Kerkelijk jaarboek GG

refo

Bericht door refo »

Wat ik bedoelde te zeggen is dit: altijd wordt er maar op gehamerd dat de Geest het moet doen. Als dat zo is kun je onmogelijk 'de gezinnen' de schuld geven. Als in het bedrijsleven de leiding onvoldoende succes heeft, dan moet de leiding aftreden. Bij de GG blijven ze gewoon en gaan nog schoppen tegen hun klanten ook.

Dan moet je niet klagen dat de groeipercentages achterblijven.

De boodschap in de GG is in feite heel duidelijk. Van eeuwigheid staat alles vast. Alleen de Geest werkt de wedergeboorte en begin vooral niet zelf. Wat verwacht je dan eigenlijk als predikant? Van je leden? Niets toch? En dan toch in verwijtende zin praten! En de gezinnen hebben het altijd maar gedaan. Hij zoui toch moeten weten dat het niets uitmaakt. Er zijn gezinnen waar permament over Goddelijke zaken wordt gesproken en vrijwel alle kinderen onkerkelijk worden. Blijkbaar kan overvoeren in dat verband ook. Dat is niet de succesformule. Zolnag die verkiezing boven de markt blijft hangen komen we er niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Zolnag die verkiezing boven de markt blijft hangen komen we er niet.
Zonder Gods genadige verkiezing zouden we er sowieso niet komen.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:Zolnag die verkiezing boven de markt blijft hangen komen we er niet.
Waar staat dat?
limosa

Bericht door limosa »

drink een glaasje water refo en koel een beetje af

je generaliseert enorm en gaat vervolgens ongeremd tekeer tegen de GG, of je het met bepaalde lijnen in de GG nou wel of niet eens ben, met op zo'n toon te spreken komen we niet verder

trap even op de rem . . .
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:@ refo: Ik hoorde van de week nog een uitspraak van een overleden dominee in een preek, die ik je niet wilde onthouden:
"Links zeggen ze dat er te weinig mensen bekeert worden, en rechts zeggen ze dat er teveel bekeert worden. Maar ik zeg je; er komt er niet één te veel en niet één te weinig! Ze komen aan door het Goddelijk licht geleidt! En ze zijn allen geteld, en al van eeuwigheid verkoren, om eeuwig Zijn lof te doen klimmen uit het stof!"

In die zin zou dan de kritiek op de prediking een stuk minder moeten zijn.
Deze opmerking lijkt te suggereren: we mogen maar wat aanrommelen, want als God wil dat iemand bekeerd wordt, gebeurt dat toch wel.

We zouden dan - even extreem stellen - zelfs uit de Koran kunnen gaan preken, want zelfs die kan God gebruiken om mensen naar Zijn Zoon te leiden. Ergo: de opmerking van deze dominee is een gevaarlijke. Aan ons - en de dominees - de taak om het evangelie zo goed mogelijk te brengen. Niet links, niet rechts maar evenwichtig.
Man, houdt toch op! Als er iets was wat hij niet bedoelde was het dat wel! Het ging hem om de troost die er is, die we uit de verkiezing kunnen trekken. En dat in het licht van kritiek van linkse en van rechtse kant.

@ Jaco: het gaat helemaal niet over het "niet functioneren van de prediking". Het gaat over kritiek op de prediking, die vaak zo ongenuanceerd is. Zowel linksom als rechtsom. Alsof wij de Heere wel even voorschrijven hoeveel mensen er bekeerd worden. NEE, NEE, NEE! En dan kunnen er in een kerk van 800 mensen maar 10 aan het avondmaal gaan, en in een kerk van 400 mensen wel 80. Wat de Heere doet is immers goed?
Daar gaat het weldegelijk om.
jacob

Bericht door jacob »

limosa schreef:drink een glaasje water refo en koel een beetje af

je generaliseert enorm en gaat vervolgens ongeremd tekeer tegen de GG, of je het met bepaalde lijnen in de GG nou wel of niet eens ben, met op zo'n toon te spreken komen we niet verder

anders vind ik het wel knap irritant dat ons weer eens wordt verweten de verkiezing te willen bagitaliseren. Dat slaat ook nergens op. Inmiddels zou erasmiaan dat toch wel moeten begrijpen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Wat ik bedoelde te zeggen is dit: altijd wordt er maar op gehamerd dat de Geest het moet doen. Als dat zo is kun je onmogelijk 'de gezinnen' de schuld geven. Als in het bedrijsleven de leiding onvoldoende succes heeft, dan moet de leiding aftreden. Bij de GG blijven ze gewoon en gaan nog schoppen tegen hun klanten ook.

De boodschap in de GG is in feite heel duidelijk. Van eeuwigheid staat alles vast. Alleen de Geest werkt de wedergeboorte en begin vooral niet zelf. Wat verwacht je dan eigenlijk als predikant? Van je leden? Niets toch? En dan toch in verwijtende zin praten! En de gezinnen hebben het altijd maar gedaan. Hij zoui toch moeten weten dat het niets uitmaakt. Er zijn gezinnen waar permament over Goddelijke zaken wordt gesproken en vrijwel alle kinderen onkerkelijk worden. Blijkbaar kan overvoeren in dat verband ook. Dat is niet de succesformule. Zolnag die verkiezing boven de markt blijft hangen komen we er niet.
En jij vind het niet raar om een kerk met een bedrijf te vergelijken? Met groeipercentages etc? Het is de leerschool van vrije genade, en op die leerschool gaan we alleen maar achteruit.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Wat ik bedoelde te zeggen is dit: altijd wordt er maar op gehamerd dat de Geest het moet doen. Als dat zo is kun je onmogelijk 'de gezinnen' de schuld geven. Als in het bedrijsleven de leiding onvoldoende succes heeft, dan moet de leiding aftreden. Bij de GG blijven ze gewoon en gaan nog schoppen tegen hun klanten ook.

En jij vind het niet raar om een kerk met een bedrijf te vergelijken? Met groeipercentages etc? Het is de leerschool van vrije genade, en op die leerschool gaan we alleen maar achteruit.
tja wat moet je hier dan weer mee. DIscussie maar weer eens stoppen. Volgens mij begrijp je het punt van refo heel erg goed. Doe dan ook niet zo flauw en reageer inhoudelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Waar staat dat?
In de Bijbel.
Bijvoorbeeld: Romeinen 11:5; 1 Thess 1:4; 2 Petrus 1:10
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Inderdaad Limosa

Verwijder alstjeblieft al dat generaliserende geblaat.

Als je je niet kunt vinden in de GG prediking, weerleg het dan rustig en ga niet als een gek in het rond lopen schoppen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jacob schreef:

anders vind ik het wel knap irritant dat ons weer eens wordt verweten de verkiezing te willen bagitaliseren. Dat slaat ook nergens op. Inmiddels zou erasmiaan dat toch wel moeten begrijpen.
Als refo zegt dat "zolang de verkiezing boven de markt hangt "we" niet verder komen..."

Maar goed, achteraf had ik beter helemaal niets kunnen posten. In plaats van een nuance aan te brengen heb ik blijkbaar een tegenstelling gecreëerd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
Waar staat dat?
In de Bijbel.
Bijvoorbeeld: Romeinen 11:5; 1 Thess 1:4; 2 Petrus 1:10
Dat weet refo ook best.
refo

Bericht door refo »

De bedoeling van de prediking is dat er mensen door Christus tot God komen. Dat lijkt de GG wek uit het ook te verliezen. We spelen op deze manier wel kerkje, maar zijn geen Kerk meer.

Er worden geen mensen bekeerd omdat er verkiezing is! Er worden mensen bekeerd omdat Christus heeft betaald. Hoe kun je toch met droge ogen stellen dat de verkiezing een troost is voor onbekeerden? Dat is toch onzin. Zo staat dat ook nergens in de Bijbel. De verkiezing is een troost voor de gelovigen, maar heeft geen enkele funcyie in de evangelieverkondiging.

Overigens denk ik wel dat het reuze meevalt met de leden van de GerGem. Ik denk dat in feite praktisch iedereen er wedergeboren is. Alleen heeft men er de troost niet van omdat steeds maar gezegd wordt dat het allemaal heel bijzonder moet. Het verschil tussen afwachten en verwachten, zeg maar.
Laatst gewijzigd door refo op 19 jun 2006, 11:14, 3 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
jacob schreef:

Als refo zegt dat "zolang de verkiezing boven de markt hangt "we" niet verder komen..."

Maar goed, achteraf had ik beter helemaal niets kunnen posten. In plaats van een nuance aan te brengen heb ik blijkbaar een tegenstelling gecreëerd.
Refo's punt is super helder. Het mag geblaat zijn. Maar zolang de verkiezing boven de markt hangt. En dat is als er vanuit de uitverkiezing geredeneert wordt. Dan is er geen plaats voor bijvoorbeeld wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegende mensen tot het geloof. Juist en dat ontbreekt volledig bij ds Moerkeken. Dan is geen kritiek (ook wel) maar in de eerste plaats een constatering. En m.i. volgt hij daarin niet de bijbel.
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:

Inderdaad Limosa

Verwijder alstjeblieft al dat generaliserende geblaat.

Als je je niet kunt vinden in de GG prediking, weerleg het dan rustig en ga niet als een gek in het rond lopen schoppen.

Jouw eerste onderbouwing moet nog steeds komen geloof ik......
Plaats reactie