Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Ik ben misschien te hard in mijn oordeel, maar ik vind de SB over het algemeen kwalitatief achteruit gegaan onder het hoofdredacteurschap van ds van Aalst. Ook zijn persoonlijke stukjes zijn soms niet geslaagd of zonder enige wezenlijke doel dienende, ook niet samenbindend (zie ook de discussies hierover eerder op refoforum). Dit is toch allemaal bevreemdend omdat er onder de predikanten van de GG toch wel een tiental zijn die de talenten hebben om een goed kwalitatief (meditatief) artikel te schrijven die ook nog geschikt zijn voor het gehele kerkvolk.

Ik vind de meditaties verzorgd door de verschillende predikanten wel altijd goed om te lezen; ik zie daarin toch nog een grote mate van verbondenheid en eenheid. Een meditatie van ds Vreugdenhil over de witte keursteen uit 2011 bijvoorbeeld, werd ook in de rechterflank met grote instemming gelezen. Het is dan wel al 10,5 jaar geleden, maar toch.
Van de (uiterst) rechterflank weet ik dat niet, maar ik veronderstel wel dat, als ds. Vreugdenhil gevraagd zou worden voor een serie in de Saambinder, hij zijn woorden wel zeer zorgvuldig zal kiezen. Dat merk ik al in hoe hij bij ons op de kansel staat in vergelijking tot gemeenten in de classis waar hij als laatst diende.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:Ik ben misschien te hard in mijn oordeel, maar ik vind de SB over het algemeen kwalitatief achteruit gegaan onder het hoofdredacteurschap van ds van Aalst. Ook zijn persoonlijke stukjes zijn soms niet geslaagd of zonder enige wezenlijke doel dienende, ook niet samenbindend (zie ook de discussies hierover eerder op refoforum). Dit is toch allemaal bevreemdend omdat er onder de predikanten van de GG toch wel een tiental zijn die de talenten hebben om een goed kwalitatief (meditatief) artikel te schrijven die ook nog geschikt zijn voor het gehele kerkvolk.

Ik vind de meditaties verzorgd door de verschillende predikanten wel altijd goed om te lezen; ik zie daarin toch nog een grote mate van verbondenheid en eenheid. Een meditatie van ds Vreugdenhil over de witte keursteen uit 2011 bijvoorbeeld, werd ook in de rechterflank met grote instemming gelezen. Het is dan wel al 10,5 jaar geleden, maar toch.
Van de (uiterst) rechterflank weet ik dat niet, maar ik veronderstel wel dat, als ds. Vreugdenhil gevraagd zou worden voor een serie in de Saambinder, hij zijn woorden wel zeer zorgvuldig zal kiezen. Dat merk ik al in hoe hij bij ons op de kansel staat in vergelijking tot gemeenten in de classis waar hij als laatst diende.
Zit daarin verschil dan, bij jullie of elders? En waarin zit dat verschil dan?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat kan ik niet goed uitleggen.
DDD

Bericht door DDD »

Een beetje verstandige dominee houdt rekening met gevoeligheden. In sommige gemeenten is het not done om langer dan anderhalf uur te laten duren. In andere gemeenten is de kerkenraad ontstemd als het korter is dan een uur en 20 minuten. Het is toch niet zo moeilijk om daar een beetje rekening mee te houden?

Idem met opmerkingen tussendoor die de kern van de preek niet raken maar voor sommige mensen gevoelig kunnen zijn. In een gemeente waar je als gastpredikant bent, kun je daar beter voorzichtig in zijn, ook omdat nazorg niet mogelijk is.

Terwijl je in eigen gemeente ook wat strenger kunt zijn als je weet dat er bepaalde zonden zijn. Je kunt niet zomaar in een willekeurige gemeente zeggen dat er zwartwerkers zijn natuurlijk.

Idem met HSV. Het blijkt dat er dominees zijn die daarover best stevige standpunten innemen. Maar dat doe je niet in een andere gemeente, en zeker niet als je weet dat de kerkenraad daar dan ontstemd over is. Dat is gewoon niet je rol als gastpredikant.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Een beetje verstandige dominee houdt rekening met gevoeligheden. In sommige gemeenten is het not done om langer dan anderhalf uur te laten duren. In andere gemeenten is de kerkenraad ontstemd als het korter is dan een uur en 20 minuten. Het is toch niet zo moeilijk om daar een beetje rekening mee te houden?

Idem met opmerkingen tussendoor die de kern van de preek niet raken maar voor sommige mensen gevoelig kunnen zijn. In een gemeente waar je als gastpredikant bent, kun je daar beter voorzichtig in zijn, ook omdat nazorg niet mogelijk is.

Terwijl je in eigen gemeente ook wat strenger kunt zijn als je weet dat er bepaalde zonden zijn. Je kunt niet zomaar in een willekeurige gemeente zeggen dat er zwartwerkers zijn natuurlijk.

Idem met HSV. Het blijkt dat er dominees zijn die daarover best stevige standpunten innemen. Maar dat doe je niet in een andere gemeente, en zeker niet als je weet dat de kerkenraad daar dan ontstemd over is. Dat is gewoon niet je rol als gastpredikant.
Je hebt wel gelijk maar als een kerkenraad van te voren bijna al wel weet dat men over de dominee ontstemd zal zijn, moeten ze hem ook niet uitnodigen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet hoor. Als iemand oprecht het woord van God brengt, is het goed om verdraagzaam te zijn in bijzaken en hooguit de dominee wat onderscheidenlijker te onderwijzen.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Mannetje schreef:Misschien lees ik het veel te welwillend, maar ik heb het gelezen als: Ik kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken, dat moet je van mij niet verwachten. Wel kun je verwachten dat ik in de lijn van Schrift en belijdenis wil gaan.

En eerlijk is eerlijk, ik geef hem groot gelijk. Binnen de GG zijn er zeer diverse standpunten, dat blijkt hier op RF zo nu en dan al, dan is het toch logisch dat je dan niet naar ieders zin schrijft?

Kijk, de toon daar kun je wat van vinden, maar daar denk ik bij "ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" en dan is de ene predikant wat diplomatieker dan de ander.
Zo heb ik het ook gelezen: hij zal vast veel kritiek krijgen, maar je kan niet iedereen tevreden houden.
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

huisman schreef:
Dus artikelen schrijven dat de kerkenraden/leden van Kootwijkerbroek en Vlissingen zich er beide niet aan stoten? Zal een behoorlijk onleesbaar blaadje worden.
Je kan toch kerkenraadsleden uit zowel Kootwijkerbroek als Vlissingen in De Saambinder laten schrijven? Of mensen die schrijven in hun lijn van denken? Dan houd je de gemeenten bij elkaar. Er is veel meer input van de rechterflank dan van de linkerflank. Ds. Van Dieren en Ds. van Boven krijgen geregeld een rubriek toegewezen, die ze weken achter elkaar kunnen vullen. Ik heb dat nog nooit gezien van een predikant aan de andere kant van het kerkverband. Dat vind ik zorgelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Emma de Jong schreef:
huisman schreef:
Dus artikelen schrijven dat de kerkenraden/leden van Kootwijkerbroek en Vlissingen zich er beide niet aan stoten? Zal een behoorlijk onleesbaar blaadje worden.
Je kan toch kerkenraadsleden uit zowel Kootwijkerbroek als Vlissingen in De Saambinder laten schrijven? Of mensen die schrijven in hun lijn van denken? Dan houd je de gemeenten bij elkaar. Er is veel meer input van de rechterflank dan van de linkerflank. Ds. Van Dieren en Ds. van Boven krijgen geregeld een rubriek toegewezen, die ze weken achter elkaar kunnen vullen. Ik heb dat nog nooit gezien van een predikant aan de andere kant van het kerkverband. Dat vind ik zorgelijk.
Ik wil daar verder niet op ingaan, want dat geeft ook vaak maar discussie die meer ontsticht dan sticht, maar ik denk daar precies andersom over. En ik meen op Bijbelse gronden. Ik laat het verder, vanwege de teerheid, nu liggen.

Wie zich in 'schipperen' en 'elk wat wils' wil verdiepen raad ik aan om de inhoud van De Wekker eens goed te bestuderen, en de oude nummers te vergelijken met de nieuwe.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Een predikant dient Gods Woord te prediken, wet en evangelie, net zo scherp en net zo vrijmoedig. Zowel in gemeente A als in gemeente B.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:Een predikant dient Gods Woord te prediken, wet en evangelie, net zo scherp en net zo vrijmoedig. Zowel in gemeente A als in gemeente B.
Precies, een predikant die zich aanpast aan de gemeente waar hij preekt lijkt me niet goed.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Als iemand oprecht het woord van God brengt, is het goed om verdraagzaam te zijn in bijzaken en hooguit de dominee wat onderscheidenlijker te onderwijzen.
Het scheelt dat je in de HHK meer keuze hebt.
GGotK

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
Simon0612 schreef:Een predikant dient Gods Woord te prediken, wet en evangelie, net zo scherp en net zo vrijmoedig. Zowel in gemeente A als in gemeente B.
Precies, een predikant die zich aanpast aan de gemeente waar hij preekt lijkt me niet goed.
Er zijn toch ook door jouw geliefde dominees, die dit wel hebben gedaan. Zij hebben trouwens niets afgedaan of toegedaan aan wet en evangelie, maar zij waren wel met wijsheid en gaven bekroond om bepaalde zaken op een andere wijze te zeggen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:
Er zijn toch ook door jouw geliefde dominees, die dit wel hebben gedaan. Zij hebben trouwens niets afgedaan of toegedaan aan wet en evangelie, maar zij waren wel met wijsheid en gaven bekroond om bepaalde zaken op een andere wijze te zeggen.
Dat kan ik geloven, want onze predikant is ook ergens een verbinder. Verbinden is op zich niet verkeerd, maar als we gaan schipperen lijkt het me bedenkelijk. Wat dat betreft geloof ik niet dat hij zich aanpast aan de gemeente waarin hij voorgaat. Hierin kan ik echt niet meegaan. Het Woord moet standvastig, bevindelijk in en onveranderd worden gebracht.
DDD

Bericht door DDD »

Onveranderd, inderdaad. Zonder allerlei rare eigen bedenksels.

Dus het kan geen kwaad als predikanten hun eigen fantasie thuislaten als ze in een gastgemeente preken.
Plaats reactie