Dus met een drumstel in de kerk heb je geen problemen?Klavier schreef:@Marnix: Instrumenten als zodanig heb ik nergens ter diskussie gesteld en zal ik ook niet doen. Dus op dat punt wat mij betreft geen verschil in denken.

Stel, je hebt een gitaar, een drumstel, een bassgitaar, een keyboard, mensen die de instrumenten kunnen bespele en een zanger. met de instrumenten heb je geen probleem. Zet je de instrumenten in 1 zaal neer en gaan ze samen wat spelen, dan wordt het popmuziek en daarmee heb je er opeens wel een probleem mee? Toch een opmerkelijke denkwijze

Tja dat vind ik subjectief en onjuist. er wordt niet aan dat gedachtengoed vastgehouden door een groot deel van de muzikanten... door een ander deel wel, maar je kan niet zeggen dat de Popcultuur in zijn algemeenheid vasthoudt aan anti-christelijk gedachtengoed. Er zijn een heleboel muzikanten die niet het doel hebben om met popmuziek anti-christelijk denken te verspreiden. Er is inderdaad ook een groepje die dat wel doet. Maar dat beinvloedt vooral subculturen binnen de popcultuur... maar niet luisteraars van popmuziek in zijn algemeenheid.Mijn punt is de identificatierol van de muziekstijl en muziekcultuur.
Ik wijs de Popcultuur volledig af. Vanwege de oorsprong en het vasthouden van het gedachtengoed dat anti-christelijk is.
Ik zie dat representatieve niet terug, alleen in bepaalde bands maar niet in de cultuur in het algemeen. Ik den dat dit meer persoonlijk is, jij vindt de origine een probleem en daardoor identificeer jij popmuziek in het algemeen ook met anti-christelijkheid terwijl ik zeg: De bands die de muziekstijl gebruiken representateren daarmee nog niet het gedachtengoed van sommige mensen die in het begin van de pomuziek een stempel op die cultuur gesdrukt hebben.Dat de muziekstijl opzichzelf genomen niet verkeerd hoeft te zijn is een een waarheid die echter in de praktijk niet bestaat los van het gedachtengoed dat deze muziekstijl als kenmerk draagt.
Het gaat mij om de vorm van de wereld. Niet de vorm an-sich.
Als je de representatieve functie van de muziek niet erkent, dan snap ik je. Nu echter steeds minder.