Dan zou ik het hele stuk willen lezen, en dat had ik ook gedaan waren het niet dat de link niet werkt. En ook voor artikelen in het RD geldt dat ik niet alles voor zoete koek slik.Jantje schreef:Lees eerst eens de link van het RD, -DIA-. Dan geloof je er misschien wat meer van.
Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Ds. Lamain heeft hier in R, ook eens een anti-Duitse preek gehouden. Als men hem toen had gehoord zou hij door de Duitser gevangen zijn genomen. Ik moet even nadenken over de tekst, het staat wel ergens in. De tekst was duidelijk tegen onze onderdrukkers gericht.Jantje schreef:Ik heb ook begrepen dat ds. Kersten kritiek had op predikanten zoals ds. Bel (die actief wat in het ondergrondse verzet), ds. Lamain en ds. Verhagen (die zelfs voor de Duitsers moest komen, omdat hij voor de koningin bad), als het gaat over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 04 sep 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: RE: Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Natuurlijk, die bronnen kloppen wel. Het gaat erom dat mensen als dr. Koopmans (maar er waren er meer) ontwikkelingen in perspectief zetten. Zo konden ze de tijd duiden en ons volk waarschuwen.gallio schreef:Dat is een goede vraag. Zou je die brochure hier kunnen plaatsen?eilander schreef:Hoe kon dr. Koopmans dan wel zijn brochure schrijven in 1941?gallio schreef:Dat was in 1941 dus niet bekend. Zoals in hierboven aangaf, werden de eerste stappen in de genocide van NL Joden pas in 1942 gezet, en was het in 1941 dat de opgave van joodse leerlingen vereist werdt.Roos2018 schreef:..... ds K die opriep om mensen op een lijst te plaatsen waarvan bekend was dat dit in strijd was met het gebod `gij zult niet doden´.
Verder ga ik er van uit dat, als het Yad Vashem Center iets publiceert over dit onderwerp, zij hun bronnen paraat hebben. Als dat niet zo blijkt te zijn kan misschien iemand de serie boeken van dr. Loe de Jong hier over raadplegen.
De Ariërverklaring bijvoorbeeld. Ontwikkelingen in Duitsland.
Werden die ontwikkelingen niet gezien? Van iemand als ds. Kersten kan ik me dat niet voorstellen.
Re: RE: Re: RE: Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Dat dr. Koopmans die ontwikkeling eerder gezien heeft dan ds. Kersten zal zo zijn. Maar dat betekent niet dat ds. Kersten kon weten dat de Joden vermoord werden in Polen, en dat is wat Roos2018 suggereert.eilander schreef:Natuurlijk, die bronnen kloppen wel. Het gaat erom dat mensen als dr. Koopmans (maar er waren er meer) ontwikkelingen in perspectief zetten. Zo konden ze de tijd duiden en ons volk waarschuwen.
De Ariërverklaring bijvoorbeeld. Ontwikkelingen in Duitsland.
Werden die ontwikkelingen niet gezien? Van iemand als ds. Kersten kan ik me dat niet voorstellen.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Ik blijf er toch wel een beetje mee zitten. Heeft hij deze geluiden wel gehoord, of heeft hij ze niet geloofd?gallio schreef:Dat dr. Koopmans die ontwikkeling eerder gezien heeft dan ds. Kersten zal zo zijn. Maar dat betekent niet dat ds. Kersten kon weten dat de Joden vermoord werden in Polen, en dat is wat Roos2018 suggereert.eilander schreef:Natuurlijk, die bronnen kloppen wel. Het gaat erom dat mensen als dr. Koopmans (maar er waren er meer) ontwikkelingen in perspectief zetten. Zo konden ze de tijd duiden en ons volk waarschuwen.
De Ariërverklaring bijvoorbeeld. Ontwikkelingen in Duitsland.
Werden die ontwikkelingen niet gezien? Van iemand als ds. Kersten kan ik me dat niet voorstellen.
Daarbij komt nog wel meer natuurlijk. Alles rond de drukkerij De Banier, wat ertoe leidde dat ds. Kersten gezuiverd werd en ds. Zandt niet.
En zijn taal na de inval van de Duitsers en de vlucht van de koningin was bepaald niet anti-Duits.
Nee, ik vind dat het alles echt niet verdedigd moet worden. Het is ook niet nodig.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Zoals veel in die tijd was hij ws. meer anti-Engels dan pro-Duits. Dat kunnen we achteraf natuurlijk veroordelen, nu we precies weten wat er zich allemaal afgespeeld heeft, maar dat is wel heel gemakkelijk praten.eilander schreef:Ik blijf er toch wel een beetje mee zitten. Heeft hij deze geluiden wel gehoord, of heeft hij ze niet geloofd?gallio schreef:Dat dr. Koopmans die ontwikkeling eerder gezien heeft dan ds. Kersten zal zo zijn. Maar dat betekent niet dat ds. Kersten kon weten dat de Joden vermoord werden in Polen, en dat is wat Roos2018 suggereert.eilander schreef:Natuurlijk, die bronnen kloppen wel. Het gaat erom dat mensen als dr. Koopmans (maar er waren er meer) ontwikkelingen in perspectief zetten. Zo konden ze de tijd duiden en ons volk waarschuwen.
De Ariërverklaring bijvoorbeeld. Ontwikkelingen in Duitsland.
Werden die ontwikkelingen niet gezien? Van iemand als ds. Kersten kan ik me dat niet voorstellen.
Daarbij komt nog wel meer natuurlijk. Alles rond de drukkerij De Banier, wat ertoe leidde dat ds. Kersten gezuiverd werd en ds. Zandt niet.
En zijn taal na de inval van de Duitsers en de vlucht van de koningin was bepaald niet anti-Duits.
Nee, ik vind dat het alles echt niet verdedigd moet worden. Het is ook niet nodig.
Re: RE: Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
@Jantje en @Eilander: lees a.u.b. deze artikelen eens door. En Wikipedia is inderdaad erg misleidend als je deze artikelen hebt gelezen.
Erasmiaan schreef:Dat heeft dr. C.S.L. Janse ook gedaan, met zoveel woorden: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... de-joden/2eilander schreef:Hierover zijn wel feiten bekend, zie bv. wat dr. Fieret heeft geschreven in zijn boek over de SGP in 1918-1948. Ik snap niet zo goed waarom we niet gewoon zijn advies aan de scholen om Joodse kinderen op te geven, mogen afkeuren. Ook met de kennis die hij toen had kunnen hebben, en met de waarschuwingen die hij toen kreeg.Brbndr schreef:De Bijbel is onfeilbaar, en wij? De Bijbel zegt ook dat liefde bedekt veel zonden (mijn woorden) en ik denk dat na zoveel jaren en dat we zitten gissen over dingen dat we beter alleen kan laten.eilander schreef:In november 1940 schreef dr. J. Koopmans zijn brochure Bijna te laat, met de oproep om de Joden niet te verraden. Daarin stond zijn befaamde uitspraak "Ze gaan eruit en ze gaan eraan!"
Iemand met de statuur van ds. Kersten had hiervan kennis kunnen en moeten nemen.
De Bijbel verdoezelt geen zonden van Gods volk, dan mogen we die toch ook niet verzwijgen?
Dat had hij voor 100% kunnen combineren met zijn visie op de slaande hand Gods.
Alleen heeft hij er wel bij gezet dat dit niet werd ingegeven door antisemitische motieven. En dat is ook de eerlijke waarheid.
Lees ook: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... emitisch/4
En nog wat bronnen: https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... cialisme/3
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... loopbaan/7
Vooral het laatste artikel geeft zeer gedocumenteerd aan wat ds. Kersten gedaan heeft om Joden te helpen. Gelet op de passieve houding van vele Nederlanders in die tijd toch voorwaar geen weg te moffelen kleinigheid!
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... h_1_223777-DIA- schreef:Dan zou ik het hele stuk willen lezen, en dat had ik ook gedaan waren het niet dat de link niet werkt. En ook voor artikelen in het RD geldt dat ik niet alles voor zoete koek slik.Jantje schreef:Lees eerst eens de link van het RD, -DIA-. Dan geloof je er misschien wat meer van.
Volgens mij doet de link het gewoon hoor.
En @Erasmiaan, zou jij bovenstaande eens willen lezen? Wat vind je daar dan van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Ik hoop het zeker te lezen, maar ik heb de goede dingen die ds. Kersten heeft gedaan, niet willen verzwijgen. Maar dan nog moeten wel eerlijk zijn.
En vooral vind ik: zijn visie dat Duitsland de straffende hand God was, is m.i. juist . Maar daarmee kun je niet goedpraten wat er is gebeurd.
En vooral vind ik: zijn visie dat Duitsland de straffende hand God was, is m.i. juist . Maar daarmee kun je niet goedpraten wat er is gebeurd.
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de aanloop naar de genocide al veel eerder aan de gang was, een signaal dat weinig illusies behoeft. Dat was voor 1940, en ongetwijfeld zullen de Nederlandse kranten daar bericht van hebben gedaan.gallio schreef: Dat was in 1941 dus niet bekend. Zoals in hierboven aangaf, werden de eerste stappen in de genocide van NL Joden pas in 1942 gezet, en was het in 1941 dat de opgave van joodse leerlingen vereist werdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Ongetwijfeld !!Roos2018 schreef:Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de aanloop naar de genocide al veel eerder aan de gang was, een signaal dat weinig illusies behoeft. Dat was voor 1940, en ongetwijfeld zullen de Nederlandse kranten daar bericht van hebben gedaan.gallio schreef: Dat was in 1941 dus niet bekend. Zoals in hierboven aangaf, werden de eerste stappen in de genocide van NL Joden pas in 1942 gezet, en was het in 1941 dat de opgave van joodse leerlingen vereist werdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de conferentie in Wannsee plaatsvond in Januari 1942.
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Zeker, dat ontken ik niet, waar het mij om gaat is dat de verschrikkelijke behandeling van joden in Duitsland voor 1940 algemeen bekend was in Nederland. Over de Kristallnacht en wat er in 1938 in concentratiekamp Buchenwald is gebeurd.gallio schreef:Ongetwijfeld !!Roos2018 schreef:Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de aanloop naar de genocide al veel eerder aan de gang was, een signaal dat weinig illusies behoeft. Dat was voor 1940, en ongetwijfeld zullen de Nederlandse kranten daar bericht van hebben gedaan.gallio schreef: Dat was in 1941 dus niet bekend. Zoals in hierboven aangaf, werden de eerste stappen in de genocide van NL Joden pas in 1942 gezet, en was het in 1941 dat de opgave van joodse leerlingen vereist werdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de conferentie in Wannsee plaatsvond in Januari 1942.
Je mag aannemen dat ds K toch ook de krant las, en al helemaal als politicus.
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
En die voedingsbodem voor antisemitisme lag er natuurlijk al veel eerder. Hieronder een stukje geciteerd uit het boekje van Maarten Luther, Over de joden en hun leugens:
Wreken mogen wij ons niet, zij hebben de wraak reeds duizendmaal erger op de hals, dan wij hen mogen wensen. Ik wil u mijn getrouwe raad geven. In de eerste plaats dienen hun scholen en synagogen in brand gestoken en wat niet branden wil met aarde overgooid en bedekt te worden, zodat geen mens in der eeuwigheid nog een steen of sintel er van te zien krijgt. Dit moet geschieden ter ere Gods en der christenheid, opdat God zal kunnen aanschouwen, dat wij christenen zijn en zulk openlijk liegen en vloeken en lasteren van Zijn Zoon en Zijn christenen bewust niet geduld en toegestaan hebben; want wat wij tot dusver uit onwetendheid geduld hebben, ik heb het zelf ook niet geweten, moge God ons vergeven. Nu wij het echter weten en dan voor onze ogen zo’n huis, waarin zij Christus en ons bedriegen, lasteren, vloeken, bespuwen en schenden (zoals hierboven gemeld), beschermen en onder onze hoede nemen, zou dat daarmee gelijk staan, alsof wij hetzelfde deden of nog veel erger. Mozes schrijft in Deut. 13:16 omtrent een stad, die afgoderij pleegt, dat die stad geheel met vuur verbrand en niets daarvan behouden mag worden en wanneer hij nu nog leefde, zou hij de eerste wezen, die de jodenscholen en huizen in brand zou steken............. Derhalve zijn ook vanwege Mozes, hun scholen, die zij evenzo onteren, als zij ons doen, evenmin te dulden en is het niet nodig, dat zij voor zulke afgoderij eigen en vrije Synagogen hebben.
In de tweede plaats moeten hun huizen evenzo worden vernietigd en afgebroken, want ook hierin bedrijven zij hetzelfde als in hun scholen. In de plaats daarvan zou men ze wellicht onder een dak of in een stal kunnen huisvesten, gelijk de zigeuners, opdat zij beseffen, dat zij in ons vaderland niet onze meesters zijn, waarop zij zich laten voorstaan, maar dat zij in de vreemde gevangen zijn zoals zij zelf zonder ophouden voor God over ons moord en brand schreeuwen en zich beklagen.
Ten derde moet men ze al hun Talmoed en gebeden en boeken, waarin zo’n afgoderij, bedrog, laster en gevloek verkondigd wordt, ontnemen.
Ten vierde verbiede men hun rabbijnen, op straffe des doods, om nog langer onderricht te geven. Zo’n bediening hebben zij met recht verbeurd, aangezien zij de arme joden met de spreuk van Mozes, naar Deut. 17:11-12, gevangen houden, daar hij gebiedt, dat zij hun leer gehoorzamen zullen op verbeurte van lijf en ziel. Mozes voegt hier duidelijk aan toe: “hetgeen zij naar het bevel der wet zullen leren”, Maar dit gaan die booswichten voorbij en gebruiken de gehoorzaamheid van het arme volk voor hun moedwil tegen de wet des Heeren en gieten hen zulke giften, vloeken en lasteringen in.............
Ten vijfde moet men de geleide aan de joden op de landwegen geheel en al opheffen, want zij hebben niets op het platteland te maken, omdat zij noch landheren, noch ambtenaren, noch handelaren of dergelijken zijn. Zij dienen thuis te blijven. Mij werd verteld, dat een rijke jood thans met een span van 12 paarden op het land rondrijdt. Hij wil een Kochab worden en bewoekert vorsten, landheren en land en volk, zodat ze er scheel van zien.
Indien gij, vorsten en grote heren, aan zulke woekerijen niet behoorlijk een eind maakt, dan ware het te wensen, dat zich een ruiterij tegen u vormt, omdat gij uit dit geschrift kunt lezen, wat de joden zijn en hoe men ze moet behandelen en hun wezen geen bescherming moet verlenen. Gij zult en moogt ze niet beschermen, daar gij dan voor God al hun ellende deelachtig zult worden. Wat daaruit voor goeds te voorschijn kan komen, dat dient gij terdege te bedenken en te voorkomen. Ten zesde moet hen de woeker worden verboden, die ook Mozes verboden heeft, waar zij niet in eigen land meester zijn over vreemden en moet hun alle geld en kleinodiën en goud en zilver worden ontnomen, om het opzij te leggen en te bewaren. De reden is, dat alles wat de joden bezitten (zoals reeds gezegd werd), zij ons ontstolen en ontroofd hebben door hun woeker, omdat zij geen andere wijze kennen om in hun levensonderhoud te voorzien. Zulk geld moet men uitsluitend gebruiken om een jood, die waarlijk ernstig bekeerd is, twee of driehonderd gulden, al naar de persoon, in handen te geven om hem daarmee aan een middel van bestaan voor zijn vrouw en kinderen te helpen en om ouden van dagen en gebrekkigen daarvan te onderhouden. Zulk zondig verkregen goed is immers vervloekt, wanneer het niet met Gods zegen voor een nuttig gebruik wordt aangewend.
Wreken mogen wij ons niet, zij hebben de wraak reeds duizendmaal erger op de hals, dan wij hen mogen wensen. Ik wil u mijn getrouwe raad geven. In de eerste plaats dienen hun scholen en synagogen in brand gestoken en wat niet branden wil met aarde overgooid en bedekt te worden, zodat geen mens in der eeuwigheid nog een steen of sintel er van te zien krijgt. Dit moet geschieden ter ere Gods en der christenheid, opdat God zal kunnen aanschouwen, dat wij christenen zijn en zulk openlijk liegen en vloeken en lasteren van Zijn Zoon en Zijn christenen bewust niet geduld en toegestaan hebben; want wat wij tot dusver uit onwetendheid geduld hebben, ik heb het zelf ook niet geweten, moge God ons vergeven. Nu wij het echter weten en dan voor onze ogen zo’n huis, waarin zij Christus en ons bedriegen, lasteren, vloeken, bespuwen en schenden (zoals hierboven gemeld), beschermen en onder onze hoede nemen, zou dat daarmee gelijk staan, alsof wij hetzelfde deden of nog veel erger. Mozes schrijft in Deut. 13:16 omtrent een stad, die afgoderij pleegt, dat die stad geheel met vuur verbrand en niets daarvan behouden mag worden en wanneer hij nu nog leefde, zou hij de eerste wezen, die de jodenscholen en huizen in brand zou steken............. Derhalve zijn ook vanwege Mozes, hun scholen, die zij evenzo onteren, als zij ons doen, evenmin te dulden en is het niet nodig, dat zij voor zulke afgoderij eigen en vrije Synagogen hebben.
In de tweede plaats moeten hun huizen evenzo worden vernietigd en afgebroken, want ook hierin bedrijven zij hetzelfde als in hun scholen. In de plaats daarvan zou men ze wellicht onder een dak of in een stal kunnen huisvesten, gelijk de zigeuners, opdat zij beseffen, dat zij in ons vaderland niet onze meesters zijn, waarop zij zich laten voorstaan, maar dat zij in de vreemde gevangen zijn zoals zij zelf zonder ophouden voor God over ons moord en brand schreeuwen en zich beklagen.
Ten derde moet men ze al hun Talmoed en gebeden en boeken, waarin zo’n afgoderij, bedrog, laster en gevloek verkondigd wordt, ontnemen.
Ten vierde verbiede men hun rabbijnen, op straffe des doods, om nog langer onderricht te geven. Zo’n bediening hebben zij met recht verbeurd, aangezien zij de arme joden met de spreuk van Mozes, naar Deut. 17:11-12, gevangen houden, daar hij gebiedt, dat zij hun leer gehoorzamen zullen op verbeurte van lijf en ziel. Mozes voegt hier duidelijk aan toe: “hetgeen zij naar het bevel der wet zullen leren”, Maar dit gaan die booswichten voorbij en gebruiken de gehoorzaamheid van het arme volk voor hun moedwil tegen de wet des Heeren en gieten hen zulke giften, vloeken en lasteringen in.............
Ten vijfde moet men de geleide aan de joden op de landwegen geheel en al opheffen, want zij hebben niets op het platteland te maken, omdat zij noch landheren, noch ambtenaren, noch handelaren of dergelijken zijn. Zij dienen thuis te blijven. Mij werd verteld, dat een rijke jood thans met een span van 12 paarden op het land rondrijdt. Hij wil een Kochab worden en bewoekert vorsten, landheren en land en volk, zodat ze er scheel van zien.
Indien gij, vorsten en grote heren, aan zulke woekerijen niet behoorlijk een eind maakt, dan ware het te wensen, dat zich een ruiterij tegen u vormt, omdat gij uit dit geschrift kunt lezen, wat de joden zijn en hoe men ze moet behandelen en hun wezen geen bescherming moet verlenen. Gij zult en moogt ze niet beschermen, daar gij dan voor God al hun ellende deelachtig zult worden. Wat daaruit voor goeds te voorschijn kan komen, dat dient gij terdege te bedenken en te voorkomen. Ten zesde moet hen de woeker worden verboden, die ook Mozes verboden heeft, waar zij niet in eigen land meester zijn over vreemden en moet hun alle geld en kleinodiën en goud en zilver worden ontnomen, om het opzij te leggen en te bewaren. De reden is, dat alles wat de joden bezitten (zoals reeds gezegd werd), zij ons ontstolen en ontroofd hebben door hun woeker, omdat zij geen andere wijze kennen om in hun levensonderhoud te voorzien. Zulk geld moet men uitsluitend gebruiken om een jood, die waarlijk ernstig bekeerd is, twee of driehonderd gulden, al naar de persoon, in handen te geven om hem daarmee aan een middel van bestaan voor zijn vrouw en kinderen te helpen en om ouden van dagen en gebrekkigen daarvan te onderhouden. Zulk zondig verkregen goed is immers vervloekt, wanneer het niet met Gods zegen voor een nuttig gebruik wordt aangewend.
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Net even nagezocht. De preek waarop de vijand ds. Lamain had kunnen vangen was Jesaja 7:14-DIA- schreef:Ds. Lamain heeft hier in R, ook eens een anti-Duitse preek gehouden. Als men hem toen had gehoord zou hij door de Duitser gevangen zijn genomen. Ik moet even nadenken over de tekst, het staat wel ergens in. De tekst was duidelijk tegen onze onderdrukkers gericht.Jantje schreef:Ik heb ook begrepen dat ds. Kersten kritiek had op predikanten zoals ds. Bel (die actief wat in het ondergrondse verzet), ds. Lamain en ds. Verhagen (die zelfs voor de Duitsers moest komen, omdat hij voor de koningin bad), als het gaat over dit onderwerp.
Ten tijde des avonds, ziet, zo is er verschrikking, eer het morgen is, is hij er niet meer. Dit is het deel dergenen, die ons beroven, en het lot dergenen, die ons plunderen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Deze dingen waren ook zeer wel bekend. In de jaren dertig werd er zeer ernstig gewaarschuwd van de kansels dat het oordeel zeer nabij was. Verschillenden van Gods volk konden (in tegenstelling tot de eerste wereldoorlog) het oordeel niet meer afbidden. Het oordeel was vast besloten, en dat werd gepreekt. Verschillende van Gods kinderen is het oordeel toen bekendgemaakt. Daar horen we nu helemaal niets meer van. Hoe is het is nu? Hoe laat? We mogen wel vrezen, maar het meest aangrijpende is dat de mens niet meer vreest. Dit is een teken van de verharding ten top, en dat zegt ons ook dat het oordeel ook nu niet meer is af te bidden.Roos2018 schreef:Zeker, dat ontken ik niet, waar het mij om gaat is dat de verschrikkelijke behandeling van joden in Duitsland voor 1940 algemeen bekend was in Nederland. Over de Kristallnacht en wat er in 1938 in concentratiekamp Buchenwald is gebeurd.gallio schreef:Ongetwijfeld !!Roos2018 schreef:Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de aanloop naar de genocide al veel eerder aan de gang was, een signaal dat weinig illusies behoeft. Dat was voor 1940, en ongetwijfeld zullen de Nederlandse kranten daar bericht van hebben gedaan.gallio schreef: Dat was in 1941 dus niet bekend. Zoals in hierboven aangaf, werden de eerste stappen in de genocide van NL Joden pas in 1942 gezet, en was het in 1941 dat de opgave van joodse leerlingen vereist werdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
Als je de geschiedenis een beetje kent, dan weet je dat de conferentie in Wannsee plaatsvond in Januari 1942.
Je mag aannemen dat ds K toch ook de krant las, en al helemaal als politicus.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«