Gereformeerde Gemeenten

Erik1960
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef: Ik denk dat ze hetzelfde moet doen als Betsy, de vrouw van ds. Bas Wierewaay deed. Als zij haar witte zakdoekje pakte moest ie stoppen (of op z'n woorden letten), anders kreeg hij er thuis van langs.
tja, zo’n dominee hoeft het ook niet beter te hebben dan de gemiddelde man :D
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

CvdW schreef: Heel eenvoudig. Zij kent haar man en zij zit als luisteraar in de kerk. Zij hoort of hij zich zit aan te stellen en kan thuis hierover een gesprek hebben.
Ah dankjewel! Met dit antwoord en dat van Ararat snap ik het. Ik zocht te ‘hoog’ denk ik.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Lees vanavond allemaal het artikel van ds. en mevr. Janse in de Terdege. Prachtig!!!

Wat een Zeeuwse nuchterheid!
Nuchterheid?
Forummer

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:Lees vanavond allemaal het artikel van ds. en mevr. Janse in de Terdege. Prachtig!!!

Heb je een linkje voor me?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:

Nuchterheid?
Niet iedereen leest Terdege, GGL :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef:
refo schreef:

Nuchterheid?
Niet iedereen leest Terdege, GGL :huhu
Krijg Terdege af en toe via via.. Wat mij betreft een grote reclamefolder voor te dure spullen.

Enige leuke voor mij is dat er weleens bladmuziek in staat voor orgel. Heb een mooie bewaard van psalm 42 en op de achterkant psalm 14. Die psalmen worden vast ook in de GG gezongen en daarmee weer on topic:)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:

Nuchterheid?
Citaat: 'Al willen mensen dat ik twee hoeden draag, ik ben en blijf een dominee zonder hoed.'
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Makkelijk zeggen, maar wat als je Terdege niet meer hebt? Ik zou het anders graag lezen!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef: Ik denk dat ze hetzelfde moet doen als Betsy, de vrouw van ds. Bas Wierewaay deed. Als zij haar witte zakdoekje pakte moest ie stoppen (of op z'n woorden letten), anders kreeg hij er thuis van langs.
:) Dossier 333
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:

Nuchterheid?
Citaat: 'Al willen mensen dat ik twee hoeden draag, ik ben en blijf een dominee zonder hoed.'
Als je wil kun je daar een heleboel teksten van Paulus tegenaan gooien…bijv: dat als hij zijn broederen zou ergeren hij tot in der eeuwigheid geen vlees meer zou eten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Simon0612 schreef:
refo schreef:

Nuchterheid?
Als je wil kun je daar een heleboel teksten van Paulus tegenaan gooien…bijv: dat als hij zijn broederen zou ergeren hij tot in der eeuwigheid geen vlees meer zou eten.
Ik heb altijd begrepen dat 'ergeren' bij Paulus een heel andere betekenis heeft dan 'je irriteren'. Ik kan me niet voorstellen dat mensen van het geloof vallen omdat een dominee geen hoed draagt.
Ararat

Bericht door Ararat »

Zita schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Citaat: 'Al willen mensen dat ik twee hoeden draag, ik ben en blijf een dominee zonder hoed.'
Ik heb altijd begrepen dat 'ergeren' bij Paulus een heel andere betekenis heeft dan 'je irriteren'. Ik kan me niet voorstellen dat mensen van het geloof vallen omdat een dominee geen hoed draagt.
Studiebijbel:
Het werkwoord skandalizō (doen struikelen, hinderen, ergernis geven) moet niet worden opgevat als ‘ergeren’ of ‘irriteren’. De hier gegeven regel van Paulus is vaak ten onrechte toegepast op andere situaties van het leven, om gelovigen de wet op te leggen dat zij niemand mogen ‘ergeren’. In de praktijk is het echter onmogelijk het iedereen naar de zin te maken, en ook Paulus zelf heeft in vele situaties medegelovigen geërgerd (vgl. comm. Gal.2:5; 5:1,13). Het gaat hier om het zódanig ‘ten val brengen’ van gelovigen, dat zij de weg van het geloof verlaten en verloren gaan (zie ook Mat.18:6,7; Mar.9:42; Luc.17:1,2).
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zita schreef: Ik heb altijd begrepen dat 'ergeren' bij Paulus een geel andere betekenis heeft dan 'je irriteren'. Ik kan me niet voorstellen dat mensen van het geloof vallen omdat een dominee geen hoed draagt.
Dank voor de reactie. Ook Ararat. Verduidelijkt wel zo’n studiebijbel! Had ik zelf nog nooit gehoord.

Nee kan ik me ook niet voorstellen dat mensen daardoor van hun geloof vallen. Persoonlijk hou ik niet zo van dit soort halsstarrige uitspraken. Prima als hij er zo over denkt, maar wat voor toegevoegde waarde heeft het om dat in de Terdege te laten opschrijven. Mij maakt het echt niet uit of een ds. een hoed of niet draagt, ik let er niet eens op. Maar als er mensen zijn (vooral oudere generatie) die dat vanuit vroeger wel gewend zijn, kan je ze met zo’n uitspraak best tegen je in het harnas jagen. Dan denk ik: doe dat nou niet…het dient niets.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Dank voor de reactie. Ook Ararat. Verduidelijkt wel zo’n studiebijbel! Had ik zelf nog nooit gehoord.
Jammer dat er geen GBS-studiebijbel bestaat...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Simon0612 schreef:Dank voor de reactie. Ook Ararat. Verduidelijkt wel zo’n studiebijbel! Had ik zelf nog nooit gehoord.
Jammer dat er geen GBS-studiebijbel bestaat...
Hahaha
Plaats reactie