Boetedag verdient navolging

FlyingEagle

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door FlyingEagle »

Stichting Hart Cry heeft een open brief gepubliceerd aan alle leden en predikanten van de Gereformeerde Gemeenten i.v.m. de boetedag van a.s. zondag

http://www.heartcry.nl/download.php?docID=735
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het niet zo op hartsgekrijs, maar dit is een mooie brief. Dank voor het delen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een bijzondere brief, van het genre: hoe deel ik onder het mom van vergeving vragen weer eens een heerlijke schop uit.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Een bijzondere brief, van het genre: hoe deel ik onder het mom van vergeving vragen weer eens een heerlijke schop uit.
En wat zei Arjan Baan toen je dit met hem besproken hebt?
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is een open brief, daarom open commentaar: openlijk vergeving aanbieden aan iemand die niet duidelijk bewust is je iets te hebben misdaan is niet netjes. Het plaatst de ander in een vervelende positie en voegt een beschuldiging toe aan de excuses, die daardoor minder gemeend overkomen. Zonder dit zou de brief veel better zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Het is een open brief, daarom open commentaar: openlijk vergeving aanbieden aan iemand die niet duidelijk bewust is je iets te hebben misdaan is niet netjes. Het plaatst de ander in een vervelende positie en voegt een beschuldiging toe aan de excuses, die daardoor minder gemeend overkomen. Zonder dit zou de brief veel better zijn.
+ 1
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Net doen als een zangvogel: het goede zaad pik je eruit, de rest laat je gewoon liggen.

(om een vraag voor te zijn: dat vind ik anders met een brochure die verspreid wordt om over een dogmatisch onderwerp de juiste weg te wijzen; dan moet het ook wel echt Bijbels onderwijs zijn)
pkn ouderling

Bericht door pkn ouderling »

Tiberius schreef:Een bijzondere brief, van het genre: hoe deel ik onder het mom van vergeving vragen weer eens een heerlijke schop uit.
Tja, als ik dit lees als reactie lees denk ik dat je niet weet wat er allemaal gezegd is tegen en over mensen. Zozeer zelfs dat mensen van kerkverband zijn gewisseld.

laat iedereen maar eens goed naar zichzelf in de spiegel kijken.

En ten aanzien van boetedag; iedere dag boetedag, hoeft voor mij geen geformaliseerd kalenderitem te worden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Toch denk ik niet dat deze brief op deze manier bedoeld is. Het aanbieden van vergeving hadden ze m.i. wel beter weg kunnen laten om de boodschap goed over te laten komen.
refo

Bericht door refo »

De GG gaat toch boete doen? Dan is het aardig ze op voorhand te vergeven.

Waarvan gaan we nu eigenlijk boete doen? Onze kerkenraad verwijst naar een kerkbode, maar die hebben we nog steeds niet.
WimA

Bericht door WimA »

pkn ouderling schreef:
Tja, als ik dit lees als reactie lees denk ik dat je niet weet wat er allemaal gezegd is tegen en over mensen. Zozeer zelfs dat mensen van kerkverband zijn gewisseld.

laat iedereen maar eens goed naar zichzelf in de spiegel kijken.

En ten aanzien van boetedag; iedere dag boetedag, hoeft voor mij geen geformaliseerd kalenderitem te worden.
nou, verwarrend is het wel.
Want de Schrift gebiedt inderdaad dat we onze naaste van harte moeten vergeven.
De Schrift gebiedt niet dat we ongevraagd vergeving moeten aanbieden.

Daarmee kent deze brief een bijbels en een on-Bijbels element. De quote van @Eilander:
Eilander schreef:Net doen als een zangvogel: het goede zaad pik je eruit, de rest laat je gewoon liggen.
gaat m.i. dus ook niet op. Arme mensen met leidslieden die kwistig strooien met goed en kwaad zaad. Je zou maar niet weten wat goed en wat kwaad zaad is.
refo

Bericht door refo »

Die zangvogel is geen bijbels beeld.
Uitgaan van de goede bedoeling van de ander is weer wel bijbels.
WimA

Bericht door WimA »

refo schreef:Die zangvogel is geen bijbels beeld.
Uitgaan van de goede bedoeling van de ander is weer wel bijbels.
Uiteraard. De goede bedoeling is echter niet de norm, de toetssteen. Dat is enkel de Schrift.
In de beoordeling van zo'n brief - is deze naar de Schrift? - is de intentie of de bedoeling van schrijver dan ook geen te beoordelen element.
huisman

Bericht door huisman »

Ik vind dit deel van de brief uiterst merkwaardig.
Van harte willen we ook vergeving schenken aan alle predikanten en leden
binnen de Gereformeerde Gemeenten, die zichzelf schuldig weten aan een ongeestelijke houding
waarmee ze veroordelend en negatief hebben gesproken over onze stichting
Bedoelen ze hier mee dat als je negatief spreekt over sommige opvattingen van deze stichting je per definitie ongeestelijk bent ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pkn ouderling

Bericht door pkn ouderling »

Bedoelen ze hier mee dat als je negatief spreekt over sommige opvattingen van deze stichting je per definitie ongeestelijk bent ?[/quote]

Zo zou ik het niet interpreteren, als je onwaarheden (bewust of onbewust) verteld is wat ze bedoelen!(mijn interpretatie).
Plaats reactie