hij dichtte ze ...albion schreef:Ik ben sprakeloosMarnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. ., hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden?
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
hij dichtte ze ...albion schreef:Ik ben sprakeloosMarnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. ., hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden?
misschien danste 'ie wel op hele noten, wie zal 't zeggen?henriët schreef:hij dichtte ze ...albion schreef:Ik ben sprakeloosMarnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. ., hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden?
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
Harp spelen op hele noten. Jaja. Verdiep je eens in muziekgeschiedenis, dan kom je een hoop te weten. Ook dat hele noten alleen in reformatorisch Nederlands standaard gebruikt worden en dat muziek normaal ritme heeftalbion schreef:Ik ben sprakeloosMarnix schreef:
David schreef zijn Psalmen ook niet op hele noten. ., hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden?
En langzaam! Hij moet wel fenomenaal evenwichtsgevoel hebben gehad.... (ik zie mijn schoonvader het weer nadoenHendrikus schreef:misschien danste 'ie wel op hele noten, wie zal 't zeggen?henriët schreef:hij dichtte ze ...albion schreef:
Ik ben sprakeloos, hoe je dat toch weet. Waar kan ik dat vinden?
en danste er zelfs bij..
en speelde op zn harp..
henriët schreef:
inhoud.. daar gaat t om....
De grote J.S. Bach noteerde ook koralen in iso-ritmische notatie. Zo heb ik vanmiddag een stuk van Krebs in zitten studeren (Jesu, der du meine Seele) waarin een heel ander ritme zit dan in het koraal zoals die in de bundel 'mehrstimmige Choräle band 1' van Bach staat.Marnix schreef:
Harp spelen op hele noten. Jaja. Verdiep je eens in muziekgeschiedenis, dan kom je een hoop te weten. Ook dat hele noten alleen in reformatorisch Nederlands standaard gebruikt worden en dat muziek normaal ritme heeft
Volgens mij zijn alle historici het daar wel over eens. En tja, wie ben ik om hen tegen te spreken
henriët schreef:ik ben vanuit 'vroeger'gewend hele noten.. kwam vorig jaar in een gemeente, waar ze ritmisch zongen en het was helemaal niet minder fijn ofzo hoor,
nee, werd er zelfs door 'gesticht'om de woorden van dia maar te gebruiken...
ik vind dit allemaal zo vermoeiend...
waar hebben we t nou eigenlijk over....
zullen we dan geest liederen ook maar op hele doen...
pff..
inhoud.. daar gaat t om....
Zo heb ik... je laat het voorkomen alsof er een verband bestaat tussen die twee mededelingen. Maar het zijn twee verschillende dingen!Herman schreef:De grote J.S. Bach noteerde ook koralen in iso-ritmische notatie. Zo heb ik vanmiddag een stuk van Krebs in zitten studeren (Jesu, der du meine Seele) waarin een heel ander ritme zit dan in het koraal zoals die in de bundel 'mehrstimmige Choräle band 1' van Bach staat.
Weet je ook waarom Bach die variant gebruikt heeft?Hendrikus schreef:
Over de invloed van de factor tijd: vergelijk de melodie "Ein feste Burg" zoals die bij Bach voorkomt eens met één generatie eerder: Buxtehude, Hanff. Dáár ergens ligt de breuk: Buxtehude en Hanff baseren zich nog op de oorspronkelijke ritmische versie, Bach gebruikt de (latere) isometrische variant.
Oh van mij mag het, prima, zolang ik het niet hoef te doenalbion schreef:henriët schreef:ik ben vanuit 'vroeger'gewend hele noten.. kwam vorig jaar in een gemeente, waar ze ritmisch zongen en het was helemaal niet minder fijn ofzo hoor,
nee, werd er zelfs door 'gesticht'om de woorden van dia maar te gebruiken...
ik vind dit allemaal zo vermoeiend...
waar hebben we t nou eigenlijk over....
zullen we dan geest liederen ook maar op hele doen...
pff..
inhoud.. daar gaat t om....
IK maak me er niet druk om of het ritmisch gezongen wordt of niet, maar er zijn er enkelen die zich er druk over maken dat er NIET ritmisch gezongen wordt
Dat probeerde ik duidelijk te maken, maar is blijkbaar niet gelukt.albion schreef:Weet je ook waarom Bach die variant gebruikt heeft?Hendrikus schreef:
Over de invloed van de factor tijd: vergelijk de melodie "Ein feste Burg" zoals die bij Bach voorkomt eens met één generatie eerder: Buxtehude, Hanff. Dáár ergens ligt de breuk: Buxtehude en Hanff baseren zich nog op de oorspronkelijke ritmische versie, Bach gebruikt de (latere) isometrische variant.
Hoeveel notenwaardes heeft "Ein feste Burg" dan?Hendrikus schreef:(Nou kan ik me daar bij "Ein feste Burg" ook nog wel iets bij voorstellen. Van de Geneefse en Straatsburgse psalmmelodieën kun je echter moeilijk beweren dat het ritme zo ingewikkeld is dat een isometrische uitvoering alleszins verklaarbaar is.
't Zijn tenslotte maar twee notenwaardes...)
Vier. De hele ritmische structuur is een stuk ingewikkelder dan bij de Geneefse en Straatsburgse psalmen. Heel vitaal, dat wel.Tiberius schreef:Hoeveel notenwaardes heeft "Ein feste Burg" dan?Hendrikus schreef:(Nou kan ik me daar bij "Ein feste Burg" ook nog wel iets bij voorstellen. Van de Geneefse en Straatsburgse psalmmelodieën kun je echter moeilijk beweren dat het ritme zo ingewikkeld is dat een isometrische uitvoering alleszins verklaarbaar is.
't Zijn tenslotte maar twee notenwaardes...)
(Sorry, ik ben maar een absolute leek).