Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

RefoCalvinist

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door RefoCalvinist »

Jongere schreef:Soms weet ik niet goed meer hoe ik het met je heb, RefoCalvinist. Enige tijd geleden hadden wij op het forum de onderstaande 'woordenwisseling'.
RefoCalvinist schreef:
Jongere schreef:
RefoCalvinist schreef:2. Tsja .. sorry maar als je in een GerGem zit kan je een dergelijke prediking "Smeek er maar veel om" verwachten. Als je dat niet meer wilt horen of als mensen dat niet meer willen horen zullen ze de predikant, kerkenraad er op aan moeten spreken. Maar dat is gewoon het gevolg van het systematisch denken in de theologie die men voorstaat. Je hebt niks aan te bieden als alles alleen maar voor de uitverkorenen zijn. Met een verbondsvisie staat of valt een prediking nu eenmaal. Dus als je het met die leer niet eens bent, tjsa .. ligt dat dan aan de nieuwe dominee?!
In discussie gaan met een zelfgemaakte karikatuur is altijd makkelijk... Ik herken me (gelukkig) absoluut niet in het beeld dat je hier schetst van de gereformeerde gemeenten. Laten we proberen daarin eerlijk naar elkaar te luisteren.
Ach tjsa... op zulke 'onzin' ga ik geen eens reageren! Dat je dat in ieder geval weet!
Je noemde het toen onzin dat ik me niet in je beeld van de gereformeerde gemeenten herkende. Nu schets je weer een totaal ander beeld van één van die gemeenten. De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

In het algemeen zou ik zeggen: als we zorgen hebben over ontwikkelingen in een gemeente, leg het voor aan de Heere in gebed. En schrijf er desnoods een kerkenraad over aan. Al lijkt het me goed als ieder voor zich daarin met zijn of haar eigen gemeente en kerkverband begint. Daar ligt genoeg. Het openbaar bespreken van geestelijke ontwikkelingen, etc. is vrees ik niet zo vruchtbaar.
Zo ik moest even nadenken hoor. Maar als jij zegt dat ik dit getypt heb, dan zal het zo geweest zijn. Maar 'onzin' sloeg hier waarschijnlijk niet op het niet herkennen van jou in mijn beeld. Maar eerder op: zelfgemaakte karikatuur. Tenminste nu ik het zo lees.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Preek over Zacharia 4 m.n. het 6de vers "niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden".

en een preek over Hooglied 2:1b "een Lelie der dalen".

Twee verschillende predikanten uit twee verschillende kerkverbanden, maar ze mochten dezelfde boodschap brengen; diep en geheel verloren in de mens, geen hoop, blind van nature, geen gronden in ons en dan het recht van God dat eist. Dat de Heilige Geest nu een mens aan zichzelf ontdekt en dat recht van God op de ziel gebonden wordt. En waar wij moeten bukken en buigen onder dat recht, het in liefde mogen omhelsen, dat God daar een mens aan de voet van het Kruis brengt. Dat Hij Christus als Borg openbaart aan gans verloren zondaren, die aan het einde gekomen zijn, en aan hun wegschenkt. Alleen in Christus bloed is er redding en alleen in Christus is er behoud voor onze ziel. Ernstig, maar welmenend. Geen rust buiten Hem en geen grond voor de zaligheid zonder Hem. Beide keren werd er ernstig op aangedrongen om Hem te zoeken, Die te vinden is.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Onze oud predikant ds. A. Beens (em. uit Barneveld) preekte in de morgendienst over Markus 14:26 Nadat ze de lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg
Thema boven de preek: Psalmen zingen tegen de dood in

In de avonddienst preekte ds. A.W. v/d Plas (em. uit Waddinxveen) over Markus 14:9 Voorwaar, Ik zeg u: Overal waar dit Evangelie gepredikt zal worden in heel de wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden over wat zij gedaan heeft.
Over de zalving in Bethanië.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

aggieoudje schreef:Onze oud predikant ds. A. Beens (em. uit Barneveld) preekte in de morgendienst over Markus 14:26 Nadat ze de lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg

In de avonddienst preekte ds. A.W. v/d Plas (em. uit Waddinxveen) over Markus 14:9 Voorwaar, Ik zeg u: Overal waar dit Evangelie gepredikt zal worden in heel de wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden over wat zij gedaan heeft.
Is dat die ds. v.d. Plas die ook in Rijssen heeft gestaan? Ik heb lang niets over hem gehoord.
Zelfs hier ter plaatse lijkt hij welhaast vergeten...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
aggieoudje schreef:Onze oud predikant ds. A. Beens (em. uit Barneveld) preekte in de morgendienst over Markus 14:26 Nadat ze de lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg

Is dat die ds. v.d. Plas die ook in Rijssen heeft gestaan? Ik heb lang niets over hem gehoord.
1975-81 stond hij in Rijssen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:

1975-81 stond hij in Rijssen.
Ja dat klopt!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Een preek over Zacharia 13:7:
Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden.

Het zwaard van Gods gerechtigheid, in de handen van de Vader, komt niet neer op de zondaar maar op Zijn eigen Zoon.
Daarbij staat ons verstand in verwondering stil...
aggieoudje

-DIA- schreef:

Ja dat klopt! Hij preekt zeer regelmatig bij ons in de gemeente. Fijne predikant! Geloof dat hij op dit moment bijstand in het pastoraat is in de vacante gemeentes Katwijk(wijk Maranatha) en Alblasserdam
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Is dat die ds. v.d. Plas die ook in Rijssen heeft gestaan? Ik heb lang niets over hem gehoord.
Niet overdrijven, DIA. Hij was er een paar maanden geleden nog.
http://www.hervormdrijssen.nl/kerk-dien ... 4614/audio
~~Soli Deo Gloria~~
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik was afgelopen zondag in een Oud Katholieke Kerk in het midden van het land.
Helaas waren er technische storingen in het geluidssysteem, zodat ik de helft niet kon verstaan. Ik zal er dus nog een keer heen moeten om meer mee te krijgen van de dienst en van de verkondiging.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Profesto schreef:Ik was afgelopen zondag in een Oud Katholieke Kerk in het midden van het land.
Helaas waren er technische storingen in het geluidssysteem, zodat ik de helft niet kon verstaan. Ik zal er dus nog een keer heen moeten om meer mee te krijgen van de dienst en van de verkondiging.
Waarom was je daar?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Profesto schreef:Ik was afgelopen zondag in een Oud Katholieke Kerk in het midden van het land.
Juist bij de OKK krijg je ook nog veel van de dienst mee als de geluidsinstallatie het niet doet. In tijd is de preek slechts een relatief bescheiden onderdeel van de dienst. Als de geluidsinstallatie van de GGiN het niet doet (ik noem maar wat), is het probleem groter - lijkt me.
~~Soli Deo Gloria~~
Profesto

Bericht door Profesto »

Johann Gottfried Walther schreef:Waarom was je daar?
Omdat ik nieuwsgierig ben.
Hendrikus schreef:Juist bij de OKK krijg je ook nog veel van de dienst mee als de geluidsinstallatie het niet doet. In tijd is de preek slechts een relatief bescheiden onderdeel van de dienst. Als de geluidsinstallatie van de GGiN het niet doet (ik noem maar wat), is het probleem groter - lijkt me.
Dit klopt voor een deel.
We hadden 1 van de 2 te gebruiken boeken niet, dus dat was ook al onhandig. Maar ook een deel van de liturgie bestaat uit gesproken woorden. Die kregen we dus ook nauwelijks mee. We konden er wel naar raden, want ik ben wel enigszins bekend met de tradities. Als je voor het eerst bent, is het toch op veel momenten lastig te volgen.
aggieoudje

In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op de bediening van het Heilig Avondmaal dv volgende week zondag. In deze dienst ging ds. G.H. Vlijm uit Nieuwer ter Aa voor en hij preekte over Lukas 19: 10t/14 & 36 t/m 44
Boven de preek schreef hij als thema: BLIND OF ZIENDE
Punten: 1. Menigte die juicht over de toekomst
2. Jezus die huilt over de toekomst
3. Hoe is onze toekomst? Is die onbekend?

In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant ds. A.J. Mensink de Catechismus met vr/antw 2 Wat moet u noodzakelijk weten om in deze troost godvruchtig te leven en te sterven?
Hij koos als tekstwoorden 2 Timotheüs 2: 1 U dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade die in Christus Jezus is.
En als thema stond boven de preek: GELOVEN IN 3D
Desiree

Bericht door Desiree »

Goede week van voorbereiding toegewenst. Klinkt goed..

Gister over de voetwassing.. 4 punten. Ik was eerst (weer) teleurgesteld.. Had liever psalm 23 of 121 gehad.
Ik vocht wat af in mijn bankje.

Maar zoals God antwoorde d.m.v. van deze predikant dat kan alleen Hij maar doen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Gesloten