan en denk daaraan.

Zo lees ik ook de brochure waar DIA het over heeft. Niet zozeer als voorschriften van de kerkenraad, maar als eigen wensen. Het komt gewoon voor dat als er niets vastgelegd is, felle discussies ontstaan. Niet altijd wordt dan de begrafenis in lijn met de wens van de overledene uitgevoerd. Het lijkt mij alleen maar te prijzen als iemand zijn begrafenis wil regelen in lijn met wat in de kerkelijke gemeente gebruikelijk is. Dat heeft m.i. niets met gewetensdrang te maken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef::oO Na het lezen van alle "eisen" zeg ik maar niks meer :hum
Eigenlijk is dat maar beter, ja. Maar het is wel tenenkrommend...
"Een dankwoord of in memoriam moet kort en sober zijn en geen afbreuk doen aan de gehouden meditatie."
"Het is mijn wens dat de nabegrafenis/koffietafel stichtelijk geschiedt en niet ontaardt in een familiereünie."

En dan maak je het mee dat de koffietafel wordt afgesloten met een gebed dat zó ontzettend land duurt en op zo'n "zangerige" manier wordt uitgesproken dat overal om je heen mensen beginnen te giechelen en te schuifelen, zo van "houdt dit nog een keer op of niet?".
Alsof dat sticht... :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Het lijkt mij alleen maar te prijzen als iemand zijn begrafenis wil regelen in lijn met wat in de kerkelijke gemeente gebruikelijk is. Dat heeft m.i. niets met gewetensdrang te maken.
Als de kerkenraad al voor je in heeft gevuld hoe het moet: dan wel.
Het is geen kerkdienst, maar een familiebijeenkomst, zoals al vaker is opgemerkt.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef::oO Na het lezen van alle "eisen" zeg ik maar niks meer :hum
"Een dankwoord of in memoriam moet kort en sober zijn en geen afbreuk doen aan de gehouden meditatie."
"Het is mijn wens dat de nabegrafenis/koffietafel stichtelijk geschiedt en niet ontaardt in een familiereünie."

En dan maak je het mee dat de koffietafel wordt afgesloten met een gebed dat zó ontzettend land duurt en op zo'n "zangerige" manier wordt uitgesproken dat overal om je heen mensen beginnen te giechelen en te schuifelen, zo van "houdt dit nog een keer op of niet?".
Ronduit schandalig dat mensen op een begrafenis nog niet het fatsoen kunnen opbrengen om rustig te luisteren. Ik snap best dat er meer over te zeggen valt, maar zoveel onfatsoenlijkheid zou hier toch niet op enige steun moeten kunnen rekenen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Orchidee schreef: :oO Na het lezen van alle "eisen" zeg ik maar niks meer :hum

Ronduit schandalig dat mensen op een begrafenis nog niet het fatsoen kunnen opbrengen om rustig te luisteren. Ik snap best dat er meer over te zeggen valt, maar zoveel onfatsoenlijkheid zou hier toch niet op enige steun moeten kunnen rekenen.
..............is toch wel erg moeilijk om mijn mond te houden :blush
Over fatsoen gesproken: is het fatsoenlijk dan, dat een kerkenraad zijn "eisen" stelt :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef:Ronduit schandalig dat mensen op een begrafenis nog niet het fatsoen kunnen opbrengen om rustig te luisteren. Ik snap best dat er meer over te zeggen valt, maar zoveel onfatsoenlijkheid zou hier toch niet op enige steun moeten kunnen rekenen.
..............is toch wel erg moeilijk om mijn mond te houden :blush
Over fatsoen gesproken: is het fatsoenlijk dan, dat een kerkenraad zijn "eisen" stelt :quoi
Misschien niet, maar zoals ik al uitlegde: dat doen ze m.i. ook niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Het lijkt mij alleen maar te prijzen als iemand zijn begrafenis wil regelen in lijn met wat in de kerkelijke gemeente gebruikelijk is. Dat heeft m.i. niets met gewetensdrang te maken.
Het is geen kerkdienst, maar een familiebijeenkomst, zoals al vaker is opgemerkt.
---knip--- Niet op de persoon aub
Laatst gewijzigd door -DIA- op 19 feb 2015, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dus als je niet in pyjama opgebaard wil worden, ben je een vijand van de bevindelijke waarheid?
Het moet niet gekker worden!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Dus als je niet in pyjama opgebaard wil worden, ben je een vijand van de bevindelijke waarheid?
Dát maakt u ervan. Er zit een veel diepere gang achter, waar men aangrijpt wat men kan. In dit geval grijpt me gewoon een pyjama aan om duidelijk te maken: Hier wil ik niet meer mee van doen hebben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mensen nodigen uit beleefdheid dominee en ouderlingen ook vaak uit en soms aanvaarden zij die.
Dominee minder vaak, heb ik de indruk.

Mijn buurvrouw werkt in een rouwcentrum, zij zegt dat aan koffie, cake en maaltijden, ontzettend wordt verdiend!
Mensen zijn vaak niet kritisch genoeg of zijn door de droevige omstandigheden beinvloedbaar.
Posthoorn schreef:Dus als je niet in pyjama opgebaard wil worden, ben je een vijand van de bevindelijke waarheid?
Het is meer een ouderwetse en eenvoudige manier van opbaren, dan dat dit breed gedragen werd in de bevindelijke gezindte.
Misschien ook wel regio- of plaatsbepaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Dát maakt u ervan. Er zit een veel diepere gang achter, waar men aangrijpt wat men kan. In dit geval grijpt me gewoon een pyjama aan om duidelijk te maken: Hier wil ik niet meer mee van doen hebben.
Kom nou... Als je in een gemeente inhet westen was opgegroeid, ist je niet eens dat deze punten speelden in andere gemeente.
Dat van die nachtkleding, voor vandaag had ik echt nog nooit ehoord dat dat een punt van discussie was.
Sterker, ik heb nog nooit een begrafenis of condoleance meegemaakt waar iemand in nachtkleding (of zonder bril o.i.d.)lag opgebaard.
Overigens ook nog nooit een rouwdienst waar niet gezongen werd. En dan heb ik echt al heel wat rouwdiensten meegemaakt, meestal in de GG.
Plaats reactie