Psalmen

-DIA-

Re: Psalmen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Laat alle dingen met orde er ere geschieden. Dat geldt ook voor de kerkdienst. Daarbij hoort een stichtelijk orgelspel.
O ja, stichtelijk orgelspel, dat was het. Lekker concreet begrip. Werkt uitstekend in een gesprek, iedereen heeft het dan over hetzelfde. :nonnon
Met orde en stichting ja.. Ook je muziek, ook je zingen, ook je eten, je drinken of hetzij je iets anders doet...Dat is allesomvattend. Waaraan toests je dat? Ga bij jezelf maar eens na of je er zelf tussnuit valt, en alleen overbljft: God is groot, aanbiddelijk, en: Roemt nu onze God! Dat je God gaat bewonden en... aanbidden. Wie zou die hoogste Majesteit, dan niet met eerbied prijzen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef: Neem me nu niet kwalijk, maar in die kerken fungeert de tucht nauwelijks meer, wat kun je dan ook anders verwacchten?
Verkeerde topic.

Slaat trouwens nergens op, want absoluut niet waar.
Ik zie een trend in genoemde kerken. En de trend is wel degelijk een meer verwaarlozen van de kerkelijke tucht. Maar als je nu de PKN neemt kan dat ook niet anders. Er is daar welhaast een grenzeloze leervrijheid. Wat moet je dan nog onder de tucht besluiten?
Dat is nog geen reden om PKN, CGK en GKv op één hoop te gooien.

En tucht heeft ook niet veel met een kerkenraadsbesluit van doen dat zou bepalen welke psalmen wel of niet mogen worden gespeeld. Dat is van een heel andere orde.

Ik denk trouwens dat veel kerkenraden juist blij zouden zijn als de onbekende psalmen wat vaker gespeeld zouden worden. Voor predikanten is dat nu soms een belemmering om ze op te nemen in de liturgie.
wim

Bericht door wim »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Laat alle dingen met orde er ere geschieden. Dat geldt ook voor de kerkdienst. Daarbij hoort een stichtelijk orgelspel.
O ja, stichtelijk orgelspel, dat was het. Lekker concreet begrip. Werkt uitstekend in een gesprek, iedereen heeft het dan over hetzelfde. :nonnon
Met orde en stichting ja.. Ook je muziek, ook je zingen, ook je eten, je drinken of hetzij je iets anders doet...Dat is allesomvattend. Waaraan toests je dat? Ga bij jezelf maar eens na of je er zelf tussnuit valt, en alleen overbljft: God is groot, aanbiddelijk, en: Roemt nu onze God! Dat je God gaat bewonden en... aanbidden. Wie zou die hoogste Majesteit, dan niet met eerbied prijzen...
Probleem is dat wat sommigen als stichtelijk herkennen voor de ander de meeste wanstaltige troep inhoudt. En andersom ook. Welke ervaring van wie is hierin maatgevend?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DIA, je bedoelt het heel goed, daar twijfel ik geen moment aan. Maar met zulke verhalen kom je niet ver als je het moet vertalen in noten. Onder het mom van "stichtelijk orgelspel" hoor ik dikwijls onverzorgd broddelwerk maar ook theatrale vertoningen waar het sentiment van af druipt. Het is allemaal niet zo simpel.
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:
Hendrikus schreef:Uit de diverse reacties is inmiddels voldoende duidelijk dat het verhaal voor menigeen wél herkenbaar is.
Maar ja, je mag hier niks ten nadele van de GG zeggen, dat blijkt wel weer. Zelfs niet als het waar is.
Ho vriend, dat maak jij er nu van. GG is nergens genoemd dat maakte jij er van. Daarnaast de problematiek t.a.v. organisten en hun spel is niet alleen beperkt tot GG. Helaas kom je dat ook tegen bij CGK/HHK/PKN dus niet alleen beperken tot GG. En mijn ervaring is dat problemen in een kerk ook voor een groot deel door personen worden veroorzaakt die een belangrijke taak hebben ......... organisten en kosters. Dat is mijn ervaring die beide figuren kunnen verschrikkelijk eigenwijs en dwaas zijn, helaas teveel voorbeelden van gezien en meegemaakt.
GG werd niet genoemd, maar was het wel. Dat heeft Helma me bevestigd.
Het ging niet om enigerlei problematiek t.a.v. organisten, maar om het specifieke probleem zoals genoemd door Helma en mij, n.l. dat de kerkenraad uitvaardigt dat er voortaan alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld. Zulke verhalen hoor je niet uit CGK of PKN. En dat organisten eigenwijze mensen zijn, hoef je mij niet te vertellen ;)
Zonderling schreef:
Hendrikus schreef:Uit de diverse reacties is inmiddels voldoende duidelijk dat het verhaal voor menigeen wél herkenbaar is.
Maar ja, je mag hier niks ten nadele van de GG zeggen, dat blijkt wel weer. Zelfs niet als het waar is.
Hendrikus, ik ben zelf niet GG (evenmin als jij), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw houding in deze erg kwalijk vindt.
Wel dingen suggereren, maar vervolgens heb je alleen een slap verhaaltje - dat er totaal niets mee te maken heeft - als onderbouwing.
Ja daag. Niemand zet hier z'n hele hebben en houwen op een openbaar forum. Dus als jij niet van mij wilt aannemen dat mijn ervaring waar is, dan mag jij dat een slap verhaaltje noemen, maar dat doet niets af aan de waarheid van mijn verhaal. Ieder weldenkend mens snapt dat je zo'n verhaal niet met alle ins en outs op een forum gaat zetten - maar dat het daarom nog wel wáár is.
Maar Hendrikus, dat vind ik toch laakbaar. Niet omdat het de GG zou betreffen (want als het klopt is het een raar besluit en ook niet acceptabel), maar wel omdat je zonder man en paard te noemen een situatie neerzet op RF en vervolgens niet noemt hoe de ins en outs lagen. Dan heb je dit alleen maar willen melden, zonder er een vraag over te hebben. En wetende hoe de Geref. Gezindte in elkaar steekt, weet je ook wat dit op RF gaat betekenen. En als je dat weet, moet je toch ook antwoord 112 van de HC eerst overwogen hebben: "... mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela

Bericht door sela »

JolandaOudshoorn schreef: Mee eens! Net zoals marnix zei: er zijn GG gemeente waarin het wel voorkomt (zeker in een bepaalde streek) en waar het niet in voorkomt. En ja, misschien komt H gefrustreerd over, maar deze verhalen zijn wel herkenbaar. (zeg ik als oud-GG-er) En ik hoor ze nu nog regelmatig en niet alleen van mensen van wie hun naam beginnen met een H.
Fijn dat het in een aantal GG- gemeente zoiets nooit voorkomt, maar laten zij hun ogen niet sluiten voor gemeenten waarin het wel voorkomt.
dat heb je mooi gezegd, jolanda.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, maar als je gemeente met naam en toenaam noemt heeft dat allicht ook wat te betekenen. Hendrikus geeft aan dat hij wat werd beschreven herkent... dat zuigt hij neem ik aan niet uit zijn duim... Benoemen in welke gemeente dat was en wanneer is denk ik voor die gemeente niet goed.... en allicht voor Hendrikus ook niet want er zijn een hoop mensen hier die meelezen. Als wat hij noemt echter waar is, en daar ga ik van uit, meerderen hebben aangegeven zijn verhaal te herkennen, is dat volgens mij niet in strijd met het 9e gebod, waar het gaat om het verspreiden van valse getuigenissen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Als wat hij noemt echter waar is, en daar ga ik van uit, meerderen hebben aangegeven zijn verhaal te herkennen, is dat volgens mij niet in strijd met het 9e gebod, waar het gaat om het verspreiden van valse getuigenissen.
Ook achterklap valt onder het 9e gebod.

Vr 112. Wat wil het negende gebod?
Antw. Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve a, niemand zijn woorden verdraaie b, geen achterklapper of lasteraar zij c, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen d; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels e, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil f; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde g; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere h.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Als wat hij noemt echter waar is, en daar ga ik van uit, meerderen hebben aangegeven zijn verhaal te herkennen, is dat volgens mij niet in strijd met het 9e gebod, waar het gaat om het verspreiden van valse getuigenissen.
Ook achterklap valt onder het 9e gebod.

Vr 112. Wat wil het negende gebod?
Antw. Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve a, niemand zijn woorden verdraaie b, geen achterklapper of lasteraar zij c, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen d; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels e, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil f; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde g; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere h.
Ik denk dat jjij je nu een beetje schuldig maakt en dit gebod. En verder, lees mijn post nog eens.
Laten we het verder maar rusten, dit soort dingen veroorzaakt al genoeg pijn en als je het dan ook nog eens bestempeld als leugen, dan wordt de pijn alleen steeds maar groter.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Auto

Bericht door Auto »

Auto schreef: Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief gezien veel GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed waar mensen en ook ambtsdragers beschadigd worden en waar op allerlei manieren diepe wonden worden getrokken.
Even deze van 3 bladzijden terug toch nog maar weer een keer quoten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat jjij je nu een beetje schuldig maakt en dit gebod.
Dat mag je dan toch wel even toelichten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Auto schreef: Even tussendoor van mijn kant (je moet me maar niet kwalijk nemen), maar doordat hier relatief gezien veel GG'ers en ex-GG'ers posten lijkt het net of er zware kritiek (terecht of onterecht) op het kerkverband plaats vind. Dergelijke praktijken vinden ook plaats in GKV/CGK/PKN/HHK/OGG/GGinNed waar mensen en ook ambtsdragers beschadigd worden en waar op allerlei manieren diepe wonden worden getrokken.
Auto, ik snap je punt wel, maar volgens mij is de kern van de discussie nu een andere, denk ik.

Het enige punt dat ik wilde maken is dit: Waarom heeft Hendrikus dit op RF gepost?
- Als hij er in het algemeen over wilde discussiëren: geen punt. Volgens mij ben ik nog geen voorstander van dit kerkenraadsbesluit hier tegengekomen.
- Als hij dit verhaal alleen maar heeft opgeschreven om te laten zien: Kijk eens wat rare snijbonen die kerkenraadsleden zijn, dan is dat laakbaar (Zie HC vr/antw. 112)

Hoe het ook zij, in beide gevallen kan het topic dan dus dicht.
Laatst gewijzigd door Luther op 10 dec 2009, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Auto schreef:
Auto, daar moet je mee kappen, want dat maakt niets uit!

Het enige punt dat ik wilde maken is dit: Waarom heeft Hendrikus dit op RF gepost?
- Als hij er in het algemeen over wilde discussiëren: geen punt. Volgens mij ben ik nog geen voorstander van dit kerkenraadsbesluit hier tegengekomen.
- Als hij dit verhaal alleen maar heeft opgeschreven om te laten zien: Kijk eens wat rare snijbonen die kerkenraadsleden zijn, dan is dat laakbaar (Zie HC vr/antw. 112)

Hoe het ook zij, in beide gevallen kan het topic dan dus dicht.
Laat Hendrikus gewoon man en paard noemen, dan zijn we van dat geheimzinnige sfeertje af.
wim

Bericht door wim »

Mister schreef: Laat Hendrikus gewoon man en paard noemen, dan zijn we van dat geheimzinnige sfeertje af.
Je bent gewoon nieuwsgierig.
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:Ik zie een trend in genoemde kerken. En de trend is wel degelijk een meer verwaarlozen van de kerkelijke tucht. Maar als je nu de PKN neemt kan dat ook niet anders. Er is daar welhaast een grenzeloze leervrijheid. Wat moet je dan nog onder de tucht besluiten?
Ik zie ook een trend. Onder andere in de Ger. Gem. Niks mag. Alles is verboden. Behalve ongelovig zijn. Daar kun je namelijk niks aan doen, dus laat men dat maar toe.
Gesloten