Verschillen tussen GG en GGiN
Re: Verschillen tussen GG en GGiN
Ik vermoed dat Brakel meer invloed heeft in de Gereformeerde kerken Vrijgemaakt dan in de Gereformeerde Gemeenten.
Brakel heeft geen enkele invloed in de vrijgemaakte kerk gehad. Je moet geen stellingen poneren als je er geen verstand van hebt.DDD schreef:Ik vermoed dat Brakel meer invloed heeft in de Gereformeerde kerken Vrijgemaakt dan in de Gereformeerde Gemeenten.
De nadere reformatie werd in de vrijgemaakte kerk als een gevaarlijke mystieke stroming gezien. Mijn grootvader heeft een behoorlijke rol gespeeld in de vrijmaking van 1944 en ik ben er gedoopt en vooral door mijn lieve moeder in het vrijgemaakt denken ondergedompeld.
Dankbaar dat van mijn vaders kant er wel het gereformeerd bevindelijk denken was. Ben dus opgevoed tussen wat ik noem het rationeel voorwerpelijk gereformeerd denken en het meer onderwerpelijk bevindelijk gereformeerd denken.
Bij het tweede ben ik mij van harte thuis gaan voelen vanwege het Schriftuurlijke evenwicht en het veel meer plaats geven aan het werk van de Heilige Geest in de toepassing .
De vrijgemaakte kerk van 2022 is trouwens geen schim meer van de kerk die ontstond in 1944. Het is nu een Schriftkritische modernistische beweging geworden. Mij opa zou er van gruwen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ter verdediging van de onkerkelijken wil ik toch gezegd hebben dat het overtuigen van een kerkelijke soms ook een combinatie is van een Echternach-processie en sisyfusarbeid.-DIA- schreef:.....Probeer een onkerkelijke maar eens te overtuigen...
De verhouding tussen (inwoners van) de gemeenten Rijssen en Holten is volgens mij al 'eeuwenlang' lastig. In die zin is het wel een prestatie dat die 2 gemeenten samengevoegd zijn. Dat proces ging ook bepaald niet zonder slag of stoot. Ruim na de herindeling moest zelfs de naam nog worden veranderd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Dat is toch maar een eenzijdig beeld. Je ziet in de vrijgemaakte kerken de laatste twintig jaar wel zeker een verbreding naar bijvoorbeeld puritanisme, ook klassiek puritanisme, en incidenteel ook aandacht voor de Nadere Reformatie. De vrijgemaakte kerken zijn zeker niet meer zo bang voor mystiek en voor bevinding als vroeger.huisman schreef:Brakel heeft geen enkele invloed in de vrijgemaakte kerk gehad. Je moet geen stellingen poneren als je er geen verstand van hebt.DDD schreef:Ik vermoed dat Brakel meer invloed heeft in de Gereformeerde kerken Vrijgemaakt dan in de Gereformeerde Gemeenten.
De nadere reformatie werd in de vrijgemaakte kerk als een gevaarlijke mystieke stroming gezien. Mijn grootvader heeft een behoorlijke rol gespeeld in de vrijmaking van 1944 en ik ben er gedoopt en vooral door mijn lieve moeder in het vrijgemaakt denken ondergedompeld.
Dankbaar dat van mijn vaders kant er wel het gereformeerd bevindelijk denken was. Ben dus opgevoed tussen wat ik noem het rationeel voorwerpelijk gereformeerd denken en het meer onderwerpelijk bevindelijk gereformeerd denken.
Bij het tweede ben ik mij van harte thuis gaan voelen vanwege het Schriftuurlijke evenwicht en het veel meer plaats geven aan het werk van de Heilige Geest in de toepassing .
De vrijgemaakte kerk van 2022 is trouwens geen schim meer van de kerk die ontstond in 1944. Het is nu een Schriftkritische modernistische beweging geworden. Mij opa zou er van gruwen.
Ik ben het met de kwalificatie over de gkv ook overigens niet eens. Je ziet nu meer schriftkritische én meer bevindelijke invloeden. Dat krijg je in een meer pluriforme kerk.
Bovendien is de invloed van Brakel op de leer van de Gereformeerde Gemeenten nu vrijwel nihil.
Tenslotte ben ik het met je eens dat je geen uitspraken moet doen over dingen waar je geen verstand van hebt, maar dat geldt dan ook voor jou. Ik schreef over de situatie nu, niet over de situatie 30 en 60 jaar geleden. Schrijf daar dan zelf ook over, of houd het bij een kritische vraag.
Mijn ganse familie van mijn moeders kant is nog steeds vrijgemaakt of lid van de NGK. Jouw perceptie is fantasie en niet gestoeld op enig bewijs.DDD schreef:Dat is toch maar een eenzijdig beeld. Je ziet in de vrijgemaakte kerken de laatste twintig jaar wel zeker een verbreding naar bijvoorbeeld puritanisme, ook klassiek puritanisme, en incidenteel ook aandacht voor de Nadere Reformatie. De vrijgemaakte kerken zijn zeker niet meer zo bang voor mystiek en voor bevinding als vroeger.huisman schreef:Brakel heeft geen enkele invloed in de vrijgemaakte kerk gehad. Je moet geen stellingen poneren als je er geen verstand van hebt.DDD schreef:Ik vermoed dat Brakel meer invloed heeft in de Gereformeerde kerken Vrijgemaakt dan in de Gereformeerde Gemeenten.
Ik ben het met de kwalificatie over de gkv ook overigens niet eens. Je ziet nu meer schriftkritische én meer bevindelijke invloeden. Dat krijg je in een meer pluriforme kerk.
Bovendien is de invloed van Brakel op de leer van de Gereformeerde Gemeenten nu vrijwel nihil.
Tenslotte ben ik het met je eens dat je geen uitspraken moet doen over dingen waar je geen verstand van hebt, maar dat geldt dan ook voor jou. Ik schreef over de situatie nu, niet over de situatie 30 en 60 jaar geleden. Schrijf daar dan zelf ook over, of houd het bij een kritische vraag.
De vrijgemaakte kerk van nu is niet meer gereformeerd te noemen. Daarom zijn de belangrijkste vrijgemaakte theologen ook uit deze kerk gegaan. Toen prof. J. Douma in 2014 de GKv verliet had deze kerk zich moeten bezinnen op hun ontwikkeling. Helaas waren ze blind en is het nu een kerk die hard op weg is te verdwijnen.
https://www.rd.nl/artikel/587571-prof-d ... reerd-mens
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik las vandaag van een kleinzoon van Klaas Schilder, ook GKV predikant, in het ND het volgende:
"Ik heb een diep vertrouwen dat God rechtvaardig is. Mensen die integer geleefd hebben, maar Jezus om welke reden dan ook niet begrepen hebben, bijvoorbeeld door de kerk zelf, gaan ook naar de hemel, denk ik. Ik hoop dat zij, wanneer zij straks hun laatste adem uitblazen, voor Jezus staan en denken: aah, ok, nu begrijp ik wie mij al die tijd geïnspireerd heeft. Ik geloof in een verborgen werking van de heilige Geest. De Geest bereikt mensen soms zonder dat zij zich bewust zijn van hun verbondenheid met God.
Soms zie ik niets bij mensen die op het punt staan van overlijden. Soms zie ik spijt dat ze heel lang niets gedaan hebben met het geloof dat ze als kind hebben meegekregen. Soms zijn ze bang. ‘Nu ben ik te laat zeker?’ Dan kan ik zo iemand bemoedigen, want het is nooit te laat. Soms zie ik mensen zoeken. Zij hebben geen traditie waaruit ze kunnen putten, maar hebben wel het vermoeden dat er meer is dan dit leven. Zij hopen goed terecht te komen. Achter iedere deur tref ik een andere werkelijkheid. Dat maakt het zo boeiend." Aldus Klaas de Vries.
A. Kamsteeg heeft trouwens de Puriteinen en het Amerikaanse nieuw-calvinisme wel enigszins onder de aandacht gebracht binnen GKV. Al weer even geleden.
Maar goed het ging hier over de GG en GGiN. Ik reageerde even over de GKV berichten hierboven.
"Ik heb een diep vertrouwen dat God rechtvaardig is. Mensen die integer geleefd hebben, maar Jezus om welke reden dan ook niet begrepen hebben, bijvoorbeeld door de kerk zelf, gaan ook naar de hemel, denk ik. Ik hoop dat zij, wanneer zij straks hun laatste adem uitblazen, voor Jezus staan en denken: aah, ok, nu begrijp ik wie mij al die tijd geïnspireerd heeft. Ik geloof in een verborgen werking van de heilige Geest. De Geest bereikt mensen soms zonder dat zij zich bewust zijn van hun verbondenheid met God.
Soms zie ik niets bij mensen die op het punt staan van overlijden. Soms zie ik spijt dat ze heel lang niets gedaan hebben met het geloof dat ze als kind hebben meegekregen. Soms zijn ze bang. ‘Nu ben ik te laat zeker?’ Dan kan ik zo iemand bemoedigen, want het is nooit te laat. Soms zie ik mensen zoeken. Zij hebben geen traditie waaruit ze kunnen putten, maar hebben wel het vermoeden dat er meer is dan dit leven. Zij hopen goed terecht te komen. Achter iedere deur tref ik een andere werkelijkheid. Dat maakt het zo boeiend." Aldus Klaas de Vries.
A. Kamsteeg heeft trouwens de Puriteinen en het Amerikaanse nieuw-calvinisme wel enigszins onder de aandacht gebracht binnen GKV. Al weer even geleden.
Maar goed het ging hier over de GG en GGiN. Ik reageerde even over de GKV berichten hierboven.
Waarmee je een mooi bewijs levert dat een algemene zoektocht naar God die we keurig in termen als spiritualiteit en dergelijke weten te vangen in belangrijke mate verschilt van de gereformeerde visie op de omgang met God waar het de opzoekende liefde van God is die mensen krachtig in het hart grijpt, hen de wedergeboorte schenkt, geloof en liefde opwekt in het hart tot God waardoor zij met geloof in Jezus Christus al hun gerechtigheid en zaligheid ontvangen waarmee ze zo volkomen met God verzoend raken dat ze een vrije toegang tot de hemel krijgen en zo ook het leven uitgaan.
In 1 zin, hoe krijg je het voor elkaar..Herman schreef:Waarmee je een mooi bewijs levert dat een algemene zoektocht naar God die we keurig in termen als spiritualiteit en dergelijke weten te vangen in belangrijke mate verschilt van de gereformeerde visie op de omgang met God waar het de opzoekende liefde van God is die mensen krachtig in het hart grijpt, hen de wedergeboorte schenkt, geloof en liefde opwekt in het hart tot God waardoor zij met geloof in Jezus Christus al hun gerechtigheid en zaligheid ontvangen waarmee ze zo volkomen met God verzoend raken dat ze een vrije toegang tot de hemel krijgen en zo ook het leven uitgaan.
Ik las Hermans reactie net ook en wilde dezelfde opmerking plaatsen 
Dat er eerder is gezegd dat Brakel niet veel invloed meer heeft binnen de GG en GGiN. Ik heb hem daar juist leren kennen. En kom hem wel eens tegen in preken en bladen en ook wel eens in de studiegroep. Zelf heb ik nu de hertaling van J.Stam.
Maar of hij nog veel gelezen wordt weer ik niet. Zo zijn er ook vele gereformeerden die de Institutie niet hebben gelezen.
Van enkele jongeren weet ik dat ze begonnen zijn aan de boekjes van Evert Barten over de RG.

Dat er eerder is gezegd dat Brakel niet veel invloed meer heeft binnen de GG en GGiN. Ik heb hem daar juist leren kennen. En kom hem wel eens tegen in preken en bladen en ook wel eens in de studiegroep. Zelf heb ik nu de hertaling van J.Stam.
Maar of hij nog veel gelezen wordt weer ik niet. Zo zijn er ook vele gereformeerden die de Institutie niet hebben gelezen.
Van enkele jongeren weet ik dat ze begonnen zijn aan de boekjes van Evert Barten over de RG.
Laatst gewijzigd door Marck op 12 feb 2022, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
We kunnen het ons misschien niet voorstellen om alleen in een familie te zijn overgebleven, en heel weinig mensen die je bezoeken, en nog minder die je begrijpen of een vriendelijk woord tot je spreken. Wat dat betreft is mijn periode na mijn val en breuken een goede tijd geweest. Ik kreeg verzorging van de RST Zorg. Op die manier kon ik 's morgens en 's avonds een woordje spreken. En ik kan je verzekeren dat we hele lieve, aardige zusters hadden, die ook nog eens een open oor hadden, wat wij niet meer gewend waren. Als heel je familie wegsterft en je blijft over samen met één broer, dan wordt het wel eens moeilijk en stil. Als dan je enige broer ook nog tegen je ingaat en tegen de kerk aanschopt, er in feite niet meer over wil praten kan misschien iemand begrijpen dat ik me wel eens eenzaam en onbegrepen voel. Ik weet het niet, misschien moet dit eerst ingeleefd worden, want toen ik nog in de supermarkt werkte had ik hier veel minder last van. Je had dagelijks je werk, en je sprak met je collega's. Als dat alles wegvalt blijft op de aarde niet zoveel meer over. Dat wil beslist niet zeggen dat ik levensmoe ben. Wat anders is het verdriet dat ik veel zie veroppervlakkigen en dat de mensen meer en meer egocentrisch worden. Het individualisme brengt mijns inziens niet alleen hier wat eenzaamheid teweeg. Mogen we misschien stellen dat het individualisme een teken van de tijd is? Mensen worden anders, kunnen niet veel meer verdragen, ontploffen snel in drift en woede, om niets. Je moet er eens over nadenken: Welke geest is dit?Ararat schreef:Even iets tussendoor om je bijdragen wat beter te kunnen plaatsen. Ik bedoel dit oprecht.-DIA- schreef:Het advies van mijn vader leek ook niet slecht, lijkt me. De Gereformeerde Bond heeft langer het kerkvolk weten te binden dan de meer vrijzinnige en midden-orthodoxe groepen, die sneller leeglopen dan de reformatorische kerken. Wat kan daarvan de reden zijn? Meer redenen misschien: Men is er zich meer van bewust van de ernst van het leven, anderzijds wordt er nauwelijks aan de eeuwige dingen gedacht. Dat komt ook hierin uit, als men zegt: Ik geef ieder het zijne en ik leef netjes, dus over de hemel maak ik me geen zorgen. Al weten dan ze weer niet wat ze in de hemel moeten doen. Hier schijnt het besef weg te zijn. Overigens stond hierover van de week nog een artikel in de krant (RD), waaruit ook bleek dat 'lichtere' kerken meer te maken hebben met kerkverlating. Kerkelijk besef of de zondagsheiliging zijn in 'lichtere' kringen vaak meer verdwenen. Opvallend is ook, en dat was in H. het geval, dat de mensen eerst reageerden als: Ik geloof wel, maar dat kan ik thuis net zo goed als in de kerk. Een andere reactie van mijn eigen oom uit die plaats: Ik kijk naar de televisie, en dan horen wij ook heel goede dominees. Of mijn oom goed kon luisteren is de vraag, want hij zei ook: Je kunt ook wel naar een roomse luisteren, want als je het niet weet, hoor je geen verschil. Deze uitspraak is wel typerend voor mensen uit 'lichtere' kringen. Het kerkelijk besef is weg, en de zondagsontheiliging gaat ook hand-in-hand met de mate het kerkverzuim.
Ik meen in deze maar ook andere bijdragen van je veel somberheid, verdriet om wat voorbij is te lezen. Het lijkt in mijn ogen haast een rouwproces.
Er komen onbedwingbare vragen in me op:
- Is er ook sprake hoop, dankbaarheid, uitzien?
Zo ja: Hoe geef je dat gestalte, zowel op dit forum als in andere gesprekken?
Zo nee: Hoe is dit vol te houden?
En volhouden? Ik geloof dat dit alleen kan als je een wat opgeruimd karakter hebt. Ik meen ook dat dit me mede op de been houdt. Ik merkte wel eens dat ik hier op dit forum "een oude brombeer" werd genoemd. Degene die dat schreef kent me niet vanbinnen, maar die ziet mijn overtuiging aan voor zwaarmoedig of 'overal tegen zijn', wat men vroeger heel de gereformeerde gezindte verweet, en wat men ook in de media zo prachtig kon visualiseren: Een zwarte kousenkerk waar een paar oude en in het zwart geklede mensen naar binnen gingen. Of de SGP, een partij van oude zwarte mannetjes die 100 jaar te laat waren geboren. Deze karikatuurvorming zien we verschuiven. Eerst waren het de zogenaamde neutrale media, maar nu, als we het tenminste opmerken, komt deze karikatuurvorming ook van binnenuit, door een meer 'verlicht deel' dat het oude achter heeft gelaten.
Dat geeft wel eens veel te denken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sterkte en troost gewenst Dia!
Inderdaad is de verhouding Rijssen vs Holten heel oud. Misschien heeft iemand het boek van W.H. Heuvel gelezen? Hij leefde op de grens van de de 19e en 20e eeuw. Hij was onderwijzer in Laren (Gelderland). Ik bedoel zijn boek Oud-Achterhoeksch Boerenleven. In dat boek, dat het dagelijks leven op het platteland in de Achterhoek beschrijft komt op een zeker moment de veemarkt te Rijssen aan de orde. Ook toen al was Rijssen blijkbaar in de Gelderse Achterhoek al 'berucht' om de 'afwijkende levensovertuiging' van de bewoners van dit Twentse stadje. Ik vond de opmerking in ieder geval tekenend. Maar ook van heel andere kant was Rijssen in 19e eeuw al bekend om de zogenaamde afwijkende levensovertuiging van de inwoners. Misschien kennen we de boekjes van wijlen ds. E. Fransen? Brieven aan mej. Sieben? En ook een ander boekje met de brieven van mej. Sieben aan ds. Fransen. In een van de boekjes merkt ds. Fransen op, als het over het kerkelijk verval gaat, ik citeer nu vrij: Er zijn echter enkele plaatsen in Nederland waar de Heere Zijn Woord wonderlijk bewaart. Dan noemt ds. Fransen Rijssen als voorbeeld. Hij benoemde dat positief, maar wat de Larense onderwijzer schreef was niet zo positief. En begrijpelijk, want rond Laren is er geen reformatorische kerk. Laren (in Gelderland) is in heel opzichten gelijk aan Holten. Zo zie je dat een verschijnsel van twee geheel verschillende kanten opgemerkt. De een is (of was?) een in onze kringen een bekende dominee uit de 19e eeuw. Dhr. Heuvel was een schoolmeester (en schrijver) die de gereformeerde gezindte waarschijnlijk niet kende. En zo kom je tot twee tegenovergestelde zienswijzen op die zo apart levende Rijssenaren.Erik1960 schreef:Ter verdediging van de onkerkelijken wil ik toch gezegd hebben dat het overtuigen van een kerkelijke soms ook een combinatie is van een Echternach-processie en sisyfusarbeid.-DIA- schreef:.....Probeer een onkerkelijke maar eens te overtuigen...
De verhouding tussen (inwoners van) de gemeenten Rijssen en Holten is volgens mij al 'eeuwenlang' lastig. In die zin is het wel een prestatie dat die 2 gemeenten samengevoegd zijn. Dat proces ging ook bepaald niet zonder slag of stoot. Ruim na de herindeling moest zelfs de naam nog worden veranderd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Aad Kamsteeg is natuurlijk niet de enige die aandacht vroeg voor de puriteinen. Ook een aantal predikanten in de GKV deden en doen dat. Maar goed, over één van hen hebben we hier al eens een onverkwikkelijke discussie gehad omdat deze mystiek zou zijn, dus laat ik daar niet aan beginnen.
Het gaat er mij om, dat in de GG nauwelijks aanwijsbare invloed is van Brakel, en dat die er in de GKV nog meer is. Dat wil niet zeggen dat die er dan veel is, want daar ging het hier niet over.
Het gaat er mij om, dat in de GG nauwelijks aanwijsbare invloed is van Brakel, en dat die er in de GKV nog meer is. Dat wil niet zeggen dat die er dan veel is, want daar ging het hier niet over.
’Meister Heuvel’, zoals hij aan deze kant van de A1 genoemd wordt, wordt in zijn biografie ook omschreven als ‘zeer betrokken bij het kerkelijk werk en de drankbestrijding. Hij was zeer belezen en had belangstelling op allerlei gebied.’ Ik vermoed dat hij de gereformeerde gezindte wel -van de buitenkant- kende, maar er niet zo’n positief beeld bij had. Hij schreef een studie over de Achterhoekse dominee Willem Sluiter en een boek over Volksgeloof en Volksleven in de Achterhoek. Hier in de regio is hij nog altijd een begrip.-DIA- schreef:Dhr. Heuvel was een schoolmeester (en schrijver) die de gereformeerde gezindte waarschijnlijk niet kende. En zo kom je tot twee tegenovergestelde zienswijzen op die zo apart levende Rijssenaren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bewijslast ligt bij jou. Laat maar eens zien waar Brakel aanwijsbare invloed heeft gehad in de GKV.DDD schreef:Aad Kamsteeg is natuurlijk niet de enige die aandacht vroeg voor de puriteinen. Ook een aantal predikanten in de GKV deden en doen dat. Maar goed, over één van hen hebben we hier al eens een onverkwikkelijke discussie gehad omdat deze mystiek zou zijn, dus laat ik daar niet aan beginnen.
Als ik Redelijke+Godsdienst+Brakel in digibron zoek vind ik 375 artikelen in de Saambinder en de Daniël. Nauwelijks invloed lijkt mij dan tamelijk onwaarschijnlijk.