hartekreet

parsifal

Bericht door parsifal »

uitgeworpen schreef:[Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.

Is er iemand geweest?
Hoe moet ik dit zien?
Hoezo is de prediking van Gods Woord niet de remedie tegen geesteloosheid? :oops:
Hij haalde inderdaad een voorbeeld aan van een prediker die gezegd had als je een van de drie bijeenkomsten (de twee zondagse preken en de wekelijkse gebedsbijeenkomst) moet missen laat het dan nooit de gebedssamenkomst zijn.

Besef trouwens dat je hier niet zomaar Romeinen 10 tegenover kunt stellen, daar gaat het toch over de inhoud van wat geloofd wordt. Het deel wat in het verstand past wordt gepredikt en dat deel is er al voornamelijk bij de mensen in de kerk. Die toepassing van de Geest is zoveel belangrijker. Ga daarvoor naar de Heere in gebed en ook in gezamelijk gebed, zoals ook de eerste gemeente dat deed.
helma

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:[Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.

Is er iemand geweest?
Hoe moet ik dit zien?
Hoezo is de prediking van Gods Woord niet de remedie tegen geesteloosheid? :oops:
Je mag de dvd wel van me lenen; dan kan je het in z'n verband horen :wink:
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:

Is er iemand geweest?
Hoe moet ik dit zien?
Je mag de dvd wel van me lenen; dan kan je het in z'n verband horen :wink:
wil ik wel. :wink:
uitgeworpen

Dathenum schreef:Ik denk dat we de prediking en het gebed niet tegen elkaar uit moeten spelen. Het geloof is uit het gehoor, maar we moeten wel ernstig bidden dat God Zijn Geest aan dit gepredikte woord wil paren. Van bekende predikers met veel zegen is bekend dat zij een diep gebedsleven hadden, en soms vastten om een zegen af te smeken over de bediening van het woord. Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan.
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben er niet geweest dus kan het ook niet in zijn verband zien.( Was bang dat gezamelijk bidden in de plaats van de woordbediening zou komen.)
Hoe is dat eigenlijk bij de opwekking in Nijkerk geweest? Waren daar ook gebedsamenkomsten? Of ontstonden die vanuit de 'herleving'.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

uitgeworpen schreef:Hoe is dat eigenlijk bij de opwekking in Nijkerk geweest? Waren daar ook gebedsamenkomsten? Of ontstonden die vanuit de 'herleving'.
Het begint tijdens een kerkdienst van Kuypers’ collega Roldanus in november van dat zelfde jaar 1749. Een oude vrouw begint te roepen en luidkeels tot God te bidden. Roldanus kalmeert haar en troost haar met de boodschap dat het nog niet te laat is om zich te bekeren. Een zondagmorgen daaropvolgend, 16 november, preekt Gerardus Kuypers over Psalm 72: 16: “Is er een handvol koren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon.” De volgende dag, maandagavond 17 november leidt Kuypers een catechesedienst over de preek van de vorige dag. Wat tijdens de dienst van collega Roldanus gebeurde, speelt zich nu in het groot af. Veel mensen roepen hard naar God en huilen op hun knieën over hun zonden. Na de dienst gaan vele “beroerden” naar het huis van Kuypers om te vragen wat ze moeten doen. Het huis raakt overvol met mensen die huilen en roepen om genade. Gerardus Kuypers spreekt de mensen toe en bidt met hen.

De daaropvolgende dagen komen er steeds meer “beroerden” bij. Er worden de hele week samenkomsten gehouden waar uit de Bijbel gesproken wordt. Die worden geleid door Kuypers, Roldanus en andere “oefenaars”, mensen die niet geleerd zijn maar wel vanuit de Bijbel spreken. Ze handelen wel zonder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Sommigen van hen zijn echter onbekwaam en worden storende factoren in de opwekkingsbeweging. De stad is onrustig en honderden mensen bezoeken de samenkomsten en bidden hardop in het openbaar. Men belijdt openbaar zijn zonden en velen komen tot bekering. Kuypers ziet dit louter als de werking van Gods Geest als van op het eerste Pinksterfeest.

(geciteerd uit:
http://scholieren.samenvattingen.com/do ... 62/?query=

zie ook

http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie26.html
uitgeworpen

Hendrikus schreef:
uitgeworpen schreef:Hoe is dat eigenlijk bij de opwekking in Nijkerk geweest? Waren daar ook gebedsamenkomsten? Of ontstonden die vanuit de 'herleving'.
Het begint tijdens een kerkdienst van Kuypers’ collega Roldanus in november van dat zelfde jaar 1749. Een oude vrouw begint te roepen en luidkeels tot God te bidden. Roldanus kalmeert haar en troost haar met de boodschap dat het nog niet te laat is om zich te bekeren. Een zondagmorgen daaropvolgend, 16 november, preekt Gerardus Kuypers over Psalm 72: 16: “Is er een handvol koren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon.” De volgende dag, maandagavond 17 november leidt Kuypers een catechesedienst over de preek van de vorige dag. Wat tijdens de dienst van collega Roldanus gebeurde, speelt zich nu in het groot af. Veel mensen roepen hard naar God en huilen op hun knieën over hun zonden. Na de dienst gaan vele “beroerden” naar het huis van Kuypers om te vragen wat ze moeten doen. Het huis raakt overvol met mensen die huilen en roepen om genade. Gerardus Kuypers spreekt de mensen toe en bidt met hen.

De daaropvolgende dagen komen er steeds meer “beroerden” bij. Er worden de hele week samenkomsten gehouden waar uit de Bijbel gesproken wordt. Die worden geleid door Kuypers, Roldanus en andere “oefenaars”, mensen die niet geleerd zijn maar wel vanuit de Bijbel spreken. Ze handelen wel zonder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Sommigen van hen zijn echter onbekwaam en worden storende factoren in de opwekkingsbeweging. De stad is onrustig en honderden mensen bezoeken de samenkomsten en bidden hardop in het openbaar. Men belijdt openbaar zijn zonden en velen komen tot bekering. Kuypers ziet dit louter als de werking van Gods Geest als van op het eerste Pinksterfeest.

(geciteerd uit:
http://scholieren.samenvattingen.com/do ... 62/?query=

zie ook

http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie26.html
Dank je wel Hendricus. En ook voor die internetadressen. :idea: ga ik opzoeken.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Het hele verslag wat ds Kuyper schrijft over de opwekking: http://www.theologienet.nl/documenten/Kuypers%20Opwekking%20te%20Nijkerk.pdf. Erg lezenswaardig!
uitgeworpen

Dathenum schreef:Het hele verslag wat ds Kuyper schrijft: http://www.theologienet.nl/documenten/Kuypers%20Opwekking%20te%20Nijkerk.pdf. Erg lezenswaardig!
Zalhetmetinteresselezen!!!
Kislev

Bericht door Kislev »

Dathenum schreef:Ach, laat ik ds P. de Vries maar even citeren(http://www.jongerenavonden.nl/persinfo.php?fid=3).

Tegenkanting van de vrome godsdienst is er ook wel, zo begreep ik. Het zou echter vreemd zijn als dat niet het geval was. De discipelen van Mozes kunnen de discipelen van Christus niet verstaan. Daartoe is nodig dat zij eerst zelf aan de wet sterven om Gode te leven door het dierbare geloof in Zijn Zoon. Ach, de kerk zonder vlekken en rimpels wordt hier op aarde niet gevonden. Zo is er ook voor de avonden verzoening met God nodig, maar de Heere wil er in het midden zijn.
Richting mij is dat erg komisch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar om dat te begrijpen loop je waarschijnlijk te kort op het forum mee.
Vincent

Bericht door Vincent »

Er zit een bepaalde tendens in die hartekreet-activiteiten die ik zorgelijk vind. Ik heb er altijd een schurfthekel aan als dingen moeten. Ook ben ik het er niet mee eens dat er steeds dezelfde mantra's worden herhaald -bekeer je, bekeer je, levensheiliging, levensheiliging, enzovoort terwijl er zoveel meer is dan dat.
Unionist

Bericht door Unionist »

terwijl er zoveel meer is dan dat
zoals daar zijn?

-geen internet
-geen sport
-geen televisie
-geen lange broek

??
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Vincent schreef:Er zit een bepaalde tendens in die hartekreet-activiteiten die ik zorgelijk vind. Ik heb er altijd een schurfthekel aan als dingen moeten. Ook ben ik het er niet mee eens dat er steeds dezelfde mantra's worden herhaald -bekeer je, bekeer je, levensheiliging, levensheiliging, enzovoort terwijl er zoveel meer is dan dat.
Precies, dat bedoel ik ook met "Vrije genade gaat plaatsmaken voor een moralistisch geloof".

Levensheiliging is ook vrije genade en wordt geleerd in een weg van afbraak.
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:
zoals daar zijn?

-geen internet
-geen sport
-geen televisie
-geen lange broek

??
HUHHUHHUH? :shock: Wat interreseren mij die zaken :shock: Waar val je me mee lastig :shock: Ik heb het over het Woord, wijsneus.
Grace

Bericht door Grace »

Kislev schreef:
Vincent schreef:Er zit een bepaalde tendens in die hartekreet-activiteiten die ik zorgelijk vind. Ik heb er altijd een schurfthekel aan als dingen moeten. Ook ben ik het er niet mee eens dat er steeds dezelfde mantra's worden herhaald -bekeer je, bekeer je, levensheiliging, levensheiliging, enzovoort terwijl er zoveel meer is dan dat.
Precies, dat bedoel ik ook met "Vrije genade gaat plaatsmaken voor een moralistisch geloof".

Levensheiliging is ook vrije genade en wordt geleerd in een weg van afbraak.
Je doet nogal wat aannames?
Unionist

Bericht door Unionist »

Vincent schreef:
Unionist schreef:
zoals daar zijn?

-geen internet
-geen sport
-geen televisie
-geen lange broek

??
HUHHUHHUH? :shock: Wat interreseren mij die zaken :shock: Waar val je me mee lastig :shock: Ik heb het over het Woord, wijsneus.
Je doet net of er in de rechterkant van de Ger Gez zoveel kostbare dingen gepreekt worden die de thema's bekering en heiliging verre overstijgen.

Nou, noem eens wat?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gesloten