OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Ds C. Harinck appeleert teveel op dat bedriegelijke gevoel. Daarmee kan je C.H. Spurgeon ook misbruiken, maar zoals ik al zei: Lees hem door een goede bril...
Welke oudvaders horen minimaal in je boekenkast thuis
Re: Welke oudvaders horen minimaal in je boekenkast thuis
Ik heb geen citaten bij de hand, maar ik ben toch duidelijk hopelijk?memento schreef:OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Ds C. Harinck appeleert teveel op dat bedriegelijke gevoel. Daarmee kan je C.H. Spurgeon ook misbruiken, maar zoals ik al zei: Lees hem door een goede bril...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- MarthaMartha
het is nog niet herkenbaar..... dus vandaar, graag een citaat zodat we het kunnen zien...-DIA- schreef:Ik heb geen citaten bij de hand, maar ik ben toch duidelijk hopelijk?memento schreef:OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik vraag om citaten, omdat ik je visie serieus wil nemen. En bij serieus nemen hoort m.i. ook dat je heel concreet wat voorbeelden controleert om die visie te toetsen.-DIA- schreef:Ik heb geen citaten bij de hand, maar ik ben toch duidelijk hopelijk?memento schreef:OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Ik hoor het al memento; dit moet je bevindelijk snappen en daar schort het bij jou aan.memento schreef:OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Ik neem niet deel aan deze discussie... mijn kennis daarover is echt te beperkt..
Wel merk ik op , dat er indien er over Spurgeon wordt gesproken ineens voorwaarde worden gesteld.
Wel merk ik op , dat er indien er over Spurgeon wordt gesproken ineens voorwaarde worden gesteld.
DIA schreef: Lees hem door een goede bril...
of kan het zo zijn, dat als je Spurgeon onbevoorooreeld leest, de klem van het evangelie te strak komt te zitten?Erasmiaan schreef: Alleen moet je bij Spurgeon wel opletten dat het door een betrouwbare vertaler is vertaald.
memento schreef:Ik vraag om citaten, omdat ik je visie serieus wil nemen. En bij serieus nemen hoort m.i. ook dat je heel concreet wat voorbeelden controleert om die visie te toetsen.-DIA- schreef:Ik heb geen citaten bij de hand, maar ik ben toch duidelijk hopelijk?memento schreef: OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...
Ik heb geen citaten van Ds. C. Harick. Als ik eerlijk ben zou ik zijn boeken ook niet graag in mijn boekenkast hebben. Maar ik heb ds. C. Harinck wel verschillende malen gehoord. En dan valt me steeds op hoe hij je "gevoel" aanspreekt, en voor "gevoel" ben ik erg huiverig...
Om die reden plaatste ik ook die kanttekeningen bij C.H. Spurgeon.
-DIA-
Een mens die door God nederig is gemaakt, doet zulke uitspraken niet...freek schreef:Ik hoor het al memento; dit moet je bevindelijk snappen en daar schort het bij jou aan.memento schreef:OK, ik snap je onderscheid. Alleen, zou je een concreet voorbeeld (een citaat) kunnen noemen van iets wat ds. Harinck wél doet, maar Spurgeon niet of anders doet? Zodat we een beter beeld kunnen krijgen hoe je dat in de praktijk ziet...-DIA- schreef:Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.
Oh wat is het toch makkelijk om de ander voor duivelskind (want dat gebeurt in wezen) uit te maken...
Als we er ons maar recht van bewust waren dat we allemaal duivelskinderen zijn van nature...memento schreef: Oh wat is het toch makkelijk om de ander voor duivelskind (want dat gebeurt in wezen) uit te maken...
Ik trek me terug uit deze discussie, het ga u allen wel!
-DIA-
Ik vind het jammer dat je je terugtrekt uit een discussie, terwijl er nog een grove beschuldiging richting ds. Harinck openstaat. Als hij echt zo'n duidelijke "modernist" is als dat je claimt, waarom is het dan zo moeilijk om een citaat te vinden?-DIA- schreef:Ik trek me terug uit deze discussie, het ga u allen wel!
- JolandaOudshoorn
Pfff wat een schril contrast met gisterenavond. Die man zei: het kon zelfs voor mij.... het kan (dus) ook voor jou!memento schreef:Een mens die door God nederig is gemaakt, doet zulke uitspraken niet...freek schreef:
Ik hoor het al memento; dit moet je bevindelijk snappen en daar schort het bij jou aan.
Oh wat is het toch makkelijk om de ander voor duivelskind (want dat gebeurt in wezen) uit te maken...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zit een tijdje deze discussie te volgen.. Krijgt het zo'n einde. Er wordt nog al wat gezegd door je...vervolgens wordt er om onderbouwing gevraagd... haak je af....-DIA- schreef:Als we er ons maar recht van bewust waren dat we allemaal duivelskinderen zijn van nature...memento schreef: Oh wat is het toch makkelijk om de ander voor duivelskind (want dat gebeurt in wezen) uit te maken...
Ik trek me terug uit deze discussie, het ga u allen wel!
-DIA-
béétje jammer

Ik vind het ook erg jammer. Ik heb met de beste intenties geprobeerd de argumentatie van Dia te volgen, en zou ook graag zien waarmee hij dit onderbouwd. Misschien had ik er van kunnen leren, en mijn eigen standpunt misschien moeten herzien/nuanceren. Jammer dat er dan opeens afgehaakt wordt, zonder te komen tot het noemen van argumenten...BJD schreef:Zit een tijdje deze discussie te volgen.. Krijgt het zo'n einde. Er wordt nog al wat gezegd door je...vervolgens wordt er om onderbouwing gevraagd... haak je af....
béétje jammer
- zusterelly
Dat denk ik ook wel eens als ik sommige reacties op RF lees of in mijn nabijheid hoor. ( en dan gaat het niet alleen over Spurgeon)BJD schreef:Ik neem niet deel aan deze discussie... mijn kennis daarover is echt te beperkt..
Wel merk ik op , dat er indien er over Spurgeon wordt gesproken ineens voorwaarde worden gesteld.DIA schreef: Lees hem door een goede bril...of kan het zo zijn, dat als je Spurgeon onbevoorooreeld leest, de klem van het evangelie te strak komt te zitten?Erasmiaan schreef: Alleen moet je bij Spurgeon wel opletten dat het door een betrouwbare vertaler is vertaald.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
DIA, ik weet nog een Boek , waar je voor uit moet kijken.
Iig als ik zo jou meningen lees.
Het Boek lijkt soms ook erg eenzijdig, je moet goed uitkijken wie het vertaalt heeft en helaas de bevindelijke gangen komen er niet zo nadrukkelijk naar voren , zoals die in de " oude GG" wel geleerd werden.
Het staat vol met remonstrants lijkende uitspraken als :
Mijn zoon! geef mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.
Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Joh, soms is het gewoon schrikken , het lijkt wel of je Ds Harinck of Spurgeon hoort spreken, maar nee het is juist hun Zender die hier spreekt!
Maar als ik je toch een raad mag geven : ga dit Boek der Boeken toch maar eens lezen , het is Het Middel waardoor de Heere in zondaarsharten wil werken.
En dan leer je het wel af, om knechten van God te veroordelen, maar dan hoor je met doorboorde oren dat juist zij , zo rijk van die Dierbare Christus mogen spreken , zonder dat zij ook maar enig werk van en in de mens als grond overlaten.
Want dat is de Bijbelse lijn : Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
En dit wonder daar spreekt nu juist ook Ds Harinck zo rijk van , ik zou toch adviseren om naast de Bijbel zijn boekjes eens te gaan lezen, het is al voor velen tot zegen geweest.
Want stel dat je het toch mis hebt, dan raak je Gods oogappel aan , en dat is heel wat !
Iig als ik zo jou meningen lees.
Het Boek lijkt soms ook erg eenzijdig, je moet goed uitkijken wie het vertaalt heeft en helaas de bevindelijke gangen komen er niet zo nadrukkelijk naar voren , zoals die in de " oude GG" wel geleerd werden.
Het staat vol met remonstrants lijkende uitspraken als :
Mijn zoon! geef mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.
Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Joh, soms is het gewoon schrikken , het lijkt wel of je Ds Harinck of Spurgeon hoort spreken, maar nee het is juist hun Zender die hier spreekt!
Maar als ik je toch een raad mag geven : ga dit Boek der Boeken toch maar eens lezen , het is Het Middel waardoor de Heere in zondaarsharten wil werken.
En dan leer je het wel af, om knechten van God te veroordelen, maar dan hoor je met doorboorde oren dat juist zij , zo rijk van die Dierbare Christus mogen spreken , zonder dat zij ook maar enig werk van en in de mens als grond overlaten.
Want dat is de Bijbelse lijn : Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
En dit wonder daar spreekt nu juist ook Ds Harinck zo rijk van , ik zou toch adviseren om naast de Bijbel zijn boekjes eens te gaan lezen, het is al voor velen tot zegen geweest.
Want stel dat je het toch mis hebt, dan raak je Gods oogappel aan , en dat is heel wat !