Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Hendrien

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:Boskrootjes met een kruimige doré aardappel en gegrilde speklapjes.
:slurp
samanthi

Bericht door samanthi »

spinazie met nieuwe kruimige aardappels en hamlapjes,
toe verse aardbeien laagje yoghurt laagje gele vla.
Heerlijk!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel

Bericht door merel »

Een courgette/broccoli/champignonsoep met lekkere broodjes. Gisteravond al gemaakt ivm de avondvierdaagse van vanavond.
samanthi

Bericht door samanthi »

gekookte andijvie, aardappels en de hamlapjes die gisteren over water, yoghurt met gele vla toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Een courgette/broccoli/champignonsoep met lekkere broodjes. Gisteravond al gemaakt ivm de avondvierdaagse van vanavond.
Lusten jouw kinderen champignons Merel?
De mijne niet en ik hoor van andere moeders hetzelfde.
Wel gezond en voedzaam zo'n groentensoepje. :super

Ik heb gisteravond eens 2 zalmmootjes uit de oven door de fusilli gedaan.
Ik had al eens gerookte zalm gedaan, maar vond het te overheersend.
Ook zalm uit blik was geen succes.
Nu 2 mootjes met olijfolie besprenkeld, wat zalmkruiden erop, partje citroen in de schaal en na afkoelen was het met een
vork gemakkelijk uit elkaar te halen.
Heerlijk zacht van smaak. :super
Verder zat er broccoli - kleine roosjes - groene aspergetips, een paar lente-uitjes, een bakje roomkaas light, creme fraiche light en wat overgebleven tomatensaus frito door de pasta.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Klinkt ook lekker Mara! Zal ik eens onthouden.

Champignons eten ze eigenlijk allemaal wel. Aan de andere kant houd ik er eigenlijk ook geen rekening mee of ze iets lusten of niet. Dan blijft er weinig over.

Ik vind het altijd een erg lekker en gezond soepje en erg makkelijk te maken. Ideaal als ik weinig tijd heb en toch gezond wil eten.
Twee uien fruiten, daarbij twee bakjes champignons in stukken gesneden. Even roerbakken, paar grote scheppen bloem erbij ( waarom dat is, weet ik nog steeds niet), 1,5 liter groentebouillion toevoegen. Vervolgens 1 courgette in stukken en 1 broccoli in roosjes toevoegen en 15 minuten laten koken. Staafmixer erop. Verse perterselie en evt wat room toevoegen en klaar is de soep.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
Champignons eten ze eigenlijk allemaal wel. Aan de andere kant houd ik er eigenlijk ook geen rekening mee of ze iets lusten of niet. Dan blijft er weinig over.
Ik vind het zelf niet prettig om iets te eten wat ik echt niet lust, dus wil ik dat iemand anders ook niet aandoen.
Ik houd er wel rekening mee, in die zin, als ik persé toch champignons in een gerecht wil, laat ik de niet-lusters eerst opscheppen en doe ze er daarna doorheen.
Toen ze klein waren moesten ze iets wel steeds proberen en veel "vieze" dingen eten ze nu wel.
En het daagde mij uit om het zo te bereiden, dat ze het wel lekker vonden. :)
Spruitjes bleken opeens veel lekkerder als ze in een roerbakgerecht verwerkt zaten, dan zo saai op bord met een gekookte aardappel.
merel schreef:Twee uien fruiten, daarbij twee bakjes champignons in stukken gesneden. Even roerbakken, paar grote scheppen bloem erbij ( waarom dat is, weet ik nog steeds niet),
Ik denk dat dit moet omdat deze soep lichtgebonden geserveerd moet worden en bloem kun je niet rauw erdoor doen, dat proef je en is echt niet lekker.
Bloem moet even kort meebakken, het moet gaar worden.
Je kunt de soep op het laatst natuurlijk ook binden met Allesbinder van Honig.
merel

Bericht door merel »

Op dit moment eet ik een restant van de soep van gisteren en vanavond eten wij peultjes, worteltjes, sucadelappen, gekookte aardappelen en yoghurt toe. Voor morgen heb ik ratatouille en couscous. Alvast klaargemaakt, omdat de oudste morgenmiddag moet afzwemmen en voordat wij dan iedereen van het kdv en bso hebben opgehaald, is het te laat om uitgebreid te koken en dit staat binnen 5 minuten dan op tafel.

@ mara Op zich vind ik het ook niet leuk om iets te eten wat ik niet zo lekker vind, maar aan de andere kant vind ik dat als zij bij een ander eten en het niet zo lekker vinden, zij ook gewend zijn om daar niet over te zeuren en het gewoon te eten. Bij het ene kind kost dat wat meer tijd dan bij het andere kind.

Op woensdag en vrijdag eten er regelmatig kinderen mee uit school en het valt mij op dat heel veel kinderen niets lusten en dat gewoon melden. Volkoren brood lust bijna niemand, melk of karnemelk halen ze helemaal hun neus voo op, laat staan het merendeel van het hartige beleg. In het begin probeerde ik elke keer mijn eigen lunch aan te passen aan het kind, maar ik ben er mee opgehouden. Ik heb volkoren brood, melk, karnemelk, thee of water in de aanbieding. Geen yogi, chocolademelk, ranja,appelsap o.i.d bij het brood. Normaliter eten mijn kinderen eerst hartig op brood en daarna zoet en dat is het enige dat ik ik dan loslaat.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Lastig is dat, zulke "meeeters", vond ik ook altijd ontdekkend wat sommigen als lunch aten: witte boterham met hagelslag met cola :oO
Wit brood heb ik nooit in huis en cola ook niet :hum

Hier waarderen ze het meeste eten inmiddels wel, 1 houd niet zo van paprika, maar zij heeft nu een paar keer zelf gekookt en in die recepten zat ook paprika, nu eet ze het wel op :D
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Op dit moment eet ik een restant van de soep van gisteren en vanavond eten wij peultjes, worteltjes, sucadelappen, gekookte aardappelen en yoghurt toe. Voor morgen heb ik ratatouille en couscous. Alvast klaargemaakt, omdat de oudste morgenmiddag moet afzwemmen en voordat wij dan iedereen van het kdv en bso hebben opgehaald, is het te laat om uitgebreid te koken en dit staat binnen 5 minuten dan op tafel.

@ mara Op zich vind ik het ook niet leuk om iets te eten wat ik niet zo lekker vind, maar aan de andere kant vind ik dat als zij bij een ander eten en het niet zo lekker vinden, zij ook gewend zijn om daar niet over te zeuren en het gewoon te eten. Bij het ene kind kost dat wat meer tijd dan bij het andere kind.

Op woensdag en vrijdag eten er regelmatig kinderen mee uit school en het valt mij op dat heel veel kinderen niets lusten en dat gewoon melden. Volkoren brood lust bijna niemand, melk of karnemelk halen ze helemaal hun neus voo op, laat staan het merendeel van het hartige beleg. In het begin probeerde ik elke keer mijn eigen lunch aan te passen aan het kind, maar ik ben er mee opgehouden. Ik heb volkoren brood, melk, karnemelk, thee of water in de aanbieding. Geen yogi, chocolademelk, ranja,appelsap o.i.d bij het brood. Normaliter eten mijn kinderen eerst hartig op brood en daarna zoet en dat is het enige dat ik ik dan loslaat.
In de regel zijn de kinderen iets minder bescheiden ja.
Van de "keukenzusters" in het ziekenhuis hoorde ik altijd dat het bijzonder moeilijk is om een gezond menu samen te stellen, omdat kinderen vaak niet eens weten wat sudderlapjes, stoofpeertjes, sperzie- en snijbonen, goulash, en nog tal van andere gerecht inhoudt.
Dus zag het menu er behoorlijk eenzijdig uit. Gebakken of gekookte aardappels, pasta, rijst, kipfilet, filetlapje, balletje gehakt, erwtjes en peentjes, broccoli, appelmoes.
Toen mijn zoon naar spruitjes, witlof, zuurkool, andijvie vroeg, kreeg ze ogen als schoteltjes.
Dat serveerden ze dus niet.

Als je fijn volkoren, dus zonder pitjes en zaden hebt, is dat prima. Wij zijn gestopt met het "papegaaienbrood" vanwege de beugelbekkies.

En als je moslimkindjes te gast hebt, wordt het nog ingewikkelder, want je krijgt bij elke soort beleg de vraag: zit er varkensvlees in?
Dat mag ik niet eten, want dan ga ik naar de hel". :bobo
En dat zijn echt niet alleen kindjes van 2 fanatieke ouders, vaak hebben ze gewoon een Nederlandse moeder.
Orchidee schreef:Lastig is dat, zulke "meeeters", vond ik ook altijd ontdekkend wat sommigen als lunch aten: witte boterham met hagelslag met cola
Wit brood heb ik nooit in huis en cola ook niet
Zaterdags halen wij een halfje wit, dat is zo lekker met aardbeien erop. :langue
Cola met een verjaardag
.
Orchidee schreef:Hier waarderen ze het meeste eten inmiddels wel, 1 houd niet zo van paprika, maar zij heeft nu een paar keer zelf gekookt en in die recepten zat ook paprika, nu eet ze het wel op
Ja, lachen. :D
samanthi

Bericht door samanthi »

lasagne met spinazie.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

samanthi schreef:lasagne met spinazie.
Goed idee.
merel

Bericht door merel »

Het menu staat voor de hele week al vast
vandaag verse spinazie met een balletje gehakt en nieuwe aardappelen, morgen gekookte witlof met ham en kaas, woensdag wortels met verse doperwten en zalm uit de oven, donderdag volkoren spagetti met zelfgemaakte bolognese saus, vrijdag bbq met de bijbelkring en ik maak de couscous salade.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Het menu staat voor de hele week al vast
vandaag verse spinazie met een balletje gehakt en nieuwe aardappelen, morgen gekookte witlof met ham en kaas, woensdag wortels met verse doperwten en zalm uit de oven, donderdag volkoren spagetti met zelfgemaakte bolognese saus, vrijdag bbq met de bijbelkring en ik maak de couscous salade.
Ik bedenk het menu op de dag zelf. Soms geeft een gezinslid een menu op, waar ze weer eens trek in hebben, soms bepaal ik het in de winkel.
Vandaag wordt het pikante drumsticks uit de oven, met krieltjes, uit diezelfde oven en een frisse groene salade.
Voor morgen heb ik echt nog geen idee.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik heb een vier dagen achter elkaar snackvoer gegeten (bbq, pizza, friet en gisteren geen zin in koken dus fruit en yoghurt), dus vandaag ga ik maar eens iets met veel groenten maken. Misschien couscoussalade, of een pasta met veel groenten.
Plaats reactie