Eigenlijk is dit gewoon een zaligverklaring, iets wat ons helemaal niet toekomt.-DIA- schreef:En... Mientje Vrijdag had toch ook niet om die openbaringen gevraagd om in te dringen in de verborgen Raad Gods? Ze had een nauw leven met de Heere, en werd 's nachts door Hem Zelf gewekt. Zij bracht de nachten door met bidden voor land, kerk en volk. Het was een opgebonden zaak. En het heeft de Heere behaagd haar diep in te leiden. Ik weet dat het nu niet meer zo gehoord wordt, maar dat tekent toch ook ons ver-afleven van de Heere.eilander schreef:@GJdeBruijn, dit gaat over mensen die proberen in te dringen in Gods verborgen raad.
Ik lees niet dat Jan Arentsz zich hier op zijn sterfbed mee bezig hield. Maar wel kreeg hij van Godswege geopenbaard wat er zou gebeuren met de stad, die op dat moment belegerd werd. Had hij dat voor zich moeten houden?
Dit zijn trouwens geen verhalen uit een ver vaag verleden, want er zijn er nog velen in het land der levenden die haar persoonlijk gekend hebben.
Meldpunt Kerk & Christendom in de media
Re: Meldpunt Kerk & Christendom in de media
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Dan zouden we toch eens moeten gaan tellen hoeveel echt GodvrezendeSimon schreef:Eigenlijk is dit gewoon een zaligverklaring, iets wat ons helemaal niet toekomt.-DIA- schreef:En... Mientje Vrijdag had toch ook niet om die openbaringen gevraagd om in te dringen in de verborgen Raad Gods? Ze had een nauw leven met de Heere, en werd 's nachts door Hem Zelf gewekt. Zij bracht de nachten door met bidden voor land, kerk en volk. Het was een opgebonden zaak. En het heeft de Heere behaagd haar diep in te leiden. Ik weet dat het nu niet meer zo gehoord wordt, maar dat tekent toch ook ons ver-afleven van de Heere.eilander schreef:@GJdeBruijn, dit gaat over mensen die proberen in te dringen in Gods verborgen raad.
Ik lees niet dat Jan Arentsz zich hier op zijn sterfbed mee bezig hield. Maar wel kreeg hij van Godswege geopenbaard wat er zou gebeuren met de stad, die op dat moment belegerd werd. Had hij dat voor zich moeten houden?
Dit zijn trouwens geen verhalen uit een ver vaag verleden, want er zijn er nog velen in het land der levenden die haar persoonlijk gekend hebben.
zaligverklaarde mensen of er eigenlijk zijn. Dan hebben we op dit punt
waarschijnlijk vele steken laten vallen.
Maar ja... Anderzijds heb je gelijk: Wij zijn mensen, en zaligverklaren
is geen mensenwerk. Dus zullen we daar dan maar niet verder op ingaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeker wanneer dit twist veroorzaakt, is het niet nuttig over het lot van overleden mensen te gaan discussieren, ''godvrezend'' en alle bijvoeglijke naamwoorden zijn volgens mij trouwens altijd met een kleine letter.-DIA- schreef:Dan zouden we toch eens moeten gaan tellen hoeveel echt GodvrezendeSimon schreef:Eigenlijk is dit gewoon een zaligverklaring, iets wat ons helemaal niet toekomt.-DIA- schreef:En... Mientje Vrijdag had toch ook niet om die openbaringen gevraagd om in te dringen in de verborgen Raad Gods? Ze had een nauw leven met de Heere, en werd 's nachts door Hem Zelf gewekt. Zij bracht de nachten door met bidden voor land, kerk en volk. Het was een opgebonden zaak. En het heeft de Heere behaagd haar diep in te leiden. Ik weet dat het nu niet meer zo gehoord wordt, maar dat tekent toch ook ons ver-afleven van de Heere.eilander schreef:@GJdeBruijn, dit gaat over mensen die proberen in te dringen in Gods verborgen raad.
(zonder ''Afgewezen'' naar de kroon te willen steken, overigens.

“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Dan zouden om te beginnen enorm veel boeken moeten verbranden. Helaas ookSimon schreef: Zeker wanneer dit twist veroorzaakt, is het niet nuttig over het lot van overleden mensen te gaan discussieren, ''godvrezend'' en alle bijvoeglijke naamwoorden zijn volgens mij trouwens altijd met een kleine letter.
van mensen die we heel hoog achten, maar ja, we moeten wèl RADICAAL zijn he?
Geen half werk, immers daarin gingen de reformatoren ons ook voor?
Ik acht geen enkel mens heel hoog, dat is me te rooms.-DIA- schreef:Dan zouden om te beginnen enorm veel boeken moeten verbranden. Helaas ookSimon schreef: Zeker wanneer dit twist veroorzaakt, is het niet nuttig over het lot van overleden mensen te gaan discussieren, ''godvrezend'' en alle bijvoeglijke naamwoorden zijn volgens mij trouwens altijd met een kleine letter.
Alleen God die middels Zijn Heilige Geest sommigen verlicht heeft om ons ten heil te zijn, komt eer toe, nooit ter verering van het middel.
De apostel voor wie gebogen werd, trok deze buigende/knielende persoon onmiddellijk op en zij dat zij beiden eenzelfde positie hadden, als broeders en zusters..
Jezus ging ons voor, niet een paar reformatoren.
Jezus zei gaat heen en zondig niet meer,
Dat is mijn voorbeeld.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Je weet best wat ik bedoel hoor! Ik bedoel dat er mensen zijn die door GodsSimon schreef:Ik acht geen enkel mens heel hoog, dat is me te rooms.-DIA- schreef:Dan zouden om te beginnen enorm veel boeken moeten verbranden. Helaas ookSimon schreef: Zeker wanneer dit twist veroorzaakt, is het niet nuttig over het lot van overleden mensen te gaan discussieren, ''godvrezend'' en alle bijvoeglijke naamwoorden zijn volgens mij trouwens altijd met een kleine letter.
Alleen God die middels Zijn Heilige Geest sommigen verlicht heeft om ons ten heil te zijn, komt eer toe, nooit ter verering van het middel.
De apostel voor wie gebogen werd, trok deze buigende/knielende persoon onmiddellijk op en zij dat zij beiden eenzelfde positie hadden, als broeders en zusters..
Jezus ging ons voor, niet een paar reformatoren.
Jezus zei gaat heen en zondig niet meer,
Dat is mijn voorbeeld.
genade verbonden worden. Denk in het bijzonder aan David en Jonathan.
Op die manier legt de Heere banden, banden die zelfs sterker zijn dan de
dood. Zo vallen er eeuwigheidsbanden tussen Gods volk.
Dat is toch niet Rooms?
-DIA- schreef:Dan zouden we toch eens moeten gaan tellen hoeveel echt GodvrezendeSimon schreef:Eigenlijk is dit gewoon een zaligverklaring, iets wat ons helemaal niet toekomt.-DIA- schreef:En... Mientje Vrijdag had toch ook niet om die openbaringen gevraagd om in te dringen in de verborgen Raad Gods? Ze had een nauw leven met de Heere, en werd 's nachts door Hem Zelf gewekt. Zij bracht de nachten door met bidden voor land, kerk en volk. Het was een opgebonden zaak. En het heeft de Heere behaagd haar diep in te leiden. Ik weet dat het nu niet meer zo gehoord wordt, maar dat tekent toch ook ons ver-afleven van de Heere.eilander schreef:@GJdeBruijn, dit gaat over mensen die proberen in te dringen in Gods verborgen raad.
Er is in onze gezindte wel een drang om van elke overleden predikant een hagiografie te publiceren. En dat vind ik wel rooms.
hagiografie
beschrijving van heiligenlevens hagiografie - beschrijving van heiligenlevens; ook: de wetenschap die zich op de bestudering van heiligenlevens toelegt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als jij nu eens alle levensbeschrijvingen die je in je boekenkast hebt staan aan mij geeft? Dan heb jij je geweten ontlast.
Ik ga eens proberen of ik hier ook nog een on-topic reactie kan toevoegen.
Ik zat eens na te denken over het feit of we als Kerk & Christendom echt zo in de verdrukking komen en ik vind het eigenlijk nogal relatief. Waar ga je het namelijk mee vergelijken?
Ga je de huidige seculiere media vergelijken met seculiere media van pak em beet de jaren 50 van de vorige eeuw, dan is er inderdaad sprake van een zeer schrikbarende achteruitgang van de plek van het christendom in het maatschappelijke leven en de ruimte hiervoor. Maar ga je het vergelijken met het Midden-Oosten, Noord- Afrika, Noord-Korea, of de kerk in de eerste eeuwen, dan hebben wij een enorme vrijheid en mogelijkheid om christen te zijn. Er is geen enkele sprake van verbod op religeuze samenkomsten of iets van dien aard. Zelfs worden we als reformatorische zuil op allerlei manieren ruimschoots door de overheid gefinancierd. Bijvoorbeeld onze reformatorische scholen, onze reformatorische zorginstellingen, zelfs onze gereformeerde theologie opleidingen aan bijvoorbeeld de TUA.
Daarnaast is het soms de vraag of je altijd zo blij moet zijn met een grote invloed van de kerk in de maatschappij. Dit werkt namelijk ook meestal vice versa zo. Als je in de kerkgeschiedenis kijkt, dan zie je dat de kerk "op zijn best is", namelijk dicht bij Jezus Christus en Zijn Woord, op het moment dat ze het zwaar heeft. In de eerste eeuwen na Christus, in vervolging, kun je spreken van een bijbelgetrouwe kerk. Nadat de kerk en overheid stilaan verweven werden (Rome) zie je dat in no-time vele dwalingen opgeld doen. En ook in de recentere kerkgeschiedenis d.w.z na de Reformatie zie je dit terug. Wat was een belangrijke oorzaak van de Afscheiding? De grote verwevenheid van overheid en kerk, waardoor overheid en kerk samen de plaatselijke gemeenten verplichtten tot bepaalde zaken. Al vanuit de Gouden Eeuw zijn verhalen bekend van bijvoorbeeld predikanten die belangrijke overheidspersonen niet van het Avondmaal mochten weren, ondanks dat deze personen soms in leer en leven 'ergerlijk' handelden.
Ik zat eens na te denken over het feit of we als Kerk & Christendom echt zo in de verdrukking komen en ik vind het eigenlijk nogal relatief. Waar ga je het namelijk mee vergelijken?
Ga je de huidige seculiere media vergelijken met seculiere media van pak em beet de jaren 50 van de vorige eeuw, dan is er inderdaad sprake van een zeer schrikbarende achteruitgang van de plek van het christendom in het maatschappelijke leven en de ruimte hiervoor. Maar ga je het vergelijken met het Midden-Oosten, Noord- Afrika, Noord-Korea, of de kerk in de eerste eeuwen, dan hebben wij een enorme vrijheid en mogelijkheid om christen te zijn. Er is geen enkele sprake van verbod op religeuze samenkomsten of iets van dien aard. Zelfs worden we als reformatorische zuil op allerlei manieren ruimschoots door de overheid gefinancierd. Bijvoorbeeld onze reformatorische scholen, onze reformatorische zorginstellingen, zelfs onze gereformeerde theologie opleidingen aan bijvoorbeeld de TUA.
Daarnaast is het soms de vraag of je altijd zo blij moet zijn met een grote invloed van de kerk in de maatschappij. Dit werkt namelijk ook meestal vice versa zo. Als je in de kerkgeschiedenis kijkt, dan zie je dat de kerk "op zijn best is", namelijk dicht bij Jezus Christus en Zijn Woord, op het moment dat ze het zwaar heeft. In de eerste eeuwen na Christus, in vervolging, kun je spreken van een bijbelgetrouwe kerk. Nadat de kerk en overheid stilaan verweven werden (Rome) zie je dat in no-time vele dwalingen opgeld doen. En ook in de recentere kerkgeschiedenis d.w.z na de Reformatie zie je dit terug. Wat was een belangrijke oorzaak van de Afscheiding? De grote verwevenheid van overheid en kerk, waardoor overheid en kerk samen de plaatselijke gemeenten verplichtten tot bepaalde zaken. Al vanuit de Gouden Eeuw zijn verhalen bekend van bijvoorbeeld predikanten die belangrijke overheidspersonen niet van het Avondmaal mochten weren, ondanks dat deze personen soms in leer en leven 'ergerlijk' handelden.