merel schreef:Op dit moment eet ik een restant van de soep van gisteren en vanavond eten wij peultjes, worteltjes, sucadelappen, gekookte aardappelen en yoghurt toe. Voor morgen heb ik ratatouille en couscous. Alvast klaargemaakt, omdat de oudste morgenmiddag moet afzwemmen en voordat wij dan iedereen van het kdv en bso hebben opgehaald, is het te laat om uitgebreid te koken en dit staat binnen 5 minuten dan op tafel.
@ mara Op zich vind ik het ook niet leuk om iets te eten wat ik niet zo lekker vind, maar aan de andere kant vind ik dat als zij bij een ander eten en het niet zo lekker vinden, zij ook gewend zijn om daar niet over te zeuren en het gewoon te eten. Bij het ene kind kost dat wat meer tijd dan bij het andere kind.
Op woensdag en vrijdag eten er regelmatig kinderen mee uit school en het valt mij op dat heel veel kinderen niets lusten en dat gewoon melden. Volkoren brood lust bijna niemand, melk of karnemelk halen ze helemaal hun neus voo op, laat staan het merendeel van het hartige beleg. In het begin probeerde ik elke keer mijn eigen lunch aan te passen aan het kind, maar ik ben er mee opgehouden. Ik heb volkoren brood, melk, karnemelk, thee of water in de aanbieding. Geen yogi, chocolademelk, ranja,appelsap o.i.d bij het brood. Normaliter eten mijn kinderen eerst hartig op brood en daarna zoet en dat is het enige dat ik ik dan loslaat.
In de regel zijn de kinderen iets minder bescheiden ja.
Van de "keukenzusters" in het ziekenhuis hoorde ik altijd dat het bijzonder moeilijk is om een gezond menu samen te stellen, omdat kinderen vaak niet eens weten wat sudderlapjes, stoofpeertjes, sperzie- en snijbonen, goulash, en nog tal van andere gerecht inhoudt.
Dus zag het menu er behoorlijk eenzijdig uit. Gebakken of gekookte aardappels, pasta, rijst, kipfilet, filetlapje, balletje gehakt, erwtjes en peentjes, broccoli, appelmoes.
Toen mijn zoon naar spruitjes, witlof, zuurkool, andijvie vroeg, kreeg ze ogen als schoteltjes.
Dat serveerden ze dus niet.
Als je fijn volkoren, dus zonder pitjes en zaden hebt, is dat prima. Wij zijn gestopt met het "papegaaienbrood" vanwege de beugelbekkies.
En als je moslimkindjes te gast hebt, wordt het nog ingewikkelder, want je krijgt bij elke soort beleg de vraag: zit er varkensvlees in?
Dat mag ik niet eten, want dan ga ik naar de hel".
En dat zijn echt niet alleen kindjes van 2 fanatieke ouders, vaak hebben ze gewoon een Nederlandse moeder.
Orchidee schreef:Lastig is dat, zulke "meeeters", vond ik ook altijd ontdekkend wat sommigen als lunch aten: witte boterham met hagelslag met cola
Wit brood heb ik nooit in huis en cola ook niet
Zaterdags halen wij een halfje wit, dat is zo lekker met aardbeien erop.
Cola met een verjaardag
.
Orchidee schreef:Hier waarderen ze het meeste eten inmiddels wel, 1 houd niet zo van paprika, maar zij heeft nu een paar keer zelf gekookt en in die recepten zat ook paprika, nu eet ze het wel op
Ja, lachen.