Columns

Mara

Re: Columns

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Zita schreef:
Dodo schreef:Misschien moeten jullie eens bij wat domineeskinderen informeren wat ze van de brief vinden.
En bij kinderen van wie de vader een ander beroep heeft of had. Zelfstandig ondernemer bijvoorbeeld. Ik moet eerlijk gezegd lachen om die 50 uur.
Precies, er zijn vele mannen en vaders die geen 9 tot 5 baan hebben en netjes 40 uur werken, nee er zijn er meer die veel meer en harder werken en hebben geen keus om dat te veranderen.
Ik lees net dat minister Timmermans 4 kinderen heeft, hij is gehuwd in 2000, dus ik neem aan dat hij nog jonge kinderen heeft dan.
Ik hoor hen niet klagen, in de pers.
Zomaar een voorbeeld. :hum

Als het kind in de genoemde column nog jong is, dus haar vader echt heel hard nodig heeft, waarom is deze dan niet in een kinderlijke taal geschreven? Dan had deze meer aangesproken, omdat hij authentiek zou zijn.
Ik heb nu het idee dat dit uit de koker van een willekeurige columnist komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Maar je hebt best wel gelijk, eigenlijk. Als je ziet wat dominees vroeger allemaal deden (redelijke godsdiensten, uitgebreide verklaringen met inkt en ganzeveer schrijven) dan hebben dominees nu een makkie. :hum
Al is er wel van alles gaande in de gemeenten nu. En dat kan wel een psychische belasting zijn, zowel voor dominee als gezin. Al is het volgens mij over het algemeen een best riante baan.
Nee, WimA heeft geen gelijk. Jullie onderschatten het werk van een predikant, en vooral - het is al eerder opgemerkt - de stille armoede die in vele pastories gevoeld wordt. Vergeet niet dat buiten de (O)GG(iN) de predikant wordt geacht vrijwel alles alleen te doen tegen een geringe vergoeding. De vanzelfsprekendheid van een pastorie is verleden tijd, de studieschuld wordt echt niet door de gemeente overgenomen. (Praat je al snel over zo'n 50.000 euro's.) En de gemeenteleden leggen een claim, met name in de kleinere gemeenten, dat de dominee ook langs komt als je een ingegroeide teennagel hebt.

Tegelijk is het een probleem dat alleen de predikant in kwestie kan oplossen, namelijk door zichzelf in bescherming te nemen, allerlei niet-noodzakelijke gemeentetaken resoluut naar de ouderlingen door te schuiven en helder te maken wat hij wel en niet van plan is te gaan doen. Voor een vakantie goede afspraken maken met enkele classispredikanten om elkaars taken over te nemen bij een sterfgeval. Vaker ruilbeurten te plannen, zodat de preekdruk wat verlicht wordt, etc. En in alle dingen helder en transparant te communiceren naar kerkenraad en gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Orchidee schreef:
Zita schreef:
Dodo schreef:Misschien moeten jullie eens bij wat domineeskinderen informeren wat ze van de brief vinden.
En bij kinderen van wie de vader een ander beroep heeft of had. Zelfstandig ondernemer bijvoorbeeld. Ik moet eerlijk gezegd lachen om die 50 uur.
Precies, er zijn vele mannen en vaders die geen 9 tot 5 baan hebben en netjes 40 uur werken, nee er zijn er meer die veel meer en harder werken en hebben geen keus om dat te veranderen.
Ik lees net dat minister Timmermans 4 kinderen heeft, hij is gehuwd in 2000, dus ik neem aan dat hij nog jonge kinderen heeft dan.
Ik hoor hen niet klagen, in de pers.
Zomaar een voorbeeld. :hum

Als het kind in de genoemde column nog jong is, dus haar vader echt heel hard nodig heeft, waarom is deze dan niet in een kinderlijke taal geschreven? Dan had deze meer aangesproken, omdat hij authentiek zou zijn.
Ik heb nu het idee dat dit uit de koker van een willekeurige columnist komt.
In de column heeft ze het over 'wanneer ik op bezoek kom', dus ik neem aan dat het een uitwonend kind is. In de facebook-reacties komen behoorlijk wat domineeskinderen langs. De meesten herkennen het wel, maar waarderen het anders.
De domineessituatie is daarin afwijkend van andere drukke beroepen dat er bij de vragen rond afbakening vaak een geestelijke conclusie getrokken wordt door de predikant zelf of door de omstanders. De Heere roept, dus... Ik denk dat de 'dus' niet altijd erg terecht is.
Dit is volgens mij niet geschreven door een columnist. Dan zou het wel beter in elkaar zitten. Dit is meer een overemotionele kreet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Anker schreef:
WimA schreef:
Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Vandaag in het RD een goed stuk van een domineesdochter: geef me mijn vader terug!

Heel terecht geschreven dit. Een dominee wordt vaak zo geclaimd door de gemeente, en er zijn geen grenzen (er is altijd werk te doen). Maar zijn gezin heeft hem ook nodig.
Al denk ik dat in afgescheiden kerken dit probleem groter is dan in de PKN.
Hm, ik ben nogal allergisch voor dit soort gemeier.
Ik ben er ook nogal allergisch voor. Deze dochter moet niet de PKN gemeente te hulp roepen maar Eleos lijkt mij.
hahaha, je bent zo lekker helder, jij.
Maar je hebt best wel gelijk, eigenlijk. Als je ziet wat dominees vroeger allemaal deden (redelijke godsdiensten, uitgebreide verklaringen met inkt en ganzeveer schrijven) dan hebben dominees nu een makkie. :hum
Al is er wel van alles gaande in de gemeenten nu. En dat kan wel een psychische belasting zijn, zowel voor dominee als gezin. Al is het volgens mij over het algemeen een best riante baan.
Baan?
- Niet meer zo actief -
Auto

Bericht door Auto »

Mannetje schreef: Baan?
Ja sommingen vinden het een baan, als ze zien dat de dominee veel aan het bij-beunen is in andere gemeenten en in allerlei stichtingen zit en het pastoraal werk uitbesteden bij de ouderlingen en diakenen. Die voelen zich dan ook gewaardeerd. Tja, en pastoraat hoeven ze toch niet te doen. Dus dan draai je uren wel in de prekerij.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Auto schreef:
Mannetje schreef: Baan?
Ja sommingen vinden het een baan, als ze zien dat de dominee veel aan het bij-beunen is in andere gemeenten en in allerlei stichtingen zit en het pastoraal werk uitbesteden bij de ouderlingen en diakenen. Die voelen zich dan ook gewaardeerd. Tja, en pastoraat hoeven ze toch niet te doen. Dus dan draai je uren wel in de prekerij.
Bijbeunen in andere gemeenten? U bedoelt de verplichte consulentschappen waar de predikant geen vergoeding voor krijgt? En welk stichtingsbestuur betaald de predikanten? En is pastoraat niet in het bijzonder de taak van de pastorale ouderlingen? 'Uren draaien in de prekerij'? Laat hij daar nu net voor geroepen zijn. Verkondiging van het Woord. Dat is bij uitstek de roeping en de taak van de predikant. Al het andere is bijzaak en kan door anderen gedaan worden.
Los van wat ik van bestuursfuncties vindt. Daar zouden predikanten zich niet mee bezig houden. Zoals ze zich ook niet met politiek bezig moeten houden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Excuus, een dominee heeft geen baan, dat heb ik verkeerd getypt. Hij bekleedt een ambt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Een predikant kun je verder ook niet helemaal op één lijn plaatsen met Paulus, maar die schrijft:
2 Kor 11:28
Zonder de dingen, die van buiten zijn, overvalt mij dagelijks de zorg van al de Gemeenten.

En als ik mij voor probeer te stellen hoe het is om predikant te zijn, dan lijkt me dat nog een van de moeilijkste, zwaarste, toch ook mooie dingen. Je bent herder van een gemeente. De schapen en lammeren zijn aan je toevertrouwd...
Dan vraag ik me af of je het een riant ambt noemt...

Eén ding is zeker, je hebt de beste Werkgever die er te vinden is. (Voor alle duidelijkheid, ik bedoel het woord Werkgever zeker niet spottend.)
- Niet meer zo actief -
refo

Bericht door refo »

Behalve een ambt is het evengoed een baan. De Heere Jezus zegt dat Hij alleen de goede Herder is en de anderen huurlingen. Alleen Hij kan de vijand weerstaan.

Nu de columnschrijfster een aantal kenmerken van PKN-schap weergeeft kunnen we als Ger gezindte mensen dit weer fijn afdoen als gezeur. Inderdaad de pastorieën te onzent zijn goed onderhouden kastelen. De ds hoeft maar een hint te geven en een legertje werklieden staat klaar.
Maar verder is het inderdaad zo is als er staat, alleen niet 50 uur, maar 100, of liever 24/7.
Voor van alles en nog wat wordt de ds ingeschakeld.
Ik ken een ds die slechts het hoognodige deed in zijn gemeente. Toen zijn opvolger bejaarden ging bezoeken schrokken die zich naar: de ds op bezoek betekende een ongeluk of sterfgeval. Maar deze kwam gewoon op bezoek.
Je kunt het dus zelf regelen, maar niet iedere predikant heeft assertiviteitstraining gehad.
WimA

Bericht door WimA »

Zolang elke bestuur in onze gezindte, of het nu politiek, school, ontwikkelingswerk of weet ik veel wat wordt gedomineerd - of geterroriseerd - door predikanten valt het met de werkdruk blijkbaar wel wel mee. Of het wordt er door veroorzaakt en dat ondersteund mijn betoog dat veel predikanten een cursus "ik ben echt niet zo belangrijk" nodig hebben. Geen "assertiviteitstrainingen" maar "realistische zelfkennis" trainingen.

En in de GG en GGiN zijn de beloning(en) echt nog niet zo slecht. Voor andere genootschappen weet ik het niet, eigenlijk ben ik wel benieuwd.
Panny

Bericht door Panny »

Hebben we het hier over "dienstknechten van Jezus Christus, geroepen apostelen, afgezonderd tot het Evangelie van God"....????
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Zolang elke bestuur in onze gezindte, of het nu politiek, school, ontwikkelingswerk of weet ik veel wat wordt gedomineerd - of geterroriseerd - door predikanten valt het met de werkdruk blijkbaar wel wel mee. Of het wordt er door veroorzaakt en dat ondersteund mijn betoog dat veel predikanten een cursus "ik ben echt niet zo belangrijk" nodig hebben. Geen "assertiviteitstrainingen" maar "realistische zelfkennis" trainingen.

En in de GG en GGiN zijn de beloning(en) echt nog niet zo slecht. Voor andere genootschappen weet ik het niet, eigenlijk ben ik wel benieuwd.
In PKN en CGK ligt het ongeveer op het niveau van een leerkracht in het basisonderwijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
WimA schreef:Zolang elke bestuur in onze gezindte, of het nu politiek, school, ontwikkelingswerk of weet ik veel wat wordt gedomineerd - of geterroriseerd - door predikanten valt het met de werkdruk blijkbaar wel wel mee. Of het wordt er door veroorzaakt en dat ondersteund mijn betoog dat veel predikanten een cursus "ik ben echt niet zo belangrijk" nodig hebben. Geen "assertiviteitstrainingen" maar "realistische zelfkennis" trainingen.

In PKN en CGK ligt het ongeveer op het niveau van een leerkracht in het basisonderwijs.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ocht.dhtml

http://www.refdag.nl/oud/kl/001205kl08.html

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=28074
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:

In de GG krijgen ze meer.
We hebben al heel wat beroepen uitgebracht in onze gemeenten. Het varieert van zo'n 40 duizend euro + vrij wonen tot 60 duizend euro + vrij wonen.
- Niet meer zo actief -
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mannetje schreef:
Luther schreef:

In de GG krijgen ze meer.
We hebben al heel wat beroepen uitgebracht in onze gemeenten. Het varieert van zo'n 40 duizend euro + vrij wonen tot 60 duizend euro + vrij wonen.

Ook binnen de GG zijn er predikanten in wat kleinere gemeenten, die wel een derde beurt moeten doen om hun gezin te kunnen onderhouden.
Plaats reactie