Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

KDD

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door KDD »

samanthi schreef: Petrus na Goede Vrijdag?
Na Pinksteren toen werd alles anders, over Ruth staat er niets over standen wel haar belijdenis aan de grens en de vruchten in haar leven.

Simeon in de tempel? Daar kan ik helemaal geen standen uithalen.
Bij Thomas ook niet... hij zag de Heere Jezus na dat hij opgestaan was, maar krijgt een berisping, de Heere Jezus zegt zalig die niet zien en nochtans geloven.
Zie je hier echt geen vorderingen in zelfkennis en in de kennis van Christus?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Maanenschijn schreef:Is er dan werkelijk niemand hier die bij onderving (of bevindelijk) iets van standen in het genadeleven herkent?
Natuurlijk wel maar ik zou het nooit in een 'leer' of systeem willen plaatsen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Forummer

Bericht door Forummer »

Maanenschijn schreef:Is er dan werkelijk niemand hier die bij ondervinding (of bevindelijk) iets van standen in het genadeleven herkent?
Als ik niet helder heb wat er herkend (moet?) worden, dan is het lastig om te herkennen nietwaar?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
samanthi

Bericht door samanthi »

KDD schreef:
samanthi schreef: Petrus na Goede Vrijdag?
Na Pinksteren toen werd alles anders, over Ruth staat er niets over standen wel haar belijdenis aan de grens en de vruchten in haar leven.

Simeon in de tempel? Daar kan ik helemaal geen standen uithalen.
Bij Thomas ook niet... hij zag de Heere Jezus na dat hij opgestaan was, maar krijgt een berisping, de Heere Jezus zegt zalig die niet zien en nochtans geloven.
Zie je hier echt geen vorderingen in zelfkennis en in de kennis van Christus?
Ja maar dat is geen standenleer, je kent Christus of je kent Hem niet en wie Christus kent, kent de Vader,
Zoals in het natuurlijke een baby zijn vader nog niet kent, kennen de zuigelingen in de genade hun Vader niet, kunnen wel schreien maar nog niet spreken en missen de zekerheid van hun zaligheid.
die klopt echt niet, als je de Vader niet kent, ken je de Heere Jezus ook niet, misschien kun je het er niet voor houden?
Dat kan... maar daar kan je geen rust en genoegen in hebben, nee...de stand van van je kent de Vader nog niet en je hebt al weldaden maar je kent ik nog niet, dat kan niet.
Bovendien kent een Baby zijn vader zeker wel, ze horen het aan zijn stem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Is er dan werkelijk niemand hier die bij ondervinding (of bevindelijk) iets van standen in het genadeleven herkent?
Dat staat geheel los van de systematisering daarvan. Het lijkt mij dat iedere gelovige wel ontwikkeling ziet in het geloofsleven, niet altijd de goede kant op. Maar dat heeft met deze discussie toch niets te maken?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De standen in het genadeleven vallen mijns inziens in het stuk van de heiligmaking.
In het stuk van de heiligmaking is er een innerlijk verlangen naar meerdere toename van de kennis van en in Christus. Opwas in de genade. Efeze 4 beschrijft dit onder andere. In de aangereikte boeken (sws bijzonder nuttige stof om te lezen) zul je vooral deze opwas nader uitgewerkt zien. Bij het lezen van dit soort stoffen is het als bij een goede preek: je zult verwonderd zijn dat er geschreven is wat je in je binnenste hebt ervaren, maar ook jaloers zijn op datgene wat je in je eigen ervaring nog mist.

Daarom: zoek niet naar een lijstje. Als het een meetlat wordt, om daaraan aan af te lezen ‘ hoe ver je bent’ gaat het mis. Overigens ben ik er grote voorstander van om te blijven bij de bijbelse termen als opwas in de genade en meerdere kennis van Christus. Al is het maar om begripsverwarring te voorkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

DDD schreef:
Dat staat geheel los van de systematisering daarvan. Het lijkt mij dat iedere gelovige wel ontwikkeling ziet in het geloofsleven, niet altijd de goede kant op. Maar dat heeft met deze discussie toch niets te maken?
Je hebt gelijk, het was meer een verzuchting naar aanleiding van de post van @Samanthi:

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
KDD

Bericht door KDD »

Nogmaals ik heb het niet over een standenleer. Forummer wilde onderzoek doen over standen in genadeleven.
samanthi

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Nogmaals ik heb het niet over een standenleer. Forummer wilde onderzoek doen over standen in genadeleven.
Dat snap ik, volgens mij is het het zelfde, opwas in de genade, of groei in het geloof.

Maar dit is niet zoals dit
Zoals in het natuurlijke een baby zijn vader nog niet kent, kennen de zuigelingen in de genade hun Vader niet, kunnen wel schreien maar nog niet spreken en missen de zekerheid van hun zaligheid.
Laatst gewijzigd door samanthi op 02 jan 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Maanenschijn

Re: RE: Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Ukkie schreef:
Maanenschijn schreef:Is er dan werkelijk niemand hier die bij onderving (of bevindelijk) iets van standen in het genadeleven herkent?
Natuurlijk wel maar ik zou het nooit in een 'leer' of systeem willen plaatsen.
Als je de eerste post van @forummer leest vraagt hij naar 'standen in het genadeleven' Daarom hou ik mij aan die vraagstelling. Ik betrek er geen leer bij die de heilsfeiten koppelen aan bevindingen of een embryo theologie, ook geen rechtvaardiging zonder Christuskennis.

Ik wil me dus graag houden aan de vraag, al is het systematiseren van de opwas in de kennis wel een discussie waard natuurlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Forummer schreef:Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
Dit was de vraag. Dat brengt toch wel mee dat Forummer vraagt naar één of meer specifieke modellen hiervan.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef:
Forummer schreef:Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
Dit was de vraag. Dat brengt toch wel mee dat Forummer vraagt naar één of meer specifieke modellen hiervan.
even teruglezen en dan zie je dat het al beantwoord is.
KDD

Bericht door KDD »

... De Bijbel spreekt over zuigelingen, jongelingen en vaders in Christus ...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KDD schreef:... De Bijbel spreekt over zuigelingen, jongelingen en vaders in Christus ...
En elk moet immers zijn bescheiden deel ontvangen, gevoed, verklaard en onderwezen worden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

KDD schreef:... De Bijbel spreekt over zuigelingen, jongelingen en vaders in Christus ...
KDD schreef:
Zie 1 Korinthe 3:1-2; Hebreen 5:11-14; 1 Johannes 2:12-14.
Deze teksten komen niet overeen met
Zoals in het natuurlijke een baby zijn vader nog niet kent, kennen de zuigelingen in de genade hun Vader niet, kunnen wel schreien maar nog niet spreken en missen de zekerheid van hun zaligheid
Plaats reactie