Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Want op die dag wordt voor jullie de verzoeningsrite voltrokken opdat jullie van al je zonden gereinigd worden en de HEER weer rein tegemoet kunnen treden.

Leviticus 16:30
--------------------------------------------------------------------------------

Verzoening
Op weg naar Pasen mag opnieuw tot ons doordringen dat God de wereld met zichzelf verzoent door zijn Zoon Jezus Christus. Verzoening, daar gaat het om. Ik weet dat het een woordspelletje is, maar ik kan het woord verzoening niet lezen zonder aan een zoen te denken. God kust de wereld, God kust jou en mij door Jezus heen. Deze verzoening brengt een nieuwe reinheid in ons leven. Een reinheid die een onbevlekte omgang met God weer mogelijk maakt. In Christus, alleen in Hem, de gekruisigde.
Miscanthus

Ik weet: mijn redder leeft, en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen.

Job 19:25
--------------------------------------------------------------------------------

Mijn redder
Midden in de klaagzang van Job, midden in het verwoorden van zijn ellende, wordt zijn klacht opeens tot een opwekkingslied. Met de gelovigen uit alle tijden horen we Job hier profetisch getuigen van Jezus Christus, zijn eeuwige en eindeloze Redder, zijn echte Vriend. Vandaag zingen we, misschien ook wel midden in de ellende, een eigentijds opwekkingslied: 'Mijn Jezus, mijn redder; Heer, er is niemand als U. Laat elk moment, al wat ik denk, vol zijn van uw liefde, Heer. Mijn schuilplaats, mijn trooster, veilige toren van kracht; adem en stem, al wat ik ben, brengen U voortdurend eer.'
Miscanthus

Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken.

Ezechiël 34:12

Zoals een herder
Hij is gekomen om te zoeken. Om jou te zoeken. Want Hij heeft het hart van een Herder. Jezus is - zo Vader, zo Zoon - de Goede Herder die verloren schapen weer opzoekt. Ben je verdwaald, voel je je eenzaam, ervaar je jezelf als een verstotene? Weet dat de Herder je zoekt. Daarover gaat het in de veertigdagentijd. Over een zoekende God, die in Jezus nog dichterbij is gekomen dan Hij al had gedaan. En Hij heeft maar één doel. Dat wij zouden zingen: 'De HEER is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.'
Miscanthus

Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt.

Psalm 42:6

Hoop
Ken je dat ook? Dat er diep van binnen zoveel onrust zit? In de veertigdagentijd worden we ons daar temeer van bewust als we stiller zijn dan gewoonlijk, meer tot onszelf inkeren om ons naar God te kunnen uitstrekken. Want het voelen van de onrust is niet het doel. Dit is het doel: dat je hoopt op God. Hoop heeft met perspectief te maken, met toekomst, met boven jezelf en je diepgevoelde onrust uitstijgen om thuis te komen in de armen van God. Hij ziet je, altijd. Ook als jij Hem niet ziet. Vestig je hoop op God.

Heere, op U hoop ik. Maak me rustig en geef me vrede.
Miscanthus

Ik ben verzwakt, ik ben verwond, maar uw hulp, o God, zal mij beschermen.

Psalm 69:30

Verwond
Altijd weer vind ik het bijzonder dat de Zoon van God ervoor gekozen heeft om mens te worden en te delen in onze zwakheid. Steeds meer raak ik ervan onder de indruk dat de Psalmen zo heel echt de gebeden van Jezus waren. En ik bewonder zowel Jezus als de Psalmdichter erom dat ze in hun zwakheid toch altijd weer uitreikten naar de uitgestoken helpende hand van God. Het is waar: juist in je zwakheid leer je de kracht van God kennen. Dat leer je als je lang en liefdevol kijkt naar Jezus.
Miscanthus

Laat mijn gebed u bereiken, luister naar mijn klagen, ik word door rampen bezocht, mijn leven nadert het dodenrijk.

Psalm 88:3-4

Klagen
Psalm 88 is de somberste van alle Psalmen. Het enige licht dat er schijnt, is dat de bidder zich tenminste nog tot God richt met al zijn nood en moeite. Als je het echt heel erg benauwd hebt, als je het leven ervaart als een donker dal, als je verteerd wordt door verdriet, bid dan Psalm 88. Weet je herkend. En ontdek het opnieuw: bij God kun je aankomen met je diepste moeiten. Roep het maar uit. Dat deed Jezus ook, door rampen bezocht als Hij was. 'Luister naar mijn klagen.' Zijn leven naderde het dodenrijk. In jouw plaats.
Miscanthus

Hij straft ons niet naar onze zonden, hij vergeldt ons niet naar onze schuld. Zoals de hoge hemel de aarde overspant, zo welft zich zijn trouw over wie hem vrezen.

Psalm 103:10-11

Vergeving
De weg naar Pasen toe is een weg vol van vergeving. Want
God vergeldt ons niet naar onze schuld. Dat is zulk goed nieuws, dat moet je elke dag horen! Dankzij Jezus, op wie God onze straf heeft afgewenteld, mogen we vol vertrouwen en vreugde zeggen: ‘Hij straft ons niet naar onze zonden!’ Dat is zo groots en dat is zo hemels. Want wat blijf ik soms rondzeulen met mijn schuld en laat ik me er door terneer drukken. Maar dat hoeft dus niet. Het hoeft niet vanwege het lijden van Jezus. Hij is veroordeeld zodat ik nooit meer veroordeeld word!
Miscanthus

Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

Filippenzen 2:5

Worden als Hij
In het hart van God leeft een verlangen. Het verlangen dat de mensen die door geloof in Jezus zijn kinderen zijn geworden ook steeds meer kan worden als Hij. Onze levens mogen beheerst worden de gezindheid van de unieke Zoon. Worden als Hij zal als gevolg hebben dat onze relaties zich vernieuwen, dat we samen in zijn gemeente gaan ontdekken wat een leven in verbondenheid met de Geest is: een leven vol liefde, vol ontferming, vol medelijden, vol bescheidenheid en eensgezindheid. Wat is het heerlijk om in de veertigdagentijd niet alleen naar Jezus te kijken, maar ook te ontdekken dat hij in ons gestalte wil aannemen.

Heere Jezus, wilt u mij door Uw Geest veranderen naar Uw beeld.
Miscanthus

Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.

Hebreeën 12:2

De blik gericht op Jezus
Als we kijken naar Jezus, lang en liefdevol, is het goed om te zien waar zijn ogen op gericht waren. Op de weg naar het kruis keek Hij boven het kruis uit en was Hij met hart en ziel gericht op de vreugde die voor Hem in het verschiet lag. ‘Ik ben ervan overtuigd’ schrijft Paulus ergens anders, 'dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard.' Paulus is zo iemand die de ogen van zijn hart richt op datgene waar ook Jezus naar keek: de glorievolle vreugde.
Miscanthus

Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Johannes 10:11

De goede herder
De Heer is mijn herder. Dat Psalmvers uit het Oude Testament verschiet voorgoed van kleur als je Jezus hoort zeggen dat hij de Goede Herder is. De God die we in Jahweh hebben leren kennen, komt ons nu in Jezus tegemoet. Meer nog dan zijn Vader is de Zoon bij uitstek de Herder die alles geeft voor zijn schapen. Want de Zoon geeft daadwerkelijk zichzelf, zijn eigen leven. De Goede Herder is tegelijkertijd het Lam dat zijn mond niet opendeed voor de scheerders. Wat is Hij toch ongelooflijk bijzonder. De Goede Herder: het Weerloze Lam. In Hem vind ik mijn leven.

Heere Jezus, U bent mijn Herder. Uw stem wil ik horen.
Miscanthus

Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft.

Johannes 11:25

Ik ben het leven
De uitspraken die Jezus doet zijn zonder weerga. Ze gaan altijd ook weer dieper dan je denkt. Want Jezus zegt niet: 'Ik heb het leven'. Hij zegt ook niet: 'Ik geef het leven.' Hij zegt ook niet: 'Ik wijs je de weg naar het leven.' Nee, Hij ís het leven in eigen persoon. Geloven in Jezus is daarom ook geloven in het leven. Alleen wie gelooft heeft werkelijk leven. Alleen wie gelooft leeft werkelijk. Wees als christen maar eens wat zelfbewuster: jij lééft! Nu al en ook door de dood heen.
Miscanthus

Waarachtig, ik verzeker u: als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.

Johannes 12:24

De stervende graankorrel
De graankorrel waar Jezus over spreekt, is Hij allereerst zelf: Hij sterft om pas zó veel vrucht te kunnen dragen. Ook wij worden geroepen om graankorrels te zijn, om te sterven in de aarde. Dat vraagt dat we loslaten wat in dit leven zo belangrijk lijkt: aanzien, succes, gezondheid, rijkdom, onze eigen kwaliteiten. Dat alles moet de grond in, sterven met Christus. Pas daarna zullen we vrucht dragen tot eer van de Vader. Heb je de moed om slechts graankorrel te zijn? Heb niet je eigen leven lief, heb het leven lief dat Jezus geeft, het vruchtdragende leven.

Heere Jezus, leer mij als U, een graankorrel te zijn.
Miscanthus

Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen.

Johannes 13:14

Voeten wassen
Er bestaat een aardige uitspraak. Namelijk deze: we wassen liever elkaars oren dan elkaars voeten. En het is nog waar ook. Het valt ons gemakkelijker om een ander fijntjes (en bij tijd en wijle ook minder fijntjes) de waarheid in te peperen dan om een waskom te pakken, er wat water in de te doen, een handdoek te nemen, de ander te vragen even te gaan zitten, zijn of haar schoenen uit te doen en dan voorzichtig wat water te laten stromen over die voeten en ze af te drogen. Een slavenkarweitje in de tijd van de bijbel. Maar Jezus deed het. En Hij vraagt het ook van jou. Hij kijkt je aan. Zie je het? Probeer vandaag eens wat voeten te wassen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Vanmorgen in mijn mailbox:

Gewassen in het bloed van het Lam

GERECHTVAARDIGD DOOR ZIJN BLOED

"Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn." Romeinen 5:9

God roept op om geloof in Christus te hebben als ons verzoenend Offer. Zijn bloed is het enige geneesmiddel tegen de zonde. 22)
God wil niet dat u zichzelf martelt met het idee dat Hij u niet zou aannemen, omdat u te zondig en te onwaardig bent. Wantrouw Hem niet. U kunt zeggen: "Ik weet, dat ik een zondaar ben. Daarom heb ik een Verlosser nodig. Ik heb van mijzelf geen verdienste of goedheid, waardoor ik aanspraak zou kunnen maken op verlossing, maar ik stel voor Gods aangezicht het allesverzoenend bloed van het vlekkeloos Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt. En dit bloed is mijn enige pleidooi.

Wij kunnen tot God naderen door Jezus Christus, de Middelaar. Hij is de Enige Weg, waardoor God zonden vergeeft. God kan de zonden niet vergeven ten koste van Zijn gerechtigheid, Zijn heiligheid en Zijn waarheid. Maar Hij vergeeft zonden en dat wel volledig. Er zijn geen zonden, die Hij niet wil vergeven in en door de Here Jezus Christus. Dit is de enige hoop van de zondaar, en als hij in oprecht geloof hierop vertrouwt, is hij zeker van Zijn vergiffenis, die Hij volledig en om niet schenkt. Er is slechts één kanaal, en dit is toegankelijk voor allen. Door dit kanaal staat er een rijke en overvloedige vergiffenis de berouwvolle, verbrijzelde mens te wachten. Zelfs de meest vreselijke zonden worden hem vergeven. Duizenden jaren geleden werden deze lessen onderwezen aan het uitverkoren volk van God. Deze lessen werden nog eens in zinnebeelden en rituelen herhaald, zodat de waarheid in ieder hart zou worden vastgeklonken namelijk dat 'zonder bloedstorting er geen vergeving van zonde is'... De gerechtigheid eiste het lijden van de mens, maar Christus gaf het lijden van God hiervoor in de plaats. Voor Zijn eigen lijden had Hij geen verzoening nodig; al Zijn leed was voor ons. Al Zijn verdiensten en Zijn heiligheid stonden de gevallen mens ter beschikking en werden hem aangeboden als een gave.

Christus doet een beroep op ons, dat wij onze zonden op Hem leggen; op de Zondendrager. Maar als wij ze weigeren van ons weg te doen, dan nemen wij de verantwoordelijkheid op onszelf en zullen wij verloren gaan... Wij mogen op Christus vallen, op de Levende Steen en gebroken worden; maar als deze Steen op ons valt, zal Hij ons tot stof vergruizen.

Bron: Ellen G. White
Miscanthus

Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden.

Johannes 15:13

Geen grotere liefde
Soms kunnen uitspraken een beetje plichtmatig klinken. Ze worden dan gezegd door iemand waarvan je denkt: hij kan het mooi zeggen, maar ik zie er in zijn eigen leven niks van. Bij Jezus is dat anders. Hij produceert geen wandteksten, die slechts fungeren als muurdecoratie. Als Hij spreekt, heeft Hij het ook over zichzelf. Want Jezus doet wat Hij zegt. Hij geeft maar niet een definitie van liefde, maar Hij voorspelt hier al dat Hij ook gaat laten zien wat de grootste liefde is. Namelijk: je leven geven voor je vrienden. Dat is precies wat Jezus deed.
Plaats reactie