Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander
Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander
Maar dat Wilhelmus, vers 1 en 6, uit volle borst met prachtig orgelspel in een volle, meezingende kerk... schitterend.
Hier nog een.Anker schreef: Klopt, ik kende het verhaal ook, al lang eigenlijk. Volgens mij wel eens in de Wachter Sions gelezen ofzo. Al kan ik het op digibron niet meer terugvinden. Deze voorzegging is niet uitgekomen. Toen prinses Beatrix vanmorgen haar handtekening zette moest ik nog even aan die profetie denken.
Dit was dacht ik een profetie van een vrouw die langere tijd geleden dit in een boekje heeft opgeschreven, ik zou nog eens moeten zoeken of ik dit zelf ook heb.
Nu ken ik wel meer profetieën van mensen waarvoor ik op zich wel achting had, maar die niet uitgekomen zijn. Dus ik was niet angstig ofzo. Maar toch speelde het wel door mijn gedachten.
Inderdaad!Erasmiaan schreef:Maar dat Wilhelmus, vers 1 en 6, uit volle borst met prachtig orgelspel in een volle, meezingende kerk... schitterend.

En al die rare praatjes over een aanslag, een moord, een megaramp, of weet ik wat al...... met bijzondere verhalen moet je altijd bijzonder oppassen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik zou het woord profetien graag reserveren voor profeten, niet voor mensen die ook eens wat interessants op hun lever hadden.
Ja, ik snap je. Maar die mensen waar ik het over heb, hebben dit soort zaken niet gebracht als "nu heb ik ook eens wat interessants op mijn lever" of "kijk mij nu eens belangrijk zijn". Overigens heb ik inmiddels wel geleerd - en ook vandaag weer - om niet al te veel waarde aan dit soort "verhalen" te hechten.DDD schreef:Ik zou het woord profetien graag reserveren voor profeten, niet voor mensen die ook eens wat interessants op hun lever hadden.
Zeker!Erasmiaan schreef:Maar dat Wilhelmus, vers 1 en 6, uit volle borst met prachtig orgelspel in een volle, meezingende kerk... schitterend.
Vast. Het kan valse profeten ontbreken aan zelfkennis of zelfs eerlijkheid.. En hun luisteraars aan onderscheidend vermogen en mensenkennis. De laatste tijd heb ik voor mezelf de conclusie getrokken -naar aanleiding van de discussies op dit forum-dat degenen die het hoogste opgeven van de geestelijke voelhorens van Gods kinderen zelf over het minste geestelijk onderscheidingsvermogen beschikken. Daar is dit weer een mooi voorbeeld van.eilander schreef:Ja, ik snap je. Maar die mensen waar ik het over heb, hebben dit soort zaken niet gebracht als "nu heb ik ook eens wat interessants op mijn lever" of "kijk mij nu eens belangrijk zijn". Overigens heb ik inmiddels wel geleerd - en ook vandaag weer - om niet al te veel waarde aan dit soort "verhalen" te hechten.DDD schreef:Ik zou het woord profetien graag reserveren voor profeten, niet voor mensen die ook eens wat interessants op hun lever hadden.
- MarthaMartha
Volgens mij een mevrouw van Schuppen uit Zeeland ergens... (wie weet vergemakkelijkt dat het zoeken)... ik ken wel een paar mensen die er flink mee in hun maag zaten en bang waren....eilander schreef:Hier nog een.Anker schreef: Klopt, ik kende het verhaal ook, al lang eigenlijk. Volgens mij wel eens in de Wachter Sions gelezen ofzo. Al kan ik het op digibron niet meer terugvinden. Deze voorzegging is niet uitgekomen. Toen prinses Beatrix vanmorgen haar handtekening zette moest ik nog even aan die profetie denken.
Dit was dacht ik een profetie van een vrouw die langere tijd geleden dit in een boekje heeft opgeschreven, ik zou nog eens moeten zoeken of ik dit zelf ook heb.
Nu ken ik wel meer profetieën van mensen waarvoor ik op zich wel achting had, maar die niet uitgekomen zijn. Dus ik was niet angstig ofzo. Maar toch speelde het wel door mijn gedachten.
Apart eigenlijk hé, het Woord van God lezen, horen dat Hij je Redder wil zijn en toch niet gaan, horen dat Hij de zonden straft en dat je onder Zijn oordeel ligt en rustig verder leven.... maar het verhaal van een bekeerde vrouw lezen en daar angstig van worden, toch klopt er dan iets niet.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dat boekje heb ik wel bij de hand, maar om dat hier over te typen is nogal wat...MarthaMartha schreef:Volgens mij een mevrouw van Schuppen uit Zeeland ergens... (wie weet vergemakkelijkt dat het zoeken)... ik ken wel een paar mensen die er flink mee in hun maag zaten en bang waren....eilander schreef:Hier nog een.Anker schreef: Klopt, ik kende het verhaal ook, al lang eigenlijk. Volgens mij wel eens in de Wachter Sions gelezen ofzo. Al kan ik het op digibron niet meer terugvinden. Deze voorzegging is niet uitgekomen. Toen prinses Beatrix vanmorgen haar handtekening zette moest ik nog even aan die profetie denken.
Apart eigenlijk hé, het Woord van God lezen, horen dat Hij je Redder wil zijn en toch niet gaan, horen dat Hij de zonden straft en dat je onder Zijn oordeel ligt en rustig verder leven.... maar het verhaal van een bekeerde vrouw lezen en daar angstig van worden, toch klopt er dan iets niet.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Overigens merkwaardig dat er allerlei aandacht vooraf is. Je zou verwachten dat kerkelijk Nederland eerst de troonswisseling laat passeren en er pas dan over preekt, bidt, zingt en mediteert.
Inderdaad, ik wist dat ik het ooit in de Wachter Sions had gelezen.
ds. F. Mallan in de Wachter Sions 2003 schreef:Het koninklijk huis werd verrijkt met de geboorte van een prinses. Ze is de dochter van onze kroonprins Willem Alexander en prinses Maxima. Of onze kroonprins en zijn dochter ooit de troon nog zullen beklimmen, weet de Heere alleen. De spannende gebeurtenissen in deze wereld moeten ons het ergste doen vrezen. Land en volk, onze overheid en ook ons vorstenhuis zijn ver van de rechte weg afgeweken. Mocht de Heere er Zich nog over ontfermen. Eens gaf een begenadigde vrouw Van Schuppen uit Veenendaal haar vrees te kennen van dat geen manlijk zaad uit het Oranjehuis meer op de troon zou zitten. Dat is nu meer dan honderd jaar geleden en er heeft ook geen manlijk zaad meer op de troon gezeten. Tot op heden mogen we echter ons Oranjehuis nog hebben en we hebben het lief, in het bijzonder ook wel om het voorgeslacht dat God ten goede voor ons land heeft willen gebruiken. Het doet ons ook nog goed dat we bij ons volk, ook weer bij deze gebeurtenis, een verbondenheid aan ons Oranjehuis kunnen bemerken. En op deze wijze willen we ook het koninklijk echtpaar met de geboorte van deze dochter hartelijk feliciteren. De Heere geve nog een oprechte terugkeer tot de God der vaderen.
Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?-DIA- schreef:Dat boekje heb ik wel bij de hand, maar om dat hier over te typen is nogal wat...MarthaMartha schreef:Volgens mij een mevrouw van Schuppen uit Zeeland ergens... (wie weet vergemakkelijkt dat het zoeken)... ik ken wel een paar mensen die er flink mee in hun maag zaten en bang waren....eilander schreef:Hier nog een.Anker schreef: Klopt, ik kende het verhaal ook, al lang eigenlijk. Volgens mij wel eens in de Wachter Sions gelezen ofzo. Al kan ik het op digibron niet meer terugvinden. Deze voorzegging is niet uitgekomen. Toen prinses Beatrix vanmorgen haar handtekening zette moest ik nog even aan die profetie denken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En nog één:
L.M.P. Scholten in de Wachter Sions 1990 schreef:Er zijn er in die dagen geweest, die geloofden, dat Nederland vanwege zijn zonden nimmermeer een Koning zou krijgen, ja dat de Heere een afsnijding met het Huis van Oranje zou maken. Zo iemand was vrouw Van Schuppen uit Veenendaal.
Op 16 juli 1873 heeft vrouw Van Schuppen een brief geschreven, „De oordelen Gods over Nederland". Daarin schrijft zij de volgende opmerkelijke woorden:
„Daarna kreeg ik met onze Koning te doen (dat was toen dus nog Koning Willem III), of de Heere onze Koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na vele verzuchtingen toonde mij de Heere, dat de Koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had, want de Koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van de staat. Kerkelijke regering en politieke regering onderscheiden lichamen, maar de politieke regering de voedster van des Heeren Kerk. Dan zal de sabbat weer geheiligd worden, de spoortreinen op zondag zullen niet meer rijden. Dan zal de Heere verheerlijkt worden door het recht. Maar wat zal er al niet voorafgaan voor het zover is, dat ieder met zijn eigen schuld vlak moge neervallen voor de Heere".
We laten dit rusten. De toekomst zal het leren. Dit is wel zeker: Het is met het Huis van Oranje langs de rand van de afsnijding gegaan, maar er is toch ook weer nieuwe groei gekomen, zodat er nu zelfs weer vele prinsen zijn en ook prinsessen. Maar de levensopenbaring bedroeft veelszins. Er mocht nog maar iets gekend worden van het bekende versje:
’t Geheim van alle zegen - Oranje en Nederland, hoort! - Is in Gods vreze gelegen. Zijn dienst. Zijn gunst. Zijn Woord.
Nou, nou, dat is wel weer erg strak uitgedrukt. Het citaat van Scholten nuanceert wel een beetje. Ik lees daarin niet letterlijk dat er nooit meer een 'manlijk zaad' op de troon zou komen.Luther schreef:Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Sja...sja... wat een wonderlijke verhalen toch...