Oorlog in Oekraine

TSD

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef: 24 jun 2023, 07:17 Russische veiligheidsdienst start onderzoek tegen Wagner-baas Prigozjin wegens muiterij
https://nos.nl/artikel/2480078-russisch ... s-muiterij

Het lijkt erop dat Prigozjin nu mogelijk te ver is gegaan.
Het is nog veel gekker, Prigozjin en zijn leger bezetten nu een complete stad met militair hoofdkwartier.

Het loopt nu binnen Rusland compleet uit de hand. En dat was te verwachten, vroeg of laat, alleen was het speculeren uit welke hoek het zou komen.
MGG

Bericht door MGG »

Ik ben zeer benieuwd naar Poetin zijn toespraak. Wagner is voor materieel en munitie afhankelijk van het Russische leger. Vermoedelijk is hun rol uitgespeeld. (Dat heeft ook directe gevolgen voor verschillende missies in Afrika.)
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Denk dat de dagen van Prighozjin geteld zijn. Verwacht dat Poetin snel orde op zaken zal stellen.
MGG

Bericht door MGG »

Gezien Poetin zijn toespraak hebben de Wagner soldaten weinig aantrekkelijke keuzes. (Gezien verraders en rebellen in Rusland normaal de kogel of enkeltje Siberië krijgen.)

1. Zo snel mogelijk onder de burgers mengen en hopen dat je niet opgespoord wordt.
2. Vluchten naar het buitenland.
3. Jezelf overgeven en zeggen dat je het leger steunt.
4. Keihard je best doen en hopen dat Wagner de macht succesvol weet over te nemen.
huisman

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef: 24 jun 2023, 09:23 Denk dat de dagen van Prighozjin geteld zijn. Verwacht dat Poetin snel orde op zaken zal stellen.
Onvoorspelbaar. Dit kan ook als katalysator werken en tot opstand leiden in het reguliere Russische leger. Daar is ook grote ontevredenheid over het verloop van de oorlog.

Toch wel gevaarlijk zoveel onstabiliteit in een land met nucleaire macht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR

Bericht door HHR »

MGG schreef: 24 jun 2023, 08:56 Ik ben zeer benieuwd naar Poetin zijn toespraak. Wagner is voor materieel en munitie afhankelijk van het Russische leger. Vermoedelijk is hun rol uitgespeeld. (Dat heeft ook directe gevolgen voor verschillende missies in Afrika.)

Misschien steunt Oekraïne ze nu wel?
Er waren al contacten tussen de Wagner baas en Oekraïne.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 24 jun 2023, 10:05
Jeremiah schreef: 24 jun 2023, 09:23 Denk dat de dagen van Prighozjin geteld zijn. Verwacht dat Poetin snel orde op zaken zal stellen.
Onvoorspelbaar. Dit kan ook als katalysator werken en tot opstand leiden in het reguliere Russische leger. Daar is ook grote ontevredenheid over het verloop van de oorlog.

Waarom vind je dat gevaarlijk? Die onstabiliteit lijkt mij het land juist minder gevaarlijk te maken. Ze zullen toch voor binnenlandse oorlogen niet zomaar kernbommen gebruiken? En aandacht voor de buitenwereld zal er nu ook wat minder zijn.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 jun 2023, 10:19

Waarom vind je dat gevaarlijk? Die onstabiliteit lijkt mij het land juist minder gevaarlijk te maken. Ze zullen toch voor binnenlandse oorlogen niet zomaar kernbommen gebruiken? En aandacht voor de buitenwereld zal er nu ook wat minder zijn.
Stel dat Prigo de macht krijgt, dan is de dreiging 10x groter dan nu. Hij en andere extremistische nationalisten met een explosief karakter vind ik 10x enger dan Poetin.
DDD

Bericht door DDD »

Maar zo iemand kan zo'n enorm land niet aansturen, denk ik. Ook zo'n leger niet. Het beschikken over kernbommen is nog geen garantie dat je ze ook werkend het land uit krijgt.

Ik zou mij zelfs kunnen voorstellen dat Westerse mogendheden een systeem hebben om kernbommen na lancering binnen het Russische luchtruim te laten ontploffen. Al is de wens dan de vader van de gedachte. Maar Israël heeft bijvoorbeeld een iron Dome, dus heel gek lijkt mij de gedachte niet.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 jun 2023, 10:19

Omdat een stabiele nucleaire macht veel veiligheidskleppen heeft om te voorkomen dat nucleaire wapens ‘per ongeluk’ worden ingezet. Denk dat dit in de huidige situatie in Rusland nog zo is maar het moet niet verder escaleren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD

Bericht door TSD »

Precies, Prigozjin is niet zomaar een dissident maar een zeer populair figuur bij veel Russen, niet in het minst bij veel soldaten. Het is echt totaal onvoorspelbaar wat er nu gaat gebeuren, ergens ook wel een soort beangstigend, ook al is het in 1e instantie een interne aangelegenheid in Rusland zelf natuurlijk.

Tekenend vond ik dat Prigozjin vanochtend op de militaire basis in Rostov op zijn gemak met de Russische onderminister van defensie en een generaal aan het overleggen was (daar gaat filmmateriaal van rond). Het is duidelijk dat lang niet iedereen in Rusland van plan is het bevel van hogerhand, om hem te arresteren, op te volgen, zelfs tot in regeringskringen toe. Dit lijkt een zeer goed voorbereid en vooropgezet plan.

Het zou zomaar kunnen, maar dat is speculatie, dat in regeringskringen iets van dat plan was uitgelekt en vandaar de aanval op 1 van de Wagnerkampen met raketten.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

HHR schreef:
MGG schreef: 24 jun 2023, 08:56 Ik ben zeer benieuwd naar Poetin zijn toespraak. Wagner is voor materieel en munitie afhankelijk van het Russische leger. Vermoedelijk is hun rol uitgespeeld. (Dat heeft ook directe gevolgen voor verschillende missies in Afrika.)

Misschien steunt Oekraïne ze nu wel?
Er waren al contacten tussen de Wagner baas en Oekraïne.
Dus de militairen die eerst jouw landgenoten hebben neergeschoten gaan ineens aan jouw zijde vechten. Zou je dat accepteren of kan je ze niet vergeven en wreek je je kameraden?
Misschien moet Oekraïne nu wel de gelegenheid van de verwarring te baat nemen en snel het verwachte offensief inzetten
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 24 jun 2023, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

MGG schreef: 24 jun 2023, 10:30
Stel dat Prigo de macht krijgt, dan is de dreiging 10x groter dan nu. Hij en andere extremistische nationalisten met een explosief karakter vind ik 10x enger dan Poetin.
Zo'n vaart zal het ook niet lopen denk ik. Ik weet weinig over het karakter van Poetin bijvoorbeeld. Vooralsnog is het niet ongunstig voor het Westen dat er intern chaos ontstaat, primair verzwakt dit Rusland als geheel. Maar nogmaals, wat er nu staat de gebeuren is zo onvoorspelbaar dat eigenlijk alles wat je er over zegt speculatie is (dat wat ik zeg dus ook :D ).
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het is me soms me vreemd te moede. Een paar jaar geleden was ik nog in Voronesh en kort daarvoor in Rostov. Bij de gemeenten aldaar, gesproken in de kerken, op bezoek geweest bij evangelisatie projecten, de stad bekeken, de connectiemet de Nederlandse scheepsbouwkunst. Nu vol met soldaten en tanks. Ik zou wat graag weer eens met wat mensen praten nu, hoe zij de situatie beleven.AfbeeldingAfbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

*Berichten van overlopende soldaten / legereenheden naar Wagner (berichten over een complete Brigade van Special Forces)
*Berichten van neergehaald transportvliegtuig vol met Russische soldaten
*Berichten over het presidentiële vliegtuig van Poetin wat vertrokken is uit Moskou en zich nu bij de grens van Kazachstan bevindt
*Berichten over een oliedepot wat in handen is van Wagner, wat gebombardeerd is door het reguliere leger
*Berichten over fortificatie van Moskou om eenheden Wagner te kunnen tegenhouden.
*Berichten over militaire colonne's van Wagner die inmiddels binnen de 500 km grens van Moskou zich bevinden.

Ik ben niet vaardig genoeg om alles te verifiëren, maar de veel berichten van hierboven worden bevestigd door meerdere bronnen van lokale reporters.

Dit is geen brandje wat zomaar geblust is en waar Poetin 'even' orde op zaken stelt. Volgens mij zitten we hier live te kijken naar een zeer serieuze poging om het land over te nemen, gewoon een couppoging.
Plaats reactie