Pagina 11 van 40

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 12:29
door Alexander CD
Intussen citeer je wel werkjes die in jouw straatje passen
Toon mij waar in de bijbel dergelijke beweringen staan, en ik zal het met je eens zijn.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 12:58
door Afgewezen
Alexander CD schreef:Waar in de schrift biedt God alle zondaars genade aan?
Niet alle zondaars, wel alle zondaars die het Evangelie horen:
Bijv. Hand.13: vs 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;
vs 39 En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes, door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 14:02
door Zonderling
Alexander CD schreef:En in de traditie van de reformatie is Gods woord altijd een kloppend geheel geweest, en schijnbare tegenstellingen moeten verzoend worden, je kunt niet het ene woord uit de bijbel teniet doen met een andere tekst.

Afdwaling van de bijbelse waarheid begint met kleine afwijkingen van het woord, zoals dat God iedereen nodigt, terwijl in de bijbel het evangelie klink als een eis tot bekering.
Alexander CD,

Deze nodiging gaat altijd vergezeld van de eis tot bekering.

Waar we het over eens zijn:
- Er is een eis tot bekering en deze eis klinkt tot allen.
- Een bepaalde mate van de kennis van ellende gaat in orde aan de vergeving vooraf.

Maar bij jou bespeur ik dat de bekering vooraf als een voorwaarde gaat fungeren voor het Evangelie. Alleen zij worden genodigd die zich reeds bekeerd hébben. Maar zo is het niet: Een ellendige zondaar kán zich helemaal niet bekeren. Daarom: de eis van bekering geldt en deze eis maakt de zondaar alleen maar ellendiger. En juist zulken zullen het Evangelie van Gods genade nodig hebben. En zij hebben dat nodig zónder dat zij iets kunnen meebrengen, geen enkele vorm van bekering, maar enkel zonden. En daarom is het Evangelie ook zo wonderlijk, omdat het Evangelie niets eist, maar enkel belooft.

Dan nog niets over de nodiging en de gift van Christus aan het menselijk geslacht tot nodiging. En dit op grond van Zijn algenoegzaamheid. M.i. staan hier genoeg bewijsplaatsen uit de Bijbel, dus gelieve dit te weerleggen vanuit de Schrift.
Hiertoe hebben wij een woord in Joh. 6:32, waar Christus tot een gemengde schare een vergelijking tussen zichzelf maakt en het manna dat rond Israëls tenten viel in de woestijn, als Hij zegt: "Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel." Gelijk het enkele regenen van het manna rond het leger genoemd wordt een "geven" daarvan (vs. 31), voordat het was verzameld of genuttigd, zo wordt de eigenlijke openbaring en aanbieding van Christus genoemd een "geven" van Hem, alvorens Hij wordt aangenomen en in Hem wordt geloofd (gelijk de kundige Calvijn deze plaats verklaart).

Van de gift van Christus aan het verloren menselijke geslacht lezen wij eveneens in 1 Joh. 5 : 11:, En dit is de getuigenis, dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft: en dit leven is in Zijn Zoon." Wij erkennen, dat dit geven in deze tekstwoorden niet is een in meer of minder mate in bezit stellen. Maar het is een geven bij wijze van machtiging en aanbieding, waarop iemand met een gegrond recht er bezit van mag nemen. En degenen aan wie dit aanbod wordt gedaan, zijn niet de uitverkorenen, maar is het verloren menselijke geslacht. Want het getuigenis Gods in deze woorden kan niet anders zijn dan een machtiging aan allen, die in de Zoon geloven. Maar het kan niet zulk een machtiging zijn als "dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven;" want het begiftigen van een zeker getal uitverkorenen kan nooit een machtiging zijn aan alle mensen om zich Hem toe te eigenen.

Zulks zal verder blijken, als wij in aanmerking nemen, dat de grote zonde van ongeloof bestaat in niet te geloven dit getuigenis Gods. "Die niet gelooft, heeft God tot een leugenaar gemaakt" zegt de apostel (vs 10), "omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon gegeven heeft", en dan vervolgt hij (vs. 11): "En dit is zijn getuigenis, dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft enz." Nu zijn wij van mening, dat het verwerpen van het getuigenis Gods een rechtstreeks niet geloven van dit aanbod is. Waarvan? Dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft? Gewisselijk neen, want dit geloven de meest verstokte ongelovigen, als Judas en anderen. En dit. hun geloof vermeerdert hun angst en wroeging. Of zouden zij, door dit te geloven, verzegelen dat God waarachtig is? Neen, ondanks dit alles volharden zij er in, om God tot een leugenaar te maken, door niet te geloven dit getuigenis Gods, dat God aan het gevallen mensdom, en aan hemzelf in het bijzonder, het eeuwige leven gegeven heeft, bij wijze van machtiging, zodat zij, zowel als anderen, gemachtigd en genodigd worden, en dat van een ieder tot wien dit getuigenis komt, geëist wordt, dit door het geloof. aan te nemen of het te omhelzen.

Door dit gegeven en aangeboden middel niet aan te nemen met toepassing en toeëigening, voor zichzelf, trotseren zij Gods getuigenis en verzekering. En alzo worden zij rechtvaardig en naar verdienste het verderf deelachtig, als zij zien dat de gerechtigheid, zaligheid en het koninkrijk Gods zo nabij. hen gebracht was in de vrije aanbieding van het Evangelie, terwijl zij het niet wilden aannemen.

Naar onze mening bestaat de grote beklemming en moeilijkheid van een ontwaakte consciëntie niet in het geloven, dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven, maar in het geloof in Christus of het aannemen van Hem, zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden, met bijzondere toepassing voor onszelf, hetwelk in de Schrift genoemd wordt een eten van het vlees en drinken van het bloed van de. Zoon des mensen.

En toch, totdat deze. grote moeilijkheid in meer of mindere mate is overwonnen, kan nooit van iemand gezegd worden, dat hij in Christus gelooft, of Hem tot zijn behoud aanneemt en op Hem vertrouwt.

Dat daadwerkelijk omhelzen of aannemen van Christus moet noodzakelijk veronderstellen een geven van Christus, en dit geven kan er zijn, en is er ook, terwijl in de meeste gevallen geen aannemen gevonden wordt; maar er kan geen aannemen van Christus tot zaligheid zijn, zo daar geen openbaring van Christus tot zaligheid is in het Evangelie, dat machtiging verleent om Hem aan te nemen, (Rom. 10 : 14); en voorts de krachtdadige werking des Heiligen Geestes, die de zondaar overreedt en bekwaamt om Hem te omhelzen op deze machtiging en aanbieding. Gods Geest zegt (Joh. 3 : 27): "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij".

Zo ook zegt Rutherfort in zijn boek "Christus stervende en zondaars tot zich trekkende": "De verworpenen hebben een even oprechte volmacht om te geloven als de uitverkorenen."
Ik haal dit gedeelte uit Johannes 6 nog even naar voren:
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.
33 Want het Brood Gods is Hij Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Is er volgens dit tekstgedeelte verschil in de aanbieding aan hen die zullen geloven en aan hen die NIET zullen geloven? Nee.
Wat is het verschil? Het ongeloof alsmede de onwederstandelijke trekking (vers 36-37). Maar de nodiging geldt allen (vers 32-35): "geeft u (!) het ware brood uit den hemel". Wie zijn die "u"? Allen die daar waren, zonder enige uitzondering.

Alexander CD, misschien wil je ingaan op wat ik heb aangedragen. En ook op dat "u" uit Johannes 6:32.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:27
door Alexander CD
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:En in de traditie van de reformatie is Gods woord altijd een kloppend geheel geweest, en schijnbare tegenstellingen moeten verzoend worden, je kunt niet het ene woord uit de bijbel teniet doen met een andere tekst.

Afdwaling van de bijbelse waarheid begint met kleine afwijkingen van het woord, zoals dat God iedereen nodigt, terwijl in de bijbel het evangelie klink als een eis tot bekering.
Alexander CD,

Deze nodiging gaat altijd vergezeld van de eis tot bekering.

Waar we het over eens zijn:
- Er is een eis tot bekering en deze eis klinkt tot allen.
- Een bepaalde mate van de kennis van ellende gaat in orde aan de vergeving vooraf.

Maar bij jou bespeur ik dat de bekering vooraf als een voorwaarde gaat fungeren voor het Evangelie. Alleen zij worden genodigd die zich reeds bekeerd hébben. Maar zo is het niet: Een ellendige zondaar kán zich helemaal niet bekeren. Daarom: de eis van bekering geldt en deze eis maakt de zondaar alleen maar ellendiger. En juist zulken zullen het Evangelie van Gods genade nodig hebben. En zij hebben dat nodig zónder dat zij iets kunnen meebrengen, geen enkele vorm van bekering, maar enkel zonden. En daarom is het Evangelie ook zo wonderlijk, omdat het Evangelie niets eist, maar enkel belooft.

Dan nog niets over de nodiging en de gift van Christus aan het menselijk geslacht tot nodiging. En dit op grond van Zijn algenoegzaamheid. M.i. staan hier genoeg bewijsplaatsen uit de Bijbel, dus gelieve dit te weerleggen vanuit de Schrift.
Hiertoe hebben wij een woord in Joh. 6:32, waar Christus tot een gemengde schare een vergelijking tussen zichzelf maakt en het manna dat rond Israëls tenten viel in de woestijn, als Hij zegt: "Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel." Gelijk het enkele regenen van het manna rond het leger genoemd wordt een "geven" daarvan (vs. 31), voordat het was verzameld of genuttigd, zo wordt de eigenlijke openbaring en aanbieding van Christus genoemd een "geven" van Hem, alvorens Hij wordt aangenomen en in Hem wordt geloofd (gelijk de kundige Calvijn deze plaats verklaart).

Van de gift van Christus aan het verloren menselijke geslacht lezen wij eveneens in 1 Joh. 5 : 11:, En dit is de getuigenis, dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft: en dit leven is in Zijn Zoon." Wij erkennen, dat dit geven in deze tekstwoorden niet is een in meer of minder mate in bezit stellen. Maar het is een geven bij wijze van machtiging en aanbieding, waarop iemand met een gegrond recht er bezit van mag nemen. En degenen aan wie dit aanbod wordt gedaan, zijn niet de uitverkorenen, maar is het verloren menselijke geslacht. Want het getuigenis Gods in deze woorden kan niet anders zijn dan een machtiging aan allen, die in de Zoon geloven. Maar het kan niet zulk een machtiging zijn als "dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven;" want het begiftigen van een zeker getal uitverkorenen kan nooit een machtiging zijn aan alle mensen om zich Hem toe te eigenen.

Zulks zal verder blijken, als wij in aanmerking nemen, dat de grote zonde van ongeloof bestaat in niet te geloven dit getuigenis Gods. "Die niet gelooft, heeft God tot een leugenaar gemaakt" zegt de apostel (vs 10), "omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon gegeven heeft", en dan vervolgt hij (vs. 11): "En dit is zijn getuigenis, dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft enz." Nu zijn wij van mening, dat het verwerpen van het getuigenis Gods een rechtstreeks niet geloven van dit aanbod is. Waarvan? Dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft? Gewisselijk neen, want dit geloven de meest verstokte ongelovigen, als Judas en anderen. En dit. hun geloof vermeerdert hun angst en wroeging. Of zouden zij, door dit te geloven, verzegelen dat God waarachtig is? Neen, ondanks dit alles volharden zij er in, om God tot een leugenaar te maken, door niet te geloven dit getuigenis Gods, dat God aan het gevallen mensdom, en aan hemzelf in het bijzonder, het eeuwige leven gegeven heeft, bij wijze van machtiging, zodat zij, zowel als anderen, gemachtigd en genodigd worden, en dat van een ieder tot wien dit getuigenis komt, geëist wordt, dit door het geloof. aan te nemen of het te omhelzen.

Door dit gegeven en aangeboden middel niet aan te nemen met toepassing en toeëigening, voor zichzelf, trotseren zij Gods getuigenis en verzekering. En alzo worden zij rechtvaardig en naar verdienste het verderf deelachtig, als zij zien dat de gerechtigheid, zaligheid en het koninkrijk Gods zo nabij. hen gebracht was in de vrije aanbieding van het Evangelie, terwijl zij het niet wilden aannemen.

Naar onze mening bestaat de grote beklemming en moeilijkheid van een ontwaakte consciëntie niet in het geloven, dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven, maar in het geloof in Christus of het aannemen van Hem, zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden, met bijzondere toepassing voor onszelf, hetwelk in de Schrift genoemd wordt een eten van het vlees en drinken van het bloed van de. Zoon des mensen.

En toch, totdat deze. grote moeilijkheid in meer of mindere mate is overwonnen, kan nooit van iemand gezegd worden, dat hij in Christus gelooft, of Hem tot zijn behoud aanneemt en op Hem vertrouwt.

Dat daadwerkelijk omhelzen of aannemen van Christus moet noodzakelijk veronderstellen een geven van Christus, en dit geven kan er zijn, en is er ook, terwijl in de meeste gevallen geen aannemen gevonden wordt; maar er kan geen aannemen van Christus tot zaligheid zijn, zo daar geen openbaring van Christus tot zaligheid is in het Evangelie, dat machtiging verleent om Hem aan te nemen, (Rom. 10 : 14); en voorts de krachtdadige werking des Heiligen Geestes, die de zondaar overreedt en bekwaamt om Hem te omhelzen op deze machtiging en aanbieding. Gods Geest zegt (Joh. 3 : 27): "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij".

Zo ook zegt Rutherfort in zijn boek "Christus stervende en zondaars tot zich trekkende": "De verworpenen hebben een even oprechte volmacht om te geloven als de uitverkorenen."
Ik haal dit gedeelte uit Johannes 6 nog even naar voren:
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.
33 Want het Brood Gods is Hij Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Is er volgens dit tekstgedeelte verschil in de aanbieding aan hen die zullen geloven en aan hen die NIET zullen geloven? Nee.
Wat is het verschil? Het ongeloof alsmede de onwederstandelijke trekking (vers 36-37). Maar de nodiging geldt allen (vers 32-35): "geeft u (!) het ware brood uit den hemel". Wie zijn die "u"? Allen die daar waren, zonder enige uitzondering.

Alexander CD, misschien wil je ingaan op wat ik heb aangedragen. En ook op dat "u" uit Johannes 6:32.
Zonderling dan moet je net even doorlezen.
Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.

Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
Het "aanbod" geldt alle voor degenen die, Zegt de Heere Jezus, de Vader Mij gegeven heeft.

Deze "u" zei nog geef ons dit brood maar ze kregen het niet.

God doet al wat Hij begeert Job 23, als Hij het begeerde zoals Jullie zeggen zou Hij ook geloof geschonken hebben.

Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Bovendien als ik het zeg en niet doe is het dan welgemeend? dat zou je niet meer zeggen als je op de 100.000 gehoopt had.
De bijbel klopt wel maar je gedachtegang niet, je houdt geen rekening met de rest van de Bijbel, daarom zegt Paulus ook "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd".

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:27
door Alexander CD
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:En in de traditie van de reformatie is Gods woord altijd een kloppend geheel geweest, en schijnbare tegenstellingen moeten verzoend worden, je kunt niet het ene woord uit de bijbel teniet doen met een andere tekst.

Afdwaling van de bijbelse waarheid begint met kleine afwijkingen van het woord, zoals dat God iedereen nodigt, terwijl in de bijbel het evangelie klink als een eis tot bekering.
Alexander CD,

Deze nodiging gaat altijd vergezeld van de eis tot bekering.

Waar we het over eens zijn:
- Er is een eis tot bekering en deze eis klinkt tot allen.
- Een bepaalde mate van de kennis van ellende gaat in orde aan de vergeving vooraf.

Maar bij jou bespeur ik dat de bekering vooraf als een voorwaarde gaat fungeren voor het Evangelie. Alleen zij worden genodigd die zich reeds bekeerd hébben. Maar zo is het niet: Een ellendige zondaar kán zich helemaal niet bekeren. Daarom: de eis van bekering geldt en deze eis maakt de zondaar alleen maar ellendiger. En juist zulken zullen het Evangelie van Gods genade nodig hebben. En zij hebben dat nodig zónder dat zij iets kunnen meebrengen, geen enkele vorm van bekering, maar enkel zonden. En daarom is het Evangelie ook zo wonderlijk, omdat het Evangelie niets eist, maar enkel belooft.

Dan nog niets over de nodiging en de gift van Christus aan het menselijk geslacht tot nodiging. En dit op grond van Zijn algenoegzaamheid. M.i. staan hier genoeg bewijsplaatsen uit de Bijbel, dus gelieve dit te weerleggen vanuit de Schrift.
Hiertoe hebben wij een woord in Joh. 6:32, waar Christus tot een gemengde schare een vergelijking tussen zichzelf maakt en het manna dat rond Israëls tenten viel in de woestijn, als Hij zegt: "Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel." Gelijk het enkele regenen van het manna rond het leger genoemd wordt een "geven" daarvan (vs. 31), voordat het was verzameld of genuttigd, zo wordt de eigenlijke openbaring en aanbieding van Christus genoemd een "geven" van Hem, alvorens Hij wordt aangenomen en in Hem wordt geloofd (gelijk de kundige Calvijn deze plaats verklaart).

Van de gift van Christus aan het verloren menselijke geslacht lezen wij eveneens in 1 Joh. 5 : 11:, En dit is de getuigenis, dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft: en dit leven is in Zijn Zoon." Wij erkennen, dat dit geven in deze tekstwoorden niet is een in meer of minder mate in bezit stellen. Maar het is een geven bij wijze van machtiging en aanbieding, waarop iemand met een gegrond recht er bezit van mag nemen. En degenen aan wie dit aanbod wordt gedaan, zijn niet de uitverkorenen, maar is het verloren menselijke geslacht. Want het getuigenis Gods in deze woorden kan niet anders zijn dan een machtiging aan allen, die in de Zoon geloven. Maar het kan niet zulk een machtiging zijn als "dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven;" want het begiftigen van een zeker getal uitverkorenen kan nooit een machtiging zijn aan alle mensen om zich Hem toe te eigenen.

Zulks zal verder blijken, als wij in aanmerking nemen, dat de grote zonde van ongeloof bestaat in niet te geloven dit getuigenis Gods. "Die niet gelooft, heeft God tot een leugenaar gemaakt" zegt de apostel (vs 10), "omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon gegeven heeft", en dan vervolgt hij (vs. 11): "En dit is zijn getuigenis, dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft enz." Nu zijn wij van mening, dat het verwerpen van het getuigenis Gods een rechtstreeks niet geloven van dit aanbod is. Waarvan? Dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen gegeven heeft? Gewisselijk neen, want dit geloven de meest verstokte ongelovigen, als Judas en anderen. En dit. hun geloof vermeerdert hun angst en wroeging. Of zouden zij, door dit te geloven, verzegelen dat God waarachtig is? Neen, ondanks dit alles volharden zij er in, om God tot een leugenaar te maken, door niet te geloven dit getuigenis Gods, dat God aan het gevallen mensdom, en aan hemzelf in het bijzonder, het eeuwige leven gegeven heeft, bij wijze van machtiging, zodat zij, zowel als anderen, gemachtigd en genodigd worden, en dat van een ieder tot wien dit getuigenis komt, geëist wordt, dit door het geloof. aan te nemen of het te omhelzen.

Door dit gegeven en aangeboden middel niet aan te nemen met toepassing en toeëigening, voor zichzelf, trotseren zij Gods getuigenis en verzekering. En alzo worden zij rechtvaardig en naar verdienste het verderf deelachtig, als zij zien dat de gerechtigheid, zaligheid en het koninkrijk Gods zo nabij. hen gebracht was in de vrije aanbieding van het Evangelie, terwijl zij het niet wilden aannemen.

Naar onze mening bestaat de grote beklemming en moeilijkheid van een ontwaakte consciëntie niet in het geloven, dat God het eeuwige leven aan de uitverkorenen heeft gegeven, maar in het geloof in Christus of het aannemen van Hem, zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden, met bijzondere toepassing voor onszelf, hetwelk in de Schrift genoemd wordt een eten van het vlees en drinken van het bloed van de. Zoon des mensen.

En toch, totdat deze. grote moeilijkheid in meer of mindere mate is overwonnen, kan nooit van iemand gezegd worden, dat hij in Christus gelooft, of Hem tot zijn behoud aanneemt en op Hem vertrouwt.

Dat daadwerkelijk omhelzen of aannemen van Christus moet noodzakelijk veronderstellen een geven van Christus, en dit geven kan er zijn, en is er ook, terwijl in de meeste gevallen geen aannemen gevonden wordt; maar er kan geen aannemen van Christus tot zaligheid zijn, zo daar geen openbaring van Christus tot zaligheid is in het Evangelie, dat machtiging verleent om Hem aan te nemen, (Rom. 10 : 14); en voorts de krachtdadige werking des Heiligen Geestes, die de zondaar overreedt en bekwaamt om Hem te omhelzen op deze machtiging en aanbieding. Gods Geest zegt (Joh. 3 : 27): "Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij".

Zo ook zegt Rutherfort in zijn boek "Christus stervende en zondaars tot zich trekkende": "De verworpenen hebben een even oprechte volmacht om te geloven als de uitverkorenen."
Ik haal dit gedeelte uit Johannes 6 nog even naar voren:
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.
33 Want het Brood Gods is Hij Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Is er volgens dit tekstgedeelte verschil in de aanbieding aan hen die zullen geloven en aan hen die NIET zullen geloven? Nee.
Wat is het verschil? Het ongeloof alsmede de onwederstandelijke trekking (vers 36-37). Maar de nodiging geldt allen (vers 32-35): "geeft u (!) het ware brood uit den hemel". Wie zijn die "u"? Allen die daar waren, zonder enige uitzondering.

Alexander CD, misschien wil je ingaan op wat ik heb aangedragen. En ook op dat "u" uit Johannes 6:32.
Zonderling dan moet je net even doorlezen.
Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.

Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
Het "aanbod" geldt alle voor degenen die, Zegt de Heere Jezus, de Vader Mij gegeven heeft.

Deze "u" zei nog geef ons dit brood maar ze kregen het niet.

God doet al wat Hij begeert Job 23, als Hij het begeerde zoals Jullie zeggen zou Hij ook geloof geschonken hebben.

Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Bovendien als ik het zeg en niet doe is het dan welgemeend? dat zou je niet meer zeggen als je op de 100.000 gehoopt had.
De bijbel klopt wel maar je gedachtegang niet, je houdt geen rekening met de rest van de Bijbel, daarom zegt Paulus ook "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd".

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:39
door memento
Alexander CD schreef:Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Bovendien als ik het zeg en niet doe is het dan welgemeend? dat zou je niet meer zeggen als je op de 100.000 gehoopt had.
De bijbel klopt wel maar je gedachtegang niet, je houdt geen rekening met de rest van de Bijbel, daarom zegt Paulus ook "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd".
Je voorbeeldje moet je ietwat aanpassen, dan klopt het.

Als ik zeg: AlexanderCD mag 100.000 EURO bij mij opkomen halen, dan lieg ik niet als AlexanderCD vervolgens om wat voor reden dan ook dat geld niet komt ophalen. Zo ook met God: Hij zegt: Wie bidt, die zal ontvangen. Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Echt waar!

Nog een ander voorbeeld: De Kruidvat heeft een aanbieding, waarbij je in week 30 en 31 elk 2e product voor de halve prijs krijgt. Is deze aanbieding van de Kruidvat niet echt of ongemeend, als het overgrote deel van de Nederlanders niet naar de Kruidvat gaat in die weken, en dus geen gebruik maakt van die aanbieding?

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:44
door Rochus
Alexander CD schreef: Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Deze gaat niet op; ik kan mij niet herinneren dat er ergens zou staan dat de Heere zegt:"Ik rechtvaardig iedereen".

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:45
door Alexander CD
memento schreef:
Alexander CD schreef:Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Bovendien als ik het zeg en niet doe is het dan welgemeend? dat zou je niet meer zeggen als je op de 100.000 gehoopt had.
De bijbel klopt wel maar je gedachtegang niet, je houdt geen rekening met de rest van de Bijbel, daarom zegt Paulus ook "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd".
Je voorbeeldje moet je ietwat aanpassen, dan klopt het.

Als ik zeg: AlexanderCD mag 100.000 EURO bij mij opkomen halen, dan lieg ik niet als AlexanderCD vervolgens om wat voor reden dan ook dat geld niet komt ophalen. Zo ook met God: Hij zegt: Wie bidt, die zal ontvangen. Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Echt waar!
Precies en dan hangt het af van Alexander CD en niet meer van Memento, dat is idd het welgemeend aanbod en dat heet in de volksmond Arminianisme.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:47
door memento
Alexander CD schreef:
memento schreef:
Alexander CD schreef:Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Bovendien als ik het zeg en niet doe is het dan welgemeend? dat zou je niet meer zeggen als je op de 100.000 gehoopt had.
De bijbel klopt wel maar je gedachtegang niet, je houdt geen rekening met de rest van de Bijbel, daarom zegt Paulus ook "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd".
Je voorbeeldje moet je ietwat aanpassen, dan klopt het.

Als ik zeg: AlexanderCD mag 100.000 EURO bij mij opkomen halen, dan lieg ik niet als AlexanderCD vervolgens om wat voor reden dan ook dat geld niet komt ophalen. Zo ook met God: Hij zegt: Wie bidt, die zal ontvangen. Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Echt waar!
Precies en dan hangt het af van Alexander CD en niet meer van Memento, dat is idd het welgemeend aanbod en dat heet in de volksmond Arminianisme.
Nee hoor, dat heet nu in de volksmond mainstream calvinisme!

Het calvinisme heeft altijd gezegd:
1. Zaligworden is Gods werk
2. Een mens gaat verloren "omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God" (Joh 3:16)

Kortom: God biedt zijn genade aan iedereen welmenend aan. De Geest werkt in de harten der uitverkorenen de wedergeboorte, waardoor zij ook daadwerkelijk tot God gaan, en zo deelgenoot worden van de aangeboden zaken.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:49
door Alexander CD
Rochus schreef:
Alexander CD schreef: Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Deze gaat niet op; ik kan mij niet herinneren dat er ergens zou staan dat de Heere zegt:"Ik rechtvaardig iedereen".
Dat zeg ik ook niet, schrijf dat naar Memento.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 15:54
door memento
Alexander CD schreef:
Rochus schreef:
Alexander CD schreef: Als ik zegt ik geeft zonderling 100.000 euro en ik doet het niet dan ben ik een leugenaar, God kan niet liegen staat er in de bijbel.
Deze gaat niet op; ik kan mij niet herinneren dat er ergens zou staan dat de Heere zegt:"Ik rechtvaardig iedereen".
Dat zeg ik ook niet, schrijf dat naar Memento.
Ga morgen eens op je gemakje wat werken van Luther en Calvijn lezen. En lees dan ook de DL eens door. Dan zal je zien dat het Arminianisme waarvan je oa mij nu beticht, gewoon is wat onze vaderen altijd geleerd hebben.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 16:12
door freek
Als hier geen sprake is van een "welmenend aanbod" dan weet ik het niet meer.
Spreuken 1
20 De opperste Wijsheid roept overluid daarbuiten; Zij verheft Haar stem op de straten.
21 Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad;
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 16:47
door Alexander CD
freek schreef:Als hier geen sprake is van een "welmenend aanbod" dan weet ik het niet meer.
Spreuken 1
20 De opperste Wijsheid roept overluid daarbuiten; Zij verheft Haar stem op de straten.
21 Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad;
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
Freek is het welgemeend aanbod dan iets wat door de mens geweigerd moet worden, of altijd door de mens genegerd wordt?
Sorry maar ik lees hier geen welmenend aanbod in, en wil er ook geen andere teksten bijhalen op dit weer mee weg te kunnen strepen zo werkt het niet.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 16:52
door Alexander CD
memento schreef,
Nee hoor, dat heet nu in de volksmond mainstream calvinisme!
Dan ben ik maar geen Calvinist meer.
Ga morgen eens op je gemakje wat werken van Luther en Calvijn lezen. En lees dan ook de DL eens door. Dan zal je zien dat het Arminianisme waarvan je oa mij nu beticht, gewoon is wat onze vaderen altijd geleerd hebben.
.

Deze dingen heb ik bij Luther en Calvijn nog nooit gelezen en ook in de DL niet, misschien heb ik wat gemist en kun je aangeven waar ik dat kan vinden.

Re: Gods liefde

Geplaatst: 21 feb 2009, 16:56
door memento
Alexander CD schreef:
freek schreef:Als hier geen sprake is van een "welmenend aanbod" dan weet ik het niet meer.
Spreuken 1
20 De opperste Wijsheid roept overluid daarbuiten; Zij verheft Haar stem op de straten.
21 Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad;
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
Freek is het welgemeend aanbod dan iets wat door de mens geweigerd moet worden, of altijd door de mens genegerd wordt?
Sorry maar ik lees hier geen welmenend aanbod in, en wil er ook geen andere teksten bijhalen op dit weer mee weg te kunnen strepen zo werkt het niet.
Waarom zie je hierin geen welmenend aanbod van genade?

Hierin wordt toch beloofd dat iedereen die zich naar de bestraffing van de opperste Wijsheid keert, Zijn Geest overvloedig over zich uitgestort krijgt, Zijn woorden bekend gemaakt krijgt...