Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van genade
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Kan iemand een aanbod van genade aannemen dan?
(ik heb het topic niet gelezen maar vroeg me dat bij het zien van de titel wel serieus af.
net zo min als je genade kan afwijzen (wat we van nature allen doen) kan je een aanbod van
genade aannemen. Toch?
De prediking van een aabod van genade is natuurlijk wat anders. Er wordt wel gesteld dat er daar
een verschil (leergeschil) loopt tussen de GG en de GGiN, maar laat je dat niet wijs maken!
Dit loopt namelijk dwars door de GG heen.
En trouwens de .....knip-knap..... 3-verbondenleer ook.
Het is wel bedroevend dat het onderscheid niet eens
meer wordt opgemerkt.
Ds de Wit heeft er hier eens over gesproken op de volwassenvereniging Rondom het Woord.
(ik heb het topic niet gelezen maar vroeg me dat bij het zien van de titel wel serieus af.
net zo min als je genade kan afwijzen (wat we van nature allen doen) kan je een aanbod van
genade aannemen. Toch?
De prediking van een aabod van genade is natuurlijk wat anders. Er wordt wel gesteld dat er daar
een verschil (leergeschil) loopt tussen de GG en de GGiN, maar laat je dat niet wijs maken!
Dit loopt namelijk dwars door de GG heen.
En trouwens de .....knip-knap..... 3-verbondenleer ook.
Het is wel bedroevend dat het onderscheid niet eens
meer wordt opgemerkt.
Ds de Wit heeft er hier eens over gesproken op de volwassenvereniging Rondom het Woord.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Omdat God soeverein is, is er niemand anders die beter in staat is om ons te redden. Omdat ik absoluut niet in staat ben om mijzelf te redden moet ik mij tot Hem wenden, Die alleen redding kan geven. Zeg nu niet, ik ben hulpeloos, dus kan ik niets aan mijn redding doen. Zeg liever, omdat ik hulpeloos ben, wil ik naar die Ene gaan, Die mij kan helpen. Hoewel God ons allen naar de plaats der vervloeking kon zenden, heeft Hij Jezus gezonden om voor ons aan het kruis te sterven, opdat u en ik gered konden worden. Erken uw zondige hulpeloosheid en aanvaard Zijn liefde en soevereine genade. Hij roept u vandaag.
“Komt herwaarts tot Mij, ALLEN die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28).
Zeker, als God niet alles had gedaan op Golgotha, toen Hij ons Zijn Zoon gaf als een offer voor onze redding, dan zou er een excuus zijn om God te berispen, maar nu Hij een weg heeft geopend en u roept om een persoonlijke beslissing te nemen, hebt u geen enkel excuus voor het aangezicht van de Almachtige. Luister nog eens naar Zijn oproep:
“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” (Jesaja 55:1).
met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
“Komt herwaarts tot Mij, ALLEN die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28).
Zeker, als God niet alles had gedaan op Golgotha, toen Hij ons Zijn Zoon gaf als een offer voor onze redding, dan zou er een excuus zijn om God te berispen, maar nu Hij een weg heeft geopend en u roept om een persoonlijke beslissing te nemen, hebt u geen enkel excuus voor het aangezicht van de Almachtige. Luister nog eens naar Zijn oproep:
“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” (Jesaja 55:1).
met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Nee, ik had geen enkel recht!Afgewezen schreef:Toch een vraag: wie gaf jou het 'recht' om Christus aan te nemen?Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Mocht je dat wel doen?
(51:7) Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.Of ik heet mocht weet ik niet maar ik kon het niet.
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
We praten langs elkaar heen, Bert. Ons geschil gaat niet over de leer van de erfzonde, niet over de totale verdorvenheid van de mens, etc. Maar wel over: gaan de hoorders van het Woord verloren omdat zij Christus niet aannemen?Bert Mulder schreef:eilander schreef:
Waar staat eigenlijk dat de hoorders van het Evangelie verloren gaan om het eten van de verboden vrucht?
Wil je nog meer citaten?
Ik meen van wel, en heb daar ook een aantal Bijbelteksten bij gegeven. Daar reageer je (nog) niet op.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Maar mocht je Hem dan tóch wel aannemen? Is dat niet brutaal van je?Alexander CD schreef:Nee, ik had geen enkel recht!Afgewezen schreef:Toch een vraag: wie gaf jou het 'recht' om Christus aan te nemen?Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Mocht je dat wel doen?
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Ja, dat doet Hij. En bij degenen die Hij inwendig roept, geeft Hij wat Hij beveelt, zodat ze Hem aan kúnnen nemen.Joannah schreef:met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Juist,vergeet deze dingen niet. Onze redding is begonnen met de bestemming of voorbeschikking (= predestinatie) van God. Dit is het fundament van onze verlossing, het doel van de uitverkiezing. Vervolgens hebben we de roeping. Dit is de voorbereiding voor onze verlossing. Die Hij heeft voorbeschikt, die roept Hij, en zo bereidt Hij hen voor, dat zij de evangelie‑roep zouden horen en die aanvaarden. Dan volgt de rechtvaardiging. Dit is verlossing, die in ons gaat werken. Degenen die gevolg geven aan Gods roepen zijn gerechtvaardigd. Tenslotte komt de verheerlijking als de voltooiing van de redding.Alexander CD schreef:Nee, ik had geen enkel recht!Afgewezen schreef:Toch een vraag: wie gaf jou het 'recht' om Christus aan te nemen?Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Mocht je dat wel doen?
(51:7) Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.Of ik heet mocht weet ik niet maar ik kon het niet.
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
1. Het fundament ‑ Gods voorbeschikking (predestinatie).
2. De voorbereiding ‑ Gods roep tot redding.
3. De uitwerking - Rechtvaardiging door geloof.
4. De voltooiing - Verheerlijking om tenslotte te gelijken op de Heer Jezus.
VIER STAPPEN EN VIER MANNEN
Ik weet niet, of Paulus aan Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef gedacht heeft, toen hij over de vier stappen van onze redding schreef. Er is echter een opmerkelijke overeenkomst tussen deze vier stappen en de levens van deze vier mannen. In hun leven worden deze vier stappen namelijk duidelijk getoond. Bij Abraham zien we de Goddelijke voorbeschikking. Hij woonde in een heidens land, was een lid van een afgodisch ingestelde familie, nochtans koos God hem in soevereine genade uit zijn familie om de vader te worden van de gelovigen. Izaäk is een type van de roeping van de gelovige. Hoewel zijn broeder Ismaël ouder was, was Izaäk de geliefde zoon van Abraham. God zei: “Neen, deze Ismaël zal niet uw erfgenaam zijn, maar in Izaäk zullen uw nakomelingen door Mij verkozen worden”. Jakob is het type van de rechtvaardiging. Hij was een schelm, die zijn vader bedroog; hij beroofde zijn broer, spande samen met zijn moeder, en ruïneerde zijn oom Laban, maar werd niettemin gerechtvaardigd ondanks zijn onwaardigheid, omdat hij Gods belofte geloofde. Jozef is het type van de verheerlijking. Veracht en verkocht door zijn broers, werd hij geroepen om op de troon te zitten aan de rechterhand van de koning van Egypte.
Gods verlossingsplan wordt dus uitgebeeld in deze vier mannen. Voorbeschikking, roeping, rechtvaardiging en verheerlijking vinden wij terug in deze vier mannen, Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef. Wat is het alles toch een wonderlijk reddingsplan. Wat een prachtig boek! Wat een wonderbare verlossing!
Bovenstaand vond ik een mooi stukje`voorafschaduwing`
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Inderdaad. We denken ontzettend logisch en aards van het werk van de bekering. Juist degenen die het aanbod afwijzen, valt me op. Omdat ze er een karikatuur van maken.Afgewezen schreef:Ja, dat doet Hij. En bij degenen die Hij inwendig roept, geeft Hij wat Hij beveelt, zodat ze Hem aan kúnnen nemen.Joannah schreef:met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Jezus roept tegen Lazarus in het graf: Kom uit! Kon Lazarus dat?
- Nee, want hij was dood.
- Ja, want in de woorden van Christus lag een opstandingskracht die hem op dat moment het vermogen gaf om op te staan.
De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Dat is paradoxaal ja, maar wel de dwaasheid van de prediking waardoor God wil werken.
God biedt Zijn genade aan en opent onder die boodschap harten en geeft kracht om het aangebodene aan te nemen. En zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Inderdaad, ik vind hier zo mooi het enorme spanningsveld terug komen van 'ik moet', maar 'ik kan het niet'. En als je dat spanningsveld eruit haalt dan doe je te kort aan de macht van de HeereJongere schreef:Inderdaad. We denken ontzettend logisch en aards van het werk van de bekering. Juist degenen die het aanbod afwijzen, valt me op. Omdat ze er een karikatuur van maken.Afgewezen schreef:Ja, dat doet Hij. En bij degenen die Hij inwendig roept, geeft Hij wat Hij beveelt, zodat ze Hem aan kúnnen nemen.Joannah schreef:met andere woorden, Zou Jezus ons oproepen zich tot Hem te wenden, als wij hiertoe niet in staat zijn?
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Jezus roept tegen Lazarus in het graf: Kom uit! Kon Lazarus dat?
- Nee, want hij was dood.
- Ja, want in de woorden van Christus lag een opstandingskracht die hem op dat moment het vermogen gaf om op te staan.
De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Dat is paradoxaal ja, maar wel de dwaasheid van de prediking waardoor God wil werken.
God biedt Zijn genade aan en opent onder die boodschap harten en geeft kracht om het aangebodene aan te nemen. En zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Waar ligt dat 'spanningsveld' dan precies?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Daar was ook geen andere weg, God snijdt een weg af en geeft toch de wensen van je hart, daarin zie dat het Gods werk is.Afgewezen schreef:Maar mocht je Hem dan tóch wel aannemen? Is dat niet brutaal van je?Alexander CD schreef:Nee, ik had geen enkel recht!Afgewezen schreef:Toch een vraag: wie gaf jou het 'recht' om Christus aan te nemen?Alexander CD schreef:Christus heb ik aangenomen omdat God mij overtuigd heeft van zonde en schuld, daar is mij nooit wat aangeboden.
Mocht je dat wel doen?
Hij geeft het ook dat je acht gaat slaan op zo'n grote genade, die we in de Here Jezus hebben.
Daarom staat er ook denk ik dat God een weg baant in de wildernis, die weg is nodig anders blijven we in onszelf (gebonden ook door satans macht) zitten.
Dan ga je ook zien hoe triest het is als mensen jarenlang in de kerk komen onder het woord en zeggen, ik denkt niet dat het ook voor mij is.
Daarom ben ik een tegenstander dat bekering de hoofdzaak van de preek is, ik denk meer aan de opdracht, "voedt Mijn schapen" aan Petrus.
Stel nu de rijkdom een de vrijheid die we in Christus hebben eens voor, hoe groot de zonde van ons ook geweest is daar nog een veel grotere rijkdom van Christus tegenover staat.
Dan kan niemand meer een excuus hebben, en wordt idd de schuld groter als we geen acht slaan op zulk een grote genade.
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje? 

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
-DIA- schreef:Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje?
daar heb ik een verkeerd woord weggeknipknapt

Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Moddereter ingreep-DIA- schreef:Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje?

Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Het was geen scheldwoord of zo toch?Erasmiaan schreef:Moddereter ingreep-DIA- schreef:Hoe komt dat .....knip-knap..... in mijn berichtje?.

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«