geledu schreef:RD schreef:Het is, volgens ds. Moerkerken, onmogelijk om de Gereformeerde Gemeenten lief te hebben en tegelijkertijd kritiek te hebben op de prediking. „Dat kan nooit samengaan.”
ND schreef:Liefhebben
Moerkerken merkte daarbij op dat critici soms ,,fundamentele kritiek op de prediking'' hebben, terwijl ze zeggen de Gereformeerde Gemeenten lief te hebben. ,,Dat kan niet'', vond de predikant. ,,Wij houden van onze gemeenten om de boodschap, vanwege de bevindelijke schriftuurlijk-gereformeerde prediking.''
Ik ben wel eens benieuwd in welke context deze uitspraken zijn gedaan.
Kunnen de forumleden die daar aanwezig zijn geweest dit toelichten ?
Als het werkelijk zo bedoelt en gezegd is zoals het in de krant beschreven is dan roept dat bij mij vele vragen op.
Menigmaal komt kritiek juist op uit de liefde !
Waarom zo weinig ruimte voor zelfreflectie ?
Waarom alle ! bezwaarden in een hoek zetten die ze niet verdienen.
Er zijn bezwaarden die wijzen op het evenwicht , die hartelijk in kunnen en mogen stemmen met de prediking die in de GG gelukkig gedeeltelijk nog wel gevonden wordt.
Bezwaarden die wijzen en zich beroepen op, (menigmaal door de meerderheid verguisde) predikers die wel dat evenwicht meer bewaren , die wel meer aandacht hebben in de prediking voor Jezus Christus, die minder wijzen op de mens en zijn gevoelens, zij slaan dit niet over, maar ze wijzen wel naar wat de werkelijke Grond is tot zaligheid. En dan bieden zij deze genade hartelijk en welmenend aan in hun prediking.
Predikers die in hun prediking minder , zoals Ds Paul het noemt, het anker naar binnen laten slaan maar die juist wijzen op De Grond waar we ons anker in mogen en moeten slaan.
En dan kan de ziel met een droefheid onder de prediking verkeren waar het soms zo anders is.
Dan is er verdriet omdat er in de prediking een systeem wordt uitgedacht waarin andere Bijbelse wegen niet in passen .
Dan voelt zo iemand zoveel onbegrip en wat is het dan een wonder
dat men juist bij de veel geprezen oudvaders wel dat evenwichtig mogen oplezen.
En wat is het dan verbazend als men ook bij predikers in onze zuster kerken, wel Datgene horen verklaren waar hun harten zo naar uit gaan.
Hoe kan dat dan ?
Maar gaan ze dan schoppen ?
Nee, want hun kerkverband is ze zo lief.
Ze weten zich er door God in geplaatst.
Dan wordt er een bidden geboren of er naast de noordenwind ook eens een zuidenwind door de Hof mag waaien
En dan zijn ze menigmaal bang of ze het zelf misschien wel fout zien, want ons hart is tenslotte bedriegelijk en arglistig.
Maar dan toch, door het lezen van Gods woord en de veel geprezen oudvaders worden ze bepaald bij de veelkleurigheid van Gods Geest, een veelkleurigheid waar ze in de prediking zo weinig van horen.
En soms, ja dan laten ze wel eens wat los en dan spreken ze over deze zorgen en vragen.
Is dat dan kritiek of juist meeleven, liefde en kerkelijke betrokkenheid ?
Als dat kritiek is, dan hou ik niet van mijn kerkverband, zo lees ik in de recensie !
Hoe kan het dan dat ik dat in mijn hart zo geheel anders voel ?
Bedrieg ik me danzelf in de liefde voor mijn kerkverband ?
Het is soms zo ingewikkeld geworden.....