Muziek voor als je in een dip zit?

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door henriët »

albion schreef:
Marnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. .
Ik ben sprakeloos :hi , hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden? :Oo
hij dichtte ze ...
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. .
Ik ben sprakeloos :hi , hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden? :Oo
hij dichtte ze ...
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
misschien danste 'ie wel op hele noten, wie zal 't zeggen? :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. .
Ik ben sprakeloos :hi , hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden? :Oo
Harp spelen op hele noten. Jaja. Verdiep je eens in muziekgeschiedenis, dan kom je een hoop te weten. Ook dat hele noten alleen in reformatorisch Nederlands standaard gebruikt worden en dat muziek normaal ritme heeft :)

Volgens mij zijn alle historici heet daar wel over eens. En tja, wie ben ik om hen tegen te spreken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:
albion schreef:
Ik ben sprakeloos :hi , hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden? :Oo
hij dichtte ze ...
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
misschien danste 'ie wel op hele noten, wie zal 't zeggen? :nonnon
En langzaam! Hij moet wel fenomenaal evenwichtsgevoel hebben gehad.... (ik zie mijn schoonvader het weer nadoen :) )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door henriët »

ik ben vanuit 'vroeger'gewend hele noten.. kwam vorig jaar in een gemeente, waar ze ritmisch zongen en het was helemaal niet minder fijn ofzo hoor,
nee, werd er zelfs door 'gesticht'om de woorden van dia maar te gebruiken...
ik vind dit allemaal zo vermoeiend...
waar hebben we t nou eigenlijk over....
zullen we dan geest liederen ook maar op hele doen...
pff..

inhoud.. daar gaat t om....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Wilma van den Berg »

henriët schreef:
inhoud.. daar gaat t om....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Herman »

Marnix schreef:
Harp spelen op hele noten. Jaja. Verdiep je eens in muziekgeschiedenis, dan kom je een hoop te weten. Ook dat hele noten alleen in reformatorisch Nederlands standaard gebruikt worden en dat muziek normaal ritme heeft :)

Volgens mij zijn alle historici het daar wel over eens. En tja, wie ben ik om hen tegen te spreken :)
De grote J.S. Bach noteerde ook koralen in iso-ritmische notatie. Zo heb ik vanmiddag een stuk van Krebs in zitten studeren (Jesu, der du meine Seele) waarin een heel ander ritme zit dan in het koraal zoals die in de bundel 'mehrstimmige Choräle band 1' van Bach staat.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Rens »

Bijna geheel in het donker, met alléén enkele kaarsen aan, enkele geestelijke cd's draaien......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door albion »

henriët schreef:ik ben vanuit 'vroeger'gewend hele noten.. kwam vorig jaar in een gemeente, waar ze ritmisch zongen en het was helemaal niet minder fijn ofzo hoor,
nee, werd er zelfs door 'gesticht'om de woorden van dia maar te gebruiken...
ik vind dit allemaal zo vermoeiend...
waar hebben we t nou eigenlijk over....
zullen we dan geest liederen ook maar op hele doen...
pff..

inhoud.. daar gaat t om....


IK maak me er niet druk om of het ritmisch gezongen wordt of niet, maar er zijn er enkelen die zich er druk over maken dat er NIET ritmisch gezongen wordt :nananere
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:De grote J.S. Bach noteerde ook koralen in iso-ritmische notatie. Zo heb ik vanmiddag een stuk van Krebs in zitten studeren (Jesu, der du meine Seele) waarin een heel ander ritme zit dan in het koraal zoals die in de bundel 'mehrstimmige Choräle band 1' van Bach staat.
Zo heb ik... je laat het voorkomen alsof er een verband bestaat tussen die twee mededelingen. Maar het zijn twee verschillende dingen!
Bij Bach vind je inderdaad een aantal koraalmelodieën in een isometrische vorm, waarvan de oorspronkelijke versie wel degelijk ritmisch was. Vergeet niet: tussen de ontstaanstijd van de melodieën als "O Mensch bewein...", "Vater unser" en "Freu dich sehr" en het moment dat Bach die liederen in zijn liturgische praktijk tegenkwam, zit al een periode van ruim anderhalve eeuw! In die tijd zijn sommige melodieën in de gemeentezang "afgesleten" tot een isometrische vorm. Die vorm functioneerde in Bachs kerkmuziekpraktijk, dus die vorm gebruikte hij ook in zijn composities.

Over de invloed van de factor tijd: vergelijk de melodie "Ein feste Burg" zoals die bij Bach voorkomt eens met één generatie eerder: Buxtehude, Hanff. Dáár ergens ligt de breuk: Buxtehude en Hanff baseren zich nog op de oorspronkelijke ritmische versie, Bach gebruikt de (latere) isometrische variant.

Het Krebs-koraal waarnaar je verwijst, geeft de melodie in een 3/4 maat, waarschijnlijk gewoon een dichterlijke vrijheid van de componist.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Over de invloed van de factor tijd: vergelijk de melodie "Ein feste Burg" zoals die bij Bach voorkomt eens met één generatie eerder: Buxtehude, Hanff. Dáár ergens ligt de breuk: Buxtehude en Hanff baseren zich nog op de oorspronkelijke ritmische versie, Bach gebruikt de (latere) isometrische variant.
Weet je ook waarom Bach die variant gebruikt heeft?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

albion schreef:
henriët schreef:ik ben vanuit 'vroeger'gewend hele noten.. kwam vorig jaar in een gemeente, waar ze ritmisch zongen en het was helemaal niet minder fijn ofzo hoor,
nee, werd er zelfs door 'gesticht'om de woorden van dia maar te gebruiken...
ik vind dit allemaal zo vermoeiend...
waar hebben we t nou eigenlijk over....
zullen we dan geest liederen ook maar op hele doen...
pff..

inhoud.. daar gaat t om....


IK maak me er niet druk om of het ritmisch gezongen wordt of niet, maar er zijn er enkelen die zich er druk over maken dat er NIET ritmisch gezongen wordt :nananere
Oh van mij mag het, prima, zolang ik het niet hoef te doen ;) Ik gaf alleen aan dat het wat tegennatuurlijk is ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
Over de invloed van de factor tijd: vergelijk de melodie "Ein feste Burg" zoals die bij Bach voorkomt eens met één generatie eerder: Buxtehude, Hanff. Dáár ergens ligt de breuk: Buxtehude en Hanff baseren zich nog op de oorspronkelijke ritmische versie, Bach gebruikt de (latere) isometrische variant.
Weet je ook waarom Bach die variant gebruikt heeft?
Dat probeerde ik duidelijk te maken, maar is blijkbaar niet gelukt.
De tand des tijds heeft toegeslagen, het oorspronkelijk ritme was kennelijk te moeilijk voor de gemeente en men is gaandeweg de noten maar even lang gaan zingen. De isometrische variant was dus de versie die de gemeente in Bachs tijd zong.

(Nou kan ik me daar bij "Ein feste Burg" ook nog wel iets bij voorstellen. Van de Geneefse en Straatsburgse psalmmelodieën kun je echter moeilijk beweren dat het ritme zo ingewikkeld is dat een isometrische uitvoering alleszins verklaarbaar is.
't Zijn tenslotte maar twee notenwaardes...)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:(Nou kan ik me daar bij "Ein feste Burg" ook nog wel iets bij voorstellen. Van de Geneefse en Straatsburgse psalmmelodieën kun je echter moeilijk beweren dat het ritme zo ingewikkeld is dat een isometrische uitvoering alleszins verklaarbaar is.
't Zijn tenslotte maar twee notenwaardes...)
Hoeveel notenwaardes heeft "Ein feste Burg" dan?
(Sorry, ik ben maar een absolute leek).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:(Nou kan ik me daar bij "Ein feste Burg" ook nog wel iets bij voorstellen. Van de Geneefse en Straatsburgse psalmmelodieën kun je echter moeilijk beweren dat het ritme zo ingewikkeld is dat een isometrische uitvoering alleszins verklaarbaar is.
't Zijn tenslotte maar twee notenwaardes...)
Hoeveel notenwaardes heeft "Ein feste Burg" dan?
(Sorry, ik ben maar een absolute leek).
Vier. De hele ritmische structuur is een stuk ingewikkelder dan bij de Geneefse en Straatsburgse psalmen. Heel vitaal, dat wel.

Afbeelding

(sorry voor de Engelse tekst; kon zo gauw geen Duitse vinden als plaatje)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie