Pagina 103 van 104

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 18:44
door Geeske_1991
GJdeBruijn schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 18:37
GJdeBruijn schreef:Buiten Christus is er geen hoop. Nooit.
Je moet een geestelijke hoop niet met een vleselijke hoop verwarren

Naar de mens gesproken hoopt iedereen op vanalles.
Leuke partner te krijgen, een huis naar eigen smaak in te richten, oud te worden, bekeerd te worden.

Geestelijk gezien hoopt men op de gekregen beloften IN de weg der bekering.


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Christus en de Geest zijn niet te scheiden.
Zeg ik dat dan? Citeer me maar even dan, want volgens mij lees jij wat anders dan wat ik zeg

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 18:58
door GJdeBruijn
Dan snap ik jouw reactie niet op “buiten Christus is er geen hoop”
Daarom is Christus als Middelaar nodig.
En ook zonder Gods Geest is het dus buiten hoop.
Om terug te gaan naar jouw stelling dat er hoop zou zijn in het alleen maar naar de kerk gaan: dat is ijdele hoop als het niet gepaard gaat met geloof dat God de zondaar genadig wil zijn in de toezegging van Zijn Woord. De hoop moet gegrond worden op het juiste Fundament. Niet op een mischientje dat voortkomt uit ongeloof of menselijk redeneren. Maar op wat God Zelf zegt in Zijn Woord: “ Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”
Je zult toch met mij moeten erkennen dat we goddelozen zijn, jij, ik, wij allemaal!?
Zal dit Woord uit Jesaja niet des te meer tegen ons getuigen als we hier ons ongeloof en onbekeerlijkheid als tegenwerping zouden inbrengen?

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 19:08
door Geeske_1991
GJdeBruijn schreef:Dan snap ik jouw reactie niet op “buiten Christus is er geen hoop”
Daarom is Christus als Middelaar nodig.
En ook zonder Gods Geest is het dus buiten hoop.
Om terug te gaan naar jouw stelling dat er hoop zou zijn in het alleen maar naar de kerk gaan: dat is ijdele hoop als het niet gepaard gaat met geloof dat God de zondaar genadig wil zijn in de toezegging van Zijn Woord. De hoop moet gegrond worden op het juiste Fundament. Niet op een mischientje dat voortkomt uit ongeloof of menselijk redeneren. Maar op wat God Zelf zegt in Zijn Woord: “ Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”
Je zult toch met mij moeten erkennen dat we goddelozen zijn, jij, ik, wij allemaal!?
Zal dit Woord uit Jesaja niet des te meer tegen ons getuigen als we hier ons ongeloof en onbekeerlijkheid als tegenwerping zouden inbrengen?
Ja we worden goddeloos geboren
Maar als we niet aan onze staat ontdekt worden door Gods Geest, heeft geloven in Christus geen zin, en kun je net zo goed in weetikwie geloven.
God moet Zijn Zoon in je ziel openbaren mag het wel zijn op weg en reis naar de eeuwigheid.

Dit heeft alles niet te maken met een hoop dat God je nog mocht bekeren. Ik heb niet die hoop als een verwachting, hoe moet ik het anders zeggen? Dat ik duim op dat het wel zal gaan?



Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 19:10
door Posthoorn
Ik denk dat dit een zinloze discussie wordt. Omdat je het allebei in feite over wat anders hebt.
Geeske heeft gelijk, maar GJdeBruijn c.s. ook. Hier is een spanningsveld dat je niet opgelost krijgt.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 19:15
door GJdeBruijn
Geeske, is Gods Woord pas waar als we bekeerd worden?
Als je weet dat je goddeloos bent en. God Zelf roept goddelozen op met de woorden “ en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk” dan past het ons, nietige schepseltjes , toch niet om hier te zeggen “ja maar, dat kan niet hoor, eerst moet God me bekeren”.?
Wil jij eerst een vrome bekeerde worden voordat je gaat geloven? En dat alles zonder een Zaligmaker? Hoe zie je dat?

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 19:17
door GJdeBruijn
Posthoorn schreef: Gisteren, 19:10 Ik denk dat dit een zinloze discussie wordt. Omdat je het allebei in feite over wat anders hebt.
Geeske heeft gelijk, maar GJdeBruijn c.s. ook. Hier is een spanningsveld dat je niet opgelost krijgt.
Als Geeske hier de spanning zou erkennen zou dat heel wat schelen. Ik proef in haar reacties juist een heel ander Schriftverstaan en Godsbeeld dat deze spanning wegredeneert. Ik hoop dat ik me vergis.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 19:26
door Geeske_1991
GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef: Gisteren, 19:10 Ik denk dat dit een zinloze discussie wordt. Omdat je het allebei in feite over wat anders hebt.
Geeske heeft gelijk, maar GJdeBruijn c.s. ook. Hier is een spanningsveld dat je niet opgelost krijgt.
Als Geeske hier de spanning zou erkennen zou dat heel wat schelen. Ik proef in haar reacties juist een heel ander Schriftverstaan en Godsbeeld dat deze spanning wegredeneert. Ik hoop dat ik me vergis.
Ja zeker een spanning, ik heb het idee dat je niet begrijpt wat ik zeg. Ik zou ook even niet weten hoe ik het anders zou moeten zeggen.

Ik weet dat ik goddeloos ben, maar zolang Gods geest mij daarvan niet overtuigd, en mij overbuigt, kan ik geloven wat ik wil maar is het niet zaligmakend.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 20:14
door pierre27
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 18:21
pierre27 schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 12:22
De Rijssenaar schreef:
Je wordt iets persoonlijker, dus ga er nu wel op in.

Romeinen 3:11
10 Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Is die hoop uit God of uit de mens? Er staat duidelijk in de bijbel dat er niemand is die God zoekt. Zelfs niet een. En toch ga je naar de kerk met hoop.
Die hoop komt voort uit het feit dat we nog leven in het heden der genade.
Zo lang we leven in de genadetijd is er nog een mogelijkheid om bekeerd te worden.


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Met je laatste zin ben ik het van harte eens. Getrouw de door God geschonken middelen gebruiken. Wat de hoop betreft, als dit geen gegronde hoop is dan is een ijdele/lege hoop. Hoe mooi het ook klinkt, zonder een grond is het niks.
Ik heb ook geen grond als ik hoop dat ik morgen nog leef.

Daar hoop jij niet op? Dat is ook een hoop der spinnekoppen dus.

Ga niet dan niet zeggen dat mijn hoop ongegrond is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat is een andere hoop dan waar de schrift over spreekt. Ik hoop zo naar bed te gaan en morgen te gaan zwemmen in het meer. Dat is een andere hoop dan waar we over spraken.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 20:17
door pierre27
GJdeBruijn schreef: Gisteren, 19:17
Posthoorn schreef: Gisteren, 19:10 Ik denk dat dit een zinloze discussie wordt. Omdat je het allebei in feite over wat anders hebt.
Geeske heeft gelijk, maar GJdeBruijn c.s. ook. Hier is een spanningsveld dat je niet opgelost krijgt.
Als Geeske hier de spanning zou erkennen zou dat heel wat schelen. Ik proef in haar reacties juist een heel ander Schriftverstaan en Godsbeeld dat deze spanning wegredeneert. Ik hoop dat ik me vergis.
Ik denk dat Posthoorn hier wel een punt heeft.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 25 dec 2025, 20:21
door Johann Gottfried Walther
Thomas Boston Jesaja 9 vers 5:

De reden waarom het Evangelie voor de meeste hoorders zo uiterst smakeloos is, is
dat zij zich niet bewust zijn van hun behoefte aan het Evangelie. Ze geloven de leer
van de wet noch de leer van het Evangelie met toepassing op zichzelf. Ze verkeren óf
onder een plaag van domheid en ongevoeligheid voor hun zielenood óf onder de
plaag van ongeloof en moedeloosheid. Het nieuws van goede of slechte
beursberichten raakt hen wel, want ze zijn zich het belang daarvan bewust. Maar het
dreigen van de wet of de blijde tijding van het Evangelie deert hen niet. Werk om uw
belang bij het Evangelie te leren inzien, indien u ooit zover wilt komen dat u er door
bekoord wordt en er vermaak in hebt. U hebt deze Zaligmaker nodig; zonder Hem
bent u verloren. U mag deze Zaligmaker aannemen; als u Hem niet heeft, is het uw
eigen schuld. Uw grote belang voor de eeuwigheid ligt in het Evangelie, hoe u het
ook opvat.


[...]

- Dienaars van het Evangelie hebben de opdracht Hem uitwendig aan ons voor te
stellen, in het gewaad van het Woord en de sacramenten.
Zij worden gebruikt om gelovige zondaren aan Christus aan te bieden "...om u als een
reine maagd aan een man voor te stellen, namelijk aan Christus" (2 Kor. 11: 2).
En om Christus aan zondaren voor te stellen, opdat zij in Hem mogen geloven. In de
weg van het Evangelie komen zij als het ware met de oude Simeon met het heilige
Kind Jezus in de armen, en spreken met Johannes de Doper: "Zie het Lam Gods dat
de zonde der wereld weg neemt" (Joh. 1 : 29).
- Dit Kind wordt ook nu aan ons voorgesteld bij Zijn geboorte. Weinigen zo ze er al
waren, waren getuige van Zijn geboorte; de omstandigheden waren zo armoedig.
Maar dat Hij gekomen is, is zeker en dit wordt nog steeds aan menigten van mensen
verkondigd.
Aan wie wordt Christus aangeboden? Laten we eerst zien aan wie Hij niet wordt
aangeboden. Aan de gevallen engelen; voor hen is Hij niet gekomen. Zij zijn niet van
Zijn familie en verwanten. "Want waarlijk, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij
neemt het zaad Abrahams aan" (Hebr. 2: 16). De woonplaats van deze engelen was
eertijds heerlijker dan het huis van Adam. Maar Christus heeft het huis van Adam
geëerd boven het huis van deze engelen. De heilige engelen zijn Zijn dienstknechten,
de gevallen engelen zijn Zijn beulen. Maar heilige mensen zijn Zijn broeders. Hij
wordt wel aangeboden aan zondige mensenkinderen, aan hen die van het huis van
Adam zijn. Tot hen is gericht wat Johannes zei "Zie het Lam Gods" en "Een kind is
19
ons geboren". Hij werd eerst de Joden aangeboden, eerst aan Israël getoond, maar
daarna aan de gehele wereld, ongeacht welke natie (Mark. 16: 15). Dientengevolge
worden tot aan het uiterste der aarde lofzangen gehoord bij de gelegenheid van Zijn
geboorte, want dit is een niet geëvenaarde heerlijkheid.
- Hij wordt in het bijzonder aangeboden aan de zichtbare kerk, zelfs aan allen en ieder
lid daarvan. Inderdaad zijn er velen op deze aarde aan wie Hij niet wordt aangeboden.
Zij horen Zijn stem noch Zijn roem en zien ook Zijn gestalte niet in het Woord. Maar
waar het Evangelie ook gebracht wordt, daar wordt Christus aan alle mensen zo
aangeboden, dat Hij voor hèn gekomen is. "Mannen broeders, kinderen van het
geslacht van Adam en die onder u God vrezen, tot U is het woord dezer zaligheid
gezonden" (Hand. 13: 26). Lichamelijk is Hij nu weliswaar in de hemel, maar
geestelijk wordt Hij ook nu aan zondaren aangeboden door het Woord en de
sacramenten. Door geloof wordt Hij ook gezien, hoewel het merendeel van de mensen Hem niet wil aannemen.
- Hij wordt daadwerkelijk aan de uitverkorenen aangeboden. Christus wordt in hen
geopenbaard (Gal. 1: 15, 16). Daarom geloven zij in Hem. Zo gaat het met allen die
het horen, hoewel anderen dit eerst nog eens willen overdenken. "En er geloofden
zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven" (Hand. 13: 48).
Het gaat hen allen net als Paulus: uitverkoren om de Rechtvaardige te zien. En
wanneer zij Hem met een geestelijk oog mogen zien, zijn ze bereid deel te hebben
aan alles. Om alles te verkopen ter wille van die éne parel. Daar Christus ons als een
geboren kind wordt aangeboden, moeten wij terdege beseffen wat een eer het is als de
Vredevorst bij Zijn geboorte wordt aangeboden. In onze dagen zijn er sommigen
welke voorgeven Zijn geboorte alleen te zullen eren op een speciale dag. Maar waar
is de Goddelijke instelling van zo'n dag? Is het niet evenals bij het feest van Jerobeam
(1Kon. 12 : 33) "en hij offerde op het altaar dat hij te Bethel gemaakt had, op de
vijftiende dag der achtste maand, der maand, dewelke hij uit zijn hart verdacht
had..." En durven mensen dan denken dat ze met hun manier van feestvieren, hun
eten en drinken zoals ze dat met de viering van het kerstfeest gewoon zijn te doen,
inderdaad Christus eren? Maar omarm Hem met de oude Simeon, met armen des
geloofs! Verenig u met Hem, open uw hart voor Hem. Kus de Zoon, ontvang Hem als
uw Heere en Koning en God. Hoe wordt Christus voorgesteld? In de verkondiging
van het Evangelie. "O gij uitzinnige Galatiërs, wie heeft u betoverd dat gij de
waarheid niet zou gehoorzaam zijn, dewelke Jezus Christus voor de ogen tevoren
geschilderd is geweest, onder u gekruisd zijnde" (Gal. 3 : 1). Aan ieder die het
Evangelie hoort, wordt Christus voorgesteld zoals Hij in het Evangelie door het
geloof gezien wordt. "Maar de rechtvaardigheid die uit het geloof is, spreekt aldus:
zeg niet in uw hart: wie zal in de hemel opklimmen? Dat is Christus van boven
afbrengen. Of, wie zal in de afgrond neerdalen? Dat is Christus uit de doden
opbrengen. Maar wat zegt ze? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is
het Woord des geloofs dat wij prediken" (Rom. 10: 68).
In het Woord wordt ons het beeld van de bruidegom getekend, in Zijn geboorte, Zijn
leven en dood, in Zijn bereidheid en gewilligheid om zalig te maken. Het is als een
bril die ons voor de ogen gehouden wordt, waarmee wij Hem kunnen zien. "Doch wij
allen met ongedekte aangezicht de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel
aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van
heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest" (2 Kor. 3: 18).
20
Zoals Hij in het Woord aan onze oren gebracht wordt, zo wordt Hij in de sacramenten
zichtbaar voorgesteld. Daarin zien we een duidelijke afbeelding van Zijn lijden en
sterven aan het kruis ten behoeve van zondaren. "Dit is Mijn lichaam". Hoewel Hij
niet lichamelijk in de sacramenten aanwezig is, is Hij daar voor de beleving van de
gelovigen wel geestelijk aanwezig, want het geloof ziet onzichtbare dingen. "Het
geloof is een bewijs der zaken die men niet ziet".
En zo worden daar heerlijke dingen gezien. "En zij verhaalden hoe Hij hun bekend
was geworden in de breking des broods" (Luk. 24: 35). Hij wordt ook voorgesteld
door het inwendige werk van zaligmakende verlichting. De Geest van God schenkt
aan de uitverkorenen niet alleen verlichting, maar ook het gezicht. Hij opent niet
slechts de Schriften voor hen, maar opent ook hun ogen en openbaart Christus in hen.
Dit is het getuigenis van de Geest waar Paulus over spreekt; dit gaat direct aan het
geloof vooraf. Zonder dit kan geen mens geloven. Dit is het vinden van de schat in de
akker, van de parel van grote waarde.
Wat is de strekking ervan dat Hij ons voorgesteld wordt? De geboorte van Christus is
van groot belang voor ons; waarom anders wordt Hij ons voorgesteld? De heilige
engelen hadden er belang bij om als dienstknechten van een gezin, de blijde tijding te
verkondigen. De gevallen engelen hadden er ook belang bij omdat deze geboorte de
ondergang van hun deel in de wereld zou worden. Maar wij mensen hebben er op een
bijzondere wijze belang bij, omdat dit de geboorte van onze Zaligmaker is. Hij wordt
aan ons voorgesteld als aan Zijn verwanten. Zondige mensenkinderen staan in een
algemene betrekking tot Christus. Een relatie tot Hem met betrekking tot de natuur
die Hij aannam, de menselijke natuur. "Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn
vlees en van Zijn benen" (Ef. 5 : 30). "Deze is waarlijk de Christus, de Zaligmaker
der wereld" (Joh. 4: 42). "De Vader heeft de Zoon gezonden tot een Zaligmaker der
wereld" (1 Joh. 4: 14). Hij werd geboren om zondaren zalig te maken, om te zoeken
wat verloren was. Daarom is Hij onze Zaligmaker.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 26 dec 2025, 06:01
door Geeske_1991
Dus hij wordt niet aan iedereen aangeboden.
Aan een ieder wordt Hij voorgesteld, en aan de uitverkorenen (in de bekering) aangeboden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 26 dec 2025, 07:20
door Johann Gottfried Walther
Wel aan alle hoorders;


Hij wordt in het bijzonder aangeboden aan de
zichtbare kerk, zelfs aan allen en ieder
lid daarvan. Inderdaad zijn er velen op deze aarde aan wie Hij niet wordt aangeboden.
Zij horen Zijn stem noch Zijn roem en zien ook Zijn gestalte niet in het Woord. Maar
waar het Evangelie ook gebracht wordt, daar wordt Christus aan alle mensen zo
aangeboden, dat Hij voor hèn gekomen is. "Mannen broeders, kinderen van het
geslacht van Adam en die onder u God vrezen, tot U is het woord dezer zaligheid
gezonden" (Hand. 13: 26). Lichamelijk is Hij nu weliswaar in de hemel, maar
geestelijk wordt Hij ook nu aan zondaren aangeboden door het Woord en de
sacramenten. Door geloof wordt Hij ook gezien, hoewel het merendeel van de mensen Hem niet wil aannemen.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 26 dec 2025, 07:29
door Geeske_1991
Johann Gottfried Walther schreef:Wel aan alle hoorders;


Hij wordt in het bijzonder aangeboden aan de
zichtbare kerk, zelfs aan allen en ieder
lid daarvan. Inderdaad zijn er velen op deze aarde aan wie Hij niet wordt aangeboden.
Zij horen Zijn stem noch Zijn roem en zien ook Zijn gestalte niet in het Woord. Maar
waar het Evangelie ook gebracht wordt, daar wordt Christus aan alle mensen zo
aangeboden, dat Hij voor hèn gekomen is. "Mannen broeders, kinderen van het
geslacht van Adam en die onder u God vrezen, tot U is het woord dezer zaligheid
gezonden" (Hand. 13: 26). Lichamelijk is Hij nu weliswaar in de hemel, maar
geestelijk wordt Hij ook nu aan zondaren aangeboden door het Woord en de
sacramenten. Door geloof wordt Hij ook gezien, hoewel het merendeel van de mensen Hem niet wil aannemen.
Klopt men wil Hem niet aannemen, omdat ze geen begeerlijkheid in Hem zien. Hoe dat komt? Ze zijn dood in zonden en misdaden. Ze kunnen geestelijk nooit geen goed meer doen.


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk


Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 26 dec 2025, 07:33
door Johann Gottfried Walther
Verderop in dezelfde preek:
Wij zullen nu letten op de mensen aan wie Hij geschonken werd.
Aan wie werd Hij gegeven? Hij die gelooft dat de Zoon van God voor zondaren
gekomen is, en voor wie dit een zielszaak is, zal geneigd zijn te zeggen: "O, maar aan
wie is Hij geschonken? Ik vrees dat Hij niet voor mij gekomen is, en wat heb ik er
dan aan?" Christus is geschonken aan een zondig mensengeslacht. Niet slechts aan de
uitverkorenen, maar aan alle zondaren, uitverkoren of niet uitverkoren. Aan zondaren
van het geslacht van Adam, zonder uitzondering, wat ze tevoren ook geweest zijn,
wat ze ook mogen zijn. Welke positie ze ook bekleden, in welke nood zij ook
verkeren. De Vader, Die deze gave voor ons bereid heeft, had geen oog voor bepaalde
hoedanigheden in ons, dan alleen voor onze ellende en buitengewone nood. Met het
oog daarop bereidde Hij deze gave als een geneesmiddel.
Deze Gave wordt in de meest uitgebreide bewoordingen omschreven, zonder enige
beperking voor een zeker soort mensen: "Alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn
eniggeboren Zoon gegeven heeft" (Joh. 3: 16). U merkt wel dat dit vèrstrekkend is!
Voor de gehele mensenwereld.
De gevallen engelen worden weliswaar uitgesloten,
maar van het geslacht van de gevallen Adam niemand. Daarom zegt de profeet "een
Zoon is ons gegeven." Mensen zullen van Christus, noch van Zijn Vader goedkeuring
ontvangen zo ze in dit aanbod niet Zijn eer noch die van Zijn Vader opmerken.
Evenals het manna aan de Israëlieten gegeven werd, werd Christus aan zondige
mensenkinderen gegeven. Welnu, het manna was voor iedereen. Voor degenen die er
van hielden, én voor degenen die er een afkeer van hadden. Daarom werd Christus
geschonken aan zondaren, zonder iemand van hen uit te sluiten. Zo sprak Christus tot
de ongelovige Joden: "Mijn Vader geeft u dat ware brood uit de hemel" (Joh. 6: 32).

Zonder enige beperking wordt aan zondige mensenkinderen de weldaad van deze
Gave aangeboden.
Die weldaden worden niet anders geschonken dan in en met
Hemzelf. "Hoe zal Hij ons met Hem niet alle dingen schenken?" Het eeuwige leven
wordt hen geschonken, en een belofte van in te gaan in de eeuwige rust wordt hen
nagelaten. Indien Christus niet vrijuit aan alle zondige mensenkinderen was gegeven,
indien er bepaalde mensen op de wereld waren die geen deel hadden aan de gegeven
Christus, konden de dienaars van het Evangelie Hem niet aan allen aanbieden. Ook
zouden allen Hem dan niet kunnen aannemen.
Het eerste is niet het geval: niemand heeft macht de gave van de Vader aan te bieden
aan iemand wien het van de Vader niet gegeven is! Evenmin als een knecht macht
heeft een gift van zijn meester aan te bieden aan iemand aan wie zijn meester die gift
niet heeft toegezegd.
Het tweede is ook niet het geval: niemand kan wettig nemen wat God hem niet
gegeven heeft. "Johannes antwoordde: een mens kan geen ding aannemen, zo het
hem uit de hemel niet gegeven zij" (Joh. 3: 27). Het zou aanmatigend zijn om een stuk
brood of een slok water te nemen als God het u niet gegeven had. Veel meer nog zou
het aanmatigend wezen om Zijn Zoon aan te nemen indien Hij Hem u niet
geschonken had. Maar het is géén aanmatigen van een zondaar om Christus aan te
nemen. "En dit is Zijn gebod dat wij zouden geloven in de naam van Zijn Zoon Jezus
Christus" (1 Joh. 3 : 23). In het Evangelie van Markus (16: 15, 16) lezen we: "Gaat
uit in de gehele wereld en predik het Evangelie aan alle creaturen. Die geloofd zal
hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Maar die niet geloofd zal hebben, zal
verdoemd worden".

[...]

In Gods Woord wordt Christus zonder enige beperking aan iedereen aangeboden. En
predikanten mogen dit aanbod ook doen, waar ze ook komen.
"Ga heen in de gehele
wereld, predik het Evangelie aan alle creaturen" (Mark. 16: 15). Hoor dan Gods
aanbod: "Zie Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de
deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en met hem avondmaal houden en hij met Mij"
(Openb. 3 : 20). "En hij zond andere dienstknechten uit, zeggende: Zie, ik heb mijn
middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen
zijn gereed; komt tot de bruiloft" (Matth. 22: 4).
Het aanbod is zo betrouwbaar, dat zij die het niet aanvaarden, vervloekt zullen
worden vanwege hun afwijzen.
Dus, allen hebben niet alleen toestemming zich deze
gave wettig toe te eigenen, maar het wordt hen zelfs welwillend aangeboden. God
zegt 'neem en wees welkom'.

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Geplaatst: 26 dec 2025, 07:35
door Geeske_1991
Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
Adam geleerd is Christus begeerd.


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk