Grace schreef:
Nog nooit is er wetenschappelijk bewezen dat homosexuele gevoelens genetisch bepaald zijn.
(ik zeg niet dat we geen aandacht en betrokkenheid moeten hebben voor mensen die worstelen met deze aangeleerde gerichtheid, maar dat is wat anders dan de homosexuele praxis accepteren en goedpraten).
Grace
Laat ik voorop stellen dat ik het niet eens ben met het betoog van Gravo en Ouweneel.
Maar hetgeen je hierboven beschrijft dat het aangeleerde gerichtheid is, daar huiver ik van.
Ineens als het om dit onderwerp gaat dan halen we de (niet) bewijzen van de wetenschap van stal om aan iets aan te tonen wat ons wel ligt. Terwijl als de wetenschap andere uitspraken doet dan zijn we het daar ineens niet mee eens omdat het tegen de Bijbel ingaat. Dit is selectief omgaan met argumenten en veroorzaakt zeker in deze discussie bij mensen die persoonlijk met de problematiek worstelen zeer zeer veel pijn. Eigenlijk leg je de schuld voor het 'zijn' persoonlijk bij die persoon neer (eigen schuld dikke ...).
In mijn naaste omgeving heb ik een goede vriend die ook een homofiele gerichtheid kent maar daarnaast een toegewijd christen is (ja zelfs zijn hele leven daadwerkelijk in dienst van het koninkrijk gesteld heeft). Hij leeft werkt in een dusdanige afhankelijkheid dat hij leeft van giften.
Hij heeft een wens om in zijn leven gelijk te worden aan het beeld van zijn Liefste nl Christus en ziet zijn geaardheid als gebrokenheid van de schepping en worstelt daarmee. Daarom ziet hij ook geen ruimte voor een relatie en huwelijk. Maar juist omdat hij zo'n groot kruis kent weet hij als geen ander dat een nauw leven met God noodzakelijk is omdat hij anders vervalt in zonde (overigens niet alleen die-zonde) hetgeen hem van zijn wens afbrengt. Als ik zijn nauwe en afhankelijke leven met God zie wat wordt ik dan jaloers.
Juist op basis van bovenstaande ben ik van mening dat het geen aangeleerd gedrag is. Indien het aangeleerd is betekent dat het menselijk gezien ook afgeleerd kan worden. Indien mensen ander aangeleerd gedrag afgeleerd kan worden dan zou je toch ook vaker om je heen moeten horen dat mensen ervan afkomen. Zeker als er een geestelijke wil om heilig voor God te leven ermee gepaard gaat. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de werkelijke homofiele geaardheid (niet de mode-homo) een integraal onderdeel van je 'zijn' uitmaakt en niet afgeleerd kan worden zoals een mens slecht gedrag afleert.
Afleren impliceert het volgen van een stappenplan. Dat is er niet, zoals bepaalde mn evangelische ons wel willen leren. Maar ten diepste zit daar het ontkennen van de totale verdorvenheid van de mens in en er zit een gedachte achter van dat alles maakbaar is (Health & Wealth evangelie). De totale verdorvenheid van de mens gaat zover dat zelfs deze laatste bloem van het paradijs is aangetast.
Het is m.i. een gevolg van de gebrokenheid van de schepping (in dat opzicht wel de schuld van de mens) en geen situatie zoals deze moet zijn. Maar daarnaast geloof ik tevens dat God machtig is om de geaardheid van een homofiele medemens te veranderen (dus niet genezen). Als God zelfs een godhater kan veranderen (wederbaren dus ook niet genezen, afleren) in een Godliefhebber. Dan kan hij ook een geaardheid veranderen. Zodat het weer voldoet aan Gods wil. Maar daarnaast geloof ik ook dat Hij om redenen die alleen Hem bekend zijn, niet van iedere homofiel zijn geaardheid veranderd als deze er om bidt omdat deze voelt dat hij hierin in afwijkt van Christus beeld en werkelijk anders wil zijn.
Bovenstaande laat niet onverlet dat er wel sprake van aangeleerd gedrag is. Tegenwoordig lijkt het wel een mode-verschijnsel om homo te zijn. Ik vind het altijd bijzonder dat juist een exceptioneel groot gedeelte van de bekende Nederlanders of andere celebs homo schijnt te zijn!
Maar juist uit de gesprekken met mijn vriend ben ik ervan doordrongen geraakt dat homofilie een gevolg is van de val van de mens en daarom een (liefdes)relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nooit geaccepteerd kan worden als zijnde één van de twee opties. Het huwelijk met daarbij de gemeenschap is alleen voorbestemd aan een man en vrouw (m.i. komt dit ook voort uit de scheppingsorde). Zeker als we beseffen dat het huwelijk als beeld van bruid en bruidegom (dus niet bruid-bruid of bruidegom-bruidegom) een afspiegeling is van de relatie tussen Christus en zijn Kerk. Beseffen we nog wat het huwelijk is!!! Het huwelijk is niet alleen maar een scheppingsinstelling maar ook een zo'n diep beeld.
Dan moeten we niet gaan rommelen met allemaal sociaal, psychologisch verlichte inzichten en de praxis binnen een liefdevolle relatie goedkeuren. Als de basis in de val ligt dan kunnen nooit gevolgen (praxis en homohuwelijk) daarvan vergeleken worden met een relatie tussen man en vrouw. Van de relatie tussen man en vrouw spreekt de Bijbel en God als zijnde goed. Dit komt mede voort omdat de basis in de schepping is en die bij God vandaan komt. Omdat de basis van homofiele geaardheid uit de zondeval voortkomt kan en mag nooit geprobeerd dit te combineren met goed geschapen gevoelens van liefde tussen man en vrouw. Dat is het vergelijken van appels en peren.
God is heilig dus kan hij dan ooit gemeenschap hebben met het kwade, kunnen wij dat dan wel goedpraten? m.a.w. God is heilig en vanuit deze heiligheid heeft hij de relatie tussen man en vrouw geschapen daar spreekt de bijbel expliciet van. Daarnaast hebben we een zondeval wat juist het totaal tegenovergestelde van God is en tegen zijn heiligheid ingaat (zonde = doel missen). Het zijn twee magnetische polen die nooit bij elkaar komen en elkaar alleen maar afstoten. Als wij erkennen dat een mens gerechtvaardigd moet worden omdat deze anders in de heilige ogen van God niet kan bestaan dan kunnen we bepaalde dingen nooit goedpraten. Rechtvaardiging houdt in dat we de dingen gaan zien zoals God ze ziet dan kunnen we nooit iets wat in zichzelf onheilig is heilig gaan noemen. Dan willen we daarvan wijken hoe moeilijk ook. Herkent een ieder deze strijd niet met zijn eigen boezemzonden?
Is de homofiel dan een zondaar waar we neer kunnen kijken omdat deze zijn basis vindt in de zondeval. Ja hij is een zondaar en. Nee we kijken niet neer want daarin verschilt deze niet van iemand die belasting ontduikt, roddelt of nog erger ongelovig is en dat blijft terwijl deze week in en week uit onder het Woord komt. Ook voor deze zonde is er genoeg bloed. God zal uiteindelijk, door het geloof in Christus, ook tegen een dergelijk persoon zeggen: jij bent geheel rein.
Maar het is makkelijk een betoog als bovenstaand te schrijven en zelf deze gevoelens niet te hebben. Maar levert het verplaatsen in de gevoelens, zoals Gravo bepleit, een andere conclusie op, m.i. niet. Het gevaar is ook nog eens dat mensen met homofiele gevoelens en die daarmee worstelen voor Gods aangezicht door, opinieleiders zoals Ouweneel verscheurd worden door twijfel. Daarnaast is het probleem nog eens dat we moderne m.n. psychologische inzichten gaan in brengen en de Bijbel en de vraag is ofdat wel mogelijk is. Zoals al eerder betoogd blijft het combineren van geloof en wetenschap lastig. Terwijl ik zelf een groot voorstander van wetenschappelijk onderzoek ben en uitkomsten van onderzoek serieus neem

.
Het blijft lastige materie en nu zelf proberen om hiervan uitgaande ook pastoraal en bewogen met de homofiele medemens, zijn gevoelens om te gaan. Dan kijk ik als eerste naar mezelf.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above