Luther schreef:
Maar alle gekheid op een stokje: Zou je eens gewoon als ander geluid wellicht, een beschrijving willen geven van die gebedskring die jij kent en die anders is dan ik beschreef?
Jij beschreef dit:
- Als vanuit een optimistische mensvisie en verkeerd zicht op het verbond het genadekarakter van het heil vertroebeld wordt en het wonder alleen merkbaar is in oppervlakkige dankzeggingen...
- Als het verondersteld geloof de levensrichting is van waaruit men naar de gemeente kijkt...
- Als de heiligmaking na de rechtvaardigmaking een eigenstandige plaats krijgt, waarin de mens een grote rol speelt...
- Als de doodstaat van de mens en het verdorvene in de mens, ook na ontvangen genade, weinig of niet meer aan bod komt...
- Als deelnemers aan een kringgebed niet verworteld zijn in de gereformeerde belijdenis en daardoor nogal eens op gevoel omgaan met geestelijke zaken...
- Als de neiging tot antinomianisme latent aanwezig is...
- Als in de praktijk van alledag weinig tot niets te merken is van een andere levensrichting...
... dan mag ik dat toch wel een "ander geloven" noemen, dan in de gereformeerde belijdenis ons voorgehouden wordt?
Punt 3: de mens heeft daar ook een grote rol.
Punt 4: ook dat is er te horen. Ik weet mensen die echt eerlijk zijn over hun eigen natuur ten opzichte van de heilige God.
Punt 5: dat zijn er in mijn omgeving helaas best weinig.
Punt 6: die is bij alle mensen latent aanwezig.
Punt 7: dat verschil zie ik behoorlijk duidelijk, ik zie mensen, waaronder mijzelf, veranderen.
Punt 2: Nou ja, zo denkt ook bij ons niet iedereen.
Punt 1: wat wil je dan, dat mensen hun eigen veroordeeld liggen onder Gods wet gaan
beschrijven? Dat zijn misschien wel persoonlijke zaken. Maar ja, er wordt betuigt en gedankt voor de genade die door Jezus Christus gekomen is over ons zondige mensen, als jij dat oppervlakkig vindt, dan heb je dat fout.
Het is een kring waar verschillende mensen bijeen zijn. Sommigen die van zichzelf getuigen buiten te staan maar toch aanwezig zijn, sommigen die erg gesloten zijn over geestelijke zaken, vooral betreffende henzelf, velen die zichzelf altijd zonder problemen 'binnen' beschouwen, anderen die daadwerkelijk kunnen getuigen van een omkeer van Godswege in hun leven. En velen bidden, sommigen vaker, anderen minder vaak, sommigen (onbedoeld) antinomianistisch, anderen (onbedoeld) contra-remonstrants, sommigen voor de eerste keer in groepsverband hardop, sommigen die buiten weten te staan maar toch de Heere danken voor de genade die Hij geeft.
Ook mensen die haast nog nooit van de theologische discussies van inwendige en uitwendige roeping, veronderstelde wedergeboorte of dood tot het tegendeel bewezen is, etc hebben gehoord maar toch een gereformeerd geloof hebben. Door prediking van zonde en genade. Jullie vinden mij misschien wat gevaarlijk omdat ik soort veronderstelde wedergeboorte denk te moeten voorstaan, maar daar zitten er ook die daar echt niet in mee willen gaan.
PS Wat zie jij dan wel als gebedskring en wat niet?