Gereformeerde Gemeenten

Maanenschijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb vanavond zitten lezen in de laatste uitgave van Kerk en Muziek, ledenblad VOGG. Daarin stond een interview met ds. Baan als nieuwe voorzitter van de VOGG.

Ik merkte daar op dat hij meermalen een reactie gaf, vanzelf op aangeven van de vraagsteller, op de opmerkingen in de Saambinder over zijn promotie. Daarin betoonde hij zich kritisch op ds. Van Aalst.

Ik zou niet graag organist zijn in zijn gemeente of tijdens een dienst waar hij preekt. Mijn gevoel is dat je niet snel aan zijn standaard van goed orgelspel kan voldoen. Meerdere opmerkingen kunnen herleid worden naar personen (kerkenraadsleden en organisten) uit zijn (vorige) gemeenten. Dat was jammer om te lezen.

Overigens, verder blij met hem als voorzitter. Kennis en kunde van kerkmuziek is ruimschoots aanwezig, waarbij hij met zijn bedding in de GG en kennis van de orgelpraktijk mogelijk de muzikale flanken mooi bij elkaar kan houden. Waar de niet GG-leden van de VOGG dan ook weer baat bij hebben :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Is dat artikel ook elders te lezen? Ik ben ook organist, in een gemeente die maar moeilijk aan organisten kan komen. Ik luister met plezier naar mijzelf, maar ik hoor liever conservatorium-organisten. Maar ik mag toch hopen dat dominees ook begrijpen dat niet iedere gemeente van 80 zielen zo'n organist kan betalen/vinden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Is dat artikel ook elders te lezen? Ik ben ook organist, in een gemeente die maar moeilijk aan organisten kan komen. Ik luister met plezier naar mijzelf, maar ik hoor liever conservatorium-organisten. Maar ik mag toch hopen dat dominees ook begrijpen dat niet iedere gemeente van 80 zielen zo'n organist kan betalen/vinden.
Jouw gemeente heeft geen 80 zielen.

Het orgelspel in onze gemeente is niet van een denderend niveau, dus wat dat betreft...
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 16 nov 2021, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een discussie die hier niet ter zake doet.
Maanenschijn

Ik weet het niet. Ik denk van niet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:Ik heb vanavond zitten lezen in de laatste uitgave van Kerk en Muziek, ledenblad VOGG. Daarin stond een interview met ds. Baan als nieuwe voorzitter van de VOGG.

Ik merkte daar op dat hij meermalen een reactie gaf, vanzelf op aangeven van de vraagsteller, op de opmerkingen in de Saambinder over zijn promotie. Daarin betoonde hij zich kritisch op ds. Van Aalst.

Ik zou niet graag organist zijn in zijn gemeente of tijdens een dienst waar hij preekt. Mijn gevoel is dat je niet snel aan zijn standaard van goed orgelspel kan voldoen. Meerdere opmerkingen kunnen herleid worden naar personen (kerkenraadsleden en organisten) uit zijn (vorige) gemeenten. Dat was jammer om te lezen.

Overigens, verder blij met hem als voorzitter. Kennis en kunde van kerkmuziek is ruimschoots aanwezig, waarbij hij met zijn bedding in de GG en kennis van de orgelpraktijk mogelijk de muzikale flanken mooi bij elkaar kan houden. Waar de niet GG-leden van de VOGG dan ook weer baat bij hebben :)
Ik snap werkelijk niet hoe je blij kunt zijn met zo'n voorzitter. In meerdere uitingen geeft hij deze signalen af. Hij komt op mij over als een conservatorium-opgeleide dirigent die als nieuwe dirigent voor een doorsnee-refo-mannenkoor komt staan. Waar vervolgens iedereen die met veel passie en overgave aan het zingen was, aan een stemtest wordt onderworpen alsof ze de Mattheus Passion in Naarden moeten gaan zingen. Einde mannenkoor.
Ook daar is natuurlijk best een motivatie voor te vinden: wie de lofzang zingt, mag niets afdoen aan kwaliteit.
Met andere woorden: ik lees weinig stimulans voor een vrijwilliger die z'n stinkende best doet, wel veel kritiek.
Maanenschijn

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb vanavond zitten lezen in de laatste uitgave van Kerk en Muziek, ledenblad VOGG. Daarin stond een interview met ds. Baan als nieuwe voorzitter van de VOGG.

Ik snap werkelijk niet hoe je blij kunt zijn met zo'n voorzitter. In meerdere uitingen geeft hij deze signalen af. Hij komt op mij over als een conservatorium-opgeleide dirigent die als nieuwe dirigent voor een doorsnee-refo-mannenkoor komt staan. Waar vervolgens iedereen die met veel passie en overgave aan het zingen was, aan een stemtest wordt onderworpen alsof ze de Mattheus Passion in Naarden moeten gaan zingen. Einde mannenkoor.
Ook daar is natuurlijk best een motivatie voor te vinden: wie de lofzang zingt, mag niets afdoen aan kwaliteit.
Met andere woorden: ik lees weinig stimulans voor een vrijwilliger die z'n stinkende best doet, wel veel kritiek.
Oef…Eilander toch, zo stevig kom je zelden uit de hoek :).

Ik ben blij omdat hij aangeeft weinig ambitie te hebben om dingen te veranderen en zelf aangeeft verbindend te willen zijn. Ik ga eerst maar eens van die goede intenties uit. En hij is breed georiënteerd.

Verder, mijn zinnetje dat ik niet graag organist zou zijn onder zijn gehoor, is een hele korte samenvatting van jouw bijdrage over hoe hij overkomt op niet geschoolde, maar welwillende amateurs. Ik ben het dus met je eens.

Een discussie over bevindelijk orgelspel wil ik best graags eens voeren. Hij heeft er niks mee, maar bijna zijn hele bijdrage over Bach gaat over geloofsbevinding in die muziek.
DDD

Bericht door DDD »

De aandacht voor kwaliteit hoef je niet als een aanval te zien. Maar je kunt die in concrete gevallen wel relativeren. Ik word steeds benieuwder naar dat interview.

Maar goed, er zijn ook kerkelijke gemeenten die het doen met matig orgelspel, terwijl er ook deskundige organisten zijn. Al heb ik het idee dat dat in de HHK meer voorkomt dan in de GG, omdat daar de VOGG best veel werk heeft gedaan om kerkenraden te ondersteunen in de selectie van organisten.
GGotK

Bericht door GGotK »

Een mooi interview met de vrouw van ds H. Brons in het RD vandaag.

https://www.rd.nl/artikel/951075-sarina ... ken-voeren
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Een mooi interview met de vrouw van ds H. Brons in het RD vandaag.

Het interview is prachtig, maar je hebt de krant van zaterdag niet goed gelezen. Toen stond het namelijk al in de krant.
GGotK

Bericht door GGotK »

ZGG benoemt 2 evangelisten in Albanië.

https://www.rd.nl/artikel/950999-zgg-be ... in-albanie

Het valt me op dat ZGG de laatste tijd meer gebruik maakt van lokale evangelisten. Is dit wijziging in beleid of uit nood geboren?
GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:Een mooi interview met de vrouw van ds H. Brons in het RD vandaag.

Het interview is prachtig, maar je hebt de krant van zaterdag niet goed gelezen. Toen stond het namelijk al in de krant.
Ik lees het RD alleen online en het artikel staat daar vanaf 16 november 2021 17:02.
Forummer

Bericht door Forummer »

DDD schreef:De aandacht voor kwaliteit hoef je niet als een aanval te zien. Maar je kunt die in concrete gevallen wel relativeren. Ik word steeds benieuwder naar dat interview.

Maar goed, er zijn ook kerkelijke gemeenten die het doen met matig orgelspel, terwijl er ook deskundige organisten zijn. Al heb ik het idee dat dat in de HHK meer voorkomt dan in de GG, omdat daar de VOGG best veel werk heeft gedaan om kerkenraden te ondersteunen in de selectie van organisten.
Tja, zolang kerkenraden organisten ontslaan omdat ze niet bevindelijk genoeg spelen (lees: te snel of te virtuoos) terwijl er al gebrek aan organisten is, dan zal de gemeente het met matig orgelspel moeten blijven doen. En dat is enorm jammer, want goede (orgel)muziek kan een hele goede bijdrage leveren aan de preek. Goede muziek brengt de psalmen tot leven. Een treurige psalm ingetogen spelen, ja het orgel laten klagen, en een blijde psalm uitbundig spelen, het orgel laten juichen, is een wezenlijke bijdrage aan de eredienst. Natuurlijk kan niet iedere organist dat even goed. Maar het ontslaan van een organist die dat wél kan, is gewoon ronduit jammer. Als ds. Baan daar meer aandacht aan wil geven, juich ik dat alleen maar toe.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:ZGG benoemt 2 evangelisten in Albanië.

https://www.rd.nl/artikel/950999-zgg-be ... in-albanie

Het valt me op dat ZGG de laatste tijd meer gebruik maakt van lokale evangelisten. Is dit wijziging in beleid of uit nood geboren?
Ik weet de reden niet, maar juich het alleen maar toe. De kosten zijn lager, een lokale evangelist sluit beter aan bij de cultuur, kent de taal al, dus geen dure taalstudies nodig, hoeft niet eens in de zoveel tijd naar Nederland, en is stimulerend voor de lokale gemeente om verantwoordelijkheid te nemen en niet louter op de Nederlanders te vertrouwen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Forummer schreef: Tja, zolang kerkenraden organisten ontslaan omdat ze niet bevindelijk genoeg spelen (lees: te snel of te virtuoos) terwijl er al gebrek aan organisten is, dan zal de gemeente het met matig orgelspel moeten blijven doen.
Ze kunnen altijd nog gebruik maken van harp, citer, tamboerijn en klinkende cimbalen.
Plaats reactie