Gereformeerde Gemeenten

Evangelist

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/966721-instag ... 00-volgers

Tja..., wat zullen we hier nou van zeggen?
Zouden er (veel) mensen zijn die kaartjes/fanmail sturen naar jarige (niet hun eigen) dominees naar aanleiding van zulke accounts of bijgehouden vanuit het kerkelijk jaarboek?

"Dominee, hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag. We lazen op Instagram dat u 53 jaar bent geworden. We hopen dat u snel weer eens bij ons in ... komt preken. Uw laatste preek bij ons over ... hebben we kostelijk gevonden."

Ik denk dat je als dominee veel gekke dingen meemaakt; wat mij betreft is dit er één van.
Bizar account.
Waarom zoveel belangstelling voor de verjaardag van de dominee? Of doet men dat ook bij de ouderlingen dn diakenen?
Hartelijke groet,
Evangelist
CvdW

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

In verband met de AVG worden de verjaardagen van diakenen en ouderlingen niet vermeld.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:In verband met de AVG worden de verjaardagen van diakenen en ouderlingen niet vermeld.
Bij ons worden verjaardagen van ouderlingen en diakenen ook gevierd.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Serieus?

Ik vind het al bijzonder om de verjaardag van de dominee te vieren. Al weet ik wel van een gemeente waar dat gebeurde, als een soort receptie.

En is de verjaardag van de ouderlingen dan een gezamenlijke bijeenkomst of koopt ieder lid zijn eigen taartje? Als ze dat ook zouden doen in de gemeente waar ik opgroeide, dan was er tweewekelijks een verjaardagsfeest in de kerk. :D
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Nee, ze vieren het gewoon in familieverband.

(Sorry, het was een grapje, omdat ik eens een afslagje van de o-het-is-me-wat-de-dominee-viert-zijn-verjaardag-met-de-gemeente-rotonde wilde nemen.)
- Niet meer zo actief -
Job

Bericht door Job »

Toch heeft deze jongen moeten stoppen, hij tapte uit hetzelfde vaatje: https://www.rd.nl/artikel/758063-privac ... fel-dekker.
SanderL

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door SanderL »

Evangelist schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/966721-instag ... 00-volgers

Tja..., wat zullen we hier nou van zeggen?
Zouden er (veel) mensen zijn die kaartjes/fanmail sturen naar jarige (niet hun eigen) dominees naar aanleiding van zulke accounts of bijgehouden vanuit het kerkelijk jaarboek?

"Dominee, hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag. We lazen op Instagram dat u 53 jaar bent geworden. We hopen dat u snel weer eens bij ons in ... komt preken. Uw laatste preek bij ons over ... hebben we kostelijk gevonden."

Ik denk dat je als dominee veel gekke dingen meemaakt; wat mij betreft is dit er één van.
Bizar account.
Waarom zoveel belangstelling voor de verjaardag van de dominee? Of doet men dat ook bij de ouderlingen dn diakenen?
Jammer dat je het account als bizar ervaart. Door de volgers wordt het juist als positief ervaren. Als het goed is staat het antwoord op je vraag in het artikel. Er wordt zeker met de predikanten meegeleefd!
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

SanderL schreef:
Evangelist schreef: Bizar account.
Jammer dat je het account als bizar ervaart. Door de volgers wordt het juist als positief ervaren. Als het goed is staat het antwoord op je vraag in het artikel. Er wordt zeker met de predikanten meegeleefd!
Gefeliciteerd met de goede ontvangst van je account, Sander. Dat neemt niet weg dat er verschillend over de invulling kan worden gedacht. Niet iedereen heeft dezelfde interesse.
SanderL

Bericht door SanderL »

Job schreef:
SanderL schreef:
Evangelist schreef: Bizar account.
Gefeliciteerd met de goede ontvangst van je account, Sander. Dat neemt niet weg dat er verschillend over de invulling kan worden gedacht. Niet iedereen heeft dezelfde interesse.
Klopt helemaal! Iedereen mag er zijn eigen mening over hebben.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

SanderL schreef:
Tenzij iemand kan aantonen dat het niet goed is een dergelijk account te hebben. Als dat op basis van steekhoudende argumenten gebeurt, heb je denk ik niet meer de vrijheid om er iets anders van te vinden.

Maar laten we wel wezen, ik gun je je hobby, ik heb er vooralsnog geen bezwaren tegen.
- Niet meer zo actief -
Job

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mannetje schreef:
SanderL schreef:
Tenzij iemand kan aantonen dat het niet goed is een dergelijk account te hebben. Als dat op basis van steekhoudende argumenten gebeurt, heb je denk ik niet meer de vrijheid om er iets anders van te vinden.

Maar laten we wel wezen, ik gun je je hobby, ik heb er vooralsnog geen bezwaren tegen.
Dat is zo. Leven en laten leven. Op mezelf reflecterend zie ik dat ik op een forum dan het negatieve benadruk. Maar ik vind het fijn als een wat jongere doelgroep (die toch op Insta zit) positief meeleeft met ons kerkverband. Wat dat betreft vind ik het oplopend altijd volgers echt positief.

Wel vind ik de oproep om dominees kaarten te sturen neigen naar domineeïsme. Dat is waarschijnlijk geen woord, maar ik wil ermee zeggen: dominees tot de kern verheffen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat is er mis mee, om op te roepen die mensen een verjaardagskaart te sturen?
Lijkt me alleen maar positief: voor de verzender, de post, de ontvanger en de zending.
Ararat

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Mannetje schreef:
SanderL schreef:

Dat is zo. Leven en laten leven. Op mezelf reflecterend zie ik dat ik op een forum dan het negatieve benadruk. Maar ik vind het fijn als een wat jongere doelgroep (die toch op Insta zit) positief meeleeft met ons kerkverband. Wat dat betreft vind ik het oplopend altijd volgers echt positief.

Wel vind ik de oproep om dominees kaarten te sturen neigen naar domineeïsme. Dat is waarschijnlijk geen woord, maar ik wil ermee zeggen: dominees tot de kern verheffen.
Predikanten zijn dienaren, de Bijbelse betekenis van dat woord is: knechten, bedienden, soms zelfs slaven. Ze zullen zelf als het goed is niet al te hoog verheven willen worden (maar een beetje positieve aandacht wordt dan weer wel gewaardeerd).
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Wat is er mis mee, om op te roepen die mensen een verjaardagskaart te sturen?
Lijkt me alleen maar positief: voor de verzender, de post, de ontvanger en de zending.
Ik vind met de oproep niets mis. Ik vind het bijzonder apart dat mensen het ook daadwerkelijk doen. Maar dat vind ik, ik kan me er niets bij voorstellen. En ik kan me ook weinig voorstellen van de blijdschap bij de ontvanger.
Ararat

Bericht door Ararat »

Soms ben ik bang dat hoe groter het predikantentekort is, hoe groter de kans is, dat mensen dienaren een speciale status toekennen.
Plaats reactie