Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 mar 2022, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Als je van de GG naar onze HHK komt, word je ook geacht de overkomstkring te volgen en de 3e belijdenisvraag te beantwoorden.
Daar zit dus een hele andere wereld achter. In het openbaar belijdenis doen van het geloof is heel wat anders dan een toegangsbewijs of lidmaatschap van een vereniging. Het is een ondeelbaar en oprecht jawoord wat je aan God zelf geeft. Die vragen opnieuw laten stellen, kan alleen als je op dat niveau grondig anders aankijkt tegen het gegeven jawoord. En dat is in de GG natuurlijk voornamelijk een jawoord voor de leer.
Het gebruik om alleen de derde belijdenisvraag te stellen, vind ik derhalve wel correct, maar het is ook weer louter een formaliteit zonder inhoud. Als je na drie jaar weer denkt te kunnen vertrekken naar een opvolgend kerkverband, dan is dat ook mogelijk.
Nou, het voelde bij mezelf verre van een formaliteit. Maar het heeft inderdaad minder met de leer an sich te maken.

Derde belijdenisvraag: Belooft gij getrouw te zijn in het bijwonen van de samenkomsten van de gemeente, te volharden in de leer der godzaligheid, in het lezen van de Heilige Schrift en in het gebed, en naar de u geschonken gaven in de gemeenschap der Hersteld Hervormde Kerk mee te werken aan de opbouw van het Koninkrijk Gods, en u te onderwerpen aan het kerkelijk opzicht en in geval gij u mocht misgaan, aan de kerkelijke tucht?
Louis2

Bericht door Louis2 »

Navraag bij de GG waar ik vaker heen ga leert mij het volgende:
Als Rooms Katholiek persoon die daar gedoopt is en het vormsel gedaan heeft, mag volgens de Dordtse kerkorde toetreden tot de gemeente na belijdenis voor de kerkenraad. De CGK bij mij in de buurt hanteert dezelfde regels.
De doop is geldig, mits uitgevoerd door een bevoegde ambtsdrager, het vormsel mits dit uit geloof is afgelegd.
Beide gemeenten hanteren deze regels; maar geven het doen van openbare geloofsbelijdenis na het volgen van catechisatie als mogelijkheid.
Ik weet dat er Gereformeerde Gemeenten zijn die andere regels hanteren. Mijn eigen mening is dat toetreden tot een andere gemeente een vertrouwensrelatie is. Dat is niet volledig in regels te gieten. Ik kan ook niet beoordelen in hoeverre de tijd dat iemand meegedaan heeft met de gemeente een rol speelt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: Er valt niet over te praten, is mijn persoonlijke ervaring binnen de gemeente alhier. Dat geldt niet alleen ter rechterzijde, maar dus ook ter (uiterst) linkerzijde van de GG. Volgens mij kunnen @Charles en ik dat bevestigen, dus dan is dat discussiepunt bij dezen ook uit de wereld geholpen.
Niet praten als in 'ik wil dat het anders word', maar gewoon met elkaar fatsoenlijk van gedachten wisselen. En dan je gewoon onderwerpen aan hen die over je gesteld zijn.
Forummer

Bericht door Forummer »

Framboos schreef:
Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat is de rede dat de GG de belijdenissen van andere kerken niet accepteert? Ik heb gehoord dat als je als HHK'er in de GG komt, je belijdende status vervalt. Een aantal vragen:

- Als je dan aan het avondmaal wil gaan moet je eerst 1 jaar of soms 2 jaar wachten voordat je weer opnieuw belijdenis gedaan hebt?
- Als je wil dopen, kan dat dan?
- Accepteert de GG van geen enkel ander kerkverband de belijdenis? Ook niet van GGiN of OGG?

Eigenlijk vanwege deze rede alleen al kan ik wel concluderen dat eventueel een overstap naar de GG erg onwaarschijnlijk word, niet dat het nodig is maar stel dat je toch ooit voor zo een keuze staat speelt dit wel erg mee.
Dat is hoogmoed en onderdeel van het 'enige-ware-kerk-syndroom'.

Dit klinkt niet erg aardig, dat ben ik mij bewust. Maar mooier kunnen we het niet maken helaas.
Nu door meerdere mensen is aangetoond dat het niet juist is, zou het je sieren om je woorden terug te nemen.
Ik zie vooralsnog alleen dat er een aantal het niet met mij eens zijn, maar geen heeft aangetoond dat het niet overnemen van de geloofsbelijdenis van een ander kerkverband, niets met hoogmoed te maken heeft.

Ook iets wat al járen zo gegroeid is, kan gewoon een vorm van hoogmoed zijn. Ook al zijn we daar inmiddels aan gewend en zien we het dus niet eens meer...

Ik zie vooralsnog geen reden om mijn woorden terug te nemen.

Uiteraard zal er binnen verschillende gereformeerde gemeenten verschillend mee worden omgegaan. Maar ook dat neemt niet weg dat het echt een vorm van hoogmoed is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Klavart

Bericht door Klavart »

Forummer schreef:
Framboos schreef:
Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat is de rede dat de GG de belijdenissen van andere kerken niet accepteert? Ik heb gehoord dat als je als HHK'er in de GG komt, je belijdende status vervalt. Een aantal vragen:

- Als je dan aan het avondmaal wil gaan moet je eerst 1 jaar of soms 2 jaar wachten voordat je weer opnieuw belijdenis gedaan hebt?
- Als je wil dopen, kan dat dan?
- Accepteert de GG van geen enkel ander kerkverband de belijdenis? Ook niet van GGiN of OGG?

Eigenlijk vanwege deze rede alleen al kan ik wel concluderen dat eventueel een overstap naar de GG erg onwaarschijnlijk word, niet dat het nodig is maar stel dat je toch ooit voor zo een keuze staat speelt dit wel erg mee.
Dat is hoogmoed en onderdeel van het 'enige-ware-kerk-syndroom'.

Dit klinkt niet erg aardig, dat ben ik mij bewust. Maar mooier kunnen we het niet maken helaas.
Nu door meerdere mensen is aangetoond dat het niet juist is, zou het je sieren om je woorden terug te nemen.
Ik zie vooralsnog alleen dat er een aantal het niet met mij eens zijn, maar geen heeft aangetoond dat het niet overnemen van de geloofsbelijdenis van een ander kerkverband, niets met hoogmoed te maken heeft.

Ook iets wat al járen zo gegroeid is, kan gewoon een vorm van hoogmoed zijn. Ook al zijn we daar inmiddels aan gewend en zien we het dus niet eens meer...

Uiteraard zal er binnen verschillende gereformeerde gemeenten verschillend mee worden omgegaan. Maar ook dat neemt niet weg dat het echt een vorm van hoogmoed is.
Kun jij wel aantonen dat het niet overnemen van de geloofsbelijdenis van een ander kerkverband (een vorm van) hoogmoed is?
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Ik wil het wel opnemen voor forummer, ergens is het apart dat de vragen opnieuw gesteld worden. Hoe zit het met de doop? Als je in de RK gedoopt ben is dat ook in orde.

In het kader van kerkelijke eenheid helpen dit soort attesten niet. Waarom zou de kerkenraad nou aan een GGiN'er nog weer opnieuw vragen stellen?
Omdat de GGiN officieel dwalen op een heel belangrijk punt in de bijbelse leer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Forummer schreef:Ik zie vooralsnog alleen dat er een aantal het niet met mij eens zijn, maar geen heeft aangetoond dat het niet overnemen van de geloofsbelijdenis van een ander kerkverband, niets met hoogmoed te maken heeft.

Maar kan je nog even aangeven wat voor jou het probleem is om opnieuw Ja te antwoorden op die vragen? Zelfs al komt het voort uit hoogmoed.
Hierboven geeft iemand aan dat het om een vertrouwensrelatie gaat. Ik denk zelf dat het meer is dan dat, maar als je een vertrouwensrelatie aangaat met iemand, kan het toch geen kwaad om voor Gods aangezicht zo'n belofte te herhalen?
Forummer

Bericht door Forummer »

Klavart schreef: Kun jij wel aantonen dat het niet overnemen van de geloofsbelijdenis van een ander kerkverband (een vorm van) hoogmoed is?
Dat lijkt me evident. Iemand heeft voor God en zijn gemeente belijdenis van zijn geloof gedaan. Als we menen dat dit niet goed genoeg is en daarom overnieuw van iemand verwachten, weten we het blijkbaar beter dan God en is dat pure hoogmoed.

Herman heeft wel een punt, als het goed is kunnen we altijd getuigen van de hoop die in ons is. Onoverkomelijk is het dus niet. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het hoogmoed is.

In het kader van de kerkelijke eenheid is dit absoluut niet goed te praten, zoals HH ook al aangeeft. Gelukkig is samenwerking in andere kerkverbanden wél mogelijk, ik hoorde gisteren van een samenwerking tussen HHK, CGK en PKN wat betreft vakantie Bijbel week en Alpha cursus. Dat deed me enorm goed. (maar dat hoort eigenlijk niet in dit topic).
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Is het bijvoorbeeld ook hoogmoed dat ouders bij de doop hun jawoord geven op de volgende vraag?
Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?
Ze hebben immers al belijdenis gedaan ooit? Waarom moet dat dan herhaald worden?

In dit verband lijkt het me logisch dat je zo'n vraag stelt aan nieuw inkomende aspirant leden. Ik begrijp zelfs niet dat je daar hoogmoed van maken kunt. Ik begrijp wel dat je het overbodig kunt vinden.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dan begrijpen we elkaar in ieder geval gedeeltelijk :)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Dan begrijpen we elkaar in ieder geval gedeeltelijk :)
Ik stelde ook een paar vragen. Ik vind antwoorden daarop krijgen fijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:Dan begrijpen we elkaar in ieder geval gedeeltelijk :)
Toch blaas je vrij hoog van de toren. Ik zeg het met de grootst mogelijke voorzichtigheid en ik gun je van harte de fijne ervaring bij je nieuwe kerkelijke onderdak (gelet op je persoonlijke omstandigheden, zal dat ongetwijfeld erg fijn zijn), maar ik zou het zeer op prijs stellen dat je probeert om niet je oude nest te bevuilen. Ik zag in het draadje 'Hoe was je zondag?' ook al weer een opmerking over dat je veel miste in vergelijking met wat je nu hoort, maar ik heb er persoonlijk ontzettend veel moeite mee dat je dan vervolgens zulke scherpe bewoordingen gebruikt over het kerkverband wat mij zo van harte lief is. Het is jouw mening dat het opnieuw voor de kerkenraad afleggen van Geloofsbelijdenis 'pure hoogmoed' zou zijn, maar ga dit dan niet als voldongen feit verkondigen.

Ik hoop dat je me deze ontboezemingen niet kwalijk neemt en dat dit niet op de persoon is. Maar ik wilde het toch gezegd hebben.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik wil het wel opnemen voor forummer, ergens is het apart dat de vragen opnieuw gesteld worden. Hoe zit het met de doop? Als je in de RK gedoopt ben is dat ook in orde.

In het kader van kerkelijke eenheid helpen dit soort attesten niet. Waarom zou de kerkenraad nou aan een GGiN'er nog weer opnieuw vragen stellen?
Omdat de GGiN officieel dwalen op een heel belangrijk punt in de bijbelse leer.
Welk heel belangrijk punt bedoel je?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Er valt niet over te praten, is mijn persoonlijke ervaring binnen de gemeente alhier. Dat geldt niet alleen ter rechterzijde, maar dus ook ter (uiterst) linkerzijde van de GG. Volgens mij kunnen @Charles en ik dat bevestigen, dus dan is dat discussiepunt bij dezen ook uit de wereld geholpen.
Niet praten als in 'ik wil dat het anders word', maar gewoon met elkaar fatsoenlijk van gedachten wisselen. En dan je gewoon onderwerpen aan hen die over je gesteld zijn.
Overigens refereerde ik in deze reactie vooral aan de soms horizontale leespreken, waarin de noodzaak van ellendekennis niet of nauwelijks aan de orde komt. Gelukkig is dat de laatste weken weer wat minder.
Plaats reactie