Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

albion

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door albion »

memento schreef:
Daarnaast: "Alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde." Erasmiaan mag dat een geloofswet noemen, maar zolang in onze kringen het nog breed leeft dat we in ieder geval niet zo erg zijn als de wereld, acht ik het gevaarlijk om op te roepen tot een leven naar Gods geboden, zónder daaraan gekoppeld de oproep tot geloof en bekering, omdat we slechts uit en door het geloof werkelijk aan die oproep tot het leven naar Gods geboden gehoor kunnen geven.

Ik heb altijd geleerd dat wij niet béter zijn dan degenen die niet in de kerk komen, maar het wel béter wéten. En als wij ons niet bekeren het ons veel zwaarder zal worden aangerekend dan diegenen die er niet in opgevoed zijn. Dus de gedachten van: in ieder geval niet zo erg zijn als de wereld, is helemaal niet van toepassing. Juist het omgekeerde denk ik, je gaat met open ogen je ongeluk tegemoet en dan zal het zijn: o had ik maar, had ik maar...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Er worden enkele concrete zonden benoemd die op dat moment het speerpunt zijn.
Maar is dat niet juist de discussie: Is het zonde als een meisje van 14 onder haar rok een legging draagt? (Om er maar één voorbeeld uit te pikken. Is het zonde als een vrouw oorknopjes in heeft?
Nee. Maar wel wereldgelijkvormigheid. Daar wordt voor gewaarschuwd.
Waarom wordt er dan niet gewaarschuwd voor dure auto's, kleding, huizen, vakanties etc.?
Ouders geven vaak hiermee het voorbeeld voor wereldgelijkvormigheid aan hun kinderen.

Dat wordt wel gedaan, omdat David 'vakantie' hield is hij in de zonde met Bathséba gevallen. Hij verpoosde op het dak terwijl hij bij zijn mannen in het leger had moeten zijn. Wij worden gewaarschuwd: ledigheid is des duivels oorkussen. Ds. Van Voorthuijsen was wat graag te vinden in het kleine arbeidershuisje in Sliedrecht van twee godsvruchtige mensen en dat waardeerde hij veel meer dan zijn huis en auto. Dat zei hij ook van de kansel. Je moet niet boven je stand gaan leven. Als je een dure auto, huis, kleding kan bekostigen, je kunt ook nog je tienden weggeven aan de armen, en je maakt geen afgod van je bezit dan hoeft dat niet verkeerd te zijn.
Er zijn mensen die hoogmoedig zijn op hun nederigheid en dat vind ik veel erger.
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Mister schreef:
artistiek schreef:
Mister schreef: Waarom wordt er dan niet gewaarschuwd voor dure auto's, kleding, huizen, vakanties etc.?
Ouders geven vaak hiermee het voorbeeld voor wereldgelijkvormigheid aan hun kinderen.
Wat is daar wereldgelijkvormig aan dan?
Wat het woord al zegt: we doen net zo als de wereld. En als ouders het doen, moeten we het niet wonderlijk vinden dat kinderen dat (op andere terreinen) overnemen.
Wat een onzin! Abraham, Salomo en noem er nog een aantal waren schatrijk en hadden vele bezittingen dus wereldgelijkvormig? Rijkdom is ook een gave Gods of zijn we het daar niet mee eens?
Klopt... maar geld kan ook een afgod worden. Ik denk eerder dan een legging ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

artistiek schreef:
Mister schreef:
artistiek schreef:
Mister schreef: Waarom wordt er dan niet gewaarschuwd voor dure auto's, kleding, huizen, vakanties etc.?
Wat is daar wereldgelijkvormig aan dan?
Wat het woord al zegt: we doen net zo als de wereld. En als ouders het doen, moeten we het niet wonderlijk vinden dat kinderen dat (op andere terreinen) overnemen.
Wat een onzin! Abraham, Salomo en noem er nog een aantal waren schatrijk en hadden vele bezittingen dus wereldgelijkvormig? Rijkdom is ook een gave Gods of zijn we het daar niet mee eens?
Het gaat er dus om hoe je met die gave omgaat. Het kan zeker zonde zijn. Zijn onze materiële bezitting vaak niet een afgod? Dan hoort dat evengoed genoemd te worden. Onze gezindte heeft nogal wat geld. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar een behoorlijk stuk wereldgelijkvormigheid zit wat je niet meer positief uit kunt leggen. Zo helderder verwoord?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:Er zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek op komen, en gewezen worden op wat er nu net niet in staat.
Maar zoals deze kanselboodschap verwoord is, kan ik hem alleen maar ten volle onderschrijven.
We zijn aan te veel dingen gewend geraakt, en veelal besmet door de tijdgeest.

Ik lijk wel een helderziende ....

11 paginas lang.
Straks is de kanselboodschap nog zondiger , dan de genoemde zonden.
Ik ben ook echt wel eens kritisch, maar de houding van sommigen, doet me sterk denken aan een afkeer van alles wat reformatorisch te noemen is, al moeten daarvoor zonden worden goedgepraat.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 08 jul 2009, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Wilhelm schreef:Er zal ongetwijfeld weer een hoop kritiek op komen, en gewezen worden op wat er nu net niet in staat.
Maar zoals deze kanselboodschap verwoord is, kan ik hem alleen maar ten volle onderschrijven.

Niet te hopen, mogelijk ben je dan ook onder invloed van de tijdgeest. ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:

11 paginas lang.
Ik ben ook echt wel eens kritisch, maar de houding van sommigen, doet me sterk denken aan een afkeer van alles wat reformatorisch te noemen is, al moeten daarvoor zonden worden goedgepraat.
Ik zie juist dat men in de discussie zoekt, niet naar wat reformatorisch is... maar naar wat Gods geboden zijn. Niet de cultuur centraal maar Gods wil. En daarbij worden nergens zonden goedgepraat, er wordt wel gekeken naar wat door de cultuur als zonde bestempeld is en wat daadwerkelijk zonde is. Dat lijkt me nogal gezond, gezonder dan klakkeloos de cultuur volgen en dat tot wet maken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:

11 paginas lang.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je niet wil dat er kritiek op de kanselboodschap komt. Dan zet je je opponent gewoon in het kwade daglicht door te roepen dat 'men wel een afkeer zal hebben van alles wat reformatorisch te noemen is'. Terwijl de opponent slecht een correctie wil aanbrengen.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Klopt, en na die zinnen had ik een oproep tot geloof en bekering gehoopt te lezen. In de trant van:

Alleen als wij leven uit en door het geloof kunnen wij voor God bestaan. Anders zijn zelfs onze beste werken de Heere een gruwel. Daarom dan: Bekeert u, en gelooft het evangelie. Wees boetvaardig over uw zonden en uw zondige leven, en keer weder tot de Heere uw God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk, en verwijt niemand.
Mijn man zei aan tafel, nadat ik vertelde dat sommigen het te eenzijdig vonden, dat er ook een oproep in had moeten staan van: het ongeloof is de grootste zonde:

'dat horen we het hele jaar elke zondag, zowel in de prediking als in het gebed'.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
Klopt, en na die zinnen had ik een oproep tot geloof en bekering gehoopt te lezen. In de trant van:

Alleen als wij leven uit en door het geloof kunnen wij voor God bestaan. Anders zijn zelfs onze beste werken de Heere een gruwel. Daarom dan: Bekeert u, en gelooft het evangelie. Wees boetvaardig over uw zonden en uw zondige leven, en keer weder tot de Heere uw God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk, en verwijt niemand.
Mijn man zei aan tafel, nadat ik vertelde dat sommigen het te eenzijdig vonden, dat er ook een oproep in had moeten staan van: het ongeloof is de grootste zonde:

'dat horen we het hele jaar elke zondag, zowel in de prediking als in het gebed'.
Fijn dat je dat het hele jaar elke zondag hoort. Maar de dingen die nu in de kanselboodschap staan hoor je ook het hele jaar elke zondag. Dus waarom die uiterlijke dingen wél extra benadrukken, en de zonde van ongeloof niet?
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:

Fijn dat je dat het hele jaar elke zondag hoort. Maar de dingen die nu in de kanselboodschap staan hoor je ook het hele jaar elke zondag. Dus waarom die uiterlijke dingen wél extra benadrukken, en de zonde van ongeloof niet?
:nonnon Nee die eigentijdse dingen van kleding, media etc, nee dat horen we niet iedere week. Er wordt bij ons preek gelezen en dan komen deze zaken niet zo aan de orde.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Ik hoor het ds. Rietdijk nog zeggen, vanaf de kansel:

"Wereldgelijkvormigheid, weet je wat dat is? Dat is als je de Heere Jezus laat staan. Want dat doet de wereld.
De rest zijn symptomen".
Leer mij volgen mét mijn vragen...
memento

Bericht door memento »

denkertje21 schreef:Ik hoor het ds. Rietdijk nog zeggen, vanaf de kansel:

"Wereldgelijkvormigheid, weet je wat dat is? Dat is als je de Heere Jezus laat staan. Want dat doet de wereld.
De rest zijn symptomen".
Dat heeft ds. Rietdijk heel goed opgemerkt. Dat is ook de visie die ik in deze topic wil verwoorden. Niet dat uiterlijkheden er dan niet meer toe doen, maar het zijn slechts symptonen van een veel ergere kwaal.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:
denkertje21 schreef:Ik hoor het ds. Rietdijk nog zeggen, vanaf de kansel:

De rest zijn symptomen".
Dat heeft ds. Rietdijk heel goed opgemerkt. Dat is ook de visie die ik in deze topic wil verwoorden. Niet dat uiterlijkheden er dan niet meer toe doen, maar het zijn slechts symptonen van een veel ergere kwaal.
Dat is de kern van de boodschap die diverse forummers hier ook naar voren brengen. Dus geen afkeer van 'het reformatorische wereldje', maar een zoeken naar een evenwichtiger formulering van de genoemde kanselboodschap.
Gesloten