Ja Mara, daar ben ik oom benieuwd naar. We staan op grens daar naartoe. Ik heb ook zelf op de middelbare school gezeten. Er is inderdaad de schoolbieb. En laat ik het zo zeggen... In die schoolbieb staan geen boeken als romans waar ontrouw hoogtij viert, bijvoorbeeld. En bij ons in de boekenkast staan inderdaad literaire romans die ze ook op de lijst tegen zullen komen. En naar ik weet wordt er op een reformatorische middelbare school niet "zomaar" een lijst samengesteld.Mara schreef:Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als jouw kinderen naar de middelbare school gaan. Heb je die boekenlijst wel eens bekeken?Sheba schreef: We zijn lid van een bibliotheek. Maar eerlijk gezegd kom ik er weinig. Het ligt erg aan waar je lid bent. Maar er staat veel pulp. Omdat je tegenwoordig ook via internet boeken uit andere vestigingen kan lenen, zonder extra kosten, zijn we nog lid. Dus als we gericht een bepaald boek zoeken lukt het via deze weg nog wel eens.
Onze kinderen gaan alleen onder onze begeleiding naar de Bieb. En eerlijk gezegd ben ik geschrokken hoeveel zooi er staat, ook in ons "christelijk" dorp. De kinderen kunnen daar nog niet altijd goed onderscheid in aanbrengen. Veel in onze omgeving zijn inderdaad ( en ik begrijp het) geen lid. Om bovenstaande reden. Wel van een kerkelijke bieb misschien.
Je kunt je kinderen beter weerbaar maken dan naief en onwetend houden.
Wat versta jij onder "zooi"? Kun je daar een paar voorbeelden van geven?
Ik ben wel met je eens dat er te weinig verantwoorde boeken zijn, zeker voor de jeugd tussen 14 en 18.
En ik probeer met vallen en opstaan onzekinderen weerbaar te maken. Ook op school is er aandacht voor. Niet door ze alles te laten lezen en zien. Maar wel door hen te wijzen op en ze bijvoorbeeld te leren een boek, een site een wat dan ook naast de 10 geboden te leggen. Ook via het gefilterde internet van kliksafe.
En nee, ik heb niet de utopie dat ik ze voor alles kan bewaren. Ook niet op de reformatorische school. Daarom ook samen naar de Bieb. Om het ze te leren. Aangezien het echte leesfanaten zijn is dat ook raadzaam. Een stukje bewust wording.
Maar voor mijzelf kom of haal ik er weinig. Nu lees ik ook erg weinig romans. Maar meer theologie...
Dat kom je in de openbare bieb niet zoveel tegen.
Lezen is goed en belangrijk. Ook voor de kinderen. Aangezien we geen geldboompje in de tuin hebben lenen we dankbaar boeken voor de kinderen uit de Bieb. (Wat dacht he van Dolfi en Wolfie serie etc?)
Zooi? Boeken waar het occultisme een grote rol speelt, boeken waarin een leefwereld wordt geschetst die ver van de onze staat. ( ik hou het nu even alleen bij kinderboeken) boeken waar het alleen draait om uiterlijk, mode, glamour, etc. Boeken waarin gevloekt wordt, boeken waarin gespot wordt. Waar een beeld geschetst wordt dat het normaal is als ouders niet meer getrouwd zijn. Leugen, bedrog. Opstand tegen gezag. Dat noem ik pulp. En dat begint al jong hoor...
Veel info kan je op de achterflap lezen, helaas niet alles. Dus we praten ook over wat er gelezen wordt...
En nee, we kunnen helaas niet alles voorkomen.
Ik zou zeggen. Ga bij je volgende bezoek weer eens naar de kinderafdeling. En bekijk het eens kritisch.