Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van genade

-DIA-

Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge

Bericht door -DIA- »

Kan iemand een aanbod van genade aannemen dan?

(ik heb het topic niet gelezen maar vroeg me dat bij het zien van de titel wel serieus af.

net zo min als je genade kan afwijzen (wat we van nature allen doen) kan je een aanbod van
genade aannemen. Toch?

De prediking van een aabod van genade is natuurlijk wat anders. Er wordt wel gesteld dat er daar
een verschil (leergeschil) loopt tussen de GG en de GGiN, maar laat je dat niet wijs maken!
Dit loopt namelijk dwars door de GG heen.

En trouwens de .....knip-knap..... 3-verbondenleer ook.

Het is wel bedroevend dat het onderscheid niet eens
meer wordt opgemerkt.

Ds de Wit heeft er hier eens over gesproken op de volwassenvereniging Rondom het Woord.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Joannah

Bericht door Joannah »

Om­dat God soeverein is, is er niemand anders die beter in staat is om ons te redden. Omdat ik absoluut niet in staat ben om mijzelf te redden moet ik mij tot Hem wenden, Die alleen redding kan geven. Zeg nu niet, ik ben hulpeloos, dus kan ik niets aan mijn redding doen. Zeg liever, omdat ik hulpeloos ben, wil ik naar die Ene gaan, Die mij kan helpen. Hoewel God ons allen naar de plaats der vervloeking kon zenden, heeft Hij Jezus gezonden om voor ons aan het kruis te sterven, opdat u en ik gered konden worden. Erken uw zondige hulpeloosheid en aan­vaard Zijn liefde en soevereine genade. Hij roept u vandaag.
“Komt herwaarts tot Mij, ALLEN die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28).
Zeker, als God niet alles had gedaan op Golgo­tha, toen Hij ons Zijn Zoon gaf als een offer voor onze redding, dan zou er een excuus zijn om God te berispen, maar nu Hij een weg heeft geopend en u roept om een persoonlijke beslis­sing te nemen, hebt u geen enkel excuus voor het aangezicht van de Almachtige. Luister nog eens naar Zijn oproep:
“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” (Jesaja 55:1).

met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Toch een vraag: wie gaf jou het 'recht' om Christus aan te nemen?
Mocht je dat wel doen?
Nee, ik had geen enkel recht!

(51:7) Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.Of ik heet mocht weet ik niet maar ik kon het niet.

Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:
Waar staat eigenlijk dat de hoorders van het Evangelie verloren gaan om het eten van de verboden vrucht?

Wil je nog meer citaten?
We praten langs elkaar heen, Bert. Ons geschil gaat niet over de leer van de erfzonde, niet over de totale verdorvenheid van de mens, etc. Maar wel over: gaan de hoorders van het Woord verloren omdat zij Christus niet aannemen?
Ik meen van wel, en heb daar ook een aantal Bijbelteksten bij gegeven. Daar reageer je (nog) niet op.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Mocht je dat wel doen?
Maar mocht je Hem dan tóch wel aannemen? Is dat niet brutaal van je?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Ja, dat doet Hij. En bij degenen die Hij inwendig roept, geeft Hij wat Hij beveelt, zodat ze Hem aan kúnnen nemen.

Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Joannah

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Mocht je dat wel doen?

(51:7) Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.Of ik heet mocht weet ik niet maar ik kon het niet.

Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Juist,vergeet deze dingen niet. Onze redding is be­gonnen met de bestemming of voorbeschikking (= predestinatie) van God. Dit is het fundament van onze verlossing, het doel van de uitverkie­zing. Vervolgens hebben we de roeping. Dit is de voorbereiding voor onze verlossing. Die Hij heeft voorbeschikt, die roept Hij, en zo be­reidt Hij hen voor, dat zij de evangelie‑roep zouden horen en die aanvaarden. Dan volgt de rechtvaardiging. Dit is verlossing, die in ons gaat werken. Degenen die gevolg geven aan Gods roepen zijn gerechtvaardigd. Tenslotte komt de verheerlijking als de voltooiing van de red­ding.
1. Het fundament ‑ Gods voorbeschikking (predestinatie).
2. De voorbereiding ‑ Gods roep tot redding.
3. De uitwerking - Rechtvaardiging door geloof.
4. De voltooiing - Verheerlijking om ten­slotte te gelijken op de Heer Jezus.

VIER STAPPEN EN VIER MANNEN
Ik weet niet, of Paulus aan Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef gedacht heeft, toen hij over de vier stappen van onze redding schreef. Er is echter een opmerkelijke overeenkomst tussen de­ze vier stappen en de levens van deze vier man­nen. In hun leven worden deze vier stappen na­melijk duidelijk getoond. Bij Abraham zien we de Goddelijke voorbeschikking. Hij woonde in een heidens land, was een lid van een afgodisch ingestelde familie, nochtans koos God hem in soevereine genade uit zijn familie om de vader te worden van de gelovigen. Izaäk is een type van de roeping van de gelovi­ge. Hoewel zijn broeder Ismaël ouder was, was Izaäk de geliefde zoon van Abraham. God zei: “Neen, deze Ismaël zal niet uw erfgenaam zijn, maar in Izaäk zullen uw nakomelingen door Mij verkozen worden”. Jakob is het type van de rechtvaardiging. Hij was een schelm, die zijn vader bedroog; hij be­roofde zijn broer, spande samen met zijn moe­der, en ruïneerde zijn oom Laban, maar werd niettemin gerechtvaardigd ondanks zijn onwaar­digheid, omdat hij Gods belofte geloofde. Jozef is het type van de verheerlijking. Veracht en verkocht door zijn broers, werd hij geroepen om op de troon te zitten aan de rech­terhand van de koning van Egypte.

Gods verlossingsplan wordt dus uitgebeeld in deze vier mannen. Voorbeschikking, roeping, rechtvaardiging en verheerlijking vinden wij terug in deze vier mannen, Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef. Wat is het alles toch een won­derlijk reddingsplan. Wat een prachtig boek! Wat een wonderbare verlossing!

Bovenstaand vond ik een mooi stukje`voorafschaduwing`
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Joannah schreef:met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Ja, dat doet Hij. En bij degenen die Hij inwendig roept, geeft Hij wat Hij beveelt, zodat ze Hem aan kúnnen nemen.

Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Inderdaad. We denken ontzettend logisch en aards van het werk van de bekering. Juist degenen die het aanbod afwijzen, valt me op. Omdat ze er een karikatuur van maken.
Jezus roept tegen Lazarus in het graf: Kom uit! Kon Lazarus dat?
- Nee, want hij was dood.
- Ja, want in de woorden van Christus lag een opstandingskracht die hem op dat moment het vermogen gaf om op te staan.

De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Dat is paradoxaal ja, maar wel de dwaasheid van de prediking waardoor God wil werken.
God biedt Zijn genade aan en opent onder die boodschap harten en geeft kracht om het aangebodene aan te nemen. En zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Auto

Bericht door Auto »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:

Inderdaad. We denken ontzettend logisch en aards van het werk van de bekering. Juist degenen die het aanbod afwijzen, valt me op. Omdat ze er een karikatuur van maken.
Jezus roept tegen Lazarus in het graf: Kom uit! Kon Lazarus dat?
- Nee, want hij was dood.
- Ja, want in de woorden van Christus lag een opstandingskracht die hem op dat moment het vermogen gaf om op te staan.

De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Dat is paradoxaal ja, maar wel de dwaasheid van de prediking waardoor God wil werken.
God biedt Zijn genade aan en opent onder die boodschap harten en geeft kracht om het aangebodene aan te nemen. En zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Inderdaad, ik vind hier zo mooi het enorme spanningsveld terug komen van 'ik moet', maar 'ik kan het niet'. En als je dat spanningsveld eruit haalt dan doe je te kort aan de macht van de Heere
refo

Bericht door refo »

Waar ligt dat 'spanningsveld' dan precies?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Mocht je dat wel doen?
Maar mocht je Hem dan tóch wel aannemen? Is dat niet brutaal van je?
Daar was ook geen andere weg, God snijdt een weg af en geeft toch de wensen van je hart, daarin zie dat het Gods werk is.
Hij geeft het ook dat je acht gaat slaan op zo'n grote genade, die we in de Here Jezus hebben.

Daarom staat er ook denk ik dat God een weg baant in de wildernis, die weg is nodig anders blijven we in onszelf (gebonden ook door satans macht) zitten.

Dan ga je ook zien hoe triest het is als mensen jarenlang in de kerk komen onder het woord en zeggen, ik denkt niet dat het ook voor mij is.
Daarom ben ik een tegenstander dat bekering de hoofdzaak van de preek is, ik denk meer aan de opdracht, "voedt Mijn schapen" aan Petrus.
Stel nu de rijkdom een de vrijheid die we in Christus hebben eens voor, hoe groot de zonde van ons ook geweest is daar nog een veel grotere rijkdom van Christus tegenover staat.
Dan kan niemand meer een excuus hebben, en wordt idd de schuld groter als we geen acht slaan op zulk een grote genade.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje? :quoi
helma

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje? :quoi

daar heb ik een verkeerd woord weggeknipknapt ::salut
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Moddereter ingreep ;).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
Moddereter ingreep ;).
Het was geen scheldwoord of zo toch? :quoi Ik snap het even niet waarom een normaal bijvoegelijk naamwoord weggenknipt wordt...
Plaats reactie