Gereformeerde Gemeenten

newton

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

J.C. Philpot schreef:
newton schreef:
J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/962786-zgg-be ... nt-ecuador

Ds. S. Maljaars heeft namens Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) Jorge Louis Chancay Mieles (1979) zondag bevestigd als predikant in
Guayaquil, in Ecuador.
Gaat de toelating tot het predikantsambt in dit geval ook via het Nederlande curatorium, enkel de lokale kerk, of heeft de ZGG de toelating tot predikant "afgehandeld"?
Dat lijkt afgehandeld door de ZGG
RD schreef:ZGG heeft Jorge Chancay in oktober 2019 toegelaten als student tot de predikantenopleiding in Ecuador.
Dat las ik inderdaad ook. Vandaar mijn vraag om daar meer duidelijkheid over te krijgen. De indruk word vanuit het artikel gewekt dat de toelating van predikanten in zendingslanden minder streng is, of tenminste op een andere manier geregeld is, als in andere landen (GG Nieuw Zeeland, GG Nederland, of de NRC in Noord Amerka).
Van de site van de ZGG zelf: https://zgg.nl/een-bijbelse-lijn/
ZGG schreef:Zending is die arbeid van de kerk onder de niet-gekerstende volken, die in Woord en daad gestalte geeft aan Christus’ opdracht aan Zijn Kerk, opdat onder Zijn zegen en tot eer van Zijn Naam daar Zijn Koninkrijk mag komen en openbaar zal worden in zelfstandige gemeenten.
Het doel is duidelijk om te komen tot zelfstandige gemeenten. Zelfstandig impliceert niet vallend onder het kerkverband van de GG. Dus vallen daar ook eigen / andere regels te stellen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is de status ten opzichte van onze gemeenten misschien te vergelijken met de Nigeriaanse gemeenten? Of de De Gereja Jemaat Protestan di Indonesia (GJPI)?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gallio

Bericht door gallio »

newton schreef:Het doel is duidelijk om te komen tot zelfstandige gemeenten. Zelfstandig impliceert niet vallend onder het kerkverband van de GG. Dus vallen daar ook eigen / andere regels te stellen.
Zelfstandige gemeenten betekent niet hetzelfde als een zelfstandig kerkverband. Het is voor de gemeenten in Ecuador om in de toekomst aan te geven hoe ze verder willen, als onderdeel van de GG of als een zelfstandig kerkverband.

Als de GG geen predikanten hebben die in het Spaans voor kunnen gaan heeft het allicht weinig zin om samen in een kerkverband samen te gaan werken.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

gallio schreef:
newton schreef:Het doel is duidelijk om te komen tot zelfstandige gemeenten. Zelfstandig impliceert niet vallend onder het kerkverband van de GG. Dus vallen daar ook eigen / andere regels te stellen.
Zelfstandige gemeenten betekent niet hetzelfde als een zelfstandig kerkverband. Het is voor de gemeenten in Ecuador om in de toekomst aan te geven hoe ze verder willen, als onderdeel van de GG of als een zelfstandig kerkverband.

Als de GG geen predikanten hebben die in het Spaans voor kunnen gaan heeft het allicht weinig zin om samen in een kerkverband samen te gaan werken.
Het lijkt me niet wenselijk. Laat hen in schriftgebondenheid, maar wel met inachtneming van de eigen cultuur, kerk kunnen zijn. Ik ben juist bezig in "Al 't heidendom Zijn lof getuigen" over het leven van ds. G. Kuijt. Het is sinds het begin van zijn pionierswerk nooit de bedoeling geweest om Gereformeerde Gemeente-koninkrijkjes te vestigen maar zelfstandige kerken, al zijn er altijd menselijke uitzonderingen geweest. En ja, dat kost vanaf Nederlandse vergadertafels soms pijn en het vraagt vertrouwen en loslaten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ds. W.J. Karels gaat per 1 mei met emeritaat: https://www.rd.nl/artikel/962921-ds-w-j ... -emeritaat
Mistig

Bericht door Mistig »

Hierbij is de uitzenddienst van Wyneke van Horssen terug te kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=8VvyTB4phPw

De dienst stond onder leiding van de predikant van de gemeente, ds. G. J. Baan, die preekte over Johannes 4:4: „En Hij moest door Samaria gaan.” Het thema was ”Door Samaria”, ten gevolge van het moeten van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK

Bericht door GGotK »

KB_ schreef:En geen hoofdbedekking en er worden naar ik meen ook bijbelse liederen gezongen instead alleen psalmen?! Trouwens niet negatief bedoeld
Geen hoofdbedekking is wel een zaak ja. Maar alles wat anders is, hoeft niet onbijbels te zijn. Je kunt ook niet verwachten dat zo'n gemeente doortrokken is van een bepaalde GG cultuur (zoals die bijvoorbeeld te zien is op de video op de GG-site m.b.t. de presentatie van het boek "Naar de eis van hun weg").
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Waar géén hoofdbedekking?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Waar géén hoofdbedekking?
Hier ging het over: https://zgg.nl/home/ervaringen/institue ... aquil.html
GGotK

Bericht door GGotK »

De bevestiging en intrede van ds Hofman te Grand Rapids is na te luisteren via de website van de GG.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
KB_ schreef:En geen hoofdbedekking en er worden naar ik meen ook bijbelse liederen gezongen instead alleen psalmen?! Trouwens niet negatief bedoeld
Geen hoofdbedekking is wel een zaak ja. Maar alles wat anders is, hoeft niet onbijbels te zijn. Je kunt ook niet verwachten dat zo'n gemeente doortrokken is van een bepaalde GG cultuur (zoals die bijvoorbeeld te zien is op de video op de GG-site m.b.t. de presentatie van het boek "Naar de eis van hun weg").
Hoofdbedekking staat duidelijk omschreven in 1 Kor 11. Of zij moeten die hoofdstuk niet in hun Bijbel hebben, maar daar ga ik niet vanuit.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Hoofdbedekking staat duidelijk omschreven in 1 Kor 11. Of zij moeten die hoofdstuk niet in hun Bijbel hebben, maar daar ga ik niet vanuit.
Zo duidelijk is het voor velen niet.Afbeelding
Het gaat daar "hoofd" zakelijk over vrouwen die in het openbaar bidden of profeteren.
Volgens mij is dat in veel kerkelijke gemeenten nog niet het geval en als vrouwelijke predikanten voorgaan dragen zij géén hoofdbedekking.
Ik ben er persoonlijk ook nog altijd niet uit voor mezelf omdat ik toch zeer weinig vrouwen zie en ken die thuis ook een hoofdbedekking dragen onder het gebed en bijbellezen.
Ik heb 2 jaar thuis geluisterd en meebeleefd zonder hoofdbedekking, maar als ik nu weer naar het gebouw ga waar de kerkdienst gehouden word "moet" ik weer een hoofdbedekking dragen.
Maar inmiddels behoorlijk off-topic (ik weet niet hoe ik het kan verlengen naar het topic "hoofdbedekking" Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/966721-instag ... 00-volgers

Tja..., wat zullen we hier nou van zeggen?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/966721-instag ... 00-volgers

Dat je er een stevige concurrent bij hebt? :)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
refo

Bericht door refo »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/966721-instag ... 00-volgers

Dat je er een stevige concurrent bij hebt? :)
Of hij is het zelf....
Plaats reactie