Gebedsgenezers

Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Uiteraard is dit niet ironisch bedoelt!
Oké, in dat geval mijn oprechte verontschuldigingen dat ik je van ironie verdacht heb... :oops:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Vincent

Bericht door Vincent »

t Staat nu op voorpagina AD.

Reacties zijn wel treffend. Sommige heel negatief, andere heel positief en ook reacties die alles in het midden laten, zoals deze:

Ik lees het liever dan al die ellende. Voor deze vrouw en familie is dit natuurlijk onvoorstelbaar mooi. Ik ben erg blij voor ze. Of dit GOD is, of kosmische kracht (energie) en/of doordat iemand zo sterk is dat men zichzelf uiteindelijk geneest doordat zij al haar blokkades loslaat? geen idee.
Mysterie van het leven en blijkt zeker dat er meer is dan we ZIEN. Of dat God is of kracht in jezelf ?

Dit is naar mijn idee de meest wetenschappelijke reactie die mogelijk is!
Vincent

Bericht door Vincent »

In de Wikipedia las ik het volgende.

Recent (2004) is er op het gebied van deze ziekte grote commotie ontstaan doordat er in de media aandacht werd besteed aan een alternatieve genezeres in het voormalige Joegoslavië, die claimde deze aandoening te kunnen genezen. Een Nederlandse delegatie van anesthesisten met een aantal in Nederland vrijwel uitbehandelde patiënten bezocht haar, samen met een filmcrew om deze behandeling te kunnen zien en filmen.

Er viel op dat zij bepaald niet zachtzinnig met de patiënten omging, maar het aangetaste ledemaat juist krachtig manipuleerde. Een aanzienlijk percentage van de behandelde patiënten ging inderdaad sterk verbeterd naar huis! In Nederland is geprobeerd deze bevinding te reproduceren, waarbij er van de hypothese uitgegaan werd dat een van de voornaamste factoren die het probleem in stand houden de bewegings- en gebruiksangst van het lichaamsdeel van de patiënt is.

De eerste resultaten van deze benadering lijken veelbelovend. Waarschijnlijk zal binnenkort het advies aan dergelijke patiënten te zijn 'door de pijn heen' te gaan en het aangetaste ledemaat juist zoveel mogelijk te gebruiken.
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:

Wel is het zo, dat de Bijbel haarvlechten niet verbied.
1 Timoteus 2:9-10:

Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding.

maar -zo immers betaamt het vrouwen, die voor haar Godsvrucht uitkomen- door goede werken

Dus, Bert, het staat er wel degelijk: NIET met haarvlechten of in de SV "vlechtingen des haars"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

Alsjeblieft zeg, hoe kom je erbij om hier over de haardracht te beginnen?

Verder vind ik het nogal pijnlijk als er over personen wordt gediscussieerd die genezen zijn. Het lijkt wel of sommigen hopen dat deze mensen morgen weer in een rolstoel zitten. En geloof me er wordt in een van de twee genoemde gevallen een dankdienst georganiseerd in de eigen gemeente.
Marnix

Bericht door Marnix »

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:

Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding.

maar -zo immers betaamt het vrouwen, die voor haar Godsvrucht uitkomen- door goede werken

Dus, Bert, het staat er wel degelijk: NIET met haarvlechten of in de SV "vlechtingen des haars"
Dan zou een trouwring ook niet mogen... Het gaar er om dat je niet moet pronken met wat je hebt.

Maar het ging toch om gebedsgenezing hier? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:

Dat is de juiste tekst, Rens, maar die tekst moet je wel helemaal lezen. Er staat niet, gij zult geen haarvlechten hebben. Maar wel, dat haarvlechten niet haar sieraad moet zijn, omdat het op hoogmoed wijst, in plaats van nederigheid. In plaats van dat, volgt dus, dat ze zich met goede werken moeten sieren: "Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid) belijden) door goede werken. "

Dus, het sieraad van de vrouw is niet haar haarvlechten, haar goud of paarlen, of kostbare kleding, maar haar sieraad is dat ze goede werken doet.

Dus Calvijn hierover:
9. In like manner also women. As he enjoined men to lift up pure hands, so he now prescribes the manner in which women ought to prepare for praying aright. And there appears to be an implied contrast between those virtues which he recommends and the outward sanctification of the Jews; for he intimates that there is no profane place, nor any from which both men and women may not draw near to God, provided they are not excluded by their vices.

He intended to embrace the opportunity of correcting a vice to which women are almost always prone, and which perhaps at Ephesus, being a city of vast wealth and extensive merchandise, especially abounded. That vice is -- excessive eagerness and desire to be richly dressed. He wishes therefore that their dress should be regulated by modesty and sobriety; for luxury and immoderate expense arise from a desire to make a display either for the sake of pride or of departure from chastity. And hence we ought to derive the rule of moderation; for, since dress is an indifferent matter, (as all outward matters are,) it is difficult to; assign a fixed limit, how far we ought to go. Magistrates may indeed make laws, by means of which a rage for superfluous expenditure shall be in some measure restrained; but godly teachers, whose business it is to guide the consciences, ought always to keep in view the end of lawful use. This at least will be settled beyond all controversy, that every thing in dress which is not in accordance with modesty and sobriety must be disapproved.

Yet we must always begin with the dispositions; for where debauchery reigns within, there will be no chastity; and where ambition reigns within, there will be no modesty in the outward dress. But because hypocrites commonly avail themselves of all the pretexts that they can find for concealing their wicked dispositions, we are under the necessity of pointing out what meets the eye. It would be great baseness to deny the appropriateness of modesty as the peculiar and constant ornament of virtuous and chaste women, or the duty of all to observe moderation. Whatever is opposed to these virtues it will be in vain to excuse. He expressly censures certain kinds of superfluity, such as curled hair, jewels, and golden rings; not that the use of gold or of jewels is expressly forbidden, but that, wherever they are prominently displayed, these things commonly draw along with them the other evils which I have mentioned, and arise from ambition or from want of chastity as their source.

10. Which becometh women; for undoubtedly the dress of a virtuous and godly woman must differ from that of a strumpet. What he has laid down are marks of distinction; and if piety must be testified by works, this profession ought also to be visible in chaste and becoming dress.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:Alsjeblieft zeg, hoe kom je erbij om hier over de haardracht te beginnen?
Mee eens, dat is waarom ik dit onderwerp begonnen ben:

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5594&highlight=
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 27 mar 2007, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vincent

Bericht door Vincent »

parsifal schreef:
Verder vind ik het nogal pijnlijk als er over personen wordt gediscussieerd die genezen zijn. Het lijkt wel of sommigen hopen dat deze mensen morgen weer in een rolstoel zitten. En geloof me er wordt in een van de twee genoemde gevallen een dankdienst georganiseerd in de eigen gemeente.
\

Nee hoor.
shapie

Bericht door shapie »

SolaGratia schreef:Ik lees een hoop verwarring over genezing e.d.

In de bijbel(markus 16) staat waar wij(gelovigen) aan te herkennen zijn!

15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.

Leg je leven langs deze kenmerken.
Als ik het doe blijft er veel schuld over.
Heere, laat mij herkenbaar zijn!

Wat is het erg dat ze vanuit de Alblasserwaard naar Leiderdorp moeten! Dit kan n.l. ook in Bleskensgraaf en Noordeloos gebeuren!
Wij als gelovige moeten herkenbaar worden!
[font=Arial] [/fon

Al een tijdje heb ik meegelezen, en met bovenstaande van harte eens. Vanwaar toch al die commotie rond deze zeker wel opzienbarende genezing !
Ik las het volgende : de dienst der genezing of ziekenzalving, waar de nadruk vooral ligt op het gebed, waar ook gelegenheid is om zijn zonden te belijden, gegrond op Jakobus 5,waar dit uitdrukkelijk wordt genoemd, daarnaast ook de ziekenzalving, zoals daarover gesproken wordt in Jak. 5
De genezing wordt van God verwacht en in het geloof afgebeden.
Wanneer iemand niet geneest, is dit niet uit gebrek aan iemands geloof, maar dan heeft God een andere weg voor zo iemand. Het gezamelijk bidden geeft dan moed en kracht om de ziekte te dragen
Aan Paulus' bidden om heling voor zichzelf werd een grens gesteld:"Mijn genade is u genoeg" In ziekte kan de zegen schuilen van geduld en het getuigenis dat uitgaat van aanvaarding zonder bitterheid. Hoewel deze 'dienst der genezing' bijbels onderbouwd is, gelooft men sterk dat er ook nu nog gelovigen zijn aan wie God de gave der genezing geeft. ....tot zover gelezen.

Zonder verder een oordeel uit te spreken over dankbaarheids uitingen over dit genezingswonder zou ik willen wijzen op wat Psalm 51: 18 en 19 daarover zegt (onberijmd).
flx

Bericht door flx »

Vincent schreef:t Staat nu op voorpagina AD.

Reacties zijn wel treffend. Sommige heel negatief, andere heel positief en ook reacties die alles in het midden laten, zoals deze:

Ik lees het liever dan al die ellende. Voor deze vrouw en familie is dit natuurlijk onvoorstelbaar mooi. Ik ben erg blij voor ze. Of dit GOD is, of kosmische kracht (energie) en/of doordat iemand zo sterk is dat men zichzelf uiteindelijk geneest doordat zij al haar blokkades loslaat? geen idee.
Mysterie van het leven en blijkt zeker dat er meer is dan we ZIEN. Of dat God is of kracht in jezelf ?

Dit is naar mijn idee de meest wetenschappelijke reactie die mogelijk is!
Ook nieuweling - en nogal betrokken hierbij:
De aanduiding 'wetenschappelijk' is lichtjes overdreven, lijkt me, maar wat deze krant-reactie wel helder maakt is dat er verschillende aspecten uit elkaar gehouden moeten worden die in de lopende discussie nogal door elkaar gingen (en dat heb ik het nog maar niet over haardracht):
1. Natuurlijk is er een ontstellende dankbaarheid. Want of het nu puur een wonderwerk van de Almachtige is of een meer wetenschappelijk-fysiek werk (onbegrepen geneeskunde) of een meer psychisch werk ('blokkades overwonnen') - wat blijft is de genezing die -gelukkig- als gave uit Gods hand wordt gezien.
2. Of er bij deze en vergelijkbare genezingen wel iets 'tegen-natuurlijks' gebeurt, mag zeker ter discussie worden gesteld. Een puur wonder of een onbekende behandeling (die ook meer psychisch kan zijn). Discussie daarover raakt niet direct de integriteit van een voorganger of (ex-)patient.
3. Heel anders wordt het wanneer direct gewezen wordt naar 'schijn' (een groot deel van de Alblasserwaard durft dat echt niet, de geschiedenis kennende!) of -veel erger- als direct 'gevreesd' wordt (maar tegelijk lees ik weinig echte 'vrees'; eerder een vreemd soort 'hoop' of zelfs 'zekerheid') dat er een bovenaardse anti-kracht aan het werk is/was. Laten we daar nou eens niet te snel met ons verstand 'waarheden' over verkondingen!
4. Genezing op zo'n wonderlijke wijze kan er ook zijn zonder een soort planmatig streven daarna. In het AD-geval was dat er zeker; voorganger Zijlstra is er ten zeerste op gericht. Als dat zo is, mag er discussie zijn over de methoden die gebruikt worden (de normen en grenzen van gebedsgenezing en ziekenzalving), maar ook dan moet men oppassen nodeloos integriteitsvragen te stellen.

Natuurlijk verwarren deze verhalen de gereformeerde wereld. Is verwarring zo slecht? Moet er (acuut) een helderheid komen - dat al snel een 'oordeel namens God' wordt?

flx
BJD

Bericht door BJD »

In het AD

http://www.ad.nl/binnenland/article1219830.ece
Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf
Door FRANK VAN DEN ELSEN

Na 17 jaar helse pijn en voornamelijk liggen, staat Janneke Vlot op 4 maart van dit jaar op uit haar rolstoel en loopt.

Hanneke en Teus Vlot. "Alles wat in haar lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw." FOTO VICTOR VAN BREUKELEN‘Ongelooflijk,’ luidt de letterlijke reactie van het Erasmus Medisch Centrum.

Teus Vlot uit Bleskensgraaf, een diepgelovig mens, heeft in 2004 op het punt gestaan alle bladzijden uit zijn bijbel te scheuren waarop wonderbaarlijke genezingen plaatsvonden. Zo groot waren op dat moment de vertwijfeling en boosheid over het lijden van zijn zieke vrouw Janneke en hun hele gezin. Maar hij liet zijn bijbel heel. ,,Ik bad om vertrouwen en kreeg het. Boosheid lost niets op.’’

Janneke (44) zelf is geen moment vertwijfeld of boos geweest. ,,Ik heb altijd gezegd: God maakt geen fouten.’’ In een rondzendbrief aan familie en vrienden schreef ze in 2004: ‘Eens zal ik genezen zijn en lopen’. Ze bedoelde destijds: misschien in dit leven, misschien in de hemel, verduidelijkt ze nu.

Het gebeurde in dit leven. Om precies te zijn: op de avond van 4 maart 2007, in Leiderdorp.

Tijdens een genezingsdienst kondigt de evangelist Jan Zijlstra aan dat ‘God door deze vrouw grote dingen gaat doen’. Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. Schatert het uit. En stopt vervolgens niet meer met lopen.

Teus (45), eigenaar van een bedrijf in scheepsdieselmotoren en werkgever van 75 mensen, zegt: ,,Ik heb er jaren om gebeden. Ik geloof erin. Maar als het gebeurt, vallen je ogen uit je kassen.’’

Dezelfde nacht pakt Janneke thuis een fiets, stapt op en rijdt weg alsof ze niet anders gewend is. Teus en de kinderen staan er huilend naar te kijken. De pijn is weg. Janneke slaapt weer normaal en wordt fris wakker.

Ze leed sinds 1990 na een val op haar knie aan posttraumatische dystrofie, een ziekte die gepaard gaat met helse pijnen. Door jarenlang voornamelijk liggen liep ze hernia’s op. Zenuwen en spieren raakten steeds verder beschadigd en botten ontkalkt. Talloze pijnlijke behandelwijzen, operaties en medicaties in even zo veel ziekenhuizen, leverden nooit het gewenste resultaat op, wel heel veel ellendige bijwerkingen.

In een gestaag tempo werd Janneke meer invalide en hulpbehoevend. ,,De eerste jaren waren vooral ongemakkelijk. Ik werd een gast in mijn eigen huis, terwijl ik zo graag een goede vrouw en moeder wilde zijn. Maar de laatste jaren heb ik me echt dood in mijn eigen lichaam gevoeld.’’

Vorig jaar nam ze deel aan een groot wetenschappelijk onderzoek onder dystrofiepatiënten door het Erasmus Medisch Centrum. De fysieke schade was onomkeerbaar, de kans op een normaal leven nihil, concludeerden de artsen na intensief onderzoek.

Des te groter is het wonder. Na de genezing zijn Janneke en Teus opnieuw bij het onderzoeksteam geweest. ,,Niet voor onszelf, wij twijfelden niet. Maar voor de artsen. Toen de testresultaten kwamen, stonden wij én alle onderzoekers met tranen in de ogen.’’

Teus: ,,Het is geen wonder van genezing, maar een wonder van schepping. Alles wat in Jannekes lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw. Dat zie je op de foto’s. Haar ‘slechte been’ is nu beter dan het goede. God levert geen half werk. Wat hij deed in de bijbel, doet hij anno 2007 nog steeds.’’

Het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, dat net als als alle ziekenhuizen doorgaans terughoudend is met toelichtingen op individuele gevallen, bevestigt de genezing. Woordvoerder David Drexhagen: ,,Mevrouw is inderdaad helemaal genezen en wij hebben er geen medische verklaring voor. Het is ongelooflijk.’’

Teus: ,,Ik heb een vrouw die ineens 25 jaar jonger is. Ik ben ’s avonds bekaf.’’ Janneke: ,,Ik geniet intens van de kleinste dingen. Over alles ligt een nieuwe glans.’’

Jan Zijlstra meldt telefonisch desgevraagd dat regelmatig wonderen gebeuren tijdens zijn diensten in Leiderdorp. ,,Ook genezingen die medisch ‘onmogelijk’ zijn. Wij turven ze niet, maar ik krijg vaak getuigenissen terug zoals die van Janneke Vlot. Niet ík genees mensen. Ik vraag het aan God de Almachtige.’’

Waarom God ‘pas’ na 17 jaren optrad? Waarom uitgerekend via deze evangelist en niet in hun eigen hervormde kerk in Bleskensgraaf of gewoon thuis op de bank? Allemaal vragen die ook Janneke en Teus zichzelf hebben gesteld, maar waarop ze het antwoord niet weten.

Janneke: ,,Ik moest deze weg bewandelen en nu moet ik de boodschap verkondigen dat Hij, ook in deze tijd, dichtbij de mensen wil komen, ter bemoediging van iedereen die het nu zwaar heeft. God werkt dwars door alle kerkmuren heen en stelt geen voorwaarden.’’
Absoluut een wonder maar indien het God is zal Hij er toch veel meer mee willen zeggen als "Dat het ter bemoediging is van iedereen die het zwaar heeft". Het blijft in zo'n getuigenis zo bij de lichamelijke genezing alleen hangen. De wonderbaarlijke lichamelijke genezing heeft als doel ter onderwijs en aansporing van de "genezing" van de ziel. Tot uitbreiding van Zijn koninkrijk!
Opdat Zijn naam des te meer verheerlijkt wordt!
refo

Bericht door refo »

Ja, als het óns zou overkomen, dan zou God pas de eer krijgen. Aan zo'n hervormd vrouwtje met lange broek en kort haar kun je dat wezenlijk niet overlaten. En niet van verwachten ook, natuurlijk.

Sjongejonge. Het AD. Natuurlijk heeft die het over de genezing.
Ga naar de dankdienst a.s. zaterdag. En als je het nodig vindt: oordeel dan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:De wonderbaarlijke lichamelijke genezing heeft als doel ter onderwijs en aansporing van de "genezing" van de ziel. Tot uitbreiding van Zijn koninkrijk!
Opdat Zijn naam des te meer verheerlijkt wordt!
Precies.
Ook de wonderen die de Heere Jezus tijdens Zijn omwandeling verrichtte functioneerden altijd als accentuering, onderstreping, van Zijn Woord en de komst van Zijn koninkrijk.
Dat geldt ook voor de krachten, die de apostelen deden.

Jakobus roept daarom op om in geval van ziekte zich tot de ouderlingen om voorbede te wenden; mensen die in Gods koninkrijk werken, zodat de genezing als gebedsverhoring een onderstreping van Zijn Woord is.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Ja, als het óns zou overkomen, dan zou God pas de eer krijgen. Aan zo'n hervormd vrouwtje met lange broek en kort haar kun je dat wezenlijk niet overlaten. En niet van verwachten ook, natuurlijk.

Sjongejonge. Het AD. Natuurlijk heeft die het over de genezing.
Ga naar de dankdienst a.s. zaterdag. En als je het nodig vindt: oordeel dan.
Ik krijg steeds meer de behoefte om eens bij haar langs te gaan. Bleskensgraaf is tenslotte niet zo heel ver weg. En ik vind dat jij wel hier een punt maakt, Refo, stel je voor als het ons zou overkomen en er zo over geoordeeld werd....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie