Gereformeerde Gemeenten

Hendrikus

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
Bestond dat in zijn tijd al wel dan?
Ds. Koster overleed in 1993. Om Sions Wil, de voorganger van ons huidige forum, startte in 2000, Refoweb in 2001. Omstreeks 2000 werd internet wat meer gemeengoed.
De waarschuwing tegen internetfora in een preek van een dominee die in 1993 is overleden, is dus waarschijnlijk een apocriefe toevoeging van de ouderling die de preek las.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

---knip--- niet op de persoon aub
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

@Dia,je kunt het vragen aan de ouderling die de preek gelezen heeft.

Het verkondigde woord. Tiental preken, 1895-205. 110 jaar Gereformeerde Gemeente Barneveld.
€12.00
Auteur: Fransen, Ds. E. e.a.
Uitgever: Gebr. Koster - Barneveld 2005
Gebonden, 218 blz.
1. Ds. E. Fransen – H.C. Zondag 21
2. Ds. A. Janse – Psalm 27 : 4
3. Ds. J. Fraanje – Micha 7 : 18
4. Ds. Chr. van de Woestijne – Handelingen 4 : 31 en 32
5. Ds. Chr. van Dam – Psalm 40 : 2-4
6. Ds. P. van der Bijl – Romeinen 5 : 1 en 2
7. Ds. A.W. Verhoef – 2 Petrus 3 : 8
8. Ds. J. Koster – Lukas 13 : 23-25
9. Ds. G.M. de Leeuw – Jeremia 3 : 22
10. Ds. C. Hogchem – Habakuk 2 : 3b
Laatst gewijzigd door CvdW op 29 mar 2022, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:@Dia,je kunt het vragen aan de ouderling die de preek gelezen heeft.
Dat zou kunnen maar in onze grote gemeente willen we een ouderling niet zomaar bellen. Er is genoeg ambtelijk werk te doen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zojuist mijn posting aangepast.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
Ds. Koster overleed in 1993. Om Sions Wil, de voorganger van ons huidige forum, startte in 2000, Refoweb in 2001. Omstreeks 2000 werd internet wat meer gemeengoed.
De waarschuwing tegen internetfora in een preek van een dominee die in 1993 is overleden, is dus waarschijnlijk een apocriefe toevoeging van de ouderling die de preek las.
Wat nog overblijft is met een profetische blik kijken naar de toekomst.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat het een aanvulling van de ouderling was, geheel in lijn met de stijl van de dominee.
Heel verstandig vind ik het niet, laat een preek een preek, zet de deur niet open naar het toevoegen van eigen inzichten. Nu valt dat zeker mee en is er niets verkeerds gezegd, maar wie garandeert dat dit altijd zo is en zal blijven?
Is het echt een probleem? Natuurlijk niet. Want de leer en boodschap zijn met deze kleine aanpassing totaal niet in het geding.

Wil je het als ouderling verduidelijken, dan zou ik zelf denk ik kiezen voor een vorm als: "en in onze tijd zouden we wel kunnen zeggen: de oorlog in Oekraïne"...
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het valt me op dat het rechtzetten van fouten suggestieve niet vriendelijke opmerkingen worden geknipt. De vraag zou gesteld kunnen worden: moet dan ook niet het bericht geknipt worden waarin bv aantijgingen, veronderstellingen, suggestieve opmerkingen dan ook niet worden geknipt. Op deze manier kan onwaarheid of bepaalde aantijgingen niet meer rechtgezet worden. Wat is hierin recht?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

@DIA, recht is om zelf te beginnen niet suggestief te zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:@Dia,je kunt het vragen aan de ouderling die de preek gelezen heeft.
Dat zou kunnen maar in onze grote gemeente willen we een ouderling niet zomaar bellen. Er is genoeg ambtelijk werk te doen.
Dit hoort ook bij het ambtelijke werk. En dan weet je het maar.
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
refo schreef:
FlyingEagle schreef:
De kans bestaat zelfs dat hij het woord 'internet' nooit gehoord heeft.
Ik denk dat de preek misschien 'geactualiseerd' is, mede voor de kinderen. Bij de tekenen der tijden werd (door de ouderling) ook het voorbeeld genoemd van de oorlog in Oekraïne. Op zich zeker wel een teken, maar het is wel zeker dat ds. Koster dit nooit hoefde mee te maken. Nu kunnen we twee dingen doen: Het niet zo heel erg vinden als bij de tekenen der tijden nu iets bijgevoegd wordt wat toen nog niet was, en daarom de ouderling hard gaan verketteren, of we kunnen denken dat het voorbeeld ook juist de kinderen meer aansprak. Laat dit duidelijk zijn: Het is niet goed als er in een preek wordt geknoeid, maar is bij het opnoemen van de tekenen der tijden de oorlog in Oekraïne zo'n ernstige aantasting van de preek of is dit toegestaan omdat de tekenen meer geworden? Stel dat ds. Koster nog had geleefd, dan zou hij zeker ook de oorlog in Oekraïne vermelden als een teken van de tijd. Ja, ik weet, ben er op voorbereid, dat er een spervuur van ellende op deze mededeling kan volgen, want men heeft het niet meer zo begrepen op predikanten als ds. Koster. Dat leert de praktijk ook wel.
Ik zie het als positief dat de ouderling de preek naar deze tijd heeft willen tillen. Dat geeft betrokkenheid aan met de gemeente die leeft in deze tijd.
De oorlog in Oekraïne als voorbeeld erbij voegen kan prima. Het waarschuwen tegen internetfora is van een andere orde, hoewel er zeker wat voor die waarschuwing te zeggen is. Al vinden we dat misschien niet leuk, maar de prediking hoeft niet 'naar het vlees' te zijn.

Het is natuurlijk niet juist om een preek maar naar hartelust aan te passen, dan komt het gevaar van buikspreken om de hoek. Maar zoals DIA het nu aangeeft, denk ik niet dat daar in dit geval sprake van is geweest.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef:@DIA, recht is om zelf te beginnen niet suggestief te zijn.
Was ik dat dan? Ik wist dat op mijn bericht nare reacties van bepaalse personen uit een bepaalde hoek zouden kunnen komen. Maar moeten we dat die laten overheersen? Het is immers een refoforum? Dan moeten verdachtmakingen niet aan de orde zijn als het goed is. Het is me in die jaren wel duidelijk geworden dat een een aversie is tegen bepaalde predikanten, ook al wordt het niet zo uitgesproken, wellicht om zelf een ban te voorkomen, maar als je dan recht door zee wilt, en zaken recht zetten volgt daar, uit ervaring, wel eens een ban op. Waar ligt dan de schuld? Op die manier zegeviert de laster soms, want de aanleiding blijft wel staan, en kan dan niet meer weersproken worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 mar 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

De schuld ligt bij jou, want ondanks jouw uitnodiging en beschuldiging zijn die reacties niet gekomen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De schuld ligt bij jou, want ondanks jouw uitnodiging en beschuldiging zijn die reacties niet gekomen.
Jawel lees maar na, daar zit een niet zo vriendelijke opmerking. Misschien valt het de doorsnee forummer niet eens op.

Citaat:

Dit mocht toch verhelderd worden?
DDD

Bericht door DDD »

Daar is niets suggestief of onvriendelijk aan. Jouw opmerking daarentegen is wantrouwend en onaardig.
Plaats reactie