knipHoopvol schreef:Bevestiging en intrede van ds. A. Geuze te Vriezenveen is D.V. 28 september 2022.
Bron: https://www.gginvr.nl/algemene-informat ... s-a-geuze/
Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
O, ik wel. Ik ben, door omstandigheden, ex CGK-er geworden. Voorlopig zit ik prima binnen de PKN, maar stel dat ik/wij gaan verhuizen, zou ik ook weer prima kunnen aarden in de CGK. Mijn man aardt beter binnen de PKN.huisman schreef:Ik kan er alleen over praten en heb geen bevindelijke kennis wat het is om een GG’er of een ex GG’er te zijn. Ik wens een ieder heel veel sterkte die deze kennis wel met zich omdraagt.Tiberius schreef:Ik verdedig alles en altijd tot vermoeiens toe, @Huisman, dat weet je toch ondertussen wel? Of ik nu al dan niet tijdelijk of definitief GG'er ben, ex-GG'er, thuislezer, ex-thuislezer, forummer, moderator, noem maar op.
Ik verbaas mij er wel over dat binnen de Ger Gem mensen snel ik hokjes en vakjes geplaatst worden en ieder die daar buiten valt, beoordeeld wordt. Dat herken ik vanuit de CGK en PKN totaal niet. Binnen deze kerkverbanden maakt het volgens mij niet uit als je een (over)stap maakt naar een ander kerkverband. Je wordt dan niet direct in het hokje 'afvallig' gestopt. Hoe kan het dat dit binnen de Ger Gem anders is?
Laatst gewijzigd door merel op 20 jun 2022, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
*GerGem (denk ik gezien de rest van je bericht)merel schreef:Ik verbaas mij er wel over dat binnen de CGK mensen snel ik hokjes en vakjes geplaatst worden en ieder die daar buiten valt, beoordeeld wordt. Dat herken ik vanuit de CGK en PKN totaal niet. Binnen deze kerkverbanden maakt het volgens mij niet uit als je een (over)stap maakt naar een ander kerkverband. Je wordt dan niet direct in het hokje 'afvallig' gestopt. Hoe kan het dat dit binnen de Ger Gem anders is?
Ja dat herken ik ook, en dat geldt evenzeer, zo niet erger, voor de GGiN. Wellicht is het de gedachte van sommigen dat zij de ware kerk zijn.
* oorspronkelijke bericht gewijzigdTiberius schreef:*GerGem (denk ik gezien de rest van je bericht)merel schreef:Ik verbaas mij er wel over dat binnen de CGK mensen snel ik hokjes en vakjes geplaatst worden en ieder die daar buiten valt, beoordeeld wordt. Dat herken ik vanuit de CGK en PKN totaal niet. Binnen deze kerkverbanden maakt het volgens mij niet uit als je een (over)stap maakt naar een ander kerkverband. Je wordt dan niet direct in het hokje 'afvallig' gestopt. Hoe kan het dat dit binnen de Ger Gem anders is?
Ja dat herken ik ook, en dat geldt evenzeer, zo niet erger, voor de GGiN. Wellicht is het de gedachte van sommigen dat zij de ware kerk zijn.

Dat beeld van ware kerk herken ik trouwens ook vanuit de GKV. Ik ben tijdens mij studententijd lid geweest van een vrijgemaakte studentenvereniging. Daar mocht ik als CGK-er per gratie gastlid worden en werd mij tijdens de inauguratie verteld dat 'mijn kerk' gelukkig synodaal geaccepteerd werd. De hervormde kerk werd door sommigen als een dwaalleer gezien.
Ik denk eigenlijk dat het vanuit zeer besloten groepen/zuilen sowieso sneller mogelijk is om jezelf als 'ware kerk' te bestempelen. Ook de GKV vormde een eigen zuil met scholen, kerken, verenigingen en kranten. Dat maakt de groep minder kritisch naar eigen standpunten/groepen. Daarom vind ik een verzuilde samenleving ook niet goed voor het opgroeien van een kind. Het is lekker veilig, dat wel, maar ik begeleid liever vragen en standpunten tijdens hun kindertijd/puberteit dan dat zij al het huis uit zijn. dan heb je er toch minder grip op. Ik bemerkte tijdens de studie dat veel GKV-ers daar echt tegenaan liepen. Zij werden voor het eerst geconfronteerd met andere standpunten, gedachten etc. Velen konden daar niet mee omgaan. Ik denk dat hetzelfde geldt voor reformatorische kerken/scholen.
Ja dat was inderdaad eerder zo, maar bij de GKv is die gedachte inmiddels zo goed als weg, hooguit nog wat bij oudere leden.
De kenmerken van de waren kerk zijn licht te onderscheiden. Dat gaat niet om kerkverbanden, maar om wat er geleerd wordt, en dat wat er beleden wordt ook geen dode letter is.
ARTIKEL 29
Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk
Wij geloven, dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid,
uit het Woord Gods, behoort te onderscheiden,
welke de ware Kerk zij;
aangezien alle sekten, die heden ten dage in de wereld zijn,
zich met den naam der Kerk bedekken.
Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten,
welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn,
en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn;
maar wij zeggen, dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk
onderscheiden zal van alle sekten,
welke zeggen dat zij de Kerk zijn.
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze:
zo de Kerk de reine predikatie des evangelies oefent;
indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten,
gelijk ze Christus ingesteld heeft;
zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods,
verwerpende alle dingen, die daar tegen zijn,
houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd.
Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen,
en het komt niemand toe, zich daarvan te scheiden.
En aangaande degenen, die van de Kerk zijn,
die kan men kennen uit de merktekenen der christenen;
te weten, uit het geloof, en wanneer zij,
aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus,
de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen,
den waren God en hun naaste liefhebben,
niet afwijken, noch ter rechter-, noch ter linkerhand,
en hun vlees kruisigen met zijn werken.
Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij;
maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens;
nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed,
den dood, het lijden en de gehoorzaamheid des Heeren Jezus,
in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben,
door het geloof in Hem.
Aangaande de valse kerk,
die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe,
dan het Woord Gods,
en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen;
zij bedient de sacramenten niet,
gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft,
maar zij doet daar af en toe, gelijk het haar goeddunkt;
zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus;
zij vervolgt degenen, die heiliglijk leven naar het Woord Gods,
en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.
Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen,
en van elkander te onderscheiden.
ARTIKEL 29
Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk
Wij geloven, dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid,
uit het Woord Gods, behoort te onderscheiden,
welke de ware Kerk zij;
aangezien alle sekten, die heden ten dage in de wereld zijn,
zich met den naam der Kerk bedekken.
Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten,
welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn,
en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn;
maar wij zeggen, dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk
onderscheiden zal van alle sekten,
welke zeggen dat zij de Kerk zijn.
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze:
zo de Kerk de reine predikatie des evangelies oefent;
indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten,
gelijk ze Christus ingesteld heeft;
zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods,
verwerpende alle dingen, die daar tegen zijn,
houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd.
Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen,
en het komt niemand toe, zich daarvan te scheiden.
En aangaande degenen, die van de Kerk zijn,
die kan men kennen uit de merktekenen der christenen;
te weten, uit het geloof, en wanneer zij,
aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus,
de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen,
den waren God en hun naaste liefhebben,
niet afwijken, noch ter rechter-, noch ter linkerhand,
en hun vlees kruisigen met zijn werken.
Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij;
maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens;
nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed,
den dood, het lijden en de gehoorzaamheid des Heeren Jezus,
in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben,
door het geloof in Hem.
Aangaande de valse kerk,
die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe,
dan het Woord Gods,
en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen;
zij bedient de sacramenten niet,
gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft,
maar zij doet daar af en toe, gelijk het haar goeddunkt;
zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus;
zij vervolgt degenen, die heiliglijk leven naar het Woord Gods,
en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.
Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen,
en van elkander te onderscheiden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De vraag is niet zozeer wat een ware of valse kerk is (al heb ik daar uiteraard wel mijn gedachten over, zeker als je typt dat een valse kerk haar eigen ordinantiën meer macht en autoriteit toe schrijft dan het Woord Gods), maar wat men vindt dat de ware kerk is.
Bijzonder:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... oe-22-juni
Bericht voor mensen die van plan zijn te komen naar de bevestings- en/of intrededienst van ds. J.B. Huisman op D.v. woensdag 22 juni.
Op die dag wordt een protestactie van boeren verwacht in Barneveld of omgeving. De komende dagen zal blijken in hoeverre het verstandig is de diensten in Barneveld door te laten gaan, of dat een alternatief moet worden gezocht.
U wordt via deze website op de hoogte gehouden (waarschijnlijk volgt een bericht maandag 20, of dinsdag 21 juni).
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... oe-22-juni
Bericht voor mensen die van plan zijn te komen naar de bevestings- en/of intrededienst van ds. J.B. Huisman op D.v. woensdag 22 juni.
Op die dag wordt een protestactie van boeren verwacht in Barneveld of omgeving. De komende dagen zal blijken in hoeverre het verstandig is de diensten in Barneveld door te laten gaan, of dat een alternatief moet worden gezocht.
U wordt via deze website op de hoogte gehouden (waarschijnlijk volgt een bericht maandag 20, of dinsdag 21 juni).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- FlyingEagle
Groen licht voor massaal boerenprotest in Stroe
https://www.gld.nl/nieuws/7713812/groen ... t-in-stroe
Ben benieuwd of het doorgaat…
-
Die bevestiging en intrede kan toch gewoon in Veenendaal, of a.s. zondag: 's morgens de bevestiging, 's middags de intrede. Komen er ook veel minder gasten en kan het in eigen kerkgebouw.FlyingEagle schreef:Groen licht voor massaal boerenprotest in Stroe
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- FlyingEagle
Ik zeg: gelijk doen, maar ja… ik heb er niks over te zeggen
Je bedoelt Ede w.s. Dat is toch een best grote kerk?, jammer dat het dan in een andere kerk gehouden wordt. Vooral ook voor de gemeente zelf. Moet je naar een vreemde kerk.Evangelist schreef:Die bevestiging en intrede kan toch gewoon in Veenendaal, of a.s. zondag: 's morgens de bevestiging, 's middags de intrede. Komen er ook veel minder gasten en kan het in eigen kerkgebouw.FlyingEagle schreef:Groen licht voor massaal boerenprotest in Stroe
-
Ik snap dat ook nooit zo.Terri schreef:Je bedoelt Ede w.s. Dat is toch een best grote kerk?, jammer dat het dan in een andere kerk gehouden wordt. Vooral ook voor de gemeente zelf. Moet je naar een vreemde kerk.Evangelist schreef:Die bevestiging en intrede kan toch gewoon in Veenendaal, of a.s. zondag: 's morgens de bevestiging, 's middags de intrede. Komen er ook veel minder gasten en kan het in eigen kerkgebouw.FlyingEagle schreef:Groen licht voor massaal boerenprotest in Stroe
Misschien is het ook niet toegestaan in de GG om een bevestigingsdienst op zondag te houden?
-
Ik kan mij voorstellen dat een predikant graag andere predikanten met wie die een goede band heeft uitnodigt om bij de bevestiging en intrede aanwezig te zijn. Als de dienst dan plaatsvind op zondag dan kunnen collega predikanten niet komen.Geytenbeekje schreef:Ik snap dat ook nooit zo.Terri schreef:Je bedoelt Ede w.s. Dat is toch een best grote kerk?, jammer dat het dan in een andere kerk gehouden wordt. Vooral ook voor de gemeente zelf. Moet je naar een vreemde kerk.Evangelist schreef: Die bevestiging en intrede kan toch gewoon in Veenendaal, of a.s. zondag: 's morgens de bevestiging, 's middags de intrede. Komen er ook veel minder gasten en kan het in eigen kerkgebouw.
Misschien is het ook niet toegestaan in de GG om een bevestigingsdienst op zondag te houden?
-
Tja, het is toch ook meer voor de eigen gemeente? En bevriende predikanten kunnen wellicht een andere keer op bezoek komen bij hem thuis toch? En anders preken zij een keer niet op zondag.Henk J schreef:Ik kan mij voorstellen dat een predikant graag andere predikanten met wie die een goede band heeft uitnodigt om bij de bevestiging en intrede aanwezig te zijn. Als de dienst dan plaatsvind op zondag dan kunnen collega predikanten niet komen.Geytenbeekje schreef:Ik snap dat ook nooit zo.Terri schreef:Je bedoelt Ede w.s. Dat is toch een best grote kerk?, jammer dat het dan in een andere kerk gehouden wordt. Vooral ook voor de gemeente zelf. Moet je naar een vreemde kerk.Evangelist schreef: Die bevestiging en intrede kan toch gewoon in Veenendaal, of a.s. zondag: 's morgens de bevestiging, 's middags de intrede. Komen er ook veel minder gasten en kan het in eigen kerkgebouw.