Gereformeerde Gemeenten

Simon0612

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.

Zie bijvoorbeeld de eerste alinea. Het lijkt me enorm scheef opgeschreven en anders dan de jongeman misschien schrijft? Ik kan niet geloven dat een predikant in de GG dit leert / zegt!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... t-dominee/
Beste Simon, waarom zou iemand hier een verhaal verzinnen of de GG in een kwaad daglicht willen brengen? Waarom dat wantrouwen richting ongeveer alles en iedereen die een kritische noot plaats bij bepaalde punten in de GG? Ik wil geen onenigheid met je, het zijn echt serieuze vragen van mijn kant. Je hoeft daar niet over te twijfelen.
Omdat ik oprecht nog nooit gehoord heb wat die jongen in zijn eerste alinea stelt. Daarnaast is het de vraag als je goed leest of hij nu een persoonlijk gesprek had met de dominee of uit een preek zijn conclusie trekt. Tot slot zijn de laatste tijd deze vragen ineens aan de orde van de dag op Refoweb. Ik zeg niet dat het niet oprecht is, alleen dat ik er soms aan twijfel gezien het voorgaande.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Dank voor het antwoord Herman. Hoe duidt jij de eerste alinea dan? Wat is daar nu de strekking van? Wat bedoeld de jongen?
Jezus moet ons in de prediking geopenbaard worden in onze schuld? Hier voegt hij twee zaken in een. Als je je schuld leert kennen tot het moment dat je niet weet dat je nog zalig kunt komen, dan komt de Heere Jezus als Verlosser in je leven. De vraagsteller lukt dat enigszins onhandig in één zin te proppen.

En dat moet een sterk gevoel van liefde opwekken tot God? Het logische gevolg van Jezus te kennen na Zijn openbaring is liefde tot Hem te krijgen en dat ook te voelen in je hart.

En daarmee valt het pak van zonden van je rug? Omdat je in de Heere Jezus leert geloven als je Zaligmaker, weet je dat je zonden je nooit meer zullen worden aangerekend. Dit is een beeld dat aansluit bij de christenreis van John Bunyan, waarin het zien op het kruis leidt tot het niet meer voelen van de last van de zonden.

Je ziet overigens veel van deze elementen in de beantwoording door ds. Harinck gewoon terugkomen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Dank voor het antwoord Herman. Hoe duidt jij de eerste alinea dan? Wat is daar nu de strekking van? Wat bedoeld de jongen?
Jezus moet ons in de prediking geopenbaard worden in onze schuld? Hier voegt hij twee zaken in een. Als je je schuld leert kennen tot het moment dat je niet weet dat je nog zalig kunt komen, dan komt de Heere Jezus als Verlosser in je leven. De vraagsteller lukt dat enigszins onhandig in één zin te proppen.

En dat moet een sterk gevoel van liefde opwekken tot God? Het logische gevolg van Jezus te kennen na Zijn openbaring is liefde tot Hem te krijgen en dat ook te voelen in je hart.

En daarmee valt het pak van zonden van je rug? Omdat je in de Heere Jezus leert geloven als je Zaligmaker, weet je dat je zonden je nooit meer zullen worden aangerekend. Dit is een beeld dat aansluit bij de christenreis van John Bunyan, waarin het zien op het kruis leidt tot het niet meer voelen van de last van de zonden.

Je ziet overigens veel van deze elementen in de beantwoording door ds. Harinck gewoon terugkomen.
Dank voor de verduidelijking. Het komt door de klok denk ik dat ik het niet kon vatten. :bobo
Forummer

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.

Zie bijvoorbeeld de eerste alinea. Het lijkt me enorm scheef opgeschreven en anders dan de jongeman misschien schrijft? Ik kan niet geloven dat een predikant in de GG dit leert / zegt!

Waarom zoveel wantrouwen?

Als jij iets niet kan geloven, wil dat nog niet zeggen dat het niet waar is. Ik heb nog wel gekkere dingen meegemaakt.

Waarom je de laatste tijd zoveel van dit soort vragen ziet weet ik ook niet. Maar neem deze vragen nou eens serieus in plaats van verdacht te maken.

Dit soort reacties bevestigd dat wantrouwen en twijfel volop onderdeel is van de GG cultuur.
Helaas wordt dit regelmatig vanaf de preekstoel voorgeleefd.
Mijns inziens zijn wantrouwen en twijfel geen vruchten van een leven dicht bij God. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat degenen die vanuit wantrouwen en twijfel reageren God niet kennen, maar wel dat ze op dit onderdeel van hun plaats zijn.

Twijfel aan jezelf is nog weer wat anders dan twijfel aan een ander trouwens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:

Als jij iets niet kan geloven, wil dat nog niet zeggen dat het niet waar is. Ik heb nog wel gekkere dingen meegemaakt.

Waarom je de laatste tijd zoveel van dit soort vragen ziet weet ik ook niet. Maar neem deze vragen nou eens serieus in plaats van verdacht te maken.

Dit soort reacties bevestigd dat wantrouwen en twijfel volop onderdeel is van de GG cultuur.
Mijns inziens zijn wantrouwen en twijfel geen vruchten van een leven dicht bij God. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat degenen die vanuit wantrouwen en twijfel reageren God niet kennen, maar wel dat ze op dit onderdeel van hun plaats zijn.

Ik begreep geen snars van wat die jongen in zijn eerste alinea zei. Daarnaast zei ik niet dat ik al die artikelen niet oprecht vond, ik had het over sommigen. Ik durf wel te stellen dat ze soms gesteld worden om reacties uit te lokken! (Niet allen, sommige, voor alles weer over een kam gaat).

Ja dat jij de gekste dingen meegemaakt hebt in de GG weten we wel. Daarom een simpele vraag: zoek voor mij maar eens een GG preek waarin gepredikt wordt wat die jongeman in zijn eerste alinea zegt. Knappe jongen als je die vindt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Forummer

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef:

Ik begreep geen snars van wat die jongen in zijn eerste alinea zei. Daarnaast zei ik niet dat ik al die artikelen niet oprecht vond, ik had het over sommigen. Ik durf wel te stellen dat ze soms gesteld worden om reacties uit te lokken! (Niet allen, sommige, voor alles weer over een kam gaat).

Ja dat jij de gekste dingen meegemaakt hebt in de GG weten we wel. Daarom een simpele vraag: zoek voor mij maar eens een GG preek waarin gepredikt wordt wat die jongeman in zijn eerste alinea zegt. Knappe jongen als je die vindt.
Ik ga daar niet eens naar op zoek. Als jij of een ander zegt dat je iets hebt meegemaakt geloof ik dat, waarom zou je er over liegen? Andersom verwacht ik dat ook. Bovendien zijn zelfs de gekkere dingen die ik heb meegemaakt niet openbaar beschikbaar omdat de preken in mijn gemeente enkel zijn na te bestellen via de koster, en ik heb wel een paar preken nabesteld maar dat zijn degene die mij geraakt hebben in positieve zin.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
Bestond dat in zijn tijd al wel dan?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef: Ik ga daar niet eens naar op zoek. Als jij of een ander zegt dat je iets hebt meegemaakt geloof ik dat, waarom zou je er over liegen? Andersom verwacht ik dat ook. Bovendien zijn zelfs de gekkere dingen die ik heb meegemaakt niet openbaar beschikbaar omdat de preken in mijn gemeente enkel zijn na te bestellen via de koster, en ik heb wel een paar preken nabesteld maar dat zijn degene die mij geraakt hebben in positieve zin.
Heel simpel, zoals het nu beschreven staat zal je het nooit vinden. Net zo min als dat je een predikant gaat vinden in de GG die vanaf de kansel uit de Donald Duck leest. Maar deze discussie kunnen we afsluiten, Herman heeft toegelicht dat de jongeheer waarschijnlijk wat anders bedoelde en dit nogal heel krom heeft genoteerd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:Gisteravond hadden we een preek van wijlen ds. J. Koster. Wat me opviel, dat hij nogal waarschuwde tegen onder meer internetforums....
Blijkbaar. Ik heb hem hier veel gehoor in de jaren 80, toen hij in Barneveld stond, en daarna heeft hij nog meerdere gemeenten gediend, waarvan de laatste Urk, waar ds. van Dieren hem begraven heeft. Ik hoor het nog zeggen: Gemeente, we moeten nu niet alleen uw geliefde leraar naar het graf brengen, maar ook een dierbare persoonlijke vriend...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef:

Je kunt daar wel eens gelijk in hebben dat er vragen worden om bepaalde reacties uit te lokken. Nietemin zitten er goede vragen en antwoorden bij. De achtergrond van Refoweb is anders dan de achtergrond alhier, de intenties sowieso.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:
De kans bestaat zelfs dat hij het woord 'internet' nooit gehoord heeft.
windorgel

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Dat heeft de ouderling dan toegevoegd denk ik. Ds. Koster is in 1993 overleden. Toen waren internetfora nog niet actief.
J.C. Philpot

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

windorgel schreef:
Dat heeft de ouderling dan toegevoegd denk ik. Ds. Koster is in 1993 overleden. Toen waren internetfora nog niet actief.
Sinds 1988 waren Nederlandse Universiteiten aangesloten op internet (je kon er toen wel veel minder mee). Op 1 mei 1993, begon XS4ALL met het aanbieden van internet voor consumenten. Men had toen Usenet, een fenomeen dat tegenwoordig vervangen is door fora en social media. En Bulletin Boards, waar men met de modem op in kon bellen.

Maar het was toen inderdaad nog wel een randverschijnsel. Voor de echte hobbyisten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
De kans bestaat zelfs dat hij het woord 'internet' nooit gehoord heeft.
Ik denk dat de preek misschien 'geactualiseerd' is, mede voor de kinderen. Bij de tekenen der tijden werd (door de ouderling) ook het voorbeeld genoemd van de oorlog in Oekraïne. Op zich zeker wel een teken, maar het is wel zeker dat ds. Koster dit nooit hoefde mee te maken. Nu kunnen we twee dingen doen: Het niet zo heel erg vinden als bij de tekenen der tijden nu iets bijgevoegd wordt wat toen nog niet was, en daarom de ouderling hard gaan verketteren, of we kunnen denken dat het voorbeeld ook juist de kinderen meer aansprak. Laat dit duidelijk zijn: Het is niet goed als er in een preek wordt geknoeid, maar is bij het opnoemen van de tekenen der tijden de oorlog in Oekraïne zo'n ernstige aantasting van de preek of is dit toegestaan omdat de tekenen meer geworden? Stel dat ds. Koster nog had geleefd, dan zou hij zeker ook de oorlog in Oekraïne vermelden als een teken van de tijd. Ja, ik weet, ben er op voorbereid, dat er een spervuur van ellende op deze mededeling kan volgen, want men heeft het niet meer zo begrepen op predikanten als ds. Koster. Dat leert de praktijk ook wel.
Plaats reactie