We nemen het voorbeeld van een "kaars". Dat een verwijzing is naar het Licht dag gekomen is. Moet je dat symboliseren met een kaars?ejvl schreef:Dit is slechts een mening van jou. Ik ben van mening dat een kruis of kaars in de kerk niets te maken heeft met het wel of niet centraal staan van het woord.RefoCalvinist schreef:maar dan hebben we het over een kaars in de kerk, liturgische thema's met allerlei poespas, planten en bloemen in de kerk, een kruis in de kerk, een stilte hoekje (zie je steeds vaker weer terugkomen) enz. enz. En dan gaat het wel ergens over, dat zijn ook hoofdzaken. En in hoofdzaken moet je onderscheid maken, maar bagatelliseer het niet. Want alles raakt de prediking (nee niet de kleur op de muren), maar wel een kruis of een kaars in de kerk. Dan staat het Woord niet meer centraal en daarvoor moeten we waken.
Misschien binnen enkele kerken in Nederland wel, dat je je daaraan spiegelt?
Net als wat jij liturgische poespas noemt, planten, bloemen, stil hoekje. Dit heeft niets te maken met het centraal staan van het woord, dit zijn geen wezenlijke zaken.
Maar dat is mijn mening, en ik denk dit te kunnen onderbouwen doordat er wereldwijd veel kerken zijn met wat jij noemt liturgische poespas en een kruis in de kerk, waar het woord zeker centraal staat!
Christus moet verkondigd worden door de bediening van het Woord, niet door het aansteken van een kaars. Dan geef je de prediking niet de plaats die het zou moeten hebben, omdat je naast de prediking nog andere zaken gebruikt om iets af te beelden.