Gelezen, gedacht, gehoord... [1]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Als je in het archief van een kerk duikt, kom je soms grappige dingen tegen. Achterop een rekening stond
A) een grap met tekening
B) wat ernst: Het geheim van tevredenheid ligt niet in het doen van datgene, waarvan men houdt, doch in het houden van hetgeen men moet doen.
C) Een recept: Bessenvla
D) Een som
A) een grap met tekening
B) wat ernst: Het geheim van tevredenheid ligt niet in het doen van datgene, waarvan men houdt, doch in het houden van hetgeen men moet doen.
D) Een som
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Grappigalbion schreef:Als je in het archief van een kerk duikt, kom je soms grappige dingen tegen. Achterop een rekening stond
A) een grap met tekening
D) Een som

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Inderdaad, heb ook wel eens geholpen met het opruimen en ordenen van de archieven van de kerk en kwam toen documenten tegen van familieleden, die al lang niet meer in leven zijn. Ze spraken nadat ze gestorven waren, dat was heel ontroerend.albion schreef:Als je in het archief van een kerk duikt, kom je soms grappige dingen tegen. Achterop een rekening stond
A) een grap met tekening
D) Een som
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Ik een preek zoek van ds. M. Karens (GG) over de tekst uit
Jesaja 25:
9 En men zal te dien dage zeggen: Ziet, Deze is onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken. Deze is de HEERE, wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn zaligheid.
Wie kan ons hieraan helpen?
Graag per PB
Jesaja 25:
9 En men zal te dien dage zeggen: Ziet, Deze is onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken. Deze is de HEERE, wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn zaligheid.
Wie kan ons hieraan helpen?
Graag per PB
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Een spotter beantwoord.
De hemel vorste ik door
maar vond er
tot slot geen spoor,
geen enkel spoor van God.
Wel vriend, dat is geen wonder.
Een dove liep eens door een bosrijk oord,
en had de hele dag
geen vogelenzang gehoord.
Geen idee van wie dit is. Ik vond dit in oude papieren, het was uitgetypt, dus ik weet niet eens door wie
De hemel vorste ik door
maar vond er
tot slot geen spoor,
geen enkel spoor van God.
Wel vriend, dat is geen wonder.
Een dove liep eens door een bosrijk oord,
en had de hele dag
geen vogelenzang gehoord.
Geen idee van wie dit is. Ik vond dit in oude papieren, het was uitgetypt, dus ik weet niet eens door wie

Mooi. In zekere zin. Ik denk dat het uit de jaren 60 komt en de spotter Gagarin is (of de Russische Communistische Partijleider Chroetsjov, waarvan het verhaal gaat dat niet Gagarin maar hij deze uitspraak heeft gedaan)
Een verhaaltje wat hier over gaat:
Na zijn terugkeer uit de ruimte werd Gagarin uitgenodigd bij Chroetsjov, die hem vroeg: “Kameraad, vertel me nu eens eerlijk, jij bent nu zo hoog geweest, hoger dan iemand ooit tevoren, heb jij ook God gezien?” Waarop Gagarin zei: ‘Ja’. En Chroetsjov antwoordde: “Daar was ik al bang voor. Maar een ding: praat er met niemand over.”
Enige tijd later was Gagarin, die in de hele wereld gehuldigd werd, bij de paus en de paus vroeg hem: “Broeder, u bent nu zo hoog geweest, hoger dan iemand ooit tevoren, hebt u nu ook God gezien?” Gagarin dacht even na en zei: “Ik moet u zeggen: “Nee”. Waarop de paus antwoordt: “Daar was ik al bang voor”.
Na zijn terugkeer uit de ruimte werd Gagarin uitgenodigd bij Chroetsjov, die hem vroeg: “Kameraad, vertel me nu eens eerlijk, jij bent nu zo hoog geweest, hoger dan iemand ooit tevoren, heb jij ook God gezien?” Waarop Gagarin zei: ‘Ja’. En Chroetsjov antwoordde: “Daar was ik al bang voor. Maar een ding: praat er met niemand over.”
Enige tijd later was Gagarin, die in de hele wereld gehuldigd werd, bij de paus en de paus vroeg hem: “Broeder, u bent nu zo hoog geweest, hoger dan iemand ooit tevoren, hebt u nu ook God gezien?” Gagarin dacht even na en zei: “Ik moet u zeggen: “Nee”. Waarop de paus antwoordt: “Daar was ik al bang voor”.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een tijdje geleden las ik deze column over Gagarin en zijn vermeende uitspraak.(zeer leerzaam)Marnix schreef:Mooi. In zekere zin. Ik denk dat het uit de jaren 60 komt en de spotter Gagarin is (of de Russische Communistische Partijleider Chroetsjov, waarvan het verhaal gaat dat niet Gagarin maar hij deze uitspraak heeft gedaan)
Enkele weken geleden herdachten we dat vijftig jaar geleden de eerste mens in de ruimte werd geschoten. Op 12 april 1961 werd de Vostik 1 gelanceerd met aan boord kosmonaut Joeri Gagarin. Toen hij naar de aarde was teruggekeerd, vertelde de toenmalige Sovjetbaas Nikita Kroestjow dat Gagarin na zijn landing had gezegd: "Ik ben in de ruimte geweest, maar ik heb er God niet ontmoet." Achteraf is gebleken dat Gagarin deze woorden nooit heeft uigesproken, maar dat Kroestjow zelf ze had verzonnen. Ze pasten niet alleen in de atheïstische propaganda van het communistische regime, ze luidden ook een nieuwe kerkvervolging in. Bovendien is later uitgekomen dat Gagarin gedoopt was en heel zijn leven een belijdende christen is geweest die zijn geloof voor niemand verborgen hield. Het interessante aan dit verhaal voor vandaag is dat het alle elementen bevat die we ook aantreffen in de nieuwe atheïstische propaganda waarmee sommige auteurs, media en kringen proberen het postmoderne Westen van onze dagen te overtuigen van hun groot gelijk en waarmee ze een aanval op het christendom willen organiseren.
Ten eerste de valse argumentatie. "Ik ben in de ruimte geweest, maar ik heb er God niet ontmoet." Alsof je God in de ruimte zou kunnen tegenkomen. Zo’n valse argumentatie, die alleen ongelovigen kan overtuigen of dwazen zou kunnen bewegen, gaat uit van twee vergissingen.
Allereerst de vergissing om vanuit de materiële werkelijkheid iets te willen vertellen over de immateriële werkelijkheid, om in (het ontbreken van) het zichtbare een bewijs te zoeken voor (de afwezigheid van) het onzichtbare.
Vandaag zijn er ’wetenschappers’ die menen vanuit de positieve wetenschap uitspraken mogen doen over wat de wetenschap transcendeert. Ze weten wel dat dit niet kan en dat de rede het geloof niet kan vatten. Toch verkrachten ze hun wetenschap tot ideologie.
Vervolgens de vergissing om het geloof te infantiliseren. De aan Gagarin onterecht toegeschreven uitspraak ging uit van een godsbeeld dat niet behoort tot het godsverstaan van de christen en niet terug te vinden in het christelijke geloof. God verblijft niet in de ruimte hierboven. Omdat Hij ontsnapt aan tijd en ruimte, kun je hem niet tegenkomen in het heelal of de kosmos.
Vandaag willen nieuwe atheïsten zoals Dawkins het geloof tot waanzin uitroepen door inzichten toe te schrijven aan het christendom dat het niet hanteert. Erik Borgmans wijst daarop in zijn boek ’Overlopen naar barbaren’: "Gelovigen geloven niet in het beeld van God dat door de tegenstanders belachelijk wordt gemaakt. Gelovigen geloven helemaal niet in een godsbeeld."
Ten tweede de leugen over de atheïstische mens. Gagarin werd voorgesteld als een atheïstische homo sovieticus. In werkelijkheid was hij een gelovige orthodox. Overigens, al sinds 1917, het jaar van de Russische Revolutie, verklaarden de marxisten dat het christendom op apegapen lag. De oude vrouwtjes die toen nog ter kerke gingen, waren de laatste generatie gelovigen. Straks zouden de kerken hun deuren mogen sluiten. Zeventig jaar later bleek dat de massa in het verborgene het geloof aan de volgende generaties had doorgegeven.
Vandaag laten opiniemakers verstaan dat de moderne mens afscheid heeft genomen van het geloof. Het voorbije jaar schreven de kranten enthousiast over ’massale’ uittredingen uit de Kerk. Nog tien jaar, schreef een krant, en er zit geen mens meer in de kerk. Maar in Vlaanderen, waar de kaalslag definitief zou zijn, is het aantal jongeren dat dit jaar het sacrament van het vormsel ontvangt, groter dan de vorige jaren. Het religieuze verlangen blijft, maar wordt verborgen gehouden en is vaak onbestemd.
Ten derde de aanzet tot een kerkvervolging. De woorden die Kroestjow in Gagarins mond legde, waren het signaal van een nieuwe kerkvervolging. Duizenden kerken in de Sovjetunie werden aan de eredienst onttrokken en verbouwd tot planetarium waarin de door het ’wetenschappelijke materialisme’ veroverde kosmos tot ersatzreligie werd verheven. Ook de dorpskerk in Gagarins geboorteplaats viel die eer te beurt. Vandaag is die oude dorpskerk opnieuw een plaats van liturgie en gebed.
Vandaag proberen sommigen een kerkvervolging op het getouw te zetten. Wie gelooft, wordt een dommerik genoemd. Het kindermisbruik wordt aangegrepen om de katholiek Kerk financieel droog te leggen of tot het bankroet te brengen. Kerkgebouwen, zeggen anderen, zijn beter af als ze aan de ’samenleving’ worden gegeven en van de Kerk afgenomen worden. Maar die samenleving, zo bleek al vaker, wil van de kerk geen profane ruimte maken.
Mark Van de Voorde is publicist en raadgever van de Belgische premier Yves Leterme en van de Belgische vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere. Hij schrijft op persoonlijke titel.
printZoeken
Overig nieuws
14:30Kopten demonstreren tegen geweld Egypte 14:25Franciscaan Jaeger wordt rechter Romei.. 14:15Lombardi maakt balans op van pausbezoek 14:00Paus ontvangt nieuwe bisschop 13:30Nederlandse bisschoppen blij met benoe.. 13:25"Mijn nieuwe ’ja’ ligt in .. 13:20Mgr. Van den Hende neemt op 2 juli bez.. 11:30Inbraak in dekenaal secretariaat 09:50Mgr. Johannes van den Hende bisschop v.. 08:45Betrokkenheid Kerk bij sociaal-maatsch.. 08:25Derde jaarlijkse diocesane migrantendag 00:05‘Kerk heeft wat te leren van bloggers’ Meer overig nieuws
Column
De les van Gagarin kan tellen
Enkele weken geleden herdachten we dat vijftig jaar geleden de eerste mens in de ruimte werd geschoten. Op 12 april 1961 werd de Vostik 1 gelanceerd met aan boord kosmonaut Joeri Gagarin. Toen hij naar de aarde was teruggekeerd, vertelde de toenmalige Sovjetbaas Nikita Kroestjow dat Gagarin na zijn landing had gezegd: "Ik ben in de ruimte geweest, maar ik heb er God niet ontmoet." Achteraf is gebleken dat Gagarin deze woorden nooit heeft uigesproken, maar dat Kroestjow zelf ze had verzonnen. Ze pasten niet alleen in de atheïstische propaganda van het communistische regime, ze luidden ook een nieuwe kerkvervolging in. Bovendien is later uitgekomen dat Gagarin gedoopt was en heel zijn leven een belijdende christen is geweest die zijn geloof voor niemand verborgen hield. Het interessante aan dit verhaal voor vandaag is dat het alle elementen bevat die we ook aantreffen in de nieuwe atheïstische propaganda waarmee sommige auteurs, media en kringen proberen het postmoderne Westen van onze dagen te overtuigen van hun groot gelijk en waarmee ze een aanval op het christendom willen organiseren.
Lees verder >>
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, ik had hem ook gelezen. Wel boeiend. Sowieso, wat men niet snapt is dat we niet hoeven op te klimmen om Hem te zien. Hij is al naar de aarde toegekomen. En ja, dan was Chroetsjov als een dove in een bos die de vogels niet hoorde fluiten en zelfs las hij een volière zou bezoeken zou dat niet anders zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Iemand zei eens tegen me: "Mijn gebed komt niet verder dan het plafond!", waarop ik antwoordde: "maar dat is toch niet zo erg? God is overalomtegenwoordig, dus ook onder jouw plafond".
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Iemand dreef de spot met christelijk onderwijs, in de trant van: O christelijk onderwijs ? Daar leren ze zeker christelijk rekenen.
Nee, had iemand daarop geantwoord, ze leren daar niet christelijk rekenen, maar daar leren ze de kinderen rekenen met Christus
Nee, had iemand daarop geantwoord, ze leren daar niet christelijk rekenen, maar daar leren ze de kinderen rekenen met Christus
Gedachtengoed. Een woordspeling... Gedacht... en Goed....
Een column die we al jaren in de krant zien.
Een beetje vreemd naar voren gebracht.
Mijn eerste reactie was: Moet dat nu zo?
Toch heeft dhr v.d. Tang wel gelijk.
Misschien dat juist de aparte vorm waarin hij het giet de aandacht wat meer trekt?
We raken immers overal zo aan gewend...
Zie hier de column:
http://www.refdag.nl/opinie/gedachtegoe ... d_1_565740
Misschien dat juist de aparte vorm waarin hij het giet de aandacht wat meer trekt?
Zie hier de column:
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Neeltje Jans
Het kenmerk van een column is mensen te prikkelen. Misschien dat dat in reformatorische kranten en bladen minder is, maar over het algemeen wel.
Inderdaad een pakkende column.
Alleen dat stukje over leggings en dat men daardoor niet meer onderscheiden is van de wereld deed mij denken aan iets wat ik laatst las: De brief aan Diognetus
Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."
De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."
(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
Alleen dat stukje over leggings en dat men daardoor niet meer onderscheiden is van de wereld deed mij denken aan iets wat ik laatst las: De brief aan Diognetus
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."
Neeltje Jans, moeder van 4
In 'Ere Wie ere toekomt' las ik een gedeelte dat aan Kohlbrugge wordt toegeschreven. Over de wet schreef hij (geparafraseerd door mij, want het boekske ligt boven en ik ben beneden):
De wet is voor de gelovige niet alleen een imperatief (gebiedende wijs), maar ook een futurum (toekomende tijd), als een belofte: u zult de Heere uw God eens volmaakt dienen, u zult eens uw naaste volmaakt liefhebben als u zelf.
De wet is voor de gelovige niet alleen een imperatief (gebiedende wijs), maar ook een futurum (toekomende tijd), als een belofte: u zult de Heere uw God eens volmaakt dienen, u zult eens uw naaste volmaakt liefhebben als u zelf.
't Is een droevig stuk. Kleding uit de hel, je moet er maar op komen en het durven.-DIA- schreef:Gedachtengoed. Een woordspeling... Gedacht... en Goed....
Zie hier de column:
- MarthaMartha
mooi stuk!Neeltje Jans schreef:Het kenmerk van een column is mensen te prikkelen. Misschien dat dat in reformatorische kranten en bladen minder is, maar over het algemeen wel.
De ziel van de wereld
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!