Klaas-Jan had deze dubbeltallen ook al geplaatst, vandaar.....freek schreef:Nee hoor. Ik maakte slechts melding van de bron van het bericht.jvdg schreef:De dubbeltallen worden dubbel geplaatst...... :|
Beroepingswerk, deel 4
Beroepingswerk
Klaas Jan, fantastisch dat jij ons een redelijk groot aantal dubbeltallen hebt doorgegeven. Ga zo door!
Trouwens, wist jij dat (ik houd dit al bij vanaf 1964) de meest onvruchtbare tijd dat er beroepen worden aangenomen in de Gereformeerde Gemeenten de najaarstijd is. Gemiddeld bijna 2 beroepen over die ruim 40 jaar (de ligging van de predikanten doet er finaal niet toe), tegen vanaf half januari tot ongeveer begin mei wel 6 à 7 beroepen die aangenomen werden. In de decembermaand werd slechts één keer in al die jaren door een predikant een beroep aangenomen. Dat is het absolute dieptepunt. Verklaring daarvoor? Ik denk o.a. dat meespeelt dat het drukke verenigingsseizoen, de catechisaties e.d. volop aan de gang zijn en dat predikanten met nog schoolgaande kinderen thuis liever niet midden in het schooljaar verhuizen. Maar: ik kan het mis hebben. Wie heeft hier een aannemelijke verklaring voor?
Trouwens, wist jij dat (ik houd dit al bij vanaf 1964) de meest onvruchtbare tijd dat er beroepen worden aangenomen in de Gereformeerde Gemeenten de najaarstijd is. Gemiddeld bijna 2 beroepen over die ruim 40 jaar (de ligging van de predikanten doet er finaal niet toe), tegen vanaf half januari tot ongeveer begin mei wel 6 à 7 beroepen die aangenomen werden. In de decembermaand werd slechts één keer in al die jaren door een predikant een beroep aangenomen. Dat is het absolute dieptepunt. Verklaring daarvoor? Ik denk o.a. dat meespeelt dat het drukke verenigingsseizoen, de catechisaties e.d. volop aan de gang zijn en dat predikanten met nog schoolgaande kinderen thuis liever niet midden in het schooljaar verhuizen. Maar: ik kan het mis hebben. Wie heeft hier een aannemelijke verklaring voor?
Is de Geest dan toch voorspelbaar in ZIjn werk?
Ik heb de indruk dat we ons beter met nuttige zaken bezig kunnen houden dan met dit soort trivialiteiten.
Mijn buurman leert de Heere Jezus niet kennen als ik bezig ben met uitvissen dat dominees met drie lettergrepen in hun achternaam meestal beroepen aannemen naar gemeenten met tussen de 500 en 700 leden. En ik heb ook niet de indruk dat ik er door groei in mijn geloof.
Ik heb de indruk dat we ons beter met nuttige zaken bezig kunnen houden dan met dit soort trivialiteiten.
Mijn buurman leert de Heere Jezus niet kennen als ik bezig ben met uitvissen dat dominees met drie lettergrepen in hun achternaam meestal beroepen aannemen naar gemeenten met tussen de 500 en 700 leden. En ik heb ook niet de indruk dat ik er door groei in mijn geloof.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- Christiaan
Nee de Geest werkt juist geheel anders dan wij vaak denken.Unionist schreef:Is de Geest dan toch voorspelbaar in ZIjn werk?
Voor de rest Unionist helemaal mee-eens!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Wilma van den Berg
- Wilma van den Berg
Beroepingswerk
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Ouddorp, B. van der Heiden te Alblasserdam.
Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Hazerswoude-Dorp (prot. gem.), kand. mw. M. van Doorne-Wolfs te Amersfoort, die dit beroep heeft aangenomen; te ’t Harde (herv.), C. van de Scheur te Veenendaal (herv.).
Bedankt: voor Vriezenveen (herv., wijk 3), G. J. van Beek te Puttershoek (herv.).
Beroepbaar gesteld: kand. mw. J. Bos-de Lange te Almelo; kand. mw. J. van den Brink-Dekker te Veenendaal; kand. T. J. de Haan te Kampen; kand. mw. M. A. D. Hijweege te Maassluis; kand. A. B. Vroomans te Leiden; kand. mw. S. M. Oomen te Zeist; kand. J. van Eijsden te Driebruggen.
Toegelaten en niet beroepbaar: kand. mw. I. M. Pijpers-Hoogendoorn te Alphen aan den Rijn.
Oud Geref. Gem. in Ned.
Beroepen: te Rijssen, G. Gerritsen te Stavenisse
refdag.nl
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Ouddorp, B. van der Heiden te Alblasserdam.
Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Hazerswoude-Dorp (prot. gem.), kand. mw. M. van Doorne-Wolfs te Amersfoort, die dit beroep heeft aangenomen; te ’t Harde (herv.), C. van de Scheur te Veenendaal (herv.).
Bedankt: voor Vriezenveen (herv., wijk 3), G. J. van Beek te Puttershoek (herv.).
Beroepbaar gesteld: kand. mw. J. Bos-de Lange te Almelo; kand. mw. J. van den Brink-Dekker te Veenendaal; kand. T. J. de Haan te Kampen; kand. mw. M. A. D. Hijweege te Maassluis; kand. A. B. Vroomans te Leiden; kand. mw. S. M. Oomen te Zeist; kand. J. van Eijsden te Driebruggen.
Toegelaten en niet beroepbaar: kand. mw. I. M. Pijpers-Hoogendoorn te Alphen aan den Rijn.
Oud Geref. Gem. in Ned.
Beroepen: te Rijssen, G. Gerritsen te Stavenisse
refdag.nl
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ze mag preken, maar wil niet of kan (nog) niet beroepen worden.freek schreef:Dat tante Truus wel mag preken maar nog niet beroepen mag worden.Tiberius schreef:Wat wordt hier precies mee bedoeld?Wilma van den Berg schreef:Toegelaten en niet beroepbaar: ...
Vervolgstudie? Andere missie dan gemeentepredikant?
Nee, ze krijgt eerst preekconsent (toegelaten tot de evangeliebediening) maar is daar mee nog niet beroepbaar. Dat komt later pas, en dan staat er een berichtje dat mevrouw beroepbaar is.jvdg schreef:Ze mag preken, maar wil niet of kan (nog) niet beroepen worden.freek schreef:Dat tante Truus wel mag preken maar nog niet beroepen mag worden.Tiberius schreef:Wat wordt hier precies mee bedoeld?Wilma van den Berg schreef:Toegelaten en niet beroepbaar: ...
Vervolgstudie? Andere missie dan gemeentepredikant?
- Wilma van den Berg
Hoewel de taalfout nog steeds niet is opgeruimdtdtdtdt, staat er in de forumregels nog steeds welMarco schreef:Hmm. Nou denk ik dat hier niet veel fans van mw. Pijpers-Hoogendoorn op dit forum bivakkeren. Maar om haar daarom 'tante Truus' te noemen...freek schreef:Dat tante Truus wel mag preken maar nog niet beroepen mag worden.
Tenzij ze Truus heet en je tante is, natuurlijk.
Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
- Jan Klaassen
Kandidaat mw. I. M. Pijpers-Hoogendoorn te Alphen aan den Rijn. Zo staat het in de krant. Geen ds. te bekennen.Hendrikus schreef:Hoewel de taalfout nog steeds niet is opgeruimdtdtdtdt, staat er in de forumregels nog steeds welMarco schreef:Hmm. Nou denk ik dat hier niet veel fans van mw. Pijpers-Hoogendoorn op dit forum bivakkeren. Maar om haar daarom 'tante Truus' te noemen...freek schreef:Dat tante Truus wel mag preken maar nog niet beroepen mag worden.
Tenzij ze Truus heet en je tante is, natuurlijk.Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
Dan is er nog geen enkele reden om haar tante truus te noemen.Jan Klaassen schreef:Kandidaat mw. I. M. Pijpers-Hoogendoorn te Alphen aan den Rijn. Zo staat het in de krant. Geen ds. te bekennen.Hendrikus schreef:Hoewel de taalfout nog steeds niet is opgeruimdtdtdtdt, staat er in de forumregels nog steeds welMarco schreef:Hmm. Nou denk ik dat hier niet veel fans van mw. Pijpers-Hoogendoorn op dit forum bivakkeren. Maar om haar daarom 'tante Truus' te noemen...freek schreef:Dat tante Truus wel mag preken maar nog niet beroepen mag worden.
Tenzij ze Truus heet en je tante is, natuurlijk.Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.