parsifal schreef:Toch zou ik graag een reactie van Luther zien op mijn eerdere bericht.
In Galaten wordt min of meer gezegd dat de besnijdenis niet meer toegepast moet worden. Als we dan zeggen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, is het wel heel vreemd dat Paulus hier niet naar verwijst in deze brief. Ook zouden bij een verkeerde interpretatie van "in plaats van" alle argumenten die Paulus hier gebruikt tegen besnijdenis van de heidenen ook van toepassing zijn op de doop.
Deze brief is geschreven n.a.v. het binnendringen van dwaalleraars. De aard ervan is polemisch en het doel: het weerleggen van de dwaalleer. Wat was die dwaalleer? Die bestond uit:
1. Het verdraaien van het evangelie.
2. Stellig aanspraak maken op de naam ‘Christenen’ en pretenderen het evangelie getrouw te brengen.
3. Gelovigen dwingen tot besnijdenis.
4. Trokken legitimiteit van Paulus’ apostelschap in twijfel.
Paulus gaat hiertegen in verweer. De kern van zijn betoog is dat het Evangelie vrij maakt; het juk van de wet doet dat niet. De wet heeft in die zin een louter negatieve functie. De eis van besnijdenis, zoals de dwaalleraren die brachten, hield de eis in tot het onderhouden van de complete OT-eredienst. Paulus stelt dat deze eisen zo niet gesteld mogen worden aan hen die onder het evangelie zijn. De thematiek is helemaal niet wel of niet besnijden. De thematiek is: via de wet of via het geloof zalig worden. Daarmee is deze brief een krachtige aanval op het valse evangelie van goede werken.
Parsifal schreef:- Besnijdenis in het OT gebeurde op grond van de belofte van God. De vraag is of dit gelijk gesteld kan worden aan verbond. Ook speelt heel sterk mee dat families in de Bijbel meer als eenheid worden gezien. Waarbij het geloof van de man op het hele huis afstraalt (Zie de geschiedenis van de stokbewaarder, waar "geloof" in vers 16 in het enkelvoud staat, maar de zegen voor het hele huis geldt). Ja, Gods belofte geldt voor de kinderen van gelovigen, maar moet dit in termen van verbond gezien worden?
De inhoud van Gods verbond zijn Zijn beloften. De scheiding die je aanbrengt tussen verbond en belofte is m.i. niet terecht. Je ziet dat God door de hele Bijbel heen werkt via de weg van een verbond. In Romeinen 5 is dat helder naast elkaar gezet.
Parsifal schreef:- Je kunt nog steeds zeggen: "Gods verbond met mensen en de komst van Jezus Christus vormen het hart van Gods evangelie" maar herhaling overtuigt mij niet, ook niet om te zeggen dat ik daarom van het padje af ben. Nu heb je trouwens wel iets toegevoegd aan wat het hart van Gods evangelie is (dat tweede onderdeel ben ik het wel 100% mee eens). Er wordt in de Bijbel gesproken over verbonden en soms wordt het evangelie in termen van verbonden uitgelegd, maar niet altijd. Gebruik makend van een engelse concordantie zie ik bijvoorbeeld dat het woord "Covenant" alleen gebruikt wordt in direct verband met de belofte aan Israel en kort in Galaten 3 en heel uitgebreid in de laatste hoofdstukken van Hebreeen. Als we woorden als "testament" meenemen (zelfde griekse woord) zien we juist dat het nieuwe verbond tegenover het oude verbond wordt gesteld, waarbij we dus ook moeten waken voor een te gemakkelijk lezen van "in plaats van". Verder lijken verbond en doop niet vaak dicht bij elkaar te worden gebracht in de Bijbel. Tegenvoorbeelden zie ik graag.
Het karakter van het oude en nieuwe verbond wijzigt niet, wel de reikwijdte. Bovengenoemde hangt samen met het feit dat het hele Nieuwe Testament in een missionaire context staat. In dat kader moet je ook de aanwijzingen m.b.t. de geloofsdoop zien. De algemene regel vanuit het Oude Testament is nergens buiten werking gesteld; het teken van het verbond is alleen na Christus' offer onbloedig geworden.
Parsifal schreef:Ik vraag me trouwens wel af hoe Luther staat tegenover kinderdoop die is uitgevoerd door een niet bevoegd predikant? Is de belofte dan nog wat waard? (volgens de kerkorde volgens mij niet, toch is de Naam van een drie-enig God over het kind uitgesproken) Of als je binnen de PKN gedoopt bent door een vrouwelijk predikant? Of als je door je evangelische buurman gedoopt bent die gelooft dat ieder Christen de doop mag bedienen?
De doop wordt in het Nieuwe Testament alleen uitgevoerd door ambtsdragers, in het Oude Testament geldt dat voor de besnijdenis ook. De bediening ervan staat in het kader van de prediking en de eredienst. Als er een situatie is, waarbij er een onbevoegde ambtsdrager de doop bediend (die is dus geen ambtsdrager) dan is de doop niet geldig. Datzelfde geldt voor een evangelische buurman die in de tuin de doop bediend.
Als je binnen de PKN door een vrouwelijke predikant gedoopt bent, is dat een geldige doop, als deze is gebeurd in de naam van de Drie-enige God. Zij is erkend ambtsdrager in dat kerkverband. Guido de Brès is in zijn werkje tegen de wederdopers heel scherp, als hij mensen veroordeelt die zich opnieuw laten dopen, omdat ze de rooms-katholieke doop ongeldig achten.
Parsifal schreef:P.S. Ik sta nogal negatief tegenover iedereen die de doop verheft tot iets wat grote scheiding brengt (tot het niet erkennen van elkaars Christen zijn toe) of dat nu vanuit extreem Baptistisch komt of een standpunt zoals Luther hier naar voren brengt.
Dat mag, maar houd wel steeds in het achterhoofd dat ik het niet heb over baptisten, maar over overdopers.