Erasmiaan schreef:memento schreef:Erasmiaan schreef:Ik zie hier veel mensen reageren die zeggen dat er kandidaten die begeerte hebben om predikant te worden afgewezen worden op gevoelsargumenten. Is dat zo?
Een flink aantal predikanten in de GG zijn niet in 1 keer toegelaten. Een aantal daarvan heeft zich eens laten ontvallen dat hun verhaal elke keer hetzelfde was...
Ik heb heel wat biografieën gelezen van predikanten die niet in een keer aangenomen zijn en ook wel dingen gehoord maar nooit dat men zei: ik snap niet dat ik de eerste keer niet aangenomen ben want toen vertelde ik precies hetzelfde.
Als je zo goed thuis bent in GG-predikanten-land, dan weet je ook het verhaal wel van die predikant die na de zoveelste afwijzing flink boos is geworden...
Daarnaast: In geen één biografie ben ik tegengekomen dat de keer dat ze aangenomen waren, het verhaal wél anders geworden was. De roeping en bekering die ze vertelde, lag vóór de eerste keer opgaan, in de biografieën die ik gelezen heb...
En als je predikant mag zijn: Gebruik de spreek en schrijftijd om te wijzen op wezenlijke zaken. Want: Juist deze onderwerpjes worden eruit gepikt en bediscuseerd. De dominees zorgen daar zelf voor! Ze moeten zich daar minder over uitlaten!
Precies, kritisch kijken naar eigen handelen, en dat handelen toetsen aan de Schrift, dat is heel ongereformeerd. Je kunt het maar beter houden bij het oude (het oude van 200 jaar oud dan, niet ouder)...
Juist het feit dat sommige predikanten voorzichtig aangeven dat ze het huidige functioneren van het curatorium liever iets anders zouden zien, acht ik een aansporing tot bezinning, in plaats van op te roepen die predikanten gauw de mond te snoeren...