Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Eppie

Bericht door Eppie »

Rens schreef:Kent niemand het gezegde:

"waar twee geloven liggen op één kussen, daar gebiedt de Heer zijn zegen tussen"?

Dat is een wel wat ándere insteek dan het harde menselijke oordeel van het gezegde:

"waar twee geloven liggen op één kussen, daar slaapt de duivel tussen"..............

Het eerste gezegde komt vanuit de RK, het tweede vanuit de ger.gezindte............

Welke prefereer jij? Ik de eerste!
Ooit eens ds. V.g.l..r horen uitroepen in een preek na deze spreuk 'Twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen.' Sliep'tie maar! Maar hij is klaarwakker. Ik ben bang Rens dat wat jij wilt een goed streven is maar de praktijk wijst helaas anders uit. Meestal komt er van die twee geloven niets terecht dan wat aangepast verwaterd geloven. [het beste voorbeeld hiervan is b.v. de Evangelische Omroep] De uitspraak 'het huwelijk is géén evangelisatie instituut' is dan ook een heel terechte uitspraak.
Maar wie ben ik?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Eppie schreef:
Rens schreef:Kent niemand het gezegde:

"waar twee geloven liggen op één kussen, daar gebiedt de Heer zijn zegen tussen"?

Dat is een wel wat ándere insteek dan het harde menselijke oordeel van het gezegde:

"waar twee geloven liggen op één kussen, daar slaapt de duivel tussen"..............

Het eerste gezegde komt vanuit de RK, het tweede vanuit de ger.gezindte............

Welke prefereer jij? Ik de eerste!
Ooit eens ds. V.g.l..r horen uitroepen in een preek na deze spreuk 'Twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen.' Sliep'tie maar! Maar hij is klaarwakker. Ik ben bang Rens dat wat jij wilt een goed streven is maar de praktijk wijst helaas anders uit. Meestal komt er van die twee geloven niets terecht dan wat aangepast verwaterd geloven. [het beste voorbeeld hiervan is b.v. de Evangelische Omroep] De uitspraak 'het huwelijk is géén evangelisatie instituut' is dan ook een heel terechte uitspraak.
Heb ook vaker de tweede uitdrukking gehoord dan de eerste.
En het overige denk ik dat je gelijk hebt "hoe meer hij de voeten
van de Heere Jezus in de tijd hoort naderen hoe bruter hij te keer
gaat dan is slapen er niet bij".
Wat een Zegen dan dat de HEERE nooit laat varen het Werk Zijner
Handen :!:
Laatst gewijzigd door Oude-Waarheid op 03 mei 2007, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Er is geen sprake van twee geloven , want Christendom is Christendom en het Credo/ Geloofsbelijdenis van Nicea is het Credo van Nicea.; het is een sprake van de Kerk en de afgescheiden broeders en zusters.

Luther en Calvijn om er maar twee te noemen uit de reformatie zijn altijd Katholieke gebleven en hadden de intentie te doen wat de Kerk doet.
memento

Bericht door memento »

Luther en Calvijn om er maar twee te noemen uit de reformatie zijn altijd Katholieke gebleven en hadden de intentie te doen wat de Kerk doet.
Dan moet je toch Luther en Calvijn eens heeeeel goed gaan lezen....
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
om hoeveel boeken (en bladzijden) gaat het dan Memento.....om Adorote alvast een indruk te geven.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
memento

Bericht door memento »

Rens schreef:
memento schreef:
om hoeveel boeken (en bladzijden) gaat het dan Memento.....om Adorote alvast een indruk te geven.
Duizenden blz....

Luther zag de protestantse gemeenten als de Kerk (hij zag de Kerk nog wel als instituut), en Calvijn ziet de Kerk als een geestelijke entiteit, niet als institutioneel. De gereformeerden staan in de lijn van Calvijn in deze.

1 Ding hebben Luther en Calvijn gemeen: Ze zien Rome als dwalend en anti-Christelijk.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:anti-Christelijk.
leg eens uit?

ik heb ervaren dat Christus volledig centraal stond/staat in de RK, dus ik weet niet goed wat JIJ met de term anti-Christelijk bedoelen wil
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef: Dan moet je toch Luther en Calvijn eens heeeeel goed gaan lezen....
ik hecht toch "iets" méér waarde aan de Schrift als je het niet erg vindt..........wat Luther en Calvijn hebben geschreven is vanuit persóónlijke visie geschreven, waarvan je op z'n minst de twijfel kunt hebben of het wel goddelijk geïnspireerd is.

je baseren op de Rotssteen die de Schrift is, is heel wat veiliger dan je baseren op prinsen zoals Luther en Calvijn, hoezeer zij ook hun visie te boek hebben gesteld.
Moderatorbericht:
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

memento schreef:
Rens schreef:
memento schreef:
Duizenden blz....

Luther zag de protestantse gemeenten als de Kerk (hij zag de Kerk nog wel als instituut), en Calvijn ziet de Kerk als een geestelijke entiteit, niet als institutioneel. De gereformeerden staan in de lijn van Calvijn in deze.

1 Ding hebben Luther en Calvijn gemeen: Ze zien Rome als dwalend en anti-Christelijk.
Nou Rens.............. :-(
Marnix

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
memento schreef:
Rens schreef:
memento schreef: Dan moet je toch Luther en Calvijn eens heeeeel goed gaan lezen....
Duizenden blz....

Nou Rens.............. :-(
Hoho, er wordt gezegd: Rome. Dus het bestuur. Er wordt niet gezegd dat iederen katholiek en iedere katholieke kerk dus anti-christelijk is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Marnix schreef:
Hoho, er wordt gezegd: Rome. Dus het bestuur. Er wordt niet gezegd dat iederen katholiek en iedere katholieke kerk dus anti-christelijk is :)
dat dacht ik dus ook, maar Memento is die mening eveneens toegedaan in hoofdzaak.

Maar een Kerk waar Christus voluit centraal wordt gesteld, is dat dan géén Christelijke Kerk??
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Rens schreef:
Marnix schreef:
dat dacht ik dus ook, maar Memento is die mening eveneens toegedaan in hoofdzaak.

Maar een Kerk waar Christus voluit centraal wordt gesteld, is dat dan géén Christelijke Kerk??
Misschien kan jij ons verlichten met enkele RKK preken waarin dit zo is. De preken die ik gelezen heb stonden vaak bol met de mens, en lief zijn voor elkaar, maar niet echt van Christus en Zijn van de zonde verlossende werk....
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef: Misschien kan jij ons verlichten met enkele RKK preken waarin dit zo is. De preken die ik gelezen heb stonden vaak bol met de mens, en lief zijn voor elkaar, maar niet echt van Christus en Zijn van de zonde verlossende werk....
Ik kan je helaas niet van dienst zijn, omdat de preken van de Rector niet gepubliceerd worden, maar kan wel zeggen dat hij altijd vanuit de Schrift preekt over het Verlossende werk van Christus Jezus, en over de zonde, ook de persóónlijke, die geleidt hebben tot Zijn Kruislijden.
Moderatorbericht:
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:
memento schreef: Misschien kan jij ons verlichten met enkele RKK preken waarin dit zo is. De preken die ik gelezen heb stonden vaak bol met de mens, en lief zijn voor elkaar, maar niet echt van Christus en Zijn van de zonde verlossende werk....
Ik kan je helaas niet van dienst zijn, omdat de preken van de Rector niet gepubliceerd worden, maar kan wel zeggen dat hij altijd vanuit de Schrift preekt over het Verlossende werk van Christus Jezus, en over de zonde, ook de persóónlijke, die geleidt hebben tot Zijn Kruislijden.

Er mag zelfs niet anders gepreekt worden dan zo Jezus de Verrezen Heer alleen !!!

.
Rens

Bericht door Rens »

Adorote schreef:Er mag zelfs niet anders gepreekt worden dan zo Jezus de Verrezen Heer alleen !!!
zó provocerend misstaat ten ene male op dit forum Adorote.......uitleg geven, oké.......maar dit is een "gasthuis" voor ándersgelovigen............hou het even in de smiezen.................
Moderatorbericht:
Plaats reactie