Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit is een topic over de Gereformeerde Gemeenten. Niet over de doop. Daar zijn andere topics over. De grondslag van het forum is dat we de kinderdoop op grond van Gods Woord waarderen. Die discussie voeren we hier niet telkens opnieuw. Hier graag on topic.
Gesprek over overgang naar aanverwant kerkgenootschap verplaatst.
Wat ik dan weer mooi vind, is dat je de kerkverbanden aanverwant noemt. Maar dat geheel terzijde...
- Niet meer zo actief -
Op de website van de GG:
Zondag 27 maart wordt in het kerkgebouw te Nunspeet een samenkomst belegd voor Oekraïense mensen.
In deze samenkomst, die om 13.00 uur begint, zal ds. Arcadiy Margulis spreken. Hij is predikant te Zhytomir.
Iedereen is hartelijk welkom om deze samenkomst bij te wonen. De bijeenkomst digitaal volgen is mogelijk via een livestream. Er zal niet worden vertaald vanuit het Oekraïens naar het Nederlands.
Dit initiatief zal waarschijnlijk worden herhaald. Met informatie daarover volgt.
Onafhankelijk van deze samenkomst is ds. Margulis bereid om pastorale ondersteuning aan Oekraïeners te bieden. U kunt hiervoor aanvraag doen via het Deputaatschap voor Israël.
Zondag 27 maart wordt in het kerkgebouw te Nunspeet een samenkomst belegd voor Oekraïense mensen.
In deze samenkomst, die om 13.00 uur begint, zal ds. Arcadiy Margulis spreken. Hij is predikant te Zhytomir.
Iedereen is hartelijk welkom om deze samenkomst bij te wonen. De bijeenkomst digitaal volgen is mogelijk via een livestream. Er zal niet worden vertaald vanuit het Oekraïens naar het Nederlands.
Dit initiatief zal waarschijnlijk worden herhaald. Met informatie daarover volgt.
Onafhankelijk van deze samenkomst is ds. Margulis bereid om pastorale ondersteuning aan Oekraïeners te bieden. U kunt hiervoor aanvraag doen via het Deputaatschap voor Israël.
Gisteravond bij de behandeling zondag 46 werd hier door de ds. nog weer aandacht aan besteed, vooral in het verband van antwoord 121, de hemelse majesteit Gods. In de rechtbank ga je staan als teken van eerbied voor de rechtbank. Tijdens de eredienst spreekt God in zijn heiligdom. Dan is eerbied gepast.Marck schreef:Ik vind voor mijzelf als man het gepast om te staan tijdens het gebed.
Trouwens in de Free Presbyterian Church of Scotland gaan álle aanwezigen, mannen, vrouwen, jongens, meisjes, staan bij het gebed! Las ik.
In de Strict Baptist Church (de Philpot-gemeenten) gaan alle aanwezigen, mannen, vrouwen, jongens, meisjes, staan bij het zingen (want zingen is ook bidden).
In vraag 120, over aanhef "onze Vader" kwam nog ter sprake dat sommige mensen vinden dat je als je onbekeerd bent het onze Vader niet zou mogen bidden. Met dat idee werd korte metten gemaakt. Dan kon je ook geen psalmen meer zingen, zou je uberhaupt niet kunnen bidden en kon je bijbel wel dicht blijven en hoef je ook niet naar de kerk te komen. Ook aan Judas werd het onze Vader geleerd.
De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
Zie bijvoorbeeld de eerste alinea. Het lijkt me enorm scheef opgeschreven en anders dan de jongeman misschien schrijft? Ik kan niet geloven dat een predikant in de GG dit leert / zegt!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... t-dominee/
Zie bijvoorbeeld de eerste alinea. Het lijkt me enorm scheef opgeschreven en anders dan de jongeman misschien schrijft? Ik kan niet geloven dat een predikant in de GG dit leert / zegt!
-
- Verbannen
Eens.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
-
- Verbannen
Ik begreep ooit dat binnen bepaalde streken in ons land men dat echt niet zo gewend was en is.newton schreef:In vraag 120, over aanhef "onze Vader" kwam nog ter sprake dat sommige mensen vinden dat je als je onbekeerd bent het onze Vader niet zou mogen bidden. Met dat idee werd korte metten gemaakt. Dan kon je ook geen psalmen meer zingen, zou je uberhaupt niet kunnen bidden en kon je bijbel wel dicht blijven en hoef je ook niet naar de kerk te komen. Ook aan Judas werd het onze Vader geleerd.
Er was ooit een predikant die hier commentaar op kreeg van zijn toenmalige kerkenraad, omdat hij bij deze Zondagsafdeling hetzelfde standpunt verkondigde. Hij moest zoiets maar niet meer van de preekstoel verkondigen, want dat 'waren ze daar niet zo gewend'.
Nou, ik heb toch echt niet al te lang geleden een mailwisseling gehad met een ds uit de GerGem die redelijk op dit punt aankwam, al was de aanleiding en de rest anders.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
Dat niet alle vragen even oprecht zijn, wie weet.
Bij ons gaan er ook niet zoveel mannen staan tijdens het gebed. Bij het dankgebed na preek gisteravond gingen er wel ineens een hoop meer mannen in de benen.GerefGemeente-lid schreef:Ik begreep ooit dat binnen bepaalde streken in ons land men dat echt niet zo gewend was en is.newton schreef:In vraag 120, over aanhef "onze Vader" kwam nog ter sprake dat sommige mensen vinden dat je als je onbekeerd bent het onze Vader niet zou mogen bidden. Met dat idee werd korte metten gemaakt. Dan kon je ook geen psalmen meer zingen, zou je uberhaupt niet kunnen bidden en kon je bijbel wel dicht blijven en hoef je ook niet naar de kerk te komen. Ook aan Judas werd het onze Vader geleerd.
Er was ooit een predikant die hier commentaar op kreeg van zijn toenmalige kerkenraad, omdat hij bij deze Zondagsafdeling hetzelfde standpunt verkondigde. Hij moest zoiets maar niet meer van de preekstoel verkondigen, want dat 'waren ze daar niet zo gewend'.
-
- Verbannen
Je reageert nu op het gedeelte wat ik niet heb geciteerd.newton schreef:Bij ons gaan er ook niet zoveel mannen staan tijdens het gebed. Bij het dankgebed na preek gisteravond gingen er wel ineens een hoop meer mannen in de benen.GerefGemeente-lid schreef:Ik begreep ooit dat binnen bepaalde streken in ons land men dat echt niet zo gewend was en is.newton schreef:In vraag 120, over aanhef "onze Vader" kwam nog ter sprake dat sommige mensen vinden dat je als je onbekeerd bent het onze Vader niet zou mogen bidden. Met dat idee werd korte metten gemaakt. Dan kon je ook geen psalmen meer zingen, zou je uberhaupt niet kunnen bidden en kon je bijbel wel dicht blijven en hoef je ook niet naar de kerk te komen. Ook aan Judas werd het onze Vader geleerd.
Maar inderdaad bijzonder. De prediking had gelijk 'vrucht'.
Ik kan er geen wijs uit hoe dit nu bedoeld wordt:Zeeuw schreef:Nou, ik heb toch echt niet al te lang geleden een mailwisseling gehad met een ds uit de GerGem die redelijk op dit punt aankwam, al was de aanleiding en de rest anders.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
Dat niet alle vragen even oprecht zijn, wie weet.
Jezus moet ons in de prediking geopenbaard worden in onze schuld?? En dat moet een sterk gevoel van liefde opwekken tot God? En daarmee valt het pak van zonden van je rug? Werkelijk kan ik me geen predikant voorstellen die dit predikt...
Dit is misschien dan niet helemaal correct opgeschreven door die refoweb vraagsteller, maar het gaat precies om de vraag hoe de goddeloze gerechtvaardigd wordt. Ik zie zowel in de weergave van de vraagsteller als in het antwoord van de dominee geen enkele aanleiding om heel grote vraagtekens te gaan plaatsen. Je kunt hooguit de vinger leggen bij het toetsen van het hart van de jongen door de dominee. Daar moet je altijd terughoudend in zijn om te geven, tenzij je juist direct om de feedback van de dominee vraagt. Maar dan zal ook wel een keer blijken, dat je met een praatje bij de dominee niet zalig wordt (met als doel het bekeerde mannetje te worden). En dat zijn altijd lastige lessen.GerefGemeente-lid schreef:Eens.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
-
Beste Simon, waarom zou iemand hier een verhaal verzinnen of de GG in een kwaad daglicht willen brengen? Waarom dat wantrouwen richting ongeveer alles en iedereen die een kritische noot plaats bij bepaalde punten in de GG? Ik wil geen onenigheid met je, het zijn echt serieuze vragen van mijn kant. Je hoeft daar niet over te twijfelen.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Dank voor het antwoord Herman. Hoe duidt jij de eerste alinea dan? Wat is daar nu de strekking van? Wat bedoeld de jongen?Herman schreef:Dit is misschien dan niet helemaal correct opgeschreven door die refoweb vraagsteller, maar het gaat precies om de vraag hoe de goddeloze gerechtvaardigd wordt. Ik zie zowel in de weergave van de vraagsteller als in het antwoord van de dominee geen enkele aanleiding om heel grote vraagtekens te gaan plaatsen. Je kunt hooguit de vinger leggen bij het toetsen van het hart van de jongen door de dominee. Daar moet je altijd terughoudend in zijn om te geven, tenzij je juist direct om de feedback van de dominee vraagt. Maar dan zal ook wel een keer blijken, dat je met een praatje bij de dominee niet zalig wordt (met als doel het bekeerde mannetje te worden). En dat zijn altijd lastige lessen.GerefGemeente-lid schreef:Eens.Simon0612 schreef:De laatste tijd zie ik veel van dit soort vragen. Het valt me gewoon op. En soms heb ik dan echt twijfels aan de oprechtheid van deze vragen.