Re: Homoseksualiteit
Geplaatst: 26 okt 2022, 18:19
Wat bedoel je met die laatste zin? Ik kan mij haast niet voorstellen dat je dat niet gelooft.
Ik zie de Bijbel inderdaad niet als een boek wat ooit in een historische context geschreven is. Ik zie het als het Boek dat altijd het hoogste gezag heeft. De visie op bijvoorbeeld vrouw in het ambt en homoseksualiteit staat niet in de historische context van die tijd. De Heilige Geest heeft de hele Bijbel geïnspireerd en daarmee telt het 2000 jaar later nog steeds. En over 10.000 jaar nog (als Christus dan nog niet is terug gekomen.)DDD schreef:Wat bedoel je met die laatste zin? Ik kan mij haast niet voorstellen dat je dat niet gelooft.
Ook mee eens hoor. Ik heb dezelfde discussie al eens eerder gevoerd met @ Valcke, maar dan tav overspel en scheiding. Ook hierin een hele dubbele houding in de reformatorische gezindte. Het mag niet, is zondig, maar als het zover is dan helaas niets aan te doen en wordt het overspelige kind met nieuwe partner in het huis ontvangen. Als het echter een homoseksueel kind betreft, wordt de partner geweerd, omdat je de zonde anders toelaat in huis. Ik snap niets van deze dubbele moraal .Profesto schreef:Grappig, om homoseksualiteit te veroordelen wordt iig polygamie er eveneens vaak aan de haren bijgetrokken. Blijkbaar is het verwijt multi inzetbaar.Valcke schreef:Bijzaken in het kader van dit topic en de visie op homoseksualiteit. Rente en slavernij en polygamie worden er met de haren bijgetrokken om te verdoezelen wat de Schrift zegt over homoseksualiteit.
Verder eens met DDD m.b.t. de opvattingeninquisitie.
Welkom terug!GerefGemeente-lid schreef:God veroordeelt het praktiseren van homoseksualiteit en het volharden in deze uitbrekende zonden ook, zie Genesis 19: 4-9 inclusief Kanttekeningen en daaruit afgeleid 2 Petrus 2: 6-9 inclusief Kanttekeningen.Profesto schreef:Grappig, om homoseksualiteit te veroordelen wordt iig polygamie er eveneens vaak aan de haren bijgetrokken. Blijkbaar is het verwijt multi inzetbaar.Valcke schreef:Bijzaken in het kader van dit topic en de visie op homoseksualiteit. Rente en slavernij en polygamie worden er met de haren bijgetrokken om te verdoezelen wat de Schrift zegt over homoseksualiteit.
Verder eens met DDD m.b.t. de opvattingeninquisitie.
Waarom moet dat laatste er weer bijgehaald worden? Dat doet toch niet terzake?pierre27 schreef:Wat een nare constatering en terminologie van je als het gaat over opvattingeninquisitie. Ondanks je activiteiten hier voornamelijk in het topic homoseksualiteit verbaas ik me er wel over.Profesto schreef:Grappig, om homoseksualiteit te veroordelen wordt iig polygamie er eveneens vaak aan de haren bijgetrokken. Blijkbaar is het verwijt multi inzetbaar.Valcke schreef:Bijzaken in het kader van dit topic en de visie op homoseksualiteit. Rente en slavernij en polygamie worden er met de haren bijgetrokken om te verdoezelen wat de Schrift zegt over homoseksualiteit.
Verder eens met DDD m.b.t. de opvattingeninquisitie.
Wil je zeggen dat ik dit verdedigd heb? Absoluut niet! Onze discussie is terug te lezen; maar hier herken ik mij op geen enkele manier in.merel schreef:Ik heb dezelfde discussie al eens eerder gevoerd met @ Valcke, maar dan tav overspel en scheiding. Ook hierin een hele dubbele houding in de reformatorische gezindte. Het mag niet, is zondig, maar als het zover is dan helaas niets aan te doen en wordt het overspelige kind met nieuwe partner in het huis ontvangen.
Ik denk in grote lijnen dat dit klopt, natuurlijk is de definitie 'onze kerken' een ruime. Schrikbarend is het dat individuen in de kerken meer ruimte voor hun visie vragen dan dat de Schrift zelf aanrijkt. Ik ben het met jou eens dat de verandering waarop er in de kerken met mensen met een homeseksuele geaardheid om gaan een goede verandering is.Maanenschijn schreef:Ik denk dat nog steeds in ‘onze’ kerken de Bijbelse opvattingen omtrent homoseksualiteit onomstreden zijn. Ik bemerk daarin geen verandering ten opzichte van jaren geleden.
De wijze waarop we met mensen met een homoseksuele geaardheid om gaan is wel veranderd in de loop van de jaren, en dat is m.i. goed.
Klopt, ik werk al jaren o.a. met de methode Be-Loved. Met regelmaat volg ik sessies bij hen om 'bij' te blijven. Daar zie ik in vergelijking met de beginjaren van deze methode een duidelijke verschuiving wat ik ook bij hen aan geef. Sluipenderwijs komt er een andere kijk en visie de scholen binnen. Uitermate zorgwekkend. Wat ik wel positief waardeer is dat het gesprek makkelijker gaat dan eerder. De rol van de seculiere media is enorm in dezen.J.C. Philpot schreef:Onder ouderen zal dat wel zo zijn. Maar ik denk dat we schrikken als we een enquete onder de Reformatorische schooljeugd op het voortgezet onderwijs doen.
Zie je die verschuiving bij de methode Be-Loved, of bedoel je dat je de verschuiving ziet bij de leerlingen?pierre27 schreef:Klopt, ik werk al jaren o.a. met de methode Be-Loved. Met regelmaat volg ik sessies bij hen om 'bij' te blijven. Daar zie ik in vergelijking met de beginjaren van deze methode een duidelijke verschuiving wat ik ook bij hen aan geef. Sluipenderwijs komt er een andere kijk en visie de scholen binnen. Uitermate zorgwekkend. Wat ik wel positief waardeer is dat het gesprek makkelijker gaat dan eerder. De rol van de seculiere media is enorm in dezen.J.C. Philpot schreef:Onder ouderen zal dat wel zo zijn. Maar ik denk dat we schrikken als we een enquete onder de Reformatorische schooljeugd op het voortgezet onderwijs doen.
Ik ben het zeker eens dat er gelukkig meer ruimte is om homofilie bespreekbaar te maken.pierre27 schreef:Ik denk in grote lijnen dat dit klopt, natuurlijk is de definitie 'onze kerken' een ruime. Schrikbarend is het dat individuen in de kerken meer ruimte voor hun visie vragen dan dat de Schrift zelf aanrijkt. Ik ben het met jou eens dat de verandering waarop er in de kerken met mensen met een homeseksuele geaardheid om gaan een goede verandering is.Maanenschijn schreef:Ik denk dat nog steeds in ‘onze’ kerken de Bijbelse opvattingen omtrent homoseksualiteit onomstreden zijn. Ik bemerk daarin geen verandering ten opzichte van jaren geleden.
De wijze waarop we met mensen met een homoseksuele geaardheid om gaan is wel veranderd in de loop van de jaren, en dat is m.i. goed.
Als het zo werkt zijn we al veel te laat. Toen ik jong was ging de generatie van mijn opa nog in manchesters broeken naar de kerk. Sinds ze daar mee gestopt zijn, is het nooit meer geworden zoals vroeger.HersteldHervormd schreef:Ik ben het zeker eens dat er gelukkig meer ruimte is om homofilie bespreekbaar te maken.pierre27 schreef:Ik denk in grote lijnen dat dit klopt, natuurlijk is de definitie 'onze kerken' een ruime. Schrikbarend is het dat individuen in de kerken meer ruimte voor hun visie vragen dan dat de Schrift zelf aanrijkt. Ik ben het met jou eens dat de verandering waarop er in de kerken met mensen met een homeseksuele geaardheid om gaan een goede verandering is.Maanenschijn schreef:Ik denk dat nog steeds in ‘onze’ kerken de Bijbelse opvattingen omtrent homoseksualiteit onomstreden zijn. Ik bemerk daarin geen verandering ten opzichte van jaren geleden.
De wijze waarop we met mensen met een homoseksuele geaardheid om gaan is wel veranderd in de loop van de jaren, en dat is m.i. goed.
Tjsa, het is natuurlijk ook een stap naar vrijzinnigheid.
Vorige eeuw ontwikkelde andere kerken (bijvoorbeeld NHK en GKV) zich precies op eenzelfde wijze. Eerst de liturgie wijzigen, dat was niet meer van de tijd, daarna ook o.a. de visie op man/vrouw en in het verlengde daarvan de visie op anders geaarde. En nog veel meer andere modernere opvattingen.
Ik denk echt dat we héél erg goed ons NU moeten beseffen dat we echt ons vasthouden aan Schrift en belijdenis (ook in die volgorde). Als we nu iets ruimte geven dan glijden we met z'n allen weg. Gebed is nodig, maar ook leiders en een daadkrachtig optreden.
Zoals ik zei: Vorige eeuw zag je in de NHK en andere kerken ook al stappen naar vrijzinnigheid. Ik vind onze reformatorische kerken op dit ogenblik niet vrijzinnig, dus ik begrijp je reactie niet helemaal. Kan je het nader toelichten?Ditbenik schreef:Als het zo werkt zijn we al veel te laat. Toen ik jong was ging de generatie van mijn opa nog in manchesters broeken naar de kerk. Sinds ze daar mee gestopt zijn, is het nooit meer geworden zoals vroeger.HersteldHervormd schreef:Ik ben het zeker eens dat er gelukkig meer ruimte is om homofilie bespreekbaar te maken.pierre27 schreef:Ik denk in grote lijnen dat dit klopt, natuurlijk is de definitie 'onze kerken' een ruime. Schrikbarend is het dat individuen in de kerken meer ruimte voor hun visie vragen dan dat de Schrift zelf aanrijkt. Ik ben het met jou eens dat de verandering waarop er in de kerken met mensen met een homeseksuele geaardheid om gaan een goede verandering is.Maanenschijn schreef:Ik denk dat nog steeds in ‘onze’ kerken de Bijbelse opvattingen omtrent homoseksualiteit onomstreden zijn. Ik bemerk daarin geen verandering ten opzichte van jaren geleden.
De wijze waarop we met mensen met een homoseksuele geaardheid om gaan is wel veranderd in de loop van de jaren, en dat is m.i. goed.
Tjsa, het is natuurlijk ook een stap naar vrijzinnigheid.
Vorige eeuw ontwikkelde andere kerken (bijvoorbeeld NHK en GKV) zich precies op eenzelfde wijze. Eerst de liturgie wijzigen, dat was niet meer van de tijd, daarna ook o.a. de visie op man/vrouw en in het verlengde daarvan de visie op anders geaarde. En nog veel meer andere modernere opvattingen.
Ik denk echt dat we héél erg goed ons NU moeten beseffen dat we echt ons vasthouden aan Schrift en belijdenis (ook in die volgorde). Als we nu iets ruimte geven dan glijden we met z'n allen weg. Gebed is nodig, maar ook leiders en een daadkrachtig optreden.