Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Wim Anker

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 26 jun 2025, 12:40 De overheid bemoeit zich niet met de taakverdeling. Het inkomen wordt alleen naar rato en per individu belast. Dit is inderdaad geen gezinsinkomen. Dat kan je oneerlijk vinden en het mensen jaren lang nadragen die dit een normaal systeem vinden.
Natuurlijk betekent dit dat de overheid in haar ogen gewenst gedrag beloont en ongewenst gedrag afstraft. En een christen zou dit geen normaal systeem mogen vinden. Vanuit het oogpunt van het goede van anderen behoren te denken ga ik maar van een onbewuste onbekwaamheid uit hier. (lees: Gewoon een niet goed begrijpen wat hier principieel speelt).
merel schreef: 26 jun 2025, 12:40 Het maakt alleen de sitautie niet anders.
Het idee is natuurlijk dat als meer genoeg mensen dit onwenselijk vinden dat de situatie wel veranderd. Het is tamelijk shokerend om te merken dat mensen wiens kracht fris is en die van moeiten niet worden geplaagd geen enkel mededogen hebben met mensen die - vaak noodzakelijkerwijs of principieel - andere keuzen (moeten) maken. En dan hebben we het ook over chronisch zieken die niet kunnen werken waarvan de partner - die ook nog mantelzorger is vaak - fiscaal wordt afgestraft.
merel schreef: 26 jun 2025, 12:40Zo zijn er meer dingen die wellicht niet eerlijk voelen. Zo hebben velen die niet werken ook recht op allerlei toeslagen en kindgebonden budgetten. Daarmee komen ze netto regelmatig uit boven het inkomen van de mensen die daar geen recht op hebben. Dat is nu eenmaal het systeem.
De frustratie met anderen die "weinig doen en toch geld krijgen" is ook al meerdere keren op dit forum geëtaleerd. Het is goedkope, populistische retoriek die wel wat over achterliggende drijfveren zegt. Als je zo blij bent met het eigen werk, het met liefde en toewijding doet en het er ook ervoor zorgt dat het huwelijk er beter van blijft waarom dan mopperen over anderen die zulk werkgenoegen niet hebben? Waarom hun dan ook nog de kans op wonen en eten ontnemen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 26 jun 2025, 16:51
merel schreef: 26 jun 2025, 15:43
DDD schreef: 26 jun 2025, 13:20
MGG schreef: 26 jun 2025, 12:37

40.000 is ruim onder modaal. Ik zou dat niet vrij veel willen noemen.
Eens. Dat zou vrij veel zijn, als het voor drie dagen is.
Zo heel veel is dit ook weer niet. Met vakantiegeld en een 13e maand komt het neer op 2800 bruto per maand.
Het gaat richting de anderhalf keer modaal. Niet perse veel, maar wel een mooi salaris. 13e maand is net als vakantiegeld een sigaar uit eigen doos.
Modaal in 2025 is € 46.500.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 26 jun 2025, 19:10
DDD schreef: 26 jun 2025, 13:20

Eens. Dat zou vrij veel zijn, als het voor drie dagen is.
Zo heel veel is dit ook weer niet. Met vakantiegeld en een 13e maand komt het neer op 2800 bruto per maand.
Het gaat richting de anderhalf keer modaal. Niet perse veel, maar wel een mooi salaris. 13e maand is net als vakantiegeld een sigaar uit eigen doos.
40.000 voor 3 dagen is 66.667 voor 5 dagen en daarmee 1,43 keer modaal.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 26 jun 2025, 19:16

Ik begrijp niet echt waar die 3 dagen vandaan komt. Het ging over 40k en daarna modaal. Maar ja, als het voor 3 dagen is kan ik de berekening ook maken :)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jun 2025, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 26 jun 2025, 19:17
MGG schreef: 26 jun 2025, 19:16

Ik begrijp niet echt waar die 3 dagen vandaan komt. Het ging over 40k en daarna modaal. Maar ja, als het voor 3 dagen is kan ik de berekening ook maken :)
Met pijltjes omhoog zie je waar de 3 dagen vandaan komt. Dat 46.500 modaal was, had ik ook via Google gevonden ;).
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef: 26 jun 2025, 19:17 Ik begrijp niet echt waar die 3 dagen vandaan komt. Het ging over 40k en daarna modaal. Maar ja, als het voor 3 dagen is kan ik de berekening ook maken :)

Dit komt hiervandaan:
merel schreef: 26 jun 2025, 12:28
DDD schreef: 26 jun 2025, 12:19 Ik heb heel weinig kennis van het huidige belanstingstelsel. De discussie waar Wim naar refereert is dat een eenverdiener die 40.000 verdient meer belasting betaalt dan 2 mensen die samen 40.000 verdienen en getrouwd zijn. Daar heb ik geen principiële bezwaren tegen en dat wordt mij al jaren nagedragen ;)
Dat vind ik ook logisch, want dan verdien je kennelijk vrij veel. Al vind ik dat de belastingdruk zou moeten worden bepaald naar het brutosalaris op voltijdsbasis.
Toen helder werd dat @DDD hier weer eens wat telfoutjes maakte kwam hij met de "drie dagen". (Zie een latere posting). Die is verder nergens op gebaseerd verder en kon niet herleid worden uit bovenstaande postings.
Kortom, de "behoefte" om beamend op te treden was wat groter dan de noodzaak eerst eens te lezen wat er staat. Bij correctie daarop moet uiteraard iets worden verzonnen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 19:23
Zeeuw schreef: 26 jun 2025, 19:17 Ik begrijp niet echt waar die 3 dagen vandaan komt. Het ging over 40k en daarna modaal. Maar ja, als het voor 3 dagen is kan ik de berekening ook maken :)

Dit komt hiervandaan:
DDD schreef: 26 jun 2025, 12:19 Ik heb heel weinig kennis van het huidige belanstingstelsel. De discussie waar Wim naar refereert is dat een eenverdiener die 40.000 verdient meer belasting betaalt dan 2 mensen die samen 40.000 verdienen en getrouwd zijn. Daar heb ik geen principiële bezwaren tegen en dat wordt mij al jaren nagedragen ;)
Dat vind ik ook logisch, want dan verdien je kennelijk vrij veel. Al vind ik dat de belastingdruk zou moeten worden bepaald naar het brutosalaris op voltijdsbasis.
Toen helder werd dat @DDD hier weer eens wat telfoutjes maakte kwam hij met de "drie dagen". Die is nergens op gebaseerd verder, kan niet herleid worden uit bovenstaande postings.
Kortom, de "behoefte" om beamend op te treden was wat groter dan de noodzaak eerst eens te lezen wat er staat.
Ah, ja, ik dacht toch inderdaad dat het zomaar uit de lucht kwam vallen.
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 26 jun 2025, 16:35 Waarom vind jij een werkende moeder met kinderen twee of drie dagen op de opvang en een schippersvrouw met kinderen op een internaat hetzelfde? Wat zijn de overeenkomsten en zie jij ook verschillen? Ik zie namelijk weinig overeenkomsten.
Ik vind de overeenkomst dat in beide gevallen de moeder niet fulltime thuis is en voor de kinderen zorgt en er gekozen wordt voor een 'baan' als moeder. Even los van omstandigheden dat dit moet vanwege ziekte, armoede enz.
Het verschil vind ik dat een internaat meer zorgtaken overneemt dan dat er bij een 3 daagse opvang sprake is, deze kinderen komen toch elke dag thuis, slapen in hun eigen bed en 'zien' i.i.g. moeder/vader wel, maar de 'uitbesteding' bij een internaat begint weer veel later, het jonge kind is dan nog wel bij moeder/vader. Dat is vaak bij opvang anders. Ik zag regelmatig voor achten al, dat moeders/vaders op de fiets in de winter, die hele kleintjes naar de dagopvang brachten, ik vind dat moeilijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 17:41 Vanuit het oogpunt van het goede van anderen behoren te denken ga ik maar van een onbewuste onbekwaamheid uit hier. (lees: Gewoon een niet goed begrijpen wat hier principieel speelt).
Je kijkt niet verder dan je neus lang is. Wie werkt draagt premie af en betaalt belasting, zodat een groot aantal sociale voorzieningen in stand kunnen worden gehouden. Dat vrouwen werken is dus juist aan de ander denken. Ze betalen mede het door jou zojuist aangevraagd kindgebonden budget.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 26 jun 2025, 19:54
Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 17:41 Vanuit het oogpunt van het goede van anderen behoren te denken ga ik maar van een onbewuste onbekwaamheid uit hier. (lees: Gewoon een niet goed begrijpen wat hier principieel speelt).
Je kijkt niet verder dan je neus lang is. Wie werkt draagt premie af en betaalt belasting, zodat een groot aantal sociale voorzieningen in stand kunnen worden gehouden. Dat vrouwen werken is dus juist aan de ander denken. Ze betalen mede het door jou zojuist aangevraagd kindgebonden budget.
Als je 1 of 2 dagen werkt dan is de betaalde inkomstenbelasting vaak minimaal en als je kinderopvangtoeslag krijgt, dan is dat vaak al hoger.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 26 jun 2025, 19:54
Ook een tweeverdiener. (Net als ik overigens). Maar de rest kan stikken is het adagium.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 19:23

Dit komt hiervandaan:
Toen helder werd dat @DDD hier weer eens wat telfoutjes maakte kwam hij met de "drie dagen". (Zie een latere posting). Die is verder nergens op gebaseerd verder en kon niet herleid worden uit bovenstaande postings.
Kortom, de "behoefte" om beamend op te treden was wat groter dan de noodzaak eerst eens te lezen wat er staat. Bij correctie daarop moet uiteraard iets worden verzonnen.
Gods mond alleen spreekt woorden die niet falen.

Maar je laat helaas weg, dat toen iemand anders mij daarop wees, ik ook vermeldde: "Eens." Dat lijkt me een belangrijke mededeling. Ik maakte geen telfout trouwens, ik bedacht even niet dat 40.000 bruto helemaal niet zo heel veel is, maar ging mee in de tegenstelling. Als netto inkomen is het best goed, maar daar ging het in het bericht waarop ik reageerde nu juist niet over.

Kortom, prima dat je aanwijst dat ik iets fout deed, maar zet er dan ook bij dat ik toegaf dat ik me vergiste.

Wat het punt is dat verzonnen moest worden, begrijp ik niet helemaal.
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: 26 jun 2025, 19:31
Ik vind de overeenkomst dat in beide gevallen de moeder niet fulltime thuis is en voor de kinderen zorgt en er gekozen wordt voor een 'baan' als moeder. Even los van omstandigheden dat dit moet vanwege ziekte, armoede enz.
Het verschil vind ik dat een internaat meer zorgtaken overneemt dan dat er bij een 3 daagse opvang sprake is, deze kinderen komen toch elke dag thuis, slapen in hun eigen bed en 'zien' i.i.g. moeder/vader wel, maar de 'uitbesteding' bij een internaat begint weer veel later, het jonge kind is dan nog wel bij moeder/vader. Dat is vaak bij opvang anders. Ik zag regelmatig voor achten al, dat moeders/vaders op de fiets in de winter, die hele kleintjes naar de dagopvang brachten, ik vind dat moeilijk.
Mijn allergrootste moeite m.b.t. het door mij vetgemaakte zou het uitbesteden van de godsdienstige opvoeding zijn. Ik begrijp dat de ouders nauw betrokken blijven en dat de godsdienstige opvoeding door de eigen ouders alsnog een grote plaats inneemt als het goed is; echter kan het niet anders dan dat de plek waar je woont en leeft zeer grote invloed heeft. Daar ademt het kind in en uit. Ik heb daar om eerlijk te zijn al grote, toenemende zorgen over met het sturen van de kinderen naar de verschillende reformatorische scholen. Het is niet meer wat het ooit was. Een deel van de achterban (ook personeelsleden, jufs, meesters, docenten) verwatert zienderogen in leer en leven. Ik heb daar grote zorgen over, ook bij andere identiteitsgebonden instellingen.

Maar als de kinderen dan ook nog wonen, opgroeien onder leiding van groepsleiders die anders (zijn gaan) denken en leven: dat zou voor mij onverteerbaar zijn. Ik zou geen moment rust meer hebben aan boord. Maarja, zie het personeelsbestand maar eens op orde te houden wanneer je strikt wilt blijven selecteren op identiteit.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 26 jun 2025, 22:42
Terri schreef: 26 jun 2025, 19:31
Mijn allergrootste moeite m.b.t. het door mij vetgemaakte zou het uitbesteden van de godsdienstige opvoeding zijn. Ik begrijp dat de ouders nauw betrokken blijven en dat de godsdienstige opvoeding door de eigen ouders alsnog een grote plaats inneemt als het goed is; echter kan het niet anders dan dat de plek waar je woont en leeft zeer grote invloed heeft. Daar ademt het kind in en uit. Ik heb daar om eerlijk te zijn al grote, toenemende zorgen over met het sturen van de kinderen naar de verschillende reformatorische scholen. Het is niet meer wat het ooit was. Een deel van de achterban (ook personeelsleden, jufs, meesters, docenten) verwatert zienderogen in leer en leven. Ik heb daar grote zorgen over, ook bij andere identiteitsgebonden instellingen.

Maar als de kinderen dan ook nog wonen, opgroeien onder leiding van groepsleiders die anders (zijn gaan) denken en leven: dat zou voor mij onverteerbaar zijn. Ik zou geen moment rust meer hebben aan boord. Maarja, zie het personeelsbestand maar eens op orde te houden wanneer je strikt wilt blijven selecteren op identiteit.
Deels komt het ook door acceptatie van mensen. Als je een kwart krimpt heb je ook minder personeel nodig.
Plaats reactie