EO maakt cabaret over Jezus

Ander

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Ander »

lexd schreef:Als je de aankondiging van de eo leest dan denk je meteen: wat maak je me nou, eo??!! De reactie van refo-NL is dan ook meteen afwijzend. En dat verwacht iedereen ook wel. Zonder zich in de materie te verdiepen weten ze nu al dat het programma godslasterlijk is. Ze vinden het zelfs wel fijn: zie je wel, de eo glijdt steeds verder af. We hebben het altijd wel gezegd. Een reactie als: dat we dat uit moeten leggen, is veelzeggend.

Als het tekenen van de forumregels een standpunt verbiedt dat toch positieve kanten uit het (toekomstige) programma worden gepeurd, dan kunnen beter alle topics gesloten worden. Iemand stelt een vraag of maakt een opmerking en de forumleiding plaatst de gangbare opvatting en sluit het af.

Ik zie wel mogelijkheden om het op vorhand positief te waarderen.
Het evangelisatiewerk van refo-NL kan wel als failliet beschouwd worden.
Men maakt zich druk genoeg, maar instroom min uitstroom blijft onveranderd negatief. Alleen het geboorteoverschot zorgt voor een geringe groei.
Dat heeft alles te maken met de aanbod van genade discussie van de afgelopen eeuw. Daarmee zijn ze intern tot op het bot en nog verder verdeeld, maar zijn ze hun aansluiting met ‘de wereld’ kwijt geraakt. De wereld kan nog wel volgen dat je gelooft, maar als je vervolgens aangeeft niet geheel zeker te zijn van je eigen heil?
Net als in de marketing: als je geen product hebt (aanbod van het heil) , helpt reclame niet, want je hebt geen afnemers.
De eo ziet nog wel een product. Die meent de wereld iets te kunnen bieden: join the club en verwerf (zo) een plaats bij God. Hij houdt zeker van je!

Neem daarbij het gegeven dat de cabaretier voor veel mensen de plaats van de klassieke dominee als opinieleider heeft ingenomen (oudejaarsuitzending).
Een zeer horizontale voorstelling van zaken. Er is een God die leeft...
Ik denk dat ik hiermee hetzelfde bedoel als Erasmiaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het probleem is dat als een organisatie of kerk in verval raakt, er velen zullen zijn die het niet merken, er velen zijn die het goed praten en er altijd mensen zijn die het toejuichen.
Wat je bij de EO ziet gebeuren is verval, een ander woord heb ik er niet voor.
Het programma 'God verandert mensen' wordt nu door een ongelovige gedaan (opvolger van Feike ter Velde).
In het zaterdagavondpanel zit een vrouwelijke predikant (moet kunnen toch?).
Andries Knevel heeft zich tijdig bekeerd tot de evolutietheorie (gelukkig dat Willem Ouweneel inmiddels ook al een beetje meegeëvolueerd is).
Arie Boomsma moest zo nodig shockerend bezig zijn in wereldse media.
Nu komt er een cabaret waarin op een uiterst vervreemdende manier met de Heere Jezus zal worden omgegaan.
En wat is de volgende stunt?

Moeten we dit allemaal normaal vinden of zelfs toejuichen? Kom op, zeg!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Het probleem is dat als een organisatie of kerk in verval raakt, er velen zullen zijn die het niet merken, er velen zijn die het goed praten en er altijd mensen zijn die het toejuichen.
Wat je bij de EO ziet gebeuren is verval, een ander woord heb ik er niet voor.
Het programma 'God verandert mensen' wordt nu door een ongelovige gedaan (opvolger van Feike ter Velde).
In het zaterdagavondpanel zit een vrouwelijke predikant (moet kunnen toch?).
Andries Knevel heeft zich tijdig bekeerd tot de evolutietheorie (gelukkig dat Willem Ouweneel inmiddels ook al een beetje meegeëvolueerd is).
Arie Boomsma moest zo nodig shockerend bezig zijn in wereldse media.
Nu komt er een cabaret waarin op een uiterst vervreemdende manier met de Heere Jezus zal worden omgegaan.
En wat is de volgende stunt?

Moeten we dit allemaal normaal vinden of zelfs toejuichen? Kom op, zeg!
En behoudend zijn is tegenwoordig verdacht.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Mattheus72 schreef:
Ander schreef:ja, vreselijk. We worden zelfs gedwongen om te gaan kijken, ook naar zo'n uitzending. En wie lacht? De duivel. Al die refo's en christenen die gaan kijken onder het mom van 'eerst zien voordat je oordeelt' en daarmee overspoelt worden met godslasterlijk cabaret. Wat een armoe dat zelfs op een refoforum deze discussie nodig is.
Spijker op de kop! Ik zeg mijn lidmaatschappij bij de EO op.
Als ze anders ook geen signalen krijgen gaan ze door...
Die roltrap staat niet stil...
en die glijbaan naar beneden gaat steeds sneller...

EO had ook een uitnodiging om naar de Gay Pride te komen, en
dat durfden ze nog niet aan...
Zouden ze het volgend jaar aandurven?
Kijk naar Min. Plasterk, een voorttrekker,
een jaar later gaat het CDA...
Flauw hoor. Ze slaan de uitnodiging af. Maar jij zoekt er weer vanalles achter. En dat is wel de tendens die ik hier merk, ook al snap ik de kritiek op het programma heel goed.... maar de EO kan bij voorbaat al niets meer goed doen. Gaan ze niet naar de Gay Pride, dan weet iemand dat wel weer te verdraaien tot: Ze durfden nog niet maar volgend jaar durven ze misschien wel. Dat is geen manier van discussieren.
jvdg schreef:
Marnix schreef:Yup. En ik hoop dat er op een goede manier met de kritiek wordt omgaan.
Marnix, met alle respect, maar hoever kan de EO wel niet gaan alvorens jij er een streep onder zet, en eens een keer de EO niet meer door dik en dun verdedigt.
Met wederzijds respect, ik heb aangegeven in dit topic dat het misschien lijkt alsof ik het een prima programma vind omdat ik zoveel tegen kritiek in ga, maar dat ik zeker wel kritisch ben. En dat is in de afgelopen dagen ook wel wat toegenomen, ook dmv deze discussie. Ik ben ook van mening dat ze dit format niet goed is. En dat is dus hoop dat er op een goede manier met de kritiek wordt omgegaan.

Ik zie een hoop goede punten, het aangaan van de discussie en ook de andere partij aan het woord laten is goed, maar om een cabaretier carte blanche te geven is vragen om problemen en verkeerde dingen op tv. Ik hoop dus dat ze met alle kritiek goed omgaan en het programma aanpassen of schrappen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

*kuch*
rekcor schreef:wat zouden jullie ervan vinden als de EO in een praatprogramma een atheïst als bijv. Richard Dawkins uitnodigd, hem zijn zegje laat doen en vervolgens met hem in gesprek treedt?

Met andere woorden: waar zit 'em de kneep: in het feit dat het cabaret is, in het feit dat een atheïst zijn mening mag geven, of in beiden?
Auto

Bericht door Auto »

lexd schreef:Als je de aankondiging van de eo leest dan denk je meteen: wat maak je me nou, eo??!! De reactie van refo-NL is dan ook meteen afwijzend. En dat verwacht iedereen ook wel. Zonder zich in de materie te verdiepen weten ze nu al dat het programma godslasterlijk is. Ze vinden het zelfs wel fijn: zie je wel, de eo glijdt steeds verder af. We hebben het altijd wel gezegd. Een reactie als: dat we dat uit moeten leggen, is veelzeggend.

Als het tekenen van de forumregels een standpunt verbiedt dat toch positieve kanten uit het (toekomstige) programma worden gepeurd, dan kunnen beter alle topics gesloten worden. Iemand stelt een vraag of maakt een opmerking en de forumleiding plaatst de gangbare opvatting en sluit het af.

Ik zie wel mogelijkheden om het op vorhand positief te waarderen.
Het evangelisatiewerk van refo-NL kan wel als failliet beschouwd worden.
Men maakt zich druk genoeg, maar instroom min uitstroom blijft onveranderd negatief. Alleen het geboorteoverschot zorgt voor een geringe groei.
Dat heeft alles te maken met de aanbod van genade discussie van de afgelopen eeuw. Daarmee zijn ze intern tot op het bot en nog verder verdeeld, maar zijn ze hun aansluiting met ‘de wereld’ kwijt geraakt. De wereld kan nog wel volgen dat je gelooft, maar als je vervolgens aangeeft niet geheel zeker te zijn van je eigen heil?
Net als in de marketing: als je geen product hebt (aanbod van het heil) , helpt reclame niet, want je hebt geen afnemers.
De eo ziet nog wel een product. Die meent de wereld iets te kunnen bieden: join the club en verwerf (zo) een plaats bij God. Hij houdt zeker van je!

Neem daarbij het gegeven dat de cabaretier voor veel mensen de plaats van de klassieke dominee als opinieleider heeft ingenomen (oudejaarsuitzending).
Het volk is tevreden met brood en spelen! Doe daar bij nog het azijnzuur van een paar figuren dan heb je een groot feest.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:*kuch*
rekcor schreef:wat zouden jullie ervan vinden als de EO in een praatprogramma een atheïst als bijv. Richard Dawkins uitnodigd, hem zijn zegje laat doen en vervolgens met hem in gesprek treedt?

Met andere woorden: waar zit 'em de kneep: in het feit dat het cabaret is, in het feit dat een atheïst zijn mening mag geven, of in beiden?
*kuch*
Tiberius schreef:
Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Nee, niet om het aan het woord komen van een atheïst, maar het programma is godslasterlijk omdat er een voorstelling over Jezus gemaakt wordt door iemand die God loochent.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:

*kuch*
Tiberius schreef:
Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Nee, niet om het aan het woord komen van een atheïst, maar het programma is godslasterlijk omdat er een voorstelling over Jezus gemaakt wordt door iemand die God loochent.
Was ook benieuwd wat anderen dachten :)

Maar de clou zit hem wat jou betreft dus in het feit dat het om een 'voorstelling' gaat. Als een atheïst een verhaal houdt over Jezus (bijv. waarom Hij niet bestaat), dan vind je het wel acceptabel?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Q: Wat is Loopt een man over het water... voor programma?
A: In het programma Loopt een man over het water.. vraagt presentator Arie Boomsma een bekende niet-christelijke cabaretier om een korte voorstelling te maken over Jezus. Ter inspiratie krijgt de maker het levensverhaal van Jezus, beschreven in het bijbelboek Marcus op iPod mee. Arie Boomsma volgt het maakproces op de voet. Welk beeld hebben de gasten van Jezus? En hoe ontwikkelt dit? Aan het einde van het programma presenteert de cabaretier zijn voorstelling aan Arie en verschillende gasten.

Q: Waarom maakt de EO dit programma?
A: We zijn heel dankbaar dat we een programma over Jezus mogen maken op Nederland 3. In Loopt een man over het water... kunnen we openlijk het gesprek over Jezus voeren met mensen die Hem niet kennen.

Q: Geven we de cabaretiers niet voer in handen waarmee ze vervolgens kunnen spotten?

A: We beseffen dat we met dit programma grenzen opzoeken. Maar er is wel degelijk een kader, namelijk het Marcus-evangelie. Daarnaast is afgesproken dat er niet wordt gevloekt met de naam van God of Jezus. De cabaretiers verdiepen zich in Jezus via het Marcus-evangelie. Vanuit de bijbel leren ze Hem dus kennen. Op welke wijze inspireert Hij hen nu? Wie is Hij voor hen? Arie Boomsma gaat het gesprek met hen aan over Jezus.

Q: Waarom biedt de EO cabaretiers een podium die normaal gesproken spotten met Jezus?
A: Helaas maken cabaretiers soms grappen over Jezus. Maar door ze zelf een podium te geven, zijn we erbij en kunnen we ze ermee confronteren. Zo ontstaat in het programma een dialoog over Jezus en wie Hij is. Ter voorbereiding lezen de cabaretiers het levensverhaal van Jezus in het Marcus-evangelie. Daarna gaat Arie Boomsma het gesprek met hen aan over de kernvraag van ons geloof, namelijk “Wie is Jezus voor jou?” Als EO willen we niets liever dan vertellen over God op Nederland 1, 2 en 3. Soms moeten we hierin kiezen voor de ruimte die we krijgen. De doelgroep van Nederland 3 is bekend met cabaretiers en bezoekt hun voorstellingen. Onze intentie is om met dit programma hen aan te spreken en aan het denken te zetten.

Q: Waarom presenteert Arie Boomsma dit programma?
A: Het is het verlangen van Arie Boomsma om juist met mensen die niets met God hebben het gesprek over Jezus aan te gaan. Om vooroordelen weg te nemen en op een open en eerlijke wijze met hen een dialoog over Jezus aan te gaan. Wie is Jezus voor jou? vraag hij hen. Tegelijkertijd staat voor Arie vast wie Jezus voor hem persoonlijk is, namelijk: De Weg, Waarheid en het Leven. Dat is de kern van het gesprek dat hij voert.

bron: http://www.eo.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:

*kuch*
Tiberius schreef:
Was ook benieuwd wat anderen dachten :)

Maar de clou zit hem wat jou betreft dus in het feit dat het om een 'voorstelling' gaat. Als een atheïst een verhaal houdt over Jezus (bijv. waarom Hij niet bestaat), dan vind je het wel acceptabel?
Niet zozeer het enkele feit van een voorstelling, dat ook wel, maar meer het feit dat het gepaard gaat met allerlei grappen en grollen, de hele ambience, zeg maar.
Een gesprek met een atheist (bijvoorbeeld een collega of buurman) vind ik absoluut acceptabel, ja.
questionmark

Bericht door questionmark »

Tiberius schreef:Tenzij ze zich niet aan hun eigen aankondiging houden, natuurlijk.
Precies. Je weet het niet, DUS moet je geen voorbarige conclusies trekken, anders verspreid je halve waarheden of leugens zo je wilt. Je verwachting ergens over uitspreken is wat anders.

Ik vind dit ook een beetje neigen naar roddel. Op basis van niet-volledige info een conclusie trekken...
2 Petrus 1:16
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

questionmark schreef:
Tiberius schreef:Tenzij ze zich niet aan hun eigen aankondiging houden, natuurlijk.
Precies. Je weet het niet, DUS moet je geen voorbarige conclusies trekken, anders verspreid je halve waarheden of leugens zo je wilt. Je verwachting ergens over uitspreken is wat anders.

Ik vind dit ook een beetje neigen naar roddel. Op basis van niet-volledige info een conclusie trekken...
Er wordt een godslasterlijk programma aangekondigd. Dat veroordeel ik ten scherpste.
Wat ze er van waarmaken is een ander verhaal. Sterker nog, ik hoop van ganser harte dat het volledig in het water (excusez le mot) valt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

questionmark schreef:

Hou even op met deze onzin, de verwachting die deze aankondiging bij mij maakt en ik denk bij velen is dat dit weer een actie is waar de mens centraal mag staan en ruimte krijgt om God te beledigen, en God mag toekijken.

Als God gelasterd kan worden en mag worden, dan is iets Godslasterlijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

jakobmarin schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik refereer even naar het bericht op de eerste pagina van deze topic van Jakobmarin die een citaat aanhaalt van één van de cabaretiers in kwestie:

"ik houd van pionieren en mezelf uitdagen! Ik krijg carte blanche van de EO en mag stevig zeggen wat ik vind van geloof. Doel? Een discussie en dialoog op gang brengen. En die discussie komt er want ikzelf ben 'ongelooflijk atheïst' ...goddank!"

Nou, wat moet ik hier nou van denken? Ik wil het best proberen om de voorstelling te bekijken, maar als straks blijkt dat deze voorstelling zeer kwaadaardig is en behoorlijk over de schreef gaat, dan heeft de EO het echt voorgoed verprutst voor haar achterban.

Als het ware heeft de EO dan olie op het vuur gegooid.
Ik heb overigens snel een 4-tal filmpjes op Youtube bekeken van deze persoon en het kan erger, zal ik maar zeggen. Vooralsnog geen godslasterlijke taal gehoord (wat bij veel cabaretiers het geval is).
Ik heb de filmpjes zojuist ook even bekeken en inderdaad valt het mee. Maar zijn Wikipedia laat een andere donkere zijde zien, voornamelijk hetgeen wat zijn collega's over hem te vermelden hebben.
Jager

Bericht door Jager »

Ik kan me wel vinden in het volgende citaat:
Dr. D. Martyn Lloyd-Jones schreef:Wij zullen nooit moeten toestaan dat men onder het roken van een pijp, een sigaret of een sigaar en hangend in een gemakkelijke stoel op een oppervlakkige manier over het wezen van God spreekt, omdat God, zoals ik al zei, niet een of ander filosofisch begrip is. Wij geloven in de Almachtige, de Verhevene, de levende God; en wat andere mensen ook goed vinden, wij moeten nooit de gelegenheid zoeken of ons in een gelegenheid laten brengen waarbij wij over God debatteren alsof Hij een filosofisch probleem zou zijn.
Gesloten