peilingen

Petrus

Bericht door Petrus »

ndonselaar schreef:Peilingen zijn leuk, voor de waan van de dag, maar meer ook niet!
.
Heeeee, hoorde/las ik die kreet ook niet van Menno de Bruyne??????

Maar ach, het is en blijft altijd een leuk tijdverdrijf om te speculeren met virtuele zetelaantallen................ :mrgreen:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Er zijn vandaag opmerkingen gemaakt over het principieele gehalte van Rouvoet (en het gebrek daar aan). Ik denk dat onderstaand artikel meer recht doet aan zijn opvattingen.
RefDag schreef:CU bereid tot compromissen bij ethische thema’s
HARDENBERG - ChristenUnie-lijsttrekker Rouvoet kan zich voorstellen dat zijn partij binnen een kabinet op één ethisch thema „een bres dicht”, terwijl op andere principiële punten geen voortgang wordt geboekt.

„Als je in een kabinet de kans krijgt om bijvoorbeeld op het terrein van zwangerschapsafbreking je idealen te verwezenlijken en op het terrein van euthanasie in de komende jaren niet, neem je een grote verantwoordelijkheid als je niet participeert. In de politiek moet je beseffen dat je niet alles in één keer kunt bereiken”, zo zei Rouvoet gisteravond tijdens een verkiezingsbijeenkomst van zijn partij in Hardenberg.

De lijsttrekker zal zich nooit neerleggen bij een compromis als einddoel. „Als je dat doet, ben je gecapituleerd. Je moet het ideaal hooghouden en blijven werken aan het verwerkelijken van je principes”, aldus Rouvoet.
Het is waarschijnlijk een andere keuze dan de gemiddelde SGP-er zou maken, maar is er nou zoveel mis met deze instelling? Ik betwijfel het.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jvdg

Bericht door jvdg »

Heeeee, hoorde/las ik die kreet ook niet van Menno de Bruyne??????

Maar ach, het is en blijft altijd een leuk tijdverdrijf om te speculeren met virtuele zetelaantallen................ :mrgreen:[/quote]

Hier volgt mijn speculatie (we gaan niet wedden hoor..)

CDA 40
PvdA 40
VVD 25
SP 15
GL 8
CU 7
PVV 5
SGP 3
EénNl 2
D66 1
Overige 4

Het nieuwe kabinet: CDA/PvdA/CU: 87 "steuners"., oftewel Groen met lichtrood randje. :!: :!: :shock: :shock:
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Heeeee, hoorde/las ik die kreet ook niet van Menno de Bruyne??????

Maar ach, het is en blijft altijd een leuk tijdverdrijf om te speculeren met virtuele zetelaantallen................ :mrgreen:
Hier volgt mijn speculatie (we gaan niet wedden hoor..)

CDA 40
PvdA 40
VVD 25
SP 15
GL 8
CU 7
PVV 5
SGP 3
EénNl 2
D66 1
Overige 4

Het nieuwe kabinet: CDA/PvdA/CU: 87 "steuners"., oftewel Groen met lichtrood randje. :!: :!: :shock: :shock:[/quote]

Als ik mijn eigen speculatie nog eens nalees, en overdenk, dan verwacht ik PvdA -5 en SP + plus 5 en GL -2 CU +1 en PVV +1.

Gezie de complexe verhoudingen adviseer ik HM Beatrix om de heren Rouvoet en Van der Vlies aan te stellen als informateurs, geadviseerd door JP. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :idea: :idea:
astroguy

Bericht door astroguy »

ndonselaar schreef:Peilingen zijn leuk, voor de waan van de dag, maar meer ook niet!

Ik roep u allen nog even in herinnering dat J. Marijnissen hetzelfde riep eind 2002 / begin 2003. Rond Nieuwjaar stond de SP in de peilingen op 21 zetels. Het resultaat op 17 januari? 9 zetels.

Ik zeg niet dat dit opnieuw gebeurt, maar het relativeert een en ander.
En de echte peiling is vandaag begonnen: de verkiezingen. Ik heb hedenochtend mijn stem kunnen uitbrengen via Internet.

Nu hoef ik die waanpeilingen niet meer te volgen..
Atze
Petrus

Bericht door Petrus »

astroguy schreef: Ik heb hedenochtend mijn stem kunnen uitbrengen via Internet.
én, én, én, én, én??????????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

geledu schreef:Nou inderdaad, je mag wel kritiek hebben maar het moet wel netjes gebeuren.
Daar ben ik het absoluut mee eens!
Sorry als ik in mijn kritiek te ver ben gegaan. :oops:
Zie mijn kritiek maar als een propje in de richting van onze CU-vrienden.
geledu

Bericht door geledu »

Tiberius schreef:
geledu schreef:Nou inderdaad, je mag wel kritiek hebben maar het moet wel netjes gebeuren.
Daar ben ik het absoluut mee eens!
Sorry als ik in mijn kritiek te ver ben gegaan. :oops:
Zie mijn kritiek maar als een propje in de richting van onze CU-vrienden.
Jij was het in iedergeval niet.
Ik ben het gewoon eens met Pim dat we niet op een onchristelijke manier over de CU mogen praten .

Wie dat gedaan heeft op dit forum is voor mij alleen nog niet duidelijk.
Maar ik heb dan ook nog niet alles doorgelezen
Unionist

Bericht door Unionist »

Was, reinig mijn gemoed
van mijn verborgen zonden
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:Was, reinig mijn gemoed
van mijn verborgen zonden
Wat heeft dát te maken met de al dan niet politieke peilingen?????????

Of hoop je met die verzuchting te voorkomen dat je alsnóg SP gaat stemmen????? :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

Ehm, wat de voorspellingen betreft, men laat zich wel heel duidelijk inspireren door de vorige verkiezingen.

Waarom zakte de SP zo weg? Omdat mensen strategisch PVDA gingen stemmen. Het gat tussen CDA en PVDA is nu echter een stuk groter dan bij de vorige verkiezingen dus ik vermoed dat de SP dit keer geen enorme terugval maakt. Daarnaast werd de terugval in de peilingen nog wel geregistreerd, de SP stond er 2,5e week van te voren super voor en vlak voor de verkiezingen al een stuk minder, dat zie je hier niet. Daarnaast heeft PVDA gewoon wat geloofwaardigheid verloren en zullen de SP-kiezers niet nog een keer dezelfde fout maken, temeer omdat er deze verkiezing heel veel aandacht is geweest voor het strategisch stemmen :)

Ik vind een prognose van 15 zetels voor SP dan ook wel erg laag, ik verwacht zelf dat ze op zo'n 20-25 zetels uitkomen. Laat ik ook een voorspelling gaan doen. Natuurlijk altijd nog link, zo denk ik bijvoorbeeld dat als het droog is de SGP op 2 zetels uitkomt en als het regent ze op 3 zetels uitkomen omdat de opkomst daalt maar de meeste SGP'ers toch wel trouw kunnen gaan stemmen.

CDA 41
PvdA 37
VVD 22
SP 24
GL 7
CU 7
PVV 5
SGP 2
EénNl 2
D66 1
Overige 2
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

CDA 41
PvdA 37
VVD 22
SP 24
GL 7
CU 7
PVV 5
SGP 2
EénNl 2
D66 1
Overige 2
Ik gok dat:
1. CDA groter zal worden dan uit peilingen blijkt
2. De PvdA 2e wordt, ten koste van CU (4), GL (7) maar vooral SP
3. De SP niet boven de 12 uit zal komen
4. Dat VVD ietsjes beter uit de bus zal komen, dan uit peilingen blijkt, alhoewel niet veel
5. De SGP op 2 a 3 zal uitkomen
6. Dat EénNL op 1 of 0 uitkomt, en PVV tussen de 5 en 9.

Het zou me echter niet verbazen als de VVD nog meer verliest, en de winst daarvan naar CDA of PVV gaat. Rutte weet m.i. niet echt de VVD punten te brengen in de debatten die ik gehoord/gezien heb.

Anyway, het gaat steeds meer om de vorm, en minder om de inhoudt.
David J

Bericht door David J »

memento schreef:
CDA 41
PvdA 37
VVD 22
SP 24
GL 7
CU 7
PVV 5
SGP 2
EénNl 2
D66 1
Overige 2
Ik gok dat:
1. CDA groter zal worden dan uit peilingen blijkt
2. De PvdA 2e wordt, ten koste van CU (4), GL (7) maar vooral SP
3. De SP niet boven de 12 uit zal komen
4. Dat VVD ietsjes beter uit de bus zal komen, dan uit peilingen blijkt, alhoewel niet veel
5. De SGP op 2 a 3 zal uitkomen
6. Dat EénNL op 1 of 0 uitkomt, en PVV tussen de 5 en 9.

Het zou me echter niet verbazen als de VVD nog meer verliest, en de winst daarvan naar CDA of PVV gaat. Rutte weet m.i. niet echt de VVD punten te brengen in de debatten die ik gehoord/gezien heb.

Anyway, het gaat steeds meer om de vorm, en minder om de inhoudt.
Als de SP niet boven de 12 uitkomt, waar gaan die 18 zetels t.o.v. van de huidige peilingen dan heen? Het lijkt me dat die voor het overgrote deel naar de PvdA zullen gaan, en niet naar het CDA. Ik snap dus niet hoe je tegelijkertijd 2) en 3) kunt verwachten.

Enne... je verwachten 5) is natuurlijk wel een erg open deur. :D 2 of 3 zetels halen ze al zo'n 75 jaar...

Laat me een tegenverwachting uitspreken:
1) CDA en PvdA komen dichterbij elkaar dan momenteel blijkt, vanwege SP stemmers die op het laatste moment 'overlopen'. CDA blijft wel de grootste.
2) De SP haalt dus geen 30 zetels, maar wel (fors) meer dan 20
3) Of de CU echt 7 zetels gaat halen, moet ik nog zien. Ik verwacht er een paar minder.
Petrus

Bericht door Petrus »

Mijn gok:

1. CDA 46
2. PvdA 40
3. SP 24
4. VVD 22
5. GL 7
6. CU 5
7. SGP 3
8. Wilders 2
9. D'66 1

de rest krijgt uiteindelijk tóch geen poot aan de grond in het stemhokje: LPF/PvdD/Pastors.....allen richting afvoerputje......
memento

Bericht door memento »

Zo te zien verwacht de aandelenbeurs een links kabinet... Bijna alle fondsen down...

@Petrus, volgens jouw verwachtingen wordt links ongeveer 2 x zo groot als rechts. M.i. lijkt het realistischer om van een meer gelijke verdeling tussen links en rechts uit te gaan...
Laatst gewijzigd door memento op 20 nov 2006, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten