Kinderdoop onbijbels?

vogeltje

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:Tiberius,
Kun je me aanwijzen uit welk NT tekstgedeelte blijkt dat het Verbond (met Abraham?) nu door de "doop" is vervangen of zichtbaar gemaakt wordt?
En dan met name de doop van babies?
De kamerling werd nadrukkelijk gevraagd door Philippus of hij het zeker wist dat hij gedoopt wilde worden.
Toen pas was het GEOORLOOFD, nadat hij zei dat hij het zeker wist!!
Dus hieruit meen ik op te kunnen maken dat er wel degelijk een persoonlijk geloof aan te pas komt.
Als de doop hier geen teken van de belijdenis is, wat is het dan nog wel?

Door wie is de doop ingesteld en vooral waarom?
God zelf heeft de doop ingesteld als teken en zegel van Zijn verbond. Hij geeft ons dat teken omdat Hij ons, in Hem, als Zijn verbondskinderen aanneemt. Dat komt sterk tot uiting bij de doop van Jezus zelf, toen de stem uit de hemel klonk: " En een stem [kwam] uit de hemelen: Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; in U heb Ik mijn welbehagen." Marcus 1:11 Wij, gelovigen zijn in Hem begrepen en onze kinderen vallen onder de reikwijdte van dat genadeverbond met zijn rijke toezeggingen.

Jezus zelf was de poort die van besnijdenis overging in de doop. Hij was immers allebei, en besneden en gedoopt. Door zijn kruisiging en opstanding heeft hij het bloedverbond vervuld en het genadeverbond ingesteld. En juist daar zit de crux. Worden wij gedoopt omdat wij als kind binnen Zijn verbond geboren zijn, of worden we pas gedoopt wanneer we ten volle het besef hebben dat we Zijn kinderen zijn? Komt God naar ons toe met zijn beloften en tekenen, of moeten wij naar Hem?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Joannah schreef:Calvijn: "Aangezien Christus hun beveelt te onderwijzen voor het dopen, en verlangt dat niemand behalve gelovigen toegelaten zullen worden tot de doop, zou hieruit blijken, dat de doop niet op de juiste wijze wordt toegepast tenzij ze door geloof is voorafgegaan" (Harmony of the Evangelists, Vol. III, bl.386
Als je Calvijn citeert, moet je het wel volledig doen. Kun je ook de daaropvolgende zinnen van Calvijn hier weergeven?
Laat ik zelf de eerstvolgende zin (zelf vertaald uit het engels) maar weergeven:
"Onder dit voorwendsel hebben de wederdopers tegen de kinderdoop storm gelopen.". Daarna volgt de weerlegging.

Kortom: Calvijn geeft hier weer wat de tegenstanders van de kinderdoop zeiden, niet wat hijzelf ervan vond.
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:Net als met de bekering zijn er dus grote tegenstellingen.
de passieve en actieve doop, dus, die door deze opdeling tussen zuigelingen en volwassenen nu ook 2 verschillende functies kreeg.

Kolossenzen 2:11,12 .
Hieruit blijkt dat de besnijdenis , waar de doop mee in verband gebracht wordt(maar nog steeds niet die van kinderen) er een is van het hart, die zonder handen geschiedt.
Dus niet de besnijdenis in het vlees, zoals bij Abraham.

Calvijn: "Aangezien Christus hun beveelt te onderwijzen voor het dopen, en verlangt dat niemand behalve gelovigen toegelaten zullen worden tot de doop, zou hieruit blijken, dat de doop niet op de juiste wijze wordt toegepast tenzij ze door geloof is voorafgegaan" (Harmony of the Evangelists, Vol. III, bl.386
Wat de besnijdenis van het hart betreft, het geeft inderdaad aan dat de doop niet zomaar "de nieuwe besnijdenis" is. En volgens mij heeft dat te maken met de Geest, die is gekomen en in ons wil wonen en werken en ons vernieuwen. Wat "passieve en actieve doop" betreft, daarin heb je gelijk. Het begint bij God en het verbond dat Hij sluit, waarin volwassenen en kinderen zijn opgenomen. En dat is dus het verschil in visie. Is de doop het teken van onze keuze van God (belijdenis van het geloof) of is het het teken van het (nieuwe) verbond dat Hij sluit met ons en onze kinderen. En daarop volgend: Zijn alleen de gelovigen kinderen van God, of zijn de kinderen van gelovigen ook kinderen van Hem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Marnix schreef:En volgens mij heeft dat te maken met de Geest, die is gekomen en in ons wil wonen en werken en ons vernieuwen.
De hamvraag bij de kinderdoop is: hebben de kinderen van de gelovigen de Heilige Geest ontvangen: ja of nee?
Zo ja of nee, wat wil dat eigenlijk zeggen?
refo

Bericht door refo »

elbert schreef:
Marnix schreef:En volgens mij heeft dat te maken met de Geest, die is gekomen en in ons wil wonen en werken en ons vernieuwen.
De hamvraag bij de kinderdoop is: hebben de kinderen van de gelovigen de Heilige Geest ontvangen: ja of nee?
Er zijn geen hamvragen.
Wel andere vragen:
- of kinderen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn.
- of kinderen door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, toegezegd wordt
Als we beide vragen met JA beantwoorden is de doop toegestaan.

Dopen gebeurt op grond van God beloften, die vast zijn. Niet op grond van geloof of belijdenis, wat op verschillende tijden sterker of zwakker kan zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco

Bericht door Marco »

De hamvraag bij de doop is: Wat wordt daardoor afgebeeld? Als het een bevestiging van de belijdenis is, laat dan maar zitten. Als de doop zijn zekerheid ontleent aan 'mijn' belijdenis, dan is-ie waardeloos als ik er aan twijfel.

Wij dopen in de naam van Vader, Zoon en Geest. Als die namen van de drie-enige God worden uitgesproken over de dopeling dan mogen wij geloven dat die God zich aan deze dopeling verbindt. Zoals God zich ook aan zijn oude volk verbonden had. De doop is vooral een teken van het verbond.

De vraag is dus niet alleen, wie wanneer gedoopt mag worden, maar wie er in het verbond zijn. Want aan hen die in het verbond zijn kun je het teken van het verbond bedienen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef:Er zijn geen hamvragen.
Wel andere vragen:
Je kunt inderdaad ook andere vragen stellen, maar ik denk toch dat de vraag die ik stelde van belang is. De reformatoren zeggen onomwonden dat de kinderen van de gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen (lees bijv. Ursinus in het Schatboek hierover). Niet in de zin dat ze al wedergeboren zouden zijn, maar wel in de zin dat de Geest aan hen is gegeven, Die hen toe-eigent wat ze in Christus hebben. Daarbij geldt dat de drie-enige God Zich aan de dopeling verbindt. Daarmee ben ik het zowel met jou als met Marco eens.

Degenen die de kinderdoop verwerpen, verwerpen nl. meestal ook het bovenstaande. Daarbij is de consequentie dat je de kinderen van de gelovigen niet tot de gemeente kunt rekenen en dus ook niet tot het verbond.
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:
de passieve en actieve doop, dus, die door deze opdeling tussen zuigelingen en volwassenen nu ook 2 verschillende functies kreeg.

Hieruit blijkt dat de besnijdenis , waar de doop mee in verband gebracht wordt(maar nog steeds niet die van kinderen) er een is van het hart, die zonder handen geschiedt.

Calvijn: "Aangezien Christus hun beveelt te onderwijzen voor het dopen, en verlangt dat niemand behalve gelovigen toegelaten zullen worden tot de doop, zou hieruit blijken, dat de doop niet op de juiste wijze wordt toegepast tenzij ze door geloof is voorafgegaan" (Harmony of the Evangelists, Vol. III, bl.386
Wat de besnijdenis van het hart betreft, het geeft inderdaad aan dat de doop niet zomaar "de nieuwe besnijdenis" is. En volgens mij heeft dat te maken met de Geest, die is gekomen en in ons wil wonen en werken en ons vernieuwen. Wat "passieve en actieve doop" betreft, daarin heb je gelijk. Het begint bij God en het verbond dat Hij sluit, waarin volwassenen en kinderen zijn opgenomen. En dat is dus het verschil in visie. Is de doop het teken van onze keuze van God (belijdenis van het geloof) of is het het teken van het (nieuwe) verbond dat Hij sluit met ons en onze kinderen. En daarop volgend: Zijn alleen de gelovigen kinderen van God, of zijn de kinderen van gelovigen ook kinderen van Hem?
Waarom vraag je dit, Marnix, waarom ben je niet ten volle verzekerd van het gegeven dat zowel de ongelovige partner als de kinderen van ten minste 1 gelovige geheiligd zijn door de gelovige ouder.(1 Korinthe 7:14)
Daar is dus geen babydoop voor nodig.
Het is dus het teken van onze keuze voor God, nadat we tot geloof gekomen zijn, en wanneer we ons dan hebben laten dopen als belijdenis en als afwassing en vergeving der zonde.(hand.2:38)
In vers 39 worden de kinderen daar ook bijgevoegd, maar alszijnde nakomelingen , en zowiezo als deel van hen die Hij er toe roepen zal!)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

'Nodig' of 'niet nodig' is geen argument.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:'Nodig' of 'niet nodig' is geen argument.
Mee eens, ik heb het idee dat veel mensen echter een onderscheid maken tussen het behoud van een gedoopt en ongedoopt kind, wanneer dit kind onverhoopt jong sterft.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
refo schreef:'Nodig' of 'niet nodig' is geen argument.
Mee eens, ik heb het idee dat veel mensen echter een onderscheid maken tussen het behoud van een gedoopt en ongedoopt kind, wanneer dit kind onverhoopt jong sterft.
Dat klopt. Alleen vallen die niet onder de doelgroep van dit forum. Dat idee vind je in roomse kringen.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:Waarom vraag je dit, Marnix, waarom ben je niet ten volle verzekerd van het gegeven dat zowel de ongelovige partner als de kinderen van ten minste 1 gelovige geheiligd zijn door de gelovige ouder.(1 Korinthe 7:14)
Het is dus het teken van onze keuze voor God, nadat we tot geloof gekomen zijn, en wanneer we ons dan hebben laten dopen als belijdenis en als afwassing en vergeving der zonde.(hand.2:38)
In vers 39 worden de kinderen daar ook bijgevoegd, maar alszijnde nakomelingen , en zowiezo als deel van hen die Hij er toe roepen zal!)

Toch zijn er in het Nieuwe Testament Schriftplaatsen, die een dui­delijk getuigenis afleggen voor de kinderdoop. Vooral als we ze le­zen en verstaan vanuit de eenheid van Oude en Nieuwe Verbond, besnijdenis en doop.

Heel duidelijk is in dit verband het woord van Petrus op de Pink­sterdag uit Handelingen 2:38, 39: "Bekeert u en ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, er toe roepen zal".

Petrus staat op Pinksteren helemaal in de nieuwe tijd, die met het volbrachte werk van Christus en de komst van de Geest is begon­nen. Maar hij handhaaft in deze nieuwe tijd de oude, bekende regel dat Gods beloften er ook voor de kinderen zijn. Die beloften wor­den hier samengevat in de ene belofte van de gave van de Heilige Geest. Want dat zou volgens de profeten hét heil van de messi­aanse tijd zijn. Nu zegt Petrus, dat deze belofte(n) ook voor de kleinen gelden. De oude regel blijft ook voor de nieuwe tijd. Ook de kinderen mogen delen in de redding, uit het komende gericht, die God in Christus geeft.

De ouderen, die zelf de boodschap kunnen verstaan en beantwoor­den, ontvangen dat heil wanneer zij zich bekeren, om daarna ge­doopt te worden. Maar als zij dat doen, dan mogen ze daarbij hun kinderen als het ware aan de hand of op de arm meenemen, omdat Gods beloften en verbond ook hen omvatten. Want dat houdt in, dat die kleintjes ook het teken en zegel daarvan, namelijk de doop, mo­gen ontvangen, evenals voorheen in de besnijdenis. Wel is het waar, dat Petrus zich richtte tot mensen die bij het volk Israël be­hoor­den of die het geloof van Israël hadden aangenomen (zie vs.10), maar in het vervolg van het boek Handelingen wordt deze begren­zing duidelijk doorbroken. Waarschijnlijk zit dat al in wat Petrus hier noemt "allen die verre zijn", waarin hij niet bedoelt de verre nageslachten van de joden, maar de ver weg wonende, van Gods heil nog vervreemde heidenen. Vergelijk Handelingen 22:21 en Efeze 2:13.

In elk geval zegt Petrus, dat Gods verbond en Gods beloften de kinderen net zo goed als de ouders gelden. Wie mag hen dan het teken daarvan onthouden? God wil, waar zijn verbond en beloften zijn, die ook bezegelen met het teken, de doop.

Ik denk dat we 'gewoon'te maken hebben met een verschil in visie op het verbond.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Marco

Bericht door Marco »

Joannah schreef:Waarom vraag je dit, Marnix, waarom ben je niet ten volle verzekerd van het gegeven dat zowel de ongelovige partner als de kinderen van ten minste 1 gelovige geheiligd zijn door de gelovige ouder.(1 Korinthe 7:14)
Ik denk niet dat Marnix daar mee zit. Maar los daarvan: Kan jij bepalen of de doop nodig is?
Joannah schreef:Het is dus het teken van onze keuze voor God, nadat we tot geloof gekomen zijn, en wanneer we ons dan hebben laten dopen als belijdenis en als afwassing en vergeving der zonde.(hand.2:38)
Op grond van het feit dat de babydoop ergens niet voor nodig zou zijn, bepaal je dat het 'dus' het teken van onze keus voor God zou zijn. Die redenering klopt niet. Een vork is niet om soep mee te eten, 'dus' is hij bedoeld om sneeuw mee te ruimen...

Dezelfde vraag die je aan Marnix stelde dan terug: Waarom ben je niet ten volle verzekerd van je belijdenis-doen? Daar is de doop toch niet voor nodig?
Nogmaals: als je wilt weten voor wie de doop is, moet je eens goed kijken naar de doop, wat daar gebeurt. Dat kan niets anders betekenen dan dat God zich aan de dopeling verbindt. Verbinden - het verbond. En kijk dan voor wie dat verbond is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Marnix schreef:

Waarom vraag je dit, Marnix, waarom ben je niet ten volle verzekerd van het gegeven dat zowel de ongelovige partner als de kinderen van ten minste 1 gelovige geheiligd zijn door de gelovige ouder.(1 Korinthe 7:14)
De doop is een teken en zegel ergens van, het is niet zo dat de doop nodig is. Het beeld uit wat we hebben ontvangen. Met jou redenering kan ik niets. Ik kan ook zeggen: Er is voor een volwassene geen doop nodig om behouden te worden. Zo iemand is verlost en kind van God. Het feit dat de doop niet zaligmakend is geloven we beiden, of we nou de kinderdoop aanhangen of de volwassendoop.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marco schreef:
Ik denk niet dat Marnix daar mee zit. Maar los daarvan: Kan jij bepalen of de doop nodig is?
Joannah schreef:Het is dus het teken van onze keuze voor God, nadat we tot geloof gekomen zijn, en wanneer we ons dan hebben laten dopen als belijdenis en als afwassing en vergeving der zonde.(hand.2:38)
Op grond van het feit dat de babydoop ergens niet voor nodig zou zijn, bepaal je dat het 'dus' het teken van onze keus voor God zou zijn. Die redenering klopt niet. Een vork is niet om soep mee te eten, 'dus' is hij bedoeld om sneeuw mee te ruimen...

Dezelfde vraag die je aan Marnix stelde dan terug: Waarom ben je niet ten volle verzekerd van je belijdenis-doen? Daar is de doop toch niet voor nodig?
Nogmaals: als je wilt weten voor wie de doop is, moet je eens goed kijken naar de doop, wat daar gebeurt. Dat kan niets anders betekenen dan dat God zich aan de dopeling verbindt. Verbinden - het verbond. En kijk dan voor wie dat verbond is.
Wat daar gebeurt is hetzelfde ritueel als er bij de roomsen gebeurt, ook al geven wij er een andere invulling aan.
Zoals Tiberius al zei, de roomsen denken dat het kind nu geheiligd is, terwijl uit de bijbel blijkt dat het kind al geheiligd is, wanneer minstens 1 ouder gelovig is.
Ik kan geen verbond vinden in de bijbelse tijd, waarbij de apostelen dus zuigelingen doopten.
Het is slechts gebaseerd op aannames.
Waarom denk je dat Jezus Zelf pas op zijn 30ste begon met prediken?
En gedoopt werd op latere leeftijd?
Ik ben al gedoopt, maar dit was geen bijbelse doop in mijn visie,
Ik zal mij dus wellicht laten dopen, als ik er 100% klaar voor ben.
Zoals de kamerling.
Als Belijdenis, zoals in de bijbel.

Hier nog wat punten(Waar ik niet noodzakelijk 100% achter sta, maar grotendeels niet kan weerspreken):

Jezus zelf laat ons zien hoe het moet gaan, wannneer Hij tot zijn discipelen zegt: "Maakt al de volken tot mijn discipelen (leerlingen) en doopt hen" (Matteüs 28:19). Men moet eerst onderwezen worden voordat men een bijbelse doop kan ontvangen. Dit klopt met de gehele bijbelse geschiedenis aangaande de doop. Men vindt geen voorbeelden, waarin deze volgorde niet wordt toegepast.

II. Iemand die gelooft, dat Jezus de Zoon van God is.

De betekenis van de doop houdt verband met het geloof van de dopeling. De enige doop, die nu geldig is, is de doop van iemand, die in Christus gelooft. Daarom zei Jezus: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden" (Marcus 16:16). De doop moet door persoonlijk geloof voorafgegaan worden. Alleen dan kan men door de doop behouden worden. Als men het Nieuwe Testament doorleest wordt het noodzakelijke verband tussen geloof en doop steeds duidelijker. Zowel mannen als vrouwen geloofden en lieten zich dopen (Handelingen 8:12). De gevangenbewaarder te Filippi geloofde met geheel zijn huis en liet zich dezelfde ure van de nacht dopen (Handelingen 16:31-34). Men wordt een zoon van God door geloof en de doop (Galaten 3:26,27). Wanneer men met Christus door de doop begraven wordt, wordt men ook met Hem opgewekt door "het geloof aan de werking Gods" (Kolossenzen 2:12). De kwestie gaat veel dieper dan alleen de vraag "wie mag gedoopt worden", de hele betekenis van de doop hangt er mee samen. DE DOOP IS EEN BELEVENIS, EEN VAN DE HEERLIJKSTE ERVARINGEN VAN ONS LEVEN. Een mens gaat doelbewust het watergraf in met de zekerheid, dat hij met Christus begraven en opgewekt wordt.

III. Iemand die zich bekeerd heeft.

De doop is voor zondaars, die zich bekeerd hebben. Op Pinksterdag toen velen door het woord Gods "in hun hart getroffen" waren en de vraag stelden, "Wat moeten wij doen, mannen broeders?" gaf de Heilige Geest door de mond van Petrus het antwoord: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen ..." (Handelingen 2:38). Hij heeft niet gezegd, "Bekeert u en laat u en uw kinderen dopen". De bekering gaat de doop vooraf en is een noodzakelijke voorbereiding daartoe.

Is de zuigelingendoop bijbels?

I. Neen, want kleine kinderen kunnen zich niet op de doop voorbereiden. Zij kunnen niet leren, niet geloven, zich niet bekeren, niet beslissen. Zij kunnen de betekenis van de doop niet begrijpen. De doop kan voor hen geen belevenis zijn. Zij kunnen de bijbelse voorwaarden, waarop men gedoopt mag worden, niet nakomen.

II. Neen, want God heeft niet geboden ze te laten dopen. De Heilige Schrift is de enige openbaring van de wil van God, en vertelt ons alles wat God van ons verlangt. Als het Gods plan was, dat men kleine kinderen zou dopen, zou Hij het in zijn woord geleerd hebben. Door de Schriften wordt men tot alle goed werk volkomen toegerust (2 Timoteüs 3:16). Men mag niet aan Gods woord iets toevoegen of er iets van afnemen (Deuteronomium 4:2). De Heilige Schrift is onze volledige gids. Nergens kan men een gebod vinden om kleine kinderen te dopen.

III. Neen, want men vindt geen zuigelingendoop in de Heilige Schrift. Johannes doopte geen kleine kinderen. Degenen, die door Johannes gedoopt werden, beleden hun zonden en hun werd na hun doop geboden vrucht te dragen als bewijs van bekering (Marcus 1:4; Matteüs 3:8) ... eisen waaraan kleine kinderen niet konden voldoen.

Jezus doopte geen kinderen. Kinderen werden tot Hem gebracht, maar niet om gedoopt te worden: "Toen werden kinderen tot Hem gebracht, opdat Hij hun de handen zou opleggen en bidden; doch de discipelen bestraften hen. Maar Jezus zei: Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. En Hij legde hun de handen op en vertrok vandaar" (Matteüs 19:13-15). Jezus laat hier zien, dat kinderen de doop niet nodig hebben, "want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen". Jezus had al eerder gezegd, dat men als kleine kinderen moest worden om in het Koninkrijk te komen (Matteüs 18:13). Dit verklaart waarom er geen zuigelingendoop in de Heilige Schrift bestaat.

Zij hebben de doop niet nodig. Zij zijn rein. Voor hen is het Koninkrijk, en voor allen, die door bekering gelijk hen worden.

De apostelen doopten geen kleine kinderen. De apostelen werden door Christus gekozen en afgevaardigd om zijn evangelie aan alle mensen te verkondigen, met de belofte, dat de Heilige Geest hen in de volle waarheid zou leiden. Indien het goed of nodig was om kleine kinderen te dopen, zouden zij het gedaan hebben. Laat ons de voorbeelden, die wij in de Heilige Schrift kunnen vinden, nagaan om te zien of zij kleine kinderen doopten:

Op Pinksterdag werden drie duizend mensen gedoopt, maar er waren geen kleine kinderen onder hen. "Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen" (Handelingen 2:41).

In Samaria werden geen kleine kinderen gedoopt "Toen zij echter geloof schonken ... lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen" (Handelingen 8:12).

Cornelius werd gedoopt met anderen, maar nogmaals is er hier geen sprake van het dopen van kleine kinderen (Handelingen 10:48).

Lydia werd met haar huis gedoopt (Handelingen 16:14,15). Hier is echter geen sprake van kleine kinderen. Het woord HUIS houdt in kinderen en/of bedienden. Wie in dit geval bedoeld werd, staat er niet bij. Er is geen reden om te denken, dat hier een afwijking van de regel was. Er staat niet: "En Lydia liet zich dopen met haar kleine kinderen".

De gevangenbewaarder "en al de zijnen" werden gedoopt (Handelingen 16:33). "Al de zijnen" waren oud genoeg om te geloven, want hij "verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God was gekomen" (vers 34).

Vele te Korinte kwamen tot geloof en lieten zich dopen (Handelingen 18:8). Uit de Handelingen der Apostelen is het duidelijk, dat de apostelen geen kleine kinderen doopten. Als zij het toen niet deden, bestaat er geen reden om het nu te doen.

IV. Neen, want de argumenten daarvoor zijn niet in overeenstemming met de Heilige Schrift.

Als er een bijbelse reden was om kleine kinderen te dopen, zouden de apostelen het gedaan hebben, en zou God ook ons geboden hebben om het te doen. Men zegt, dat de doop de plaats van de besnijdenis ingenomen heeft, en dat men daarom de kleine kinderen moet dopen. Als dat argument nu geldig is, was het ook geldig in de tijd van de apostelen. Waarom hebben die dan geen kleine kinderen gedoopt? Waarom heeft God ons dan niet geboden onze kinderen te laten dopen? Zijn wil aangaande de besnijdenis was duidelijk genoeg geweest. "Voorts zei God tot Abraham: En wat u aangaat, gij zult mijn verbond houden, gij en uw nageslacht, in hun geslachten. Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u. Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten" (Genesis 17:9-12). Als God zo'n gebod gegeven had aangaande het dopen van onze kinderen, zouden wij er niet aan twijfelen, maar dat gebod ontbreekt. Wij hebben wel een besnijdenis, die van het hart is (Romeinen 2:29), en die niet met handen geschiedt (Kolossenzen 2:11). Soms haalt men deze laatste tekst ten onrechte aan i.v.m. de zuigelingendoop. "In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vleses, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in den doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt DOOR HET GELOOF aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt" (v.11,12). Ziet u hier iets over een zuigelingendoop? Wel ziet ge, dat degenen, die gedoopt worden in de kracht van God geloven, hetgeen een baby niet kan doen. Men mag een tekst niet uit zijn verband rukken. In plaats van zuigelingendoop te steunen, laat deze tekst zien, dat alleen mensen die geloven, gedoopt mogen worden. De besnijdenis waarover hier en in Romeinen 2:29 geschreven wordt vindt plaats in het hart en heeft evenveel met bekering en geloof te maken als met de doop. Alleen jongens werden besneden, maar de doop is voor alle twee geslachten. Als de parallel in het ene opzicht vervalt, kan het ook in het tweede vervallen.
Gesloten