Hoezo, wat bedoel je daar precíes mee? Je moet toch keuzes maken onder de preek?PvS schreef:Zitten wij dan vrijblijvend onder de prediking?
Wat is vrijblijvend? Dat je niet hoeft te betalen, ofzoiets?
Is het woordje 'vrijblijvend' ook tale kanaäns?
Hoezo, wat bedoel je daar precíes mee? Je moet toch keuzes maken onder de preek?PvS schreef:Zitten wij dan vrijblijvend onder de prediking?
Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is. Tot die tijd is er nog geen plaats voor Hem, omdat men probeert door de wet (braaf en vroom gaan leven) probeert met God in het reine te komen.Afgewezen schreef:Maar het zal nooit tot een overgave komen als Christus Zich niet eerst aan de ziel openbaart = de Heilige Geest het geloof in de ziel werkt.memento schreef:Nee, een overtuiging Hem nodig te hebben is niet genoeg. Het moet komen tot overgave. Een "ik geef het op, ik kan mezelf niet redden, en ik wil ten diepste ook niet geredt worden. Redt U mij!". Met "de minste kennis van Christus als persoonlijke zaligmaker" bedoel ik dát dus: overgave aan Hem. Zonder overgave kan niet gesproken worden van een waar geloof.
mee eens.memento schreef:Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is. Tot die tijd is er nog geen plaats voor Hem, omdat men probeert door de wet (braaf en vroom gaan leven) probeert met God in het reine te komen.Afgewezen schreef:Maar het zal nooit tot een overgave komen als Christus Zich niet eerst aan de ziel openbaart = de Heilige Geest het geloof in de ziel werkt.memento schreef:Nee, een overtuiging Hem nodig te hebben is niet genoeg. Het moet komen tot overgave. Een "ik geef het op, ik kan mezelf niet redden, en ik wil ten diepste ook niet geredt worden. Redt U mij!". Met "de minste kennis van Christus als persoonlijke zaligmaker" bedoel ik dát dus: overgave aan Hem. Zonder overgave kan niet gesproken worden van een waar geloof.
Ik denk dat je niet moet proberen aan te geven wat de mens doet, en wat de Geest Gods werkt. Want als de mens iets doet, wat hem dichterbij Christus brengt, dan is het niet anders dan door de Geest.
Mee eens.memento schreef: Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is...
Afgewezen schreef:Mee eens.memento schreef: Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is...
Hoe kom je daar bij? Ik zou geen Bijbeltekst weten, die aanleiding geeft tot dat idee...PvS schreef:Wanneer geleerd wordt dat als Christus aan de ziel geopenbaard wordt, dat die ziel met Die geopenbaarde Christus "de dood" weer in moet.
Het ligt er maar net aan wat iemand ermee bedoelt, zoals ik al zei.PvS schreef:Wanneer geleerd wordt dat als Christus aan de ziel geopenbaard wordt, dat die ziel met Die geopenbaarde Christus "de dood" weer in moet.Afgewezen schreef:Klopt, maar ik wil van een verkeerd taalgebruik geen al te groot punt maken, zolang de zaken die bedoeld worden maar duidelijk zijn.PvS schreef:Iemand die onder overtuiging is, is geen "weldaad" te noemen; dat is alleen overtuiging/ontdekking.
En overtuiging/ontdekking is nog geen verbrijzeling.
De eerste weldaad (vergeving van schuld en straf), en dán een nadere weldaad kun je pas ontvangen wanneer je de Weldoener kent.
Moeten wij hier geen al te groot punt van maken?
Ja, ben ik helemaal mee eens. Wie Jezus heeft, die heeft het leven- dat staat vaak genoeg in de Bijbel.memento schreef:Hoe kom je daar bij? Ik zou geen Bijbeltekst weten, die aanleiding geeft tot dat idee...PvS schreef:Wanneer geleerd wordt dat als Christus aan de ziel geopenbaard wordt, dat die ziel met Die geopenbaarde Christus "de dood" weer in moet.
Wie Jezus heeft, die heeft het leven. En zolang een kind van God op Hem vertrouwd, blijft het goed, zelfs als Hij zich voor een tijd verbergt.
Nooit!PvS schreef:Wanneer is de zondaar dan uitgewerkt?judith schreef:Afgewezen schreef:Mee eens.memento schreef: Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is...
Dit gaat een beetje op een kruisverhoor lijken, PvS. Welke kant wil je op met je vragen?PvS schreef:Wanneer is de zondaar dan uitgewerkt?judith schreef:Afgewezen schreef:Mee eens.memento schreef: Klopt. Maar ik denk dat je kan zeggen dat Christus Zich pas werkelijk aan de ziel openbaart, wanneer de ziel "uitgewerkt" is...
LAten we er maar geen woordenspel van maken, OP. Je begrijpt denk ik de uitdrukking wel en als zodanig zul je het er mee eens moeten zijn.Oude Paden schreef:Nooit!PvS schreef:Wanneer is de zondaar dan uitgewerkt?
ik ben geen liefhebber om alles tot in detail te gaan bepalen. God is vrij in Zijn handelingen met zijn Kerk.Afgewezen schreef:LAten we er maar geen woordenspel van maken, OP. Je begrijpt denk ik de uitdrukking wel en als zodanig zul je het er mee eens moeten zijn.Oude Paden schreef:Nooit!PvS schreef:Wanneer is de zondaar dan uitgewerkt?