-DIA- schreef:refo schreef:FlyingEagle schreef:-DIA- schreef:Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
Bestond dat in zijn tijd al wel dan?
De kans bestaat zelfs dat hij het woord 'internet' nooit gehoord heeft.
Ik denk dat de preek misschien 'geactualiseerd' is, mede voor de kinderen. Bij de tekenen der tijden werd (door de ouderling) ook het voorbeeld genoemd van de oorlog in Oekraïne. Op zich zeker wel een teken, maar het is wel zeker dat ds. Koster dit nooit hoefde mee te maken. Nu kunnen we twee dingen doen: Het niet zo heel erg vinden als bij de tekenen der tijden nu iets bijgevoegd wordt wat toen nog niet was, en daarom de ouderling hard gaan verketteren, of we kunnen denken dat het voorbeeld ook juist de kinderen meer aansprak. Laat dit duidelijk zijn: Het is niet goed als er in een preek wordt geknoeid, maar is bij het opnoemen van de tekenen der tijden de oorlog in Oekraïne zo'n ernstige aantasting van de preek of is dit toegestaan omdat de tekenen meer geworden? Stel dat ds. Koster nog had geleefd, dan zou hij zeker ook de oorlog in Oekraïne vermelden als een teken van de tijd. Ja, ik weet, ben er op voorbereid, dat er een spervuur van ellende op deze mededeling kan volgen, want men heeft het niet meer zo begrepen op predikanten als ds. Koster. Dat leert de praktijk ook wel.
Ik zie het als positief dat de ouderling de preek naar deze tijd heeft willen tillen. Dat geeft betrokkenheid aan met de gemeente die leeft in deze tijd.
De oorlog in Oekraïne als voorbeeld erbij voegen kan prima. Het waarschuwen tegen internetfora is van een andere orde, hoewel er zeker wat voor die waarschuwing te zeggen is. Al vinden we dat misschien niet leuk, maar de prediking hoeft niet 'naar het vlees' te zijn.
Het is natuurlijk niet juist om een preek maar naar hartelust aan te passen, dan komt het gevaar van buikspreken om de hoek. Maar zoals DIA het nu aangeeft, denk ik niet dat daar in dit geval sprake van is geweest.